marți, 22 octombrie 2013

“ MATRIMONIALE “ – TEATRUL “NOTTARA” – “Fest (in) pe Bulevard”


“ CRIZĂ MARE MONȘER !” … ȘI ÎN DRAMATURGIE
         Autoarea piesei “Matrimoniale” , Lia Bugnar – actriță, regizoare și dramaturg, a primit din partea Teatrului “Nottara” oferta de a scrie un text despre “criză” , în conformitate cu motto-ul festivalului “Fest(in) pe Bulevard”,  că vorba lui Caragiale e “Criză mare monșer!”. A scris un text, că piesă de teatru nu se poate numi, în care a vrut să vorbească despre … toate crizele existențiale posibile. Pe scurt iată subiectul. O femeie de vârstă medie, Eva, ajunsă foarte bogată după moartea soțului de 94 de ani, vrea să se recăsătorească și alege pe net doi bărbați – Tibi și Zaharia. Închriază un restaurant pentru a se întâlni cu ei. Îi supune unei probe, să dea zece răspunsuri la întrebarea ce le place la ea . Îl alege pe Zaharia. Apare după vreun ceas de tatonări , Mira , soția lui Tibi și încep să curgă monologurile surpriză, despre fiecare. Aflăm că Tibi, căruia i s-a refuzat donarea unui rinichi pentru bani, este disperat. Fiind căsătorit a optat însă, pentru oferta Evei pentru că are împreună cu Mira, două … fete siameze ce trebuiesc operate. Eva promite imediat că va pleca a doua zi la Londra cu ele pentru operație, dar cu niște condiții … Și Zaharia, medic veterinar, are problemele sale. Este homosexual și îngrijește o fetiță mută abandonată, ce are șase degete la o mână și studiază pianul. Se descoperă, că fetița ar fi a … Evei care a crezut la naștere că pruncul a murit. Întâlnirea dintr-o întâmplare stupidă se finalizează cu bine. Eva îi va duce pe toți la Londra și la întoarcere le promite că vor locui împreună într-o vilă cu trei apartamente !!! Evident că mai sunt și multe detaii despre posibila existență a acestor așa zise personaje. Textul nu este o parodie, ci o încropeală, un montaj penibil de informații șocante provenite din ziarele tabloide ce vor să arate diverse “crize” individuale, lipsa banilor sau neînțelegerea homosexualilor, etc. Acțiunea este lipsită de o logică elementară, personajele sunt scheme de carton care se încearcă a fi definite prin monologuri stupide. Lia Bugnar ar trebui să se apuce a scrie scenarii pentru telenovele. S-ar putea să aibă succes la unii telespectatori. Cum autoarea vrea să fie mereu actuală, dacă tot își batem joc de cuvântul “criză”, de ce oare nu a atacat în acest “ghiveci” tematic cu pretenții că ar trata “criza” și problema …  Roșia Montana sau gazele de șist ? Timpul nu e pierdut, va scrie și despre această temă gravă,poate pentru teatrele independente unde când s-a afirmat promitea a fi o personalitate în dramaturgie, mai puțin în regie și actorie. Este inexplicabil cum un teatru cu pretenții ca Teatrul “Nottara”, prin managerul și numeroasa sa echipă de colaboratori, acceptă un astfel de text ?!

Diana Lupescu propune “un spectacol de autor” realizând și regia, și scenografia, și ilustrația muzicală! Scenografia este modest desenată. Decorul se rezumă la două mese și patru scaune dintr-un local cu pretenții, costumele sunt banale, cu excepția celui al Evei de o eleganță stridentă. Ilustrația muzicală a unui astfel de text nu se poate remarca. În viziunea sa regizorală, Diana Lupescu încearcă inutil să dea o cât de câtă personalitate profilului fiecărui personaj. Dispune de o distribuție ireproșabilă, dar sărmanii actori se confruntă cu un text ridicol. Ada Navrot (Eva), Crenguța Hariton (Mira), Lucian Ghimiși (Tibi) și Mihai Marinescu (Zaharia) sunt victimele textului. Fiecare încearcă să se ferească de penibilul situațiilor expuse prin replică.
“Matrimoniale” este un spectacol ce a fost dedicat festivalului internațional “Fest(in) pe Bulevard” secțiunii competitive  - “Criză mare monșer !” - alături de patru spectacole din Franța, Serbia, Bulgaria, Austria , un concert și “Candid” de la Teatrul Țăndărică. Se spera că va lua marea distincție ! Juriul a acordat însă, premiul, spectacolului remarcabil din 2007 (!!!) “Candid” , și organizatorii festivalului nu au mai anunțat în mass media rezultatul competiției !
“Meritul” unic al acestui spectacol deplorabil este că demonstrează a fi o “criză mare monșer” și … în dramaturgie, dar și în managementul unor teatre.    


