marți, 15 octombrie 2019

“OEDIPE” - OPERA NAȚIONALĂ BUCUREȘTI / FESTIVALUL INTERNAȚIONAL “GEORGE ENESCU”

UN SPECTACOL ILUSTRAT TEATRAL, REUȘIT

În 1958 se inițiază în Capitală, Festivalul Internațional “George Enescu” ajuns astăzi la cea de a XXIV-a ediție, în program fiind prezentă mereu și opera “Oedipe” în diverse variante regizorale. Personalități teatrale memorabile, precum Cătălina Buzoianu (1991), Andrei Șerban (1995) sau Petrică Ionescu (2003) și alții, au propus o serie de aplicații regizorale originale. Actuala ediție a oferit o altă viziune regizorală, semnată de Valentina Carrasco din Argentina.
George Enescu a lucrat timp de zece ani între 1921 și 1931, la compoziția operei ‘’Oedipe’’  care a avut premiera la Opera Garnier din Paris în 1938. Libretul lui Edmond Fleg, în zilele noastre pare foarte stufos și evident, a afectat și compoziția muzicală unde pasajele melodice nu sunt ușor de reținut. Romancier și poet, elenist în eseuri, Edmond Fleg s-a inspirit pentru libret din mitul acelui celebru personaj prezent în piesele de teatru datorate lui Sofocle - “Oedip Rege” și “Oedip la Colonos”. În libret, drama lui Oedipe, se bazează pe invocări persistente ale zeităților religioase din epoca antichității, fapt care afectează substratul tematic major - morala, exprimat prin acest personaj mitic și mereu actual. Replica libretului este explicativă cu multiple referințe la timpul acțiunii și îngrădește linia melodică a compoziției, opera “Oedipe” ne fiind în timp deosebit de populară. Personajele centrale devin prin libret, Corul și firește, Oedipe.
Regizoarea Valentina Carrasco e apropiată de stilul teatral necesar modernizării producțiilor de operă astăzi, a mai pus în scenă “Oedipe” în Argentina și la Bruxelles, în versiuni diverse. Conceptul său regizoral prezentat la Opera Națională București se bazează pe ilustrare teatrală în mai multe planuri, pe exploatarea personajului colectiv Corul alcătuit din aproximativ 90 de persoane, cu trimitere emoțională spre “clepsidra vieții” lui Oedipe, cel care trăiește o dramă morală. Decorul reușit creat de Bianca Anon, are drept element important nisipul, metaforă a acțiunii în spații de joc flexibile, marcate de schele metalice, ușor manevrabile pentru a indica drumul personajului. Decorul se completează cu numeroase proiecții aplicate în plan paralel cu acțiunea din scenă, cu trimiteri metaforice sugestive. Efectele video - Esterina Zarrillo, lghting design - Peter van Praet, contribuie substanțial la creionarea atmosferei dramatice prin care e definit destinul lui Oedipe. Costumele realizate de Barbara Del Piano fac discret trimitere spre contemporaneitate. Regizoarea a acordat atenție sporită interpreților, ca personajele de operă să dovedească și teatralitate în exprimarea muzicală, speculează ingenios și prezența Corului prin atribute ale mișcării scenice și personalizarea membrilor săi aflați activ în relaționare.
Ștefan Ignat interpretează pe Oedipe, având o vastă experiență în acest rol, premiat ca solist în diferite alte montări ale acestei opere, fiind și autorul unei cărți - “Oedipe - o viziune interpretativă”, în 2015. Evident și în conceptul regizoarei Valentina Carrasco, baritonul realizează o interpretare excelentă a personajului pentru că asociază calitățile vocale cu trăirea interioară a situațiilor prin care trece Oedipe, ca un actor de teatru talentat.
În personaje din planul doi al subiectului, unii soliști se adaptează reușit intențiilor regizorale , alții mai puțin demersului teatral. Efortul interpreților rămâne însă, apreciabil pentru construirea unui spectacol nuanțat teatral - Horia Sandu (Tiresias), Dan Indricău (Creon), Liviu Indricău (Păstorul), Marius Boloș ( Marele Preot ), Iustinian Zetea - debut ( Phorbas ), Ion Dimieru ( Străjerul ), Daniel Pop - debut ( Thesee ), Lucian Corchiș ( Laios ), Oana Andra ( Jocaste ), Sorana Negrea ( Sfinxul ), Stanca-Maria Manoleanu - debut ( Antigone ), Antoanela Barnat ( Merope ), Zoica Șohterus (O femeie tebană ). 
“Oedipe” este un spectacol modern în intenția îmbinării compoziției muzicale cu teatralitatea axată pe efecte metaforice și depășește condiția de “operă-concert” static în vechiul stil tradițional. 


P.S. Festivalul Internațional “George Enescu”, ediția a XXIV-a, desfășurat între 31 august și 22 septembrie, din păcate, nu a beneficiat de popularizare prin mass media, în special din partea televiziunii publice. La noi cultura e un domeniu neglijat de mass media și nu numai, politichia fiind “subiectul preferat!

Un comentariu:

  1. sunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,

    1) dacă doriți să returnați Ex.
    2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
    3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
    4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
    5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
    Si altii.
    el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327

    RăspundețiȘtergere