marți, 4 noiembrie 2014

“ TRILOGIA AURELIU MANEA “ – TEATRUL NAȚIONAL din CLUJ (FNT)

SĂ NE RESPECTĂM VALORILE
MOTTO: “Am slujit arta teatrului cu credință și fanatism”
                          AURELIU MANEA 
         Din respect credem pentru marele regizor Aureliu Manea trecut în neființă anul acesta, selecționeriul Marina Constantinescu introduce în programul FNT spectacolul Naționalului din Cluj, “Trilogia Aureliu Manea”.
         Regizorul Gabor Tompa a propus un spectacol “DUPĂ” singurele trei piese scurte scrise de Aureliu Manea – “Penelopa rămâne îngândurată”, “Repetiția de teatru” și “Zâna de la răsărit”. Piesele sunt de fapt, o continuare a gândurilor autorului exprimate în eseurile despre teatrul pe care l-a slujit cu fanatism – “Energiile spectacolului”, “Spectacole imaginare”, “Confesiuni” și “Texte regăsite”. Conceptul spectacolului propus de stimatul regizor, Gabor Tompa, arată însă, că realizatorul a ignorat  sensul celor trei piese. Replica subtilă ce relevă sensibilitatea, poezia și autoironia autorului, nu mai prinde sens teatral pe scenă prin regia care plasează forțat spectacolul într-un spațiu ciudat, sordid într-o lume bolnavă psihic (scenografia Carmencita Brojboiu). Distribuția execută indicațiile regiei încercând să sugereze profilul unor personaje închise în cușca suferinței personale. Rezultatul acestei viziuni regizorale superficiale poate fi considerat chiar o jignire pentru personalitatea lui Aureliu Manea, cel cu un destin frânt, nu de “boala judecății”, ci de credința sa că toți oamenii pot iubii semenii, cum iubea el și teatrul. “Rică (n,n. Aureliu Manea) s-a sfârșit pe sine în căutarea vieții adevărate ascunse de aparența iluzorie a vieții de fiecare zi”, mărturisește Andrei Șerban, colegul de clasa al studiului despre regie parcurs sub îndrumarea profesorului Radu Penciulescu. A fost “liderul spiritual” al anilor ’60, cum scrie tot, Andrei Șerban sau “vizionarul teatrului”, cum considera, Liviu Ciului. Din spectacolul lui Gabor Tompa nu rezultau aceste considerații față de minunatul … Rică.


         “In memoriam Aureliu Manea” era motivarea prezenței în FNT a acestei reprezentații discutabile, completată însă, în final cu binevenita proiecție a unui scurt film document, un “meking of” cu repetițiile lui Aureliu Manea la ultimul spectacol “Scrisorile portugheze” din 2012 (comentat pe acest blog). Spectacolul a fost  oferit publicului doar o singură dată, la Teatrul Metropolis! Rămâne o altă nedreptate pentru destinul acestui “regizor genial”, cum e numit  de colegii din profesie.
         Discret, Aureliu Manea s-a retras din drumul său de a revoluționa teatrul în 1991 și ultima cortină a rămas spectacolul “Scrisorile portugheze” din 2012, dar mărturiile sale nu se pot ignora – “Teatrul este o artă a momentului. Peste puțin timp un spectacol se uzează. Teatrul nu aspiră la eternitate. Ceva din ființa lui seamănă foarte mult cu vârstele omului. Teatrul pe care îl fac eu moare o dată cu mine. Poezia și straniul ce se află în acest destin există numai cât exist eu. Urmașii mei nu vor înțelege și nu vor ști nimic despre spectacolele mele. În această luptă cu timpul stă frumusețea acestei arte. Oamenii care lucrează în teatru, deși știu că arta lor nu va dura, vor totuși să se ia la întrecere cu timpul neiertător. Spectacolele de teatru sunt sărbători ale vieții fără bariere, ale libertății, ale dorinței de a fi veșnici. Un spectacol transmite viață și putere de a exista în această existență pe care o trăim o singură dată”.   


P.S. MIERCURI, 29 OCTOMBRIE În FNT au mai fost prezente în această zi la compartimentul “Maeștri” – “CANDID” (după Voltaire, scenariu, regia, păpuși și animație digitală, Cristian Pepino, Teatrul Țăndărică), “GAIȚELE” (Alexandru Kirițescu, Teatrul Odeon, regia Alexandru Dabija), “LECȚIA” ( Eugene Ionesco, regia Horațiu Mălăele, TNB). “VOCEA UMANĂ” (monolog de Jean Cocteau, regia Sanda Manu, Teatrul Metropolis) și “TIPOGRAFIC MAJUSCUL”, “FAMILIA TOT” (Orkeny Istvan, regia Bocsardi Laszlo, Teatrul Național “Marin Sorescu” din Craiova) – comentate pe blog la data premierei, alături de “Donka – O scrisoare către Cehov”, “Oidip” ce vor fi comentate în postările următoare și “Cinci ore cu Mario” ( Miguel Delibes, regia Mariana Cămărășan, Unteatru)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu