luni, 3 noiembrie 2014

“PROFU’ DE RELIGIE” – TEATRUL NAȚIONAL “MARIN SORESCU” din CRAIOVA

 ȚINTĂ REUȘITĂ CU SCOP ...  REALITATEA NOASTRĂ!
         Încet, încet, Mihaela Mihailov s-a detașat ca o personalitate în dramaturgie. A atacat teme actuale și amintim de “Complexul România” sau “Google țara mea!” și a reușit a se remarca și peste hotarele mioritice. Stilul original al scrierilor sale este apropiat de teatrul social. “Profu’ de religie” atenționează asupra rostului actual atribuit cuvântului “adevăr” în raport cu școala și cu rolul studiului  religiei, dar și cu influența programelor tv în viața publică. Pornește de la lecția de religie cu exemple concrete sugerate din manuale și un incident iscat între o elevă și profesor, ce ajunge în “gura” televiziunilor. Întrebarea provocatoare adesată publicului rămâne – “Adevărurile noastre sunt adevăul tuturor?”, dar se susține prin alte întrebări esențiale privind “adevărul” învățământului, cel al informării și dezbaterilor din mass media vizuală. Propunerea Mihaelei Mihailov de a analiza perspicace realitatea curentă este remarcabil argumentată prin personaje cunoscute tipologic oricărui spectator.
Marian Politic și Romanița Ionescu
         Unui actor îi revin mai multe tipologi, sarcină dificilă, dar întâlnirea Mihaelei Mihailov cu regizorul Bobi Pricop rezolvă dificultatea printr-un spectacol ieșit din nota comună, obișnuită. Tânărul regizor, confirmat ca personalitate în profesie și prin “Jocuri în curtea din spate” sau “Contra democrației” (spectacole comentate pe acest blog), mânuiește ca un maestru păpușar personajele și propunerea interpretării lor într-o convenție originală. Decorul, costumele, ca și ilustrația muzicală îi aparțin, fiind contrapuncte solide pentru conceptul regizoral. Bobi Pricop are însă, și o altă rară calitate regizorală, aceea de a folosi actorul ca mijloc principal în susținerea viziunii regizorale. A lucrat admirabil cu actorii. Fiecăruia îi revin de marcat mai multe tipologii, în condiția transformării în fața publicului cu ajutorul accesoriilor de costum, și o înfăptuiesc fără cusur. Raluca Păun uimește de pildă, cum poate fi și eleva grăsuță și prostuță – Anca, ca apoi să se transforme în mama ei ori în rolul mamei Mariei, în cel al profesoarei de română sau în cel de prezentator tv. Eleva Mara cu principii asupra adevărului și care stârnește scandalul că profesorul de religie ar fi mângiat-o pe ghenunchi este Romanița Ionescu. Actrița se va transforma remarcabil, rapid și în alte personaje. Aceiași cale a miracolului transpunerii în diverse tipologii o urmează și Marian Politic, de la profesorul de religie până la un prezentator tv, Dragoș Măceșanu și Cătălin Vieru în alte personaje. Măestria profesională a acestor actori se dovedește  pe deplină prin modul în care definesc credibil profiluri umane din realitatea noastră.
         “Profu’ de religie” , o comedie amară, este un spectacol de “teatru adevărat” despre “adevărul” realității noastre, realizat de o echipă excelentă, conștientă de menirea teatrului în raport cu actualitatea și cu publicul zilelor noastre.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu