PRETENȚII TEATRALE LIPSITE DE ARGUMENTE
Un bogat CV plasat în
programul de sală al reprezentației recomantă pe autoarea textului – Saviana
Stănescu și pe tânărul regizor – Alexandru Mihail că ar fi uimit America unde
au activat și posibil că mai activează. Propun acum, și celor de acasă “Viză de
clown” cu intenția să atace tema emigrației în America. Textul pare a fi gândit
cu adresă pentru publicul de peste ocean, invadat de emigranți din țări cu
probleme sociale.

Tânărul regizor Alexandru Mihail după
experiențe în America, vine acasă să sprijine acest text. Apelează la Vladimir
Turturică, scenograf apreciat pentru contribuția la o serie de spectacole
reușite. Conform textului și conceptului regizoral, acesta propune un decor cu
multe elemente cu substrat simbolic – un semafor uriaș, cabine telefonice, etc,
pentru a indica diverse spații de joc. Regizorul și scenograful omit însă
și folosirea posibilităților tehnice
multiple cu care este dotată Sala Studio a Teatrului Odeon. Viziunea regizorală
apelează mereu la elementele scenografiei pentru a aplica trimiteri metaforice
textului. De pildă colorează insistent verdele semaforului pentru a atenționa
asupra dragostei ivite între Nadia și Bob sau roșu pentru situațiile dramatice
ori folosește cabinele telefonice pentru monologuri și stările de singurătate
ale personajelor. Regizorul nu contribuie prin nimic pentru configurarea
relațiilor dintre aceste personaje nefericite, cât și pentru îndrumarea
actorilor spre a sugera cât este posibil tipologiile care le revin. Interpreții sunt conduși ca
într-un recital, static. Fără rost regizorul concepe și o scenă cu intenția de
interacțiune cu publicul, când Nadia este căutată de funcționarii de la
emigrație și se ascunde târându-se printre picioarele spectatorilor. Viziunea
regizorală este lipsită de coerență. Înfrățirea dintre “dramaturgul” și
regizorul cu pretenții de reușite peste ocean, are acasă drept rezultat un
spectacol mediocru, salvat de penibil prin eforturile interpreților de a sugera
credibil linia generală a personajelor.
Investesc inspirație în expresia
caracterizării generale a personajelor, chiar dacă textul și regia sunt fragile
- Nicoleta Lefter (Nadia), Marius Damian (Borat), Alexandru Papadopol (Bob),
Meda Victor (Lupita) și Ionuț Kivu, Relu Poalelungi (Ins 1 și Ins 2). Cu
atenție la firescul implicării în situații în funcție și de starea interioară a
lui Bob cel care caută un loc de muncă și … o canapea gonflabilă, Alexandru
Papadopol reușește să transmită o caracterizare cu sens nefericitului său
personaj. Nicoleta Lefter convinge în multe momente prin redarea cu
sensibilitate a stărilor Nadiei, o adolescentă naivă, aflată într-o lume
necunoscută și ostilă visurilor ei. Borat “taximetristul” emigrant, e construit
convingător de Marius Damian prin diverse atitudini, dictate de situații.
Încearcă să estompeze hibele pornite din text ale personajului Lupita, cu
sârguință, Meda Victor; Lupita dansează la bară și e implicată în situații fals
dramatice. Exagerat, forțat prezintă textul și regia pe cei doi “Inși”, iar
Ionuț Kivu și Relu Poalelungi încearcă pe cât este posibil, să nu supralicite
în interpretare, grotescul intervențiilor în acțiune.
Saviana Stănesu și regizorul Alexandru
Mihail, mândri de experimentele din “țara tuturor posibilităților”, propun și
acasă un “experiment” despre emigrația unor oameni sărmani veniți din țări cu
mari probleme sociale, precum Republica
Moldova sau Rusia, construit din vorbe goale de miez și situații
neconvingătoare. Păcat de efortul interpreților care nu găsesc suport în text
și regie pentru a oferii roluri de referință pentru biografia lor
artistică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu