vineri, 13 octombrie 2017

“IUBIREA LA OAMENI” – TEATRUL CLASIC “ION SLAVICI” / ARAD < FESTIVALUL – FEST(in) pe Bulevard >

“ȘTIREA DE LA ORA CINCI” …
Tănărul dramaturg Dimitri Bogoslavski din Bielorus, dramaturg premiat în țara sa, dar și actor, a stârnit interes la noi cu piesa “Iubirea la oameni”, înregistrată în repertoriul a două teatre. Textul său pare a fi inspirat din “Știrile de la ora cinci “ și chiar din telenovelele ce bântuie programele tv. Într-un montaj paralel, tânărul dramaturg dezvoltă o tragică poveste de dragoste petrecută într-o localitate mică, un sat amărât în care toți se cunosc. Încearcă să arate cum ar fi iubirea și prietenia între oameni sărmani, cuceriți de alcoolul care declanșează manifestări violente. Câțiva dintre ei vor să plece la Moscova, dar rămân în aceiași comunitate prăpădită.

Regizorul Vlad Massaci tratează teatral textul ca o radiografie cu fărâme din viața celor necăjiți. O face realist cu minuție, dar uneori exagerează în scenele de violență și beție. Atenția sporită față de amănunte în prezentarea existenței personajelor în diverse locuri ale acțiunii imprimă un ritm lent reprezentației. Decorul conceput de Andu Dumitrescu împarte spațiul de joc prin mobilierul ales în cinci locuri solicitate de acțiune, precizate prin multe amănunte semnificative. Trecerile dintr-un loc în altul, se efectuează prin “cortine” sonore sau prin dirijarea luminii.

În centrul acțiunii sunt Liuska, o femeie căsătorită, cu un copil care i-a dispărut bărbatul și Serghei, singurul polițist din sat, “băiatul mamei”, îndrăgostit de ea. Carmen Vlaga-Bogdan încearcă o construcție atentă a profilului acestei femei confruntată cu situații extreme care o vor marca psihic. Liuska va dezvălui că și-a ucis soțul, pe Kolia un alcoolic care se arată cum o bătea și o viola – scenă forțat exagerată teatral, iar trupul l-ar fi ciopârțit pentru a îl da hrană la porci. Liuska se va căsători totuși cu Serghei, dar fantoma lui Kolia o va bântui. Actrița reușește să sugereze delicat stările dramatice prin care trece personajul. Portretul timidului polițist, Serghei cel îndrăgostit este desenat în esență de Andrei Elek, cu trăire sensibilă a nefericirii în dragoste care îl va determina să se spânzure în final. Regizorul propune o imagine cu un stop cadru semnificativ la sfârșitul reprezentației, un tablou al personajelor surprinse de gestul lui Serghei, după o beție prilejuită de nunta lui Ciubasov cu Olga. Lui Kolia, Zoltan Lovas îi subliniază când intervine ca fantomă în viața lui Liuska, sentimentele regretului și iubirii față de ea. Bețiile, atât ale lui Kolia, cât și ale altor personaje – precum Serghei sau mama eroinei, sunt interpretate schematic și uneori cad chiar în comic. Sigur e foarte dificil să redai starea de beție a personajului, se solicită interpretării și nuanțări speciale în funcție de tipologia și starea celui afectat de alcool care din păcate nu se arată în multe momente ale reprezentației. Pe Lidia, mama grijulie a lui Serghei, o interpretează Liliana Balcica, atentă la nuanțe și atitudini în relații, iar mama Liuskăi revine lui Oltea Blaga. Ivan în monologul destăinuirii iubirii pentru Nastia, prilejuiește remarcarea interpretării actorului Alex Mărgineanu. Convingătoare este Cecilia Lucanu – Donat care dezvoltă revolta Nastiei față de viața mizeră din sat. Vânzătoarea de la magazinul de unde se procură băutură în principal, Mașka îndrăgostită de Ciubasov, este un personaj cu pricepere interpretat de Mariana Tofan. Omul cu bani, Ciubasov, încrezut în forța lor, revine lui Robert Pavicsits, iar Olga iubita sa lui Roxana Sabău, roluri rezolvate fără reproș de actori. Trebuie subliniat că textul nu prilejuiește remarcări deosebite interpreților, fiind mult prea încărcat prin diversele relații de iubire sau prietenia dintre personaje, concepute însă, simplist de dramaturg.
“Iubirea la oameni” rămâne un text modest care prezintă “fotografii” din zona unui presupus sat, lipsite de fundamentul motivării profunde a existenței sociale a acestor oameni uitați de lume. Regizorul și echipa sa fotografiază realist, ca într-un reportaj, ce presupune iubirea pentru acești oameni lipsiți de viitor și idealuri de viață.
În “FEST(in) pe Bulevard” spectacolul a fost integrat secțiunii …  “Text sau pretext”!


P.S. Festivalul Național de Teatru (20 – 30 octombrie) include în program acest spectacol, alături și de reprezentația oferită cu același text, în altă regie, la Teatrul “Nottara”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu