ÎNTÂLNIRE CU O ACTRIȚĂ DE VALOARE
Teatrul de Comedie oferă Sala
Nouă, proiectelor inițiate independent de tineri regizori care sperăm că îi va
invita în timp și pentru spectacole la sala “Radu Beligan”. Din păcate,
proiectele nu se integrează profilului acestui teatru al cărui repertoriu ar
trebui să servească în mod constant comedia.
Tânărul regizor Alexandru Mâzgăreanu,
mereu activ, propune o piesă premiată în 2005 a dramaturgului, actorului și
regizorului belgian Thierry Janssen – “Factorul uman”, tradusă cu pricepere de
Nicolae Prelipceanu. Piesa ar fi o tragicomedie, bogată în sensuri actuale.
Trei personaje – o mamă, fiul acesteia Ludovic și iubita sa Cendre – suferă
grav de singurătate, de înstrăinarea dictată și de societatea violentă în care
trăiesc, violență speculată de mass media. Fiind dezvoltată pe mai multe
planuri de joc, acțiunea este aparent complicată și dificil de ilustrat
scenografic dezvoltarea sa. Scenograful Mihai Păcurar alege o soluție simplistă
de decor ce nu servește convenabil decupajul acestei piese ce este ca un
scenariu de film. Ca într-o carcasă specifică stațiilor transportului în comun,
unde se află și chioșcul de ziare al mamei și fiului, sunt manevrate mereu un
mic dulap, o masă în alb, cu trimitere spre locul de acțiune. Costumele sunt
banale, fără sprijin sugestiv pentru profilul personajelor. Pentru susținerea
conceptului său, regizorul apelează la muzica inspirat creată de Alexandru
Suciu, ce punctează trecerea timpului și tensiunea conflictului. Nu lipsesc din
reprezentație nici efectele video discret plasate de Adrian Tudose. Viziunea
regizorală alunecă însă, pe o cale suprarealistă în prezentarea scrierii.
Motivarea ar fi că mama și fiul vor să se rupă de lume și se refugiază fiecare
într-un univers fantastic; mama ar vrea să trăiască în lumea “Vrăjitorului din
Oz”, fiul își construiește un OZN în curtea casei și se dorește extraterestru.
Aceste elemente ale refugiului celor doi din realitate sunt însă, tratate
regizoral incoerent, în special în prima parte a reprezentației, ce induce spre
o acțiune SF. Piesa oferă situații și replici esențiale pentru definirea
nebuniei și frământărilor lumii în care trăiesc personajele și le induce
refugii absurde, dar regia nu le urmărește consistența. Alexandru Mâzgăreanu
este șovăielnic în prezentarea și a situației conflictuale iscate de apariția
iubirii în viața lui Ludovic prin întâlnirea cu Cendre, posibilă ieșire din
claustrarea sa. Regizorul a vrut să dea o imagine originală textului și a
suprasolicitat particularitățile aparent bolnăvicioase ale refugiului celor doi
care caută o altă lume, fiind victime ale realității, suprficial expuse scenic
de viziunea sa. Conceptul regizoral s-a vrut a fi mai presus de contextul
social concret în care se petrece acțiunea finalizată cu o crimă și a anulat
scenic substratul tematic.
Spectacolul trăiește însă, și convinge
ca țintă, prin interpretarea excepțională a mamei de către Ana Ciontea. Actrița
redă strălucit portretul mamei ce își maschează autoritatea posesivă față de
fiul matur, cu drăgălășenii ca față de un copil, pare o femeie fascinată de
Dorothy din “Vrăjitorul din Oz” cel salvator, dar concret dominantă în relație
când descoperă că Ludovic s-a îndrăgostit de Cendre. Ana Ciontea creează un
personaj specific realității noastre și fără a fi exagerați, interpretarea sa
se apropie de cea a Luminiței Gheorghiu din filmul “Poziția copilului”. Actrița
trece peste stângăciile regiei și dă înțeles major intențiilor piesei prin
forța dramatică din care nu lipsesc accente comice în descifrarea subtilă a
personajului. În Ludvic, fiul aflat la răscruce de drum existențial, Dan
Rădulescu, tânăr actor obișnuit și apreciat în genul comic, surprindre prin
conceperea substanțială a unui personaj dramatic. Caută refugiu în fantasme și
îl descoperă în realitate prin dragoste. Actorul trăiește sincer căutările lui
Ludovic. Conceptul regizoral îi frânează însă, diferențierea relațiilor dintre
Ludovic cu mama sa și cea cu Cendre. Dragostea nu îi schimbă expresia, îi
motivează fragil revolta ce îl împinge pe Ludovic la crimă. Interpretării sale îi lipsesc
uneori nuanțele în relaționarea cu partenerele.
Monica Săndulescu (Cendre) și Dan Rădulescu (Ludovic) |
O posibilă cauză ar fi și cea a
stridenței interpretării lui Cendre de către Monica Săndulescu. Tânăra actriță
s-a remarcat la absolvire în “Zvăpăiata”, apoi în “Treapta a noua”, dar de astă
dată tipologic personajul nu e surprins în esență. Rostește adeseori rapid
replica, isteric, fără a se percepe cuvântul sau țipă strident, uitând că joacă într-un spațiu
restrâns, neconvențional. Personajul este schematic interpretat și afectează
rostul relației cu Ludovic.
“Factorul uman” rămâne un spectacol
incoerent condus regizoral de Alexandru Mâzgăreanu, un tânăr care în alte
viziuni regizorale s-a remarcat ca o personalitate creatoare, dar …
reprezentația atrage interesul prin Ana Ciontea, actriță a Naționalului
bucureștean; interpretarea sa dă viață adevărată spectacolului și exploatează
pe deplin miezul piesei. Iată că uneri actorii pot salva un fragil concept regizoral!
P.S.
Teatrul de Comedie propune în perioada 24 mai - 1iunie o nouă ediție a
Festivalului Comediei Românești după o primă parte a stagiunii anuale modestă
în oferte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu