luni, 5 noiembrie 2018

“ÎN CĂDERE LIBERĂ” – TEATRUL “NOTTARA” / Sala “George Constantin”

TEMĂ ACTUALĂ, FUȘĂRIT EXPUSĂ 

Piesa aparține dramaturgului rus Oleg Bogaev, o personalitate răsplătită cu o serie de premii pentru unele din cele peste treizeci de piese scrise. În stil original, dramaturgul încearcă mereu să surprindă în notă tragicomică, starea societății de astăzi și atitudini diverse ale indivizilor în fața situațiilor extreme de viață. În repertoriul unor teatre de la noi, figurează unele din piesele lui Oleg Bogaev de referință, prin modul de tratare cu iz metaforiic a realității curente. 
“În cădere liberă” nu este însă, una din scrierile sale reușite pe deplin pentru că acțiunea și personajele sunt simplist construite în a susține metafora “căderii libere” a societății actuale lipsite de umanitate. Sunt înșiruite în piesă paisprezece secvențe în care un personaj ciudat, “un înger” trece prin paisprezece accidente de mașină care determină și reacțiile celor ce le-au provocat; marea majoritate a lor reacționează egoist, fără responsabilitate și compasiune, fiind preocupată doar de probleme personale. Tema piesei este de strictă actualitate prin modul în care demască absența sentimentului de omenie a multor indivizi față de aproapele lor. Oamenii de astăzi au fiecare o multitudine de probleme personale – fac tot felul de afaceri, vor parvenirea socială, vor relații sexuale rapide, toți suferă de un egoism crunt care le-a anihilat umanismul. Parabola compusă de Oleg Bogaev, dramatică în esență și comic amară în reacțiile personajelor, e lipsită de substratul definirii tipologice prin replica rostită de cei implicați în această situație extremă de viață; construcția lor e fușărit realizată.

 Regizorul de film, Alexandru Maftei se apropie cu această piesă, din nou de teatru, după ce a realizat, de pildă “Nina” la Teatrul de Comedie, un spectacol apreciat. De astă dată, regizorul nu găsește cheia jonglării cu dramatismul situațiilor și satira la adresa personajelor implicate. Acțiunea se dezvoltă în decorul sugestiv marcat de Andrada Chiriac, cu marginea scenei încadrată de bordul interior al unei mașini și spațiul de joc, cu o șosea în curbă și indicatoarele de rigoare. Decorul sprijină intențiile tematice din scriere, dar rămâne o realizare în sine, lipsit fiind de sprijin regizoral în exploatare. De pildă, inexplicabil conduce regizorul ieșirile din scenă ale celor implicați în cele paisprezece accidente, fiecare personaj părăsind locul pe câte o laterală a scenei, cu toate că au fost împreună în mașină și poartă aceiași vinovăție. Costumele imaginate de Brândușa Ioan pentru numeroasele personaje, sunt banale în intenția definirii lor tipologic. 

Cei zece actori din distribuție se confruntă fiecare cu interpretarea mai multor personaje și trebuie să treacă de la o tipologie la alta rapid. Regizorul nu a veghiat cu atenție întotdeauna, îndrumarea actorilor în aceste schimbări de rol. Lucian Pavel rămâne printre puținii din distribuție care reușesc să întreprindă convingător transformările; actorul se confruntă cu prezentarea a cinci personaje (!) – Amantul, Năsosul, Muncitorul 2, Șoferul, Compozitorul - și o înfăptuiește cu atenție în caracterizarea esenței lor tipologice. Sorin Cheloiu găsește soluții reușite pentru definirea altor patru tipologii (!) – Deputatul, Preotul, Regizorul, Dumnezeu. La rândul său și Liviu Cheloiu se confruntă cu alte cinci personaje – Deținutul 2, Bodyguardul, Șeful de pompe funebre, Orbul, Diavolul - și le punctează sugestiv profilurile. Dana Voicu îmbogățește nuanțat prin expresii tipologia Asistentei, venită la locul accidentului și schițează atent și tipologia Bătrânei. În alte diverse apariții, Vali Pena, Cristian Ioniță, Bogdan Dumitrescu, Teodora Calagiu sau Laura Anghel nu reușesc întodeauna să indice convingător esența tipologiilor reprezentative pentru diferite segmente sociale. 
 Ultima secvență a reprezentației, regizorul o rezolvă teatral cu inspirație, scena respectivă fiind morala parabolei lui Oleg Bogaev; este momentul final în care Dumnezeu se adresează publicului cu întrebarea moralizatoare – “Vom găsi un singur OM printre spectatori?” responsabil de accidentul “Îngerului”. Trebuie subliniat că Arcadie Rusu interpretează excelent personajul victimă “Îngerul” și conduce acțiune prin expresie corporală, trăire sinceră a fiecărei situații, personajul fiind lipsit de replică. Arcadie Rusu, dansator și coregraf, demonstrează înțelegerea în profunzime a intențiilor tematice ale scrierii. 
“În cădere liberă” este un spectacol mediocru, lipsit de strălucirea satirei dramatice și de emoție.

P.S. Acest spectacol a fost selectat la cea de a VI-a ediție a “FESTin pe Bulevard” (12 – 21) în programul încărcat cu diverse alte reprezentații invitate din Capitală și țară, derulate în acest festival lipsit de un profil solid; firește, unele spectacole își regăsesc prezența și în alte festivaluri, chiar și în FNT, așa cum e obiceiul “festivalurilor gonflabile” de la noi.  
   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu