marți, 29 martie 2016

“L’Om DAdA” – TEATRUL NAȚIONAL “I.L.CARAGIALE” (Sala Atelier)

VRAJA MIȘCĂRII CARE … “VOEBEȘTE” DESPRE NOI



         Este binevenit spectacolul meșterului Gigi Căciuleanu “L’Om DAdA” dedicat lui Tistan Tzara și dadaismului, fiind o adevărată “lecție” culturală, mai ales când tinerii regizori se căznesc să se remarce prin tot felul de experimente cu pretenții de inovație teatrală. Amintim că românul Tristan Tzara s-a născut în 1896 și de la douăzeci de ani, a susținut cu precădere în Franța, gruparea care lansa mișcarea avangardistă de rezonanță, curentul dadaist, inițiat în Elveția. Spectacolul are și un sens aniversar - 120 de ani de la nașterea lui Tristan Tzara și un secol de la lansarea dadaismului, curent din care a rezultat apoi, suprarealismul. Nume celebre de creatori printre care Andre Breton, Louis Aragon, Paul Eluard sau Pablo Picasso, s-au reunit mânați de revoltă, împotriva conflictului absurd al primului război mondial, cât și împotriva conformismului burghez al epocii. Dadaismul a cuprins nu numai literatura, ci și alte domenii artistice, fiind amplu comentat în numeroase studii.


         Anul trecut, la cea de a XVIII-a ediție a Galei Tânărului Actor “Hop” de la Costinești, directorul artistic, regizorul Radu Afrim, a ales drept tematică a concursului dadaismul, eveniment comentat pe acest blog. Din păcate inițiativa nu a avut un rezultat apreciabil din cauza lipsei cunoașterii de către tinerii concurenți a datelor despre mișcarea avangardistă – dadaismul. Acum, Gigi Căciuleanu, personalitate a dansului modern, reușește un spectacol unicat prin ilustrarea scenică a primei părți a textului “L’homme approximatif” de Tristan Tzara. Îmbină armonic cuvântul lui Tzara în română și franceză, cu exprimarea corporală. Mișcarea, elemente de dans, gestică rafinată, “vorbesc” și exploatează multiplele sensuri pe care le poate avea cuvântul rostit de cei doi interpreți – Gigi Căciuleanu și Lari Giorgescu. Ei compun două persoane care rezumă senzațional, imagini esențiale privind “aproximația” diverselor fațete ale Omului.


Autorul acestui spectacol surprinzător, Gigi Căciuleanu transpune scenic miezul de la care a pornit dadaismul, “Manifestul” care a animat curentul. O persoană citește în debutul reprezentației un ziar marcat pe prima pagină de titlul “Manifest”. Ziarul devine “obiect” folosit de cei doi care îi “citesc” scenic. În final ziarul va fi fragmentat cu o foarfecă în multe bucăți, amintind de declarația dadaiștilor că acele fragmente decupează cuvinte prin care se poate recompune o altfel de poezie. Rezultatul nu va fi un amalgam de cuvinte, are o logică propie de a descoperi aproximația ființei umane căreia însă, nu îi poate lipsi poezia. Compoziția coregrafică ansamblează cu finețe poetică, motive de dans și expresia mișcării subliniată prin momente statice, totul cu sens de a desprinde ideea din cuvintele rostite pe rând de cele două persoane în română și franceză. Impresionantă este îmbinarea cuvântului cu trăirea expresiei corporale, cu amănuntul gestual. Totul este ritmat dirijat de o coloană sonoră compusă din fragmente muzicale, inspirat alese din numeroase compoziții celebre.

         Persoanele ce reprezintă Omul, construiesc acest personaj semnificativ, prin sugestiile oferite de scrierea lui Tristan Tzara. Sunt repetate fragmente din text, dar de fiecare dată ele prind un alt sens prin măiastra citire corporală și vocală a celor doi interpreți – Gigi Căciuleanu și Lari Giorgescu. Cu o artă desăvârșită a comunicării gândului interior prin fibra corporală, unde până și degetele mâinii pot exprima stări, Gigi Căciuleanu dublează cuvântul prin exprsie corporală, cu măestrie. După admirabilul recital “Poezia visului” de la “Unteatru” (comentat pe blog la data premierei), Lari Giorgescu continuă demonstrația de a trăi cuvântul și poezia sa prin abila sa mobilitate corporală, ce completează astfel, esențele cuvântului rostit. Sunt extraordinari acești vrăjitori care transmit stări emoționale, ambalând gestual cuvântul.

         “L’Om DAdA” provoacă, surprinde, cucerește prin demersul stilistic teatral inovator, logic condus pentru a unii cuvântul cu mișcarea corporală într-o coregrafie cu adevărat originală. Spectacolul vorbește despre noi, când amintește dadaismul, luat drept pretext cultural. Orice spectator, indiferent de preferințele sale pentru teatru, va fi cucerit de această bijuterie teatrală. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu