luni, 2 mai 2011

“ IUBIRI OTRĂVITE “ – TEATRUL “GEORGE CIPRIAN “ din BUZĂU

UN SPECTACOL LAMENTABIL

Este inexplicabil cum acest teatru din Buzău apreciabil ca inițiative pentru alte spectacole realizate a implicat în acest proiect reportorial fragil, un regizor lipsit de personalitate care a ales în distribuție trei actrițe stimate din Capitală – Adriana Trandafir, Ruxandra Sireteanu și Anda Caropol. Lor li s-a alăturat și Mihaela Subțirică, un tânăr talent remarcat în alte spectacole. “Iubiri otrăvite” este o alegere repertorială neinspirată, autor fiind Laila Ripoli, un spaniol necunoscut prin creații memorabile, practicant mai ales în teatrul de amatori. Textul său s-ar vrea a fi o comedie neagră. Trei surori și servitoarea lor veghează la catafalc pe soțul uneia dintre ele și se destăinue cu tendințe de umor negru că toate l-au iubit și le-au fost amante. S-ar putea ca textul să fie chiar o comedie neagră de interes prin situații și replică, dar spectacolul regizat de Cristian Dumitru este lamentabil, în ciuda faptului că are o distribuție cu nume consacrate. Din nou se demonstrează cum un regizor poate distruge până și contribuția esențială pentru înfăptuirea unui spectacol credibil a unor interpreți cu talent incontestabil. Singurul aspect onest al acestui spectacol, rămâne scenografia cu inventivitate concepută de Raluca Ștefan.

Regizorul Cristian Dumitru și-a dorit poate, un spectacol de … teatru intimist, cu replica rostită atât de “firesc” în cât nici în rândul trei al sălii “Horia Lovinescu” a Teatrului “Nottara” ce găzduia reprezentația, nu putea fi percepută. Spectatorul asista la o tacla sinistră iscată într-o noapte de veghe la căpătâiul unui mort dintr-un sat. Relațiile dintre personaje nu erau relevate, actrițele își recitau șoptit replicile, fiecare după cum credea de cuviință. Adriana Trandafir, de curând apreciată pentru excelenta interpretare a personajului Quickly din spectacolul “Nevestele vesele din Windsor” în regia lui Alexandru Tocilescu de la Teatrul Metropolis (comentat pe acest blog) ce de câteva luni nu a avut vreme să și organizeze premiera lansării în ciuda a numeroase reprezentații pentru marele public care îi invadează sediul, interpretează în “Iubiri otrăvite” pe una din surori. Adrianei Trandafir i s-a atribuit un rol de compoziție cheie, acea soră considerată o handicapată, aspect speculat superficial de regie, handicaparea sa fiind de fapt, aparentă pentru că demonstrează gândirea sa percutantă asupra situațiilor reale din familia unde devine un motor al conflictului final al dispariției iubitului revendicat de locatarele casei . Compoziția desenată de actriță fără îndrumarea regiei în raport cu oferta textului și relațiile dintre cele patru femei, devenea doar hilară , lipsită fiind de consistență pentru drama comediei neagre ca intenție.

Ruxandra Sireteanu în rolul surorii autoritare, soția celui din sicriu, încearca să caracterizeze personajul fără să aibă posibilitatea de relaționare prin sprijinul regiei cu celelalte participante active la momentul respectiv.

La rândul său, Anda Caropol se lupta să sugereze ambițiile și nefericirile surorii mereu obstrucționate de familia în care trăia. Mihaela Subțirică în rolul slujnicei, și ea implicată sentimental în relația cu decedatul disputat de cele trei surori, reușea uneori a face înțeles textul și chiar subtextul replicii rostite, dar personajul rămânea, ca și celelalte, nerezolvat ca tipologie. Regia a reușit să anihileze prin dirijarea acestor actrițe demne de prețuit pentru multe alte roluri, capacitățile lor deosebite.

În fața prezentării acestei comedii negre spectatorul nu poate schița nici măcar un zâmbet. Privește uimit cum regizor anulează personalitatea unor actrițe apreciate. Regizorul nu a putut descifra linia logică propusă de text. Cristian Dumitru a fost cândva regizorul din umbră al emisiunii tv. “Chestiunea zilei” realizată cu succes de Florin Călinescu. De la o producție de televiziune ce beneficia de un moderator special, până la teatru este însă, un drum lung pe care acest regizor nu l-a parcurs și se dovedește a fi lipsit de pregătirea profesională solicitată de cele două compartimente total diferite ca mijloace de expresie.

“Iubiri otrăvite” devine astfel, un nou argument pentru criza gravă a regiei actuale de la noi ce defavorizează actorii de calitate pe care îi avem, dar în principal, publicul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu