marți, 5 aprilie 2016

“SCHNEIDER & SCHUSTER” – ArCuB

REUȘITĂ DEMONSTRAȚIE DE ARTA ACTORULUI

         Centrul Cultural al Municipiului București (ArCuB) este foarte activ și dezvoltă numeroase programe pe diverse segmente culturale, iar printre ele un loc important revine proiectelor teatrale. A început să își consolideze demersul teatral și să acorde atenție punerii în evidență a personalităților actoricești prin selecții repertoriale cu piese cu un număr restrâns de actori sau chiar prin recitaluri. A surprins astfel prin “Cutia Pandorei” cu Mariana Mihuț și Șerban Pavlu în regia lui Felix Alexa (spectacol comentat pe blog), au urmat “Suflet vagabond”, “Am iubit, am purtat, am pierdut”, iar ultima premieră “Schneider & Schuster” continuă să susțină acum cu succes, intenția evidențierii talentelor incontestabile, selectate din mișcarea noastră teatrală.

         Piesa aparține prolificului dramaturg contemporan din Israel, Joshua Sobol și este o comedie amară în două personaje despre soarta a doi actori evrei din Polonia, ce trăiesc transformările istorice tragice petrecute în secolul trecut. Cu rafinament, dramaturgul dezvoltă conflictele celor două personaje cu societatea, cu lumea și atacă probleme spinoase, de la frământările artistice pentru înoirea teatrului, până la cele grave de natură socială, umană din vremea celui de al doilea război mondial, construind în paralel sugestiv o cronică istorică. Ca într-o plasă cu multe noduri se zbat cei doi actori evrei ca să își exercite profesia, să inițieze chiar un teatru la Lodz, dar ajung într-un lagăr de concentrare în Rusia, sunt deportați în Siberia și bătrâni fiind se întorc liberi în altă lume cu pretenții de sistem social capitalist. Schneider și Schuster trec prin tot felul de situații dramatice și comice, dar dovedesc a avea forța interioară să le judece cu ironie. Cu măestrie, Joshua Sobol mânuiește umorul în construcția acestei piese în care se fac simțite crizele istoriei și farsele sale amare. Partiturile celor două personaje sunt ofertante, generoase pentru interpreți, dar și foarte dificile pentru a fi realizate credibil, Schneider și Schuster fiind de fapt, același suflet. Mihai Călin și Richard Bovnoczki se încumetă să accepte aceste personaje și prezintă o reușită demonstrație de ce presupune cu adevărat Arta Actorului. Surprinzător este că li se alătură și un alt actor, Lucian Pavel care își asumă rolul greu de regizor al acestui text original. Lucian Pavel servește credința marelui regizor Radu Penciulescu – “Piesa se remontează prin actori care fac vizibil ceea ce este invizibil în text”, nu folosește efecte regizorale și lucrează spectacolul pe linia valorificării și armonizării calităților multiple ale celor doi interpreți. (Lucian Pavel poate fi apreciat și ca actor în recenta premieră a Teatrului de Comedie, “Nina”, în compania a doi colegi, personalități cunoscute.)
         În “Schneider & Schuster” se folosește un decor simplu, ce pare un depozit pentru costumele dintr-un teatru, ușor manevrabil pentru a fi funcțional și indica diverse spații de joc. Scenografia lui Mihai Păcurar servește propunerile textului și susține derularea interpretării. O contribuție aparte revine și compoziției inspirate de mișcare și coregrafie, ieșite din banal, datorate Silviei Călin.
         Inima reprezentației ce bate ritmic, tensionant este însă, interpretarea lui Mihai Călin și Richard Bovnoczki. Fiecăruia îi revine și desenul mai multor personaje în câteva scurte scene pentru că Schneider și Schuster sunt actori, dar vor întâlni în lungul lor drum prin viață și indivizi ca reprezentanți ai unei societăți nebune afectate de febra războiului. Actorul Naționalului bucureștean, Mihai Călin, nu a deziluzionat niciodată în aparițiile sale scenice sau cele din filme și producțiile micului ecran. Deține harul adaptării și la compoziții surprinzătoare pe care îl aplică și cu acest prilej. De pildă, sugerează trimiterea unui personaj spre Stalin, ireproșabil compusă cu umor. Mihai Călin alege atent ce expresie este necesară fiecărui moment ca să evidențieze și substratul situației pentru a servi temeinic tematica scrierii. Își dozează mereu umorul pentru a puncta ironic situațiile. Carisma personală o transformă în accente diverse pentru a creiona cât mai convingător stările prin care trece Schneider, nelipsite fiind și de un substrat dramatic al cadrului istoric. Interpretarea admirabil susținută de Mihai Călin se poate înscrie în zona performanțelor datorate științei Artei Actorului de a uimi prin modul în care dă viață verosimil unui rol complex. Richard Bovnoczki este una din valorile actorilor ce servesc teatrul independent. A avut și șansa de a cunoaște pe regizorul Yuri Kordonsky în spectacolul “Crimă și pedeapsă” la Teatrul “Bulandra”, dar forța sa creatoare s-a manifestat cu precădere în rolurile realizate la “Unteatru” în “La țigănci”, “Un tramvai numit dorință”, “Livada de vișini” sau “The Sunset Limited” (spectacole comentate pe acest blog). Acum, Richard Bovnoczki uimește prin trecerea cu finețe de la registrul dramatic și spre cel comic în interpretarea lui Schuster. Spectacolul debutează cu prezența timidă a lui Schuster, la un casting pentru a da doar replică unei partenere care întârzie. Senzațional susține singur în scenă dialogul cu un presupus regizor ce caută interpreți pentru un altfel de “Hamlet”. Este o scenă savuroasă, încărcată de umor și ironie la adresa tendințelor unor regizori care în numele inovației , se vor mai presus și de Shakespeare. Richard Bovnoczki își dezvoltă apoi personajul și îl încarcă subtil cu o sumedenie de nuanțe când Schuster alături de Schneider trec prin valuri dramatice de întâmplări iscate de cronica unei perioade istorice măcinate de schimbări sociale. Interpretul nu uită în niciun moment cadrul dramatic al conflictelor cu societatea pe care le judecă interior ironic. Richard Bovnoczki fructifică la superlativ calitățile pe care la deține și îl fac capabil să abordeze roluri dintr-o gamă foarte largă. Și Mihai Călin și Richard Bovnoczki demonstrează că dețin știința Artei Actorului prin talentul cizelat la început de drum, de întâlnirea cu un dascăl de excepție precum Sanda Manu. În acest spectacol se simte deasemenea și dăruirea jocului cu plăcere a celor doi actori deosebiți, unui proiect condus scenic cu pricepere de colegul lor Liviu Pavel care respectă și prețuiește actorul.

         “Schneider & Schuster” este un spectacol încântător, plin de tâlcuri, prilej de aplauze pentru a răsplăti pe cei de pe scenă care evidențiază fermecător … Arta Actorului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu