luni, 7 octombrie 2013

“ MICUL INFERN “ – TEATRUL NAȚIONAL “I.L.CARAGIALE" (SALA PICTURĂ)


                         PROMITE O COMEDIE … LONGEVIVĂ
         De doi ani, Teatrul Național “I.L.Caragiale se află în renovare și modernizare, oferind surpriza plăcută de a prezenta mereu noi săli de spectacol. După Sala Mică și Sala Media, inaugurate la sfârșitul anului trecut, acum a apărut și Sala Pictură. Amplasată în vechiul atelier de pictură al Naționalului bucureștean, noua sală, cea de a treia, deține peste două sute de locuri, este cea mai modernă pentru că se poate transforma rapid de la stilul italian, la cel elisabetan sau într-o arenă. Cu toate că spectacolele se repetă în sunete de picamere, teatrul produce numeroase premiere pentru a servi un repertoriu riguros gândit. După ce anul trecut și-a dedicat repertoriul lui Caragiale, fiind anul sărbătoririi sale, în 2013 repertoriul intenționează a ne aminti de dramaturgia autohtonă prin personalitățile care i-au consolidat drumul. Primele premiere ale stagiunii de toamnă au fost “Omul care a văzut moartea” de Victor Eftimiu și “Micul infern” de Mircea Ștefănescu, prin cea din urmă s-a inaugurat și Sala Pictură. În curând se va inaugura și Sala Studio, fosta Operetă, cu “Revizorul” de Gogol, o alegere repertorială în ideea de a nu uita niciodată valorile clasice.
         Mirce Ștefănescu (1898 – 1982) a lăsat un bogat palmares dramaturgic, la loc de frunte situându-se “comedia sentimentală”, “Micul infern” ce a înregistrat recorduri de reprezentații pe scenele unde a fost montată. Scrisă într-o replică amuzantă, vie pentru a servi un veșnic conflict ivit în orice mariaj între Soț și Soție, ce mai trăiesc și alături de Soacră, piesa oferă generos roluri actorilor cu personajele care trec prin mai multe vârste.


         Regizorul Mircea Cornișteanu nu a apelat la o adaptare, a gândit spectacolul pe linia convenției clasice, atent fiind la modrenizarea interpretării actoricești, la susținerea consecventă a relațiilor, fără  efecte inutile de vizualizare. Chiar dacă ritmul reprezentației nu este dinamic, spectacolul cucerește publicul prin finețea umorului impusă de actorii îndrumați cu pricepere de regizor pe drumul sincerității trăirii dramatice a situațiilor comice. Clara Labancz colaborează cu regizorul și creează un decor realist, cu moblier specific unei sufragerii din casa unei famili avute, cu accent pe fundal unde ar fi un geam mare prin care se zărește o mașină; prin schimbarea de la un act la altul a mărcii mașinii se sugerează și trecerea anilor acțiunii, ca și prin amplasarea în scenă a  mobilierului. Costumele definesc  personajele și trecerea timpului, scenografia Clarei Labancz fiind unul din reușitele aspecte ale spectacolului. Luminarea decorului este însă, tern aplicată. Scrierea se distanțează față de epocile și societatea timpului când e plasată acțiunea ce parcurge peste patruzeci de ani, trece prin două războaie mondiale și instaurarea comunismului în România. Mircea Cornișteanu punctează trecerea anilor și prin ilustrația muzicală ce îi aparține, inspirată, cu melodii cunoscute ale epocii, ca în final , cu tâlc să plaseze marșul ce poate aminti unora de construcția defileului Bumbești-Livezeni, în anul 1948 când se finalizează și acțiunea piesei. Și la venirea la sfârșitul  reprezentației a actorilor pentru aplauzele meritate, prezența regizorului se face simțită, ei revenind de la un moment la altul la înfățișarea din tinerețea personajelor.

