REUȘITĂ RECITIRE
TEATRALĂ A PIESEI
Cehov, ca și Shakespeare sau
Ibsen, devine adeseori pretext de inovație teatrală pentru tinerii regizori. În
majoritatea cazurilor aceștia, în mod superficial, uită de miezul tematic al
piesei, de conflicte, de constructul personajelor și de substratul replicii,
apelează la exagerări în numele inovației de expresie teatrală.
Andrei și Andreea Grosu forează
cu atenție “Livada de vișini” de Cehov și reușesc să surprindă, descoperind un
alt substrat al piesei, actual și astăzi pe care îl dezvoltă într-un spectacol
original de teatru intimist. Propun “o livadă de vișini” din zilele noastre și
în jurul ei gravitează problemele ce frământă familiile actuale, conflictele
dintre generații, nevoia de dragoste și lipsa comunicării. Cei doi regizori
respectă intențiile lui Cehov și demonstrează credibil filonul actualității
acestui mare dramaturg universal.
Andrei și Andreea Grosu pornesc
proiectul apelând la o nouă traducere, cu abilitate realizată de Raluca
Rădulescu pentru a apropia replica lui Cehov, fără ostentații de limbaj, de
vorbirea actuală. Gândesc apoi vizualizarea teatrală pentru spațiul noii săli
de care dispun acum, nu cu mult mai mare decât cea în care a funcționat cinci
ani UTEATRU. Publicul așezat de o parte și alta a spațiului de joc din centru,
privește parcă pe “gaura cheii” cum se desfășoară viața unei familii și a celor
din preajma ei, fiind în imediata apropiere de personaje. În aceste condiții
dictate de spațiul de joc intimist, evident că actorii sunt obligați să își
adapteze interpretarea, să pătrundă în amănunt sufletului personajelor. Sunt
foarte rari actorii înzestrați pentru o astfel de adaptare, dar Andrei și
Andreea Grosu au reunit în jurul lor o distribuție capabilă de o astfel de
performanță.
Cum spectatorii devin partenerii
dezvăluirii situațiilor cu care se confruntă o familie dintr-o lume apropiată
de existența lor curentă, simplu, dar nu simplist, scenograful Vladimir
Turturică dă ingenios imagine acțiunii. Creează un decor din lemn, cu o podea
din scânduri și o masă în centru, ce sunt ușor manevrabile cu sensuri precise
pentru schimbarea locului acțiunii cum solicită cele patru acte ale piesei.
Lemnul amintește de lemnul vișinilor care vor ceda cerințelor unui alt timp al
societății, manevrarea lemnului ce devine obiect va însoții reacțiile lui
Lopahin, stăpânul nou al livezii sau cele din final ale bătrânului Firs.
Acestui decor bogat în sugesti, Vladimir Turturică îi completează imaginea prin
numeroasele costume, croite modern, cu amănunte pentru a defini fiecare,
profilul personajului. În acestă scenografie suport de atmosferă, regizorii
Andrei și Andreea Grosu conduc strălucit actorii să dezvăluie fațete tăinuite
de personaje, construiesc treaptă cu treaptă conflictele cu atenție pentru a
sublinia substratul lor ce servește accentul pe tematica aleasă – familia și
problemele ei astăzi.
Surprind multe scene prin tratarea teatrală,
cum este cea a personajelor reunite în jurul unei mese servite realist, cu
bunătăți, din care unii se înfruntă hulpav, iar Lopahin abuzează de băutură,
ori cea inițiată de Iașin ca o reuniune cu dans care este însă, exagerat de
lungă. În aceste scene, ca și în altele, regia urmărește să puncteze laturi din
caracterul personajelor implicate în diverse situații. Intervin în montajul
scenelor și momente de tăcere, în care personajele ridică tensiunea situațiilor
fără ajutorul cuvântului, doar prin susținerea expresivă a relațiilor dintre
ele. Andrei și Andreea Grosu dovedesc din nou că sunt regizori pentru care
actul teatral presupune transmiterea cu rigoare a emoției și provocarea
publicului de a judeca secvențe din viața unor oameni, surprinse pe scenă.
Distribuția este alcătuită din actori
independenți sau provenind din diverse teatre instituționalizate, din generații
diferite. Toți sunt actori dăruiți unei scene pe care nu eleganța unei săli de
spectacol îi mobilizează, ci dorința de a comunica sincer cu publicul, fără
“cenzura” fițelor unor regizori ce se cred mai presus de Ibsen sau Cehov.
