luni, 18 februarie 2013

“ TOM ȘI JERRY “ – TEATRUL METROPOLIS


O MARE PĂCĂLEALĂ !

         Publicul poate fi păcălit de titlul spectacolului ce îl trimite cu gândul la savuroasele personaje , Tom și Jerry din desenele animate , cât și de prezența pe  afiș, ca traducător, regizor și actor a lui Florin Piersic Jr , o personalitate stimată. Păcăleala continuă când citește în pagina distribuită și precizarea traducătorului și regizorului : “ În piesa lui Rick Cleveland miza nu e o bucată de cașcaval sau o farfurie de lapte. Tom și Jerry sunt oameni care omoară oameni. Singura asemănare cu desenele animate stă în situațiile comice. Tom și Jerry e o comedie extrem de neagră, la care râzi cu lacrimi. De crocodil.”! Păcăleala se va amplifica vizionând reprezentația.
         Mai întâi, nu este o piesă de Rick Cleveland, ci scenariul său la un film independent produs în 1998, “Jerry și Tom”, despre care nu s-a auzit mai nimic. Dar Rick Cleveland are notorietate în Statele Unite, ca scenarist și producător tv. în special pentru seriale. Amintim numai colaborarea cu HBO pentru “Six Feet Under”. Pe eroii minunați ai desenului animat “Tom și Jerry”, scenaristul, devenit la noi dramaturg, i-a luat doar pretext cu scop satiric, dar și publicitar pentru un filmuleț. Scenariul prezentat de Florin Piersic Jr. tradus în limbajul mioritic “cool” prin expresii triviale, abundă în “motivarea” unor fapte ca argument absurd al conflictelor, ce au bulversat lumea americană la timpul lor -  moartea lui Marilyn Monroe sau Elvis Prisley ori biografia actorului-președinte, Ronald Reagan. Scenariul are o adresă satirică directă, specială pentru americani, dar mai puțin pentru publicul nostru. Alegerea scenariului pentru proiect este neconcludentă tematic ca rezonanță pentru spectatorii noștri. Cei doi eroi – Tom (Florin Piersic Jr.) și Jerry (Paul Ipate) – sunt profesioniști ai crimei, obsedați de “meserie”, dar fără o motivare concretă a cauzelor acțiunilor întreprinse. Omoară ca un exercițiu curent al profesiei. Timp de două ceasuri și un sfert (!!), Tom îl “educă” pe Jerry pentru odioasa meserie, în zece secvențe , la care se adaugă una cu scop de prolog și epilog. Intervine în scenariu și o victimă (Laurențiu Bănescu), rol cu disponabilitatea transformării, ca la teatrul de revistă, în cele unsprezece personaje solicitate de derularea scenariului. Pentru publicul american scenariul poate fi catalogat drept o comedie neagră când îl urmărește pe marele ecran, dar pe scenă, la noi, devine o păcăleală la care se râde sporadic. Mai mult, la reprezentația vizionată în 17 februarie, șapte cupluri tinere au părăsit plictisite sala, înainte de finalul spectacolului.
         Cum Florin Piersic Jr. cochetează ca realizator și cu filmul, a optat pentru acest scenariu, dar nu i-a găsit inspirat calea adaptării la convenția teatrală. A apelat la scenograful Tudor Prodan (autor și al afișului ce se vinde ca suvenir publicului!), numai ca un bun constructor al folosirii elementelor decorului. Cuburi negre și o tribună roșie , sunt manevrate cu hărnicie, transformate în elemente de decor funcționale de către cei trei actori – Florin Piersic Jr, Paul Ipate și Laurențiu Bănescu – pentru a defini spațiile de joc ale numeroaselor secvențe. Actorii își schimbă, în același timp, și accesoriile costumelor pentru diversele situații în care se împlică personajele. Merită apreciați cei trei interpreții pentru efortul de a “juca” rolul de mașiniști distribuit prin conceptul regizoral și scenografic. Pentru cele multe secvențe ale manevrării decorului din scenă, la vedere, se apelează și la o stridentă cortină muzicală. Muzica este și elementul de bază al prologului și epilogului acestui experiment, cu apeluri la o vizualizare scenică, învechită ca stil. Schimbările de decor îngreunează și ritmul reprezentației ce durează peste două ceasuri, inutil pierdute. Culoarea neagră domină vizualizarea acestei comedii … negre! Cei trei actori pornesc spectacolul în prima secvență, aliniați în scenă, în costume negre cu cravate roșii prin care ar vrea să indice profesia de ucigași. Regizorul nu a găsit soluții de vizualizare scenică a unui scenariu de film, pentru configurarea situațiilor impuse pe linia umorului negru. Apelează școlărește la artificii vetuste, la “keceap” cu rost de sânge pentru rezultatul crimelor, la alte elemente realiste, chiar naturaliste al consumării cu poftă din mâncarea solicitată de situația  din alte secvențe, dirijate regizoral superficial. Regia amestecă de-a valma intențiile de ilustrare teatrală.
         Confuzia viziunii regizorale sporește prin îndrumarea actorilor. În rolul lui Tom, Florin Piersic Jr. – actor apreciat -, vrea să rezolve personajul printr-o  frazare și o emisie vocală ternă a replicii, aproape șoptită de parcă spațiul de joc ar fi cel de la Teatrul Luni. Tom devine un mafiot criminal plictisit, oboist. Relația lui Tom cu “ucenicul” Jerry, nu este susținută credibil. Paul Ipate, un tânăr actor de teatru și film, apreciat, încearcă să definească prin expresie nuanțată, evoluția lui Jarry pe drumul crimei absurde. Reușește în unele momente, în special în cele în care Rick Cleveland acordă personajului un monolog, gen în care scenaristul este specialist. Laurențiu Bănescu, un alt interpret independent, se adaptează cerințelor scenariului și regiei pentru prezentarea “colorată” a victimelor, ca în final, să treacă la ucigașul lui Jerry și Tom. În victime joacă precum un actor ce pare a fi experimentat teatrul de revistă ; travestiul său în cea de a opta secvență, de pildă, ridică demersul comic al reprezentației.
         “Tom și Jerry” rămâne un exercițiu ambițios de spectacol, ce s-ar vrea a fi o comedie neagră, lipsită însă, de condamnarea satirică percutantă a lumii de astăzi, în care violența poate face curent victime. Este o joacă de-a pisica și șoricelul,neplăcută.

P.S. Scuze, că am acordat imediat pe blog, atenție acestui proiect independent, în dauna altor spectacole anterioare, dar spectatorii trebuie avizați asupra ofertei lipsite de o elementară intenție culturală a reprezentației, care deservește teatrul apreciat al independenților. Păcat de efortul realizatorilor, nume apreciate ! 

3 comentarii:

  1. Este poate una din putinele pozitii oneste in ceea ce priveste aceasta reprezentare sub-mediocra.
    Iata domnilor ca entuziasmul de unul singur nu este suficient in a crea un spectacol teatral.

    RăspundețiȘtergere
  2. Am vazut aceasta piesa chiar la prima reprezentatie. Dupa ce am citit cronica d-nei Lucaciu si comentariul lui cipslim am ajuns la concluzia ca am vazut o cu totul alta piesa... Personal mi s-a parut o comedie neagra de cea mai buna calitate. Am ras de la inceput pana la sfarsit, am apreciat jocul actorilor, in special al lui Laurentiu Banescu, regia si miscarea scenica mi s-au parut de o calitate pe care rar am intalnit-o in ultimii ani in piesele pe care le-am vazut in multe teatre din Bucuresti. Cred ca Florin Piersic jr. este un regizor cu idei proaspete si originale, fara a excela ca actor. De mult nu am mai iesit de la o piesa de teatru cu sentimentul unui act cultural de calitate. Cred ca orice persoana careia i-au placut filmele Pulp Fiction al lui Tarantino sau In Bruges al lui Martin McDonagh va aprecia aceasta piesa. Pentru mine au fost doua ore petrecute cu folos!

    RăspundețiȘtergere
  3. Pacat de jocul actorilor...executia victimei care s-a tot repetat, a fost o mare plictiseala....Nu am ras deloc cu lacrimi de crocodil cum ne ameninta Piersic. Am zambit doar din cand in cand. Singurul lucru bun a fost sfarsitul, care nu a facut toti banii, doar jumatate.

    RăspundețiȘtergere