Ileana Stana Ionescu (Soacra)
         Distribuția se pliază pe conceptul regizoral și îl servește remarcabil. Pentru că atât rolurile cheie, cât și cele secundare sunt ireproșabil interpretate, vom specifica fiecare reușită în ordinea distribuției dramaturgului. Personajul Soacra a cunoscut de-a lungul vremii interpretări celebre pe care istoria teatrului nu le poate ignora, și iată că astăzi i se mai adaugă una prin Ileana Stana Ionescu. Este cuceritoare actrița și în această partitură prin punctarea cu iscusință a comicului fiecărei situații. Trebuie amintit că prin anii ’70, Ileana Stana Ionescu a jucat la Teatrul de revistă rolul Soției Viorica, iar astăzi este mama ei și Soacra lui Sandu, Soțul fiicei. Actrița deține mijloace magice de expresie aplicate prsonajului , ce pare o bătrânică aparent inocentă, dar care spionează fiecare manifestare din familie și o comentează prin nuanțarea sensului comic al replicii. Se ferește de orice exagerare revuistică pentru a scoate personajul în prim plan și susține continuu relaționarea cu partenerii , astfel realizează un rol de zile mari. 

Curtezanul (Dragoș Stemate), Soția (Ilinca Goia)
și Soțul (Liviu Lucaci)
În celelalte personaje, cu excepția Secretarei (Fulvia Folosea) și Curtezanului (Dragoș Stemate), actorii se confruntă cu  dificultatea tratării credibile a evoluției prin vârstă a fiecărui personaj atribuit. Ilinca Goia reușește să treacă dibaci de la tânăra Soție de 25 de ani, pasională, dornică de iubire și prețuire, la o femeie matură și inteligentă, în actul doi, ca apoi după peste patruzeci de ani de căsnicie , Viorica sa să devină o bătrânică simpatică și șmecheră. Fără reproș impune actrița dificila evoluție în ani a personajului. Soțul Sandu, căpitan ce dorește a se retrage din armată, după mulți ani se arată că a devenit un avocat celebru, ca în final să fie un bătrânel hachițos puțin surd, compoziție admirabil înfăptuită pe etape de Liviu Lucaci. Prin manevrarea ținutei și gesturilor, prin atenționarea asupra posturii survenite cu trecerea timpului și prin păstrarea coerentă a esenței caracterului personajului – autoritatea și mândria de soț ce nu poate fi înșelat, exemplar construiește transformările Soțului, Liviu Lucaci; transpunerea și tratarea cu sinceritate a etapelor vieții, ridică valoarea interpretării sale. Strălucită este compoziția lui Marius Rizea în Doctorul mereu nefericit că dragostea sa pentru Viorica nu s-a împlinit niciodată, iar el a rămas doar prietenul de nădejde al celor doi soți. Trecerea prin vârstele Doctorului o înfăptuiește cu delicatețe și transmite minunat comicul situațiilor. Acest rol devine o partitură de referință în bogata sa biografie artistică.
Soția (Ilinca Goia), Soacra (Ileana Stana Ionescu)
și Ordonanța (Daniel Badale)
 Dragoș Stemate este Curtezanul care apare doar în primul act, iar actorul sugerează cu haz intențiile de cuceritor , dar și interesele ofițerului. Ordonanța transformată cu trecere timpului în “fată în casă”, prin interpretarea excelentă a lui Daniel Badale devine savuroasa legătură a situațiilor. Trebuie apreciate ca sprijin al interpreților ce parcurg o viață în aceste roluri, atât costumele, cât și machiajul. Fulvaia Folosea desenează cu farmec porteretul Secretarei fâșnețe, ademenitoare pentru avocatul Soț.
         “Micul infern” va câștiga și de astă dată pariul cu Marele Public, oferind un spectacol de comedie longeviv pentru că beneficiază și de o distribuție de elită căreia regizorul i-a speculat harul pentru o comedie de calitate.

P.S. Noile săli ale Teatrului Național “I.L.Caragiale” pun la dispoziție holurile sale elegante pentru numeroase expoziții importante. Amintim retrospectiva pictorului Viorel Mărginean și cea a unui alt artist de valoare, Emil Ciocoiu. Încet, încet, Naționalul bucureștean se transformă într-un centru cultural cu multiple posibilități.  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu