ÎN CĂUTAREA … COMEDIEI
“Sosesc deseară” de
Tudor Mușatescu, recomandat drept “comedie sentimentală”, este o alegere
repertorială nepotrivită pentru profilul Teatrului de Revistă “Tănase”.
Publicul acestui teatru activ este obișnuit cu reprezentațiile de revistă, cu
scheciuri, cuplete satirice la adresa actualității, cu muzică și balet, iar
actorii săi știu să servească minunat cerințele impuse de profilulul special al
acestui gen teatral .
Tudor Mușatescu rămâne un
dramaturg prețuit al secolului trecut, “Titanic – Vals” și “… escu” se joacă cu
succes și în prezent, în teatrele de repertoriu. “Sosesc deseară” , scrisă în
1931, înaintea celor două piese citate, rămâne însă, ca o comedie simplistă
după modelul bulevardier, prăfuită de trecerea timpului și nu se situează în
topul valoric al scrierilor sale. Regizorul Nae Cosmescu nu a făcut efortul de
a actualiza cât permite textul, conținutul său banal. Unii actori simt și ei
această lipsă și plasează rar câte o replică personală cu trimitere la
actualitate, și firește, stârnesc
aplauze. Mai trist este că regia lasă la voia actorilor interpretarea
schematică a personajelor.
Dramaturgic acțiunea se bazează
pe conflictul dintre un tată, Olimpiu (Vasile Muraru) și fiul său, Puiu (Cristi
Simion). Tatăl e un zgârcit cu bani, maniac luptător contra micilor vicii –
fumatul sau completarea mesei cu un pahar de vin ori o cafea -, iar fiul
student în drept la Paris, cade în plasa “iubirii” pentru o șmecheră dansatoare
de cabaret care toacă banii trimiși de tată pentru studii. În jurul acestor
piloni ai conflictului rezumat pe scurt, mai apar câteva personaje pentru a
spori situațiile comice – o rudă frivolă (Valentina Fătu), un amic al lui
Olimpiu, profitor, Sache (Nae Alexandru), Zinca slujnica (Paula Rădulescu) și Anișoara
(Ana Maria Donosă), fata naivă îndrăgostită de Puiu. Lipsă fiind regia,
majoritatea actorilor aplică în interpretare stilul solicitat de
reprezentațiile de revistă și tratează drept scheciuri unele scene, iar
personajele numai relaționează între ele, nu mai au coerență în evoluție, devin
fantoșe exagerat desenate. Scheciurile sunt mai mult sau mai puțin reușite,
absente fiind însă, gagurile imaginate regizoral pentru susținerea unei comedii
cu dorința de a sublinia coerent satiric, tipologiile și conflictul. Decorul
fără accesorii pentru a sprijini profilul lui Olimpiu, omul bogat de fapt, dar
zgârcit, este conceput neinspirat de Ana Iulia
Popov. Absența regiei îngreunează ritmul reprezentației, multe scene fiind
lungi și plictisitoare, ca de pildă prima confruntare dintre tată și fiu.
Reprezentația nu are o linie coerentă în dezvoltarea acțiunii și umorul este
sporadic prezent.
Regizorul Nae Cosmescu a
neglijat îndrumarea actorilor pentru a
construi solid tipologiile prin definire caracterială în scop satiric. La
importantul capitol al interpretării, reprezentația oferă totuși, o mare
surpriză, cunoașterea ca actriță remarcabilă pentru teatrul de repertoriu a
tinerei Ana Maria Donosă. Rolul său este minor, de plan secund în scriere, ca
într-o comedie ce are în centru un personaj cu rost satiric precum e Olimpiu,
dar actrița scoate în evidență pe Anișoara
prin sensibila și nuanțata sa interpretare. Sinceră, cu firesc în
atitudine, gest și expresie, mereu atentă să susțină coerent relațiile cu
celelalte personaje și când nu are replică sau implicare în concretul acțiunii,
Ana Maria Donosă este excelentă în interpretare, reușind să scoată în evidență
un personaj secund în compania unor parteneri ce urmăresc efectul comic al
intervenței personajelor ce le revin. Actrița oricând în spectacolele teatrului
de repertoriu își poate afla un rol important pentru conflict, fie dramatic ,
fie comic. Un alt rol mic, cel al slujnicei îl definește cu umor, fără
exagerări, Paula Rădulescu. Cum e și firesc, Vasile Muraru, actor principal
prețuit în spectacolele de revistă, cucerește publicul prin inventivitatea sa
de a susține comic multe scene prin scheciuri particulare. Fiind neîndrumat
regizoral, personajul său Olimpiu nu are însă, consistență și coerență în
relaționarea diversă cu partenerii. Vasile Muraru servește convenția asimilată
și necesară reprezentațiilor de revistă, numai că “Sosesc deseară” solicită convenția teatrului de repertoriu și cere o implicare mai profundă
în evoluția la nuanță a tipologiei. Pe același drum al căutării expresiei prin
scheciuri , interpretează cu haz Nae Alexandru pe Sache, amicul șmecher al
lui Olimpiu. Scheme de revistă, cu efecte comice, aplică și Valentina Fătu
pentru ruda frivolă, dar și personajul său e uniform tratat. Actorii sunt
remarcabili în micile scheciuri inventate, dar personajele lor nu mai au
motivarea interioară impusă de text pentru definirea caracterială solicitată de ansamblul acțiunii conflictuale. Stângaci, lipsit fiind și de indrumarea regiei, este
Cristi Simion în Puiu, rol de bază însă, pentru acțiune. Aventura sentimentală
trăită la Paris de Puiu, nu e exploatată ca motivare a atitudinilor, nici de
regie, nici de actor.
“Sosesc deseară” nu e nici măcar
un musical, se vrea doar o “comedie sentimentală” fără să servească în esență
personalitatea Teatrului “Tănase” impusă în timp, cât și cerințele publicului
dornic de satiră explozivă cu țintă spre actualitate. Alegerea unui text
prăfuit de vreme, nefolosit inventiv regizoral pentru a îi da sens actual, are
drept rezultat un spectacol lung și tratat învechit ca modalitate teatrală.
Poate după mai multe reprezentații, spectacolul va prinde viață prin
contribuția actorilor de a îi aplica o coloratură provocatoare de umor, cu scop
și motivare. Și Teatrul de Revistă “Constantin Tănase”, ca și majoritatea
teatrelor de repertoriu, se confruntă cu lipsa de regizori originali, moderni
și absența unor texte actuale, create pe specificul ofertei realității
mileniului în care trăim.
Ileana Lucaciu îmbătrâneşte urât. Asist cu neascunsă milă la ofilirea ei fizică şi intelectuală, privind cu tristeţe la o femeie roasă de propriile neîmpliniri. Aş putea să-i răspund cu aceeaşi monedă. Prefer însă să-i las pe alţii să o facă. Nu mă pot abţine să nu împrumut totuşi un îndemn din savurosul text al regretatului mare şi prolific dramarurg Paul Everac: „Zât madam!” Nae Cosmescu
RăspundețiȘtergere“Arşinel diversifică repertoriul Teatrului său de revistă, apelând piesa „Sosesc deseară”, scrisă de Tudor Muşatescu, păstrătoare, chiar dacă minoră, a farmecului scrisului care l-a făcut atât de iubit de autor. Actorilor „specializaţi” în texte – scheciuri, cuplete, momente, schiţe, duete muzicale comice, anecdote, răvaşe, etc, etc, fondantele oricărei reviste – descoperă şi rolul de trei acte, sau de două, sau de unu într-o piesă clasică în care, cum se întâmplă la Muşatescu, rolul principal îl joacă şi literatura propriu-zis teatrală. Nu trebuie să ne speriem nici dacă vom întâlni la Tănase şi o piesă întreagă, mai solidă decât cea care se joacă azi, într-o distribuţie cu Vasile Muraru în frunte, în care se afirmă şi doi tineri cu şcoală mai puţină, dintr-o generaţie care n-a prea dat cine ştie ce talente. Aceştia sunt, însă, demni de toată atenţia. Aşadar, şi în cazul acesta, ca şi în genul revistă sută la sută, succesul depinde la fel şi de text şi de talent. Aflu că spectacolele de până acum binedispun spectatorii.” Dinu Sararu
RăspundețiȘtergerePaul Everac
RăspundețiȘtergereDinozaurul tare în dinţi
Dacă până şi Ileana Lucaciu…
Ileana Lucaciu e un edec de la Săptămâna lui Barbu, un edec rafistolat, dat la lifting post-revoluţionar. A făcut niţică cultură şi acuma stă proţap la vama teatrului şi triază de una singură. Ne spune ce e bine şi ce e rău, unde să mergem, ce i-a plăcut ei cel mai tare…! Zât madam!
Acum câmpul critic e plin de gaiţe şi scatii care dau din fulgi protejând informul şi diformul, necoptul, hazardatul, şocantul fără noimă, libidinosul jegos. De unde această libertate căcăcioasă? Chiar nu mai păzeşte nimeni proprietatea gândului, il ia fiecare şi-l violeaza pe faţă într-un dezmăţ?
De-aia n-are ursul coadă, cum nici zbenguitoarele, răscoaptele fecioare profanatoare ale criticii n-au vreo scuză!
P.S. În dictatură selecţia o făcea un comitet de mai multe voci, în democraţie, hazul dracului, dictează una singură!?!
( Fragmente dintr-un articol în “Cronica Română” în 10 ianuarie 2008)
Încă o dată despre Ileana Lucaciu –
RăspundețiȘtergereşi sper, ultima oară
Posted on mai 30, 2013 by Lorena Lupu
Cine dracu’ e Ileana Lucaciu, se vor întreba cititorii obişnuiţi ai acestui blog.
O hârcă sinistră, care a fost cronicăreasă de teatru la revista Nuştiucejegcomunist, unde a făcut cu uriaşă plăcere pe scorpia, în modul tipic oamenilor complexaţi, care simt nevoia să fie şi ei răi cu cineva, ca să simtă că trăiesc.
De ce reiau subiectul Ileana Lucaciu?
Pentru că foarte mulţi actori îmi dau mesaje private cu “bravo, Lorena, ce tare că i-ai zis-o. uite ce a scris şi despre mine aici”. link. Iar eu nu dau click. Şi, dragi actori, frumos ar fi ca nici voi să nu daţi.
Pentru că, în fond, cine e Ileana Lucaciu? O blogăriţă. O posesoare de blog, exact ca vecinul meu Costel, care are un blog cu poze de maşini. Aşa cum au sute de mii de români blog.
Acel blog există pentru că voi insistaţi să-l băgaţi în seamă şi să vă oripilaţi de ce scrie babeta pe el. Ignoraţi acel blog, iar el va căpăta exact însemnătatea blogului vecinului meu Costel.
Şi vă implor, nu mă mai montaţi pe mine să-i fac publicitate. Ileana Lucaciu e ca haterii de Internet: în clipa în care le-ai dat atenţie, ai pierdut meciul. Prefer să port – şi să purtaţi – meciuri ceva mai importante în viaţă.
(Deviza acestei incisive creatoare este:”Fut tot ce mişcă. Dacă nu mişcă, îi dau un ghiont”. Fii, pe fază, Ilenuţo!)
Sincer să fiu, nu pricep de unde au scos unii critici – poate mai pricepuţi decât mine sau poate doar mai exigenţi decât subsemnatul – că montarea lui Nae Cosmescu nu ar fi tocmai ceea ce s-ar putea numi „punere în scenă” şi că nu ar dovedi unde e mâna regizorului. Dimpotrivă, cred că Nae Cosmescu a avut flerul de a-i fi citit pe actori şi, mai ales, de a-i fi distribuit, pe fiecare, ca nimeriţi interpreţi, făcând din fiecare cei mai nimeriţi tălmăcitori ai personajelor. ŞERBAN CIONOFF „Cronica de teatru”
RăspundețiȘtergereComedia „Sosesc deseară”, de Tudor Muşatescu… este regizată de Nae Cosmescu şi are aşadar în distribuţie, în primul rol, pe actorul pentru care scena, gândul bun înaintea cuvântului, iubirea în contra urâtului, comuniunea în dizarmonie cu săparea la rădăcină sunt una, Vasile Muraru… Vasile Muraru joacă atât de neîngrădit, de nepietrificat în rol, încât acţiunile sale par întâmplări în act. Dar specialiştii întrevăd deasupra scenei cununa bogăţiei de idei şi artei nebiruite de lucrul în grabă, a regizorului Nae Cosmescu.
RăspundețiȘtergereSosesc deseară , bine şi armonie sufletească la Teatrul De Revistă Constantin Tănase Aurel V. Zgheran : Confluenţe Literare, 07 noiembrie 2014,
Unele din spectacolele de la „Tănase” au sigiliul proeminent al regizorului Nae Cosmescu. Valoarea dată lor de către acest profesionist al regiei de teatru, film şi divertisment îngenunchiază definitiv preferinţa nesocotiţilor care nu gustă nectarul umorului ci se delectează cu acriturile expirate!
RăspundețiȘtergereAutor: Aurel V. Zgheran Publicat în: Ediţia nr. 1526 din 06 martie 2015 CONFLUENŢE LITERARE
Nu am știut niciodată că oamenii încă mai au puteri și fac ca lucrurile să se întâmple așa. Sunt John Luna din Albania. Soțul meu m-a lăsat pe mine și pe copilul meu pentru o altă fată în urmă cu trei ani, de atunci viața mea a fost plină de dureri, tristețe și traume pentru că el a fost prima mea iubire și suntem împreună de ani de zile și nu ne-am putea imagina viața fără el . Am văzut câteva mărturii despre un mare jucător de vrăji DR DAWNACUNA și despre cum ajută oamenii din întreaga lume, că poate aduce înapoi iubitul în câteva zile, inițial am râs și am spus că nu mă interesează, ci datorită dragostei pe care o am pentru omul meu l-am consultat pe marele jucător de vrăji și, spre marea mea surpriză, după două zile, soțul meu m-a sunat pentru prima dată după trei ani, că îmi lipsește și că îi pare atât de rău pentru fiecare lucru prin care m-a făcut să treacă, încât mă vrea înapoi, ne vom petrece viața împreună și promit să nu ne mai părăsim nici eu, nici copilul meu. Încă nu-mi pot crede ochilor, pentru că este extrem de incredibil, este prea bun pentru a fi adevărat. Tot ce pot să spun este să vă mulțumesc DR DAWNACUNA pentru că mi-ați adus soțul la mine și la copilul meu și pentru oricine ar putea avea nevoie de ajutorul acestui mare jucător de vrăji, vă rog să-mi permiteți să trimit mailul aici: {dawnacuna314@gmail.com}
RăspundețiȘtergereWhatsApp: +2348032246310