6 comentarii:

  1. Am vazut pieasa la festivalul Caragiale ieri. Am scris pe forumul festivalului urmatoarele dar nu cred ca va fi aprobat de administratorul sitului , binenteles :
    Nu comentez nimic despre actori fiindca nu vreau sa cad in tampenia gen actori in varsta sunt rigizi joaca prost vs actori tineri care sunt “dinamici” si “ haiosi”.Nu mi-a placut textul. Ce naiba e cu povestile copii siamezi, avortati, adusi de lebede, povesti ce trebuiau probabil sa ma socheze ca sa pot intelege dilema de la sfarsit : oare ce va face? oare ce va alege ? oare un om pus intre doua situatii extreme cum reactioneaza?
    Bun, asta este textul nu ai ce sa-i faci. Si de fapt nu e comedie, e dramă si nu trebuie sa ne displaca doar findca nu e “haios “ . Insa parerea mea este ca ar fi fost mai bine daca : se renunta la costumele de epoca. Nu am inteles care e legatura, de ce a trebuit sa o imbrace pe ea cu șal si pe el cu smoking ? Era vorba de niste povesti din viata reala, deci contemporane, de ce cu costume de Caragiale? Ok, am inteles ca aspectul fizic nu o avantaja dar putea sa fie o “ amenajare” care sa ma faca sa cred ca este o femeie cu bani multi, nu era nimic care sa ma convinga de asta. La noi, si cred ca nu numai, oamenii cu bani multi sunt alaturati ideii de snobism. Mergea si usor snobism :)
    Si pe scena erau doua mese cu scaune ? com’on . Le-ati luat cumva de la carciuma din spate ?

    RăspundețiȘtergere
  2. Doamna Lucaciu, desi nu-s intotdeauna de acord cu opiniile dumneavoastra, va citesc blogul. Sunt curios de opinia dumneavoastra, chiar daca uneori sunteti mult prea radicala.

    De aceasta data va semnalez, insa, o alta problema: articolul dumneavoastra intra lejer in categoria SPOILER. Toti cei care-l citesc afla absolut tot ce se intampla in spectacol, ei nu mai au, in secunda asta, absolut niciun motiv sa mearga sa il vada. Posibil ca acesta sa fi fost obiectivul dumneavoastra. Personal, nu apreciez astfel de articole, le consider nocive. Oricat as dispretui un film ori un spectacol, a face spoiler nu este deloc o solutie.

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna prieteni,
    Va invit pe cel mai nou site de matrimoniale lansat in Romania.Totul este 100% GRATUIT! Suntem o mare comunitate de femei si barbati de toate varstele. Ne vedem acolo, ciao! www.Xmatrimoniale.ro

    RăspundețiȘtergere
  4. L-am vazut vara aceasta la Nottara, de exceptie! ( www.matrimoniale.ro/news/ )

    RăspundețiȘtergere
  5. Viața este un mister cu multe întrebări care are nevoie de răspunsuri, cu ce probleme te confrunți pe pământ? Sotul sau sotia ta si-au parasit viata fara nicio explicatie buna care te face sa te confunda si sa-i doresti inapoi in viata ta? Dr. Ajayi este bărbatul potrivit pentru slujbă, este un caster puternic de vrajă binecuvântat de strămoșii săi și acceptat de zei ca piesa lor de pe pământ, Dr. Ajayi mă ajută să-mi salvez locuința spartă, aducându-mi înapoi soțul meu cu vraja sa puternică . Eu și soțul meu am fost separați 9 luni fără comunicare, dar cu vraja aruncată de Dr. Ajayi, el se întoarce și suntem din nou o familie fericită. Contactați dr. Ajayi rola de vrăji dacă vă confruntați cu orice fel de probleme de viață și aveți nevoie de o soluție rapidă. Viber sau Whatsup: +2347084887094 sau e-mail: drajayi1990@gmail.com

    RăspundețiȘtergere
  6. Am trait s-o vedem si pe asta: teatrele inchise :(

    RăspundețiȘtergere