În acest spectacol cu “Livada de
vișini” nu apar personaje principale și personaje – argument, secundare în
funcție de bogăția de replici. Toate personajele au un rost important. De
pildă, regia urmărește ca bătrânul slujitor al familiei, First, ca și Charlotta
să devină contrapuncte dramatice de consistență pentru conflict, ca și Iașin,
“valetul” lui Ranevskaia. În ordinea distribuției indicată de dramaturg,
specificăm contribuțiile interpreților care realizează o altfel de “Livadă de
vișini”. Mihaela Trofimov de la Teatrul “Maria Filotti” din Brăila, prezintă pe
Ranevskaia drept o femeie frivolă care caută egoist suportul în viață doar prin
dragostea partenerului și își neglijează familia, e superficială în comunicare și
în relațiile cu cei apropiați, dar și nefericită pentru eșecurile personale în
iubire. Pe această linie construiește ireproșabil personajul, Mihaela Trofimov.
Fiica lui Ranevskaia, Ania, se pare că deține ca urmașă caracterul mamei, fiind
la fel de superficială, aspect nuanțat sugerat de interpreta Sabrina
Iaschevici, tânăra actriță de la Teatrul Odeon. Ania sa e copilărosă, distantă,
indiferentă față de gravitatea situațiilor cu care se confruntă familia și
caută dragostea ca un divertisment al vieții. Florina Gleznea, o altă tânără
actriță apreciată pentru o serie de roluri diverse în alte spectacole, este
Varia, fiica lui Ranevskaia din alt mariaj. Exilată acasă să aibă grijă de
gospodărie, pare o tânără autoritară și încearcă să își maschează nemulțumirile
personale iscate de nedreptatea suferită în familie. Admirabil dezvăluie
actrița disperarea Variei, în scena finală a refuzului lui Lopahin a relației de cuplu
pe care și-o dorește pentru asigurarea viitorului. În fratele lui Ranevskaia,
Gaev, reușește Liviu Pintileasa, actor la Teatrul din Brăila, să dezvolte cu
finețe portretul reprezentativ al tipologiei unei generații pentru care vorbele
lipsite de conținut sunt considerate drept soluții salvatoare în viață. O altă generație este reprezentată prin
Lopahin, omul ajuns să aibă bani, un parvenit social în raport cu Ranevskaia și
familia sa, un om pragmatic;
Richard Bovnoczki trăiește impresionant eșecul interior ce îl macină pe Lopahin
dornic de dragoste și prețuire, învingător al licitației pentru propietatea
livezii de vișini, dar care rămâne un suflet singur. Remarcabil susține
interpretul relațiile și atitudinile lui Lopahin față de cei din jurul său. În
veșnicul student Trofimov, Andrei Seușan compune nuanțat portretul falsului
visător. Propietarul preocupat de interese personale, Pișcik cel șmecher este
caracterizat în esenă, credibil de Ionuț Grama. Excelent definește portretul
guvernantei tinerei adolescente Ania, actrița Corina Moise care aparține tot
Teatrului “Maria Filotti” din Brăila. Charlotta sa devine un comentator tăcut
al situațiilor, fiind o femeie singură cu un destin trist. Tânărul actor Bogdan
Cotleț se remarcă prin modul deosebit în care dezvoltă dorința de parvenire
socială a tânărului slugarnic Epihodov, dar și șovăielile și amărăciunile celui
care nu își găsește drumul dorit în viață. Cristina Casian, o tânără actriță
apreciată pentru o sumedenie de roluri în teatrul independent, încearcă în
Duniașa a satiriza, uneori strident, tipologia slujnicii naïve, îndrăgostite de
Iașa. Pentru Constantin Cojocarul în bătrânul slujitor de modă vechie Firs sunt
greu de găsit cuvinte la superlativ pentru modul în care definește participativ
în orice moment personajul. Doar prezența sa în scenă, fără replică, transmite
judecarea situațiilor, gândurile celui devotat modestei sale slujbe. Un altfel
de Iașa, valetul ce o însoțește pe Ranevskaia peste tot, ca reprezentant al
generației “cool” prezintă Ionuț Vișan atent în a îi evidenția dorințele
personale și atitudinile ironice, aroganța în relațiile cu mulți din cei din
jur. Regia veghează ca în interpretarea fiecărui personaj să fie subliniate
efectele ignorării spiritului de familie sau a comunicării ori a relațiilor de
iubire adevărată, ce devin cauze ale eșecurilor existențiale.
“Livada de vișini” rămâne un
spectacol meritoriu, creat de o echipă ce reușește sensibil să ne arate cât de
actual poate fi astăzi Cehov, dacă este recitit scenic inteligent și coerent,
ferit de falsuri teatrale aplicate în numele inovației.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu