luni, 6 august 2018

“20 DE MINUTE CU ÎNGERUL” – TEATRUL DE COMEDIE / Sala Studio

UN MOMENT DE ADEVĂR DIN REALITATEA CURENTĂ

         Trăim într-o societate “dezafectată” de sentimente umane, iar piesa într-un act, scrisă în 1962 de cunoscutul dramaturg Aleksandr Vampilov, se dovedește și în zilele noastre foarte actuală. Piesa este o comedie amară, ce poate fi considerată o parabolă referitoare la degradarea omului, marcat de traiul într-o societate egoistă. 
        
 Povestea lui Ugarov și Anciughin se poate întâlni la tot pasul; aflați fără nici un sfanț în urma unei beții, cei doi solicită ajutor financiar și o persoană răspunde solicitării și vrea să le dea o sută de ruble. Acea persoană, Homutov, este considerată de cei doi și cei din preajmă, un individ periculos prin dărnicia sa și toți vor reacționa violent în fața … “îngerului salvator”. 
         Regizorul Felix Alexa tratează teatral piesa, cu bună inspirație pe linia teatrului realist pentru a exploata subtextul și tematica dorită de autoru. Scenografa Andrada Chiriac suprasolicită însă, viziunea regizorală printr-un decor suprarealist în care înghesuie numeroase obiecte în camera de hotel cu pereții ciudați, unde se află personajele centrale, Ugarov (Gabriel Răuță) și Anciughin (Alexandru Conovaru). Acest decor nu se adaptează, nici spațiului de joc restrâns oferit de Sala Studio și nici intențiilor viziunii regizorale, aplicate în amănunt interpretării actorilor și mișcării scenice. 
         
 Spectacolul cucerește aplauzele meritate din partea publicului, adresate actorilor distribuiți ale căror personaje trăiesc cu sinceritate situațiile dramatice ale acțiunii, rezultatul fiind comic. George Răuță și Alexandru Conovaru deschid acțiunea spectacolului și interpretează savuros, trezirea lui Ugarov și Anciughin, dimineața, mahmuri, după o noapte de beție. Remarcabil dezvoltă apoi, cei doi actori caracterele diferite ale personajelor care au totuși în comun, incapacitatea înțelegerii gestului lui Homutov de a le da bani pentru a îi salva din situația disperată în care se află; fiecare redă credibil personalitatea personajelor, oameni simpli, neîncrezători în gesturi umane, egoiști în perceperea relațiilor cu cei din preajmă. Dan Tudor demonstrează din nou, harul actoricesc deținut în tratarea subtilă a lui Homutov ca un om obișnuit, lipsit de orgoliul banilor, speriat de violența celor din jur iscată când vrea să îi ajute pe cei doi. 
       
  Excelentă este Mihaela Teleoacă în Vasiuta, femeia de serviciu de la hotel. Actrița realizează cu mult umor, o compoziție în acest personaj; Vasiuta e o femeie amărâtă de necazurile vieții personale care o copleșesc, privește cu uimire și bănuială gestul lui Homutov, reacționând violent, interpretarea actriței fiind cu finețe în expresie susținută. Rar se întâlnesc astfel de interpreți care cizelează un rol de compoziții cu rost satiric, fără exagerare. 
       
  Bazilski, vecinul celor doi, este un alt personaj privit satiric de dramaturg, un artist cu ifose, interpret la vioară, uimit și el de gestul lui Homutov care egoist fiind el nu îl poate percepe; Bogdan Cotleț admirabil compune portretul celui îngâmfat care se crede superior ca artist în raport cu cei din preajmă întâlniți la hotel. Un cuplu de tineri căsătoriți prin Stupak și Fania intervine diferit în situația judecării gestului lui Homutov; sunt personaje argument, atent creionate de actori; Anghel Damian definește cu precizie vanitatea lui Stupak, iar Irina Ștefan nuanțează sensibilitate Faniei care consideră firesc și cu naivitate tratează, ajutorul venit de la Homutov.
         Regizorul Felix Alexa și a bazat conceptul regizoral pe îndrumarea și forța actorilor care i-a distribuit cu intuiție pentru a realiza remarcabil întruparea personajelor într-un spațiu de joc restrâns. “20 de minute cu îngerul” este un spectacol de comedie cu finețe susținut o oră și zece minute de o echipă devotată conceptului de … “teatru adevărat”, emoționant cu trimitere la realitatea curentă a zilelor noastre.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu