“ MICROSCOP “ TEATRAL AL … VIEȚII
UNUI OM
Nu a trecut nicio
lună de când acest teatru independent a deschis stagiunea de toamnă cu premiera
“Trădare” (comentată pe acest blog) și propune “La țigănci” după Mircea Eliade.
Acest spectacol poate stârni curiozitate, atât pentru cei care mai cunosc
astăzi câte ceva despre filosoful Mircea Eliade și vasta sa operă, cât și
pentru cei pe care titlul îi poate atrage din alte considerente. “Unteatru”
face surprinzător alegerea repertorială cu “La țigănci”, când nu numai în
teatrele independente, dar și în cele instituționalizate, funcționează selecția
unor texte lipsite de miză culturală. Rezultatul este un spectacol reușit ce
poate mulțumi orice categorie de spectatori.
Scrisă în 1969, nuvela fantastică “La
țigănci” a acumulat cu vremea multe comentarii estetice legate și de opera
autorului “Istoriei religiilor”. În nuvelă, Mircea Eliade propune în opt
episoade, judecarea destinului profesorului de pian Gavrilescu, un om
obișnuit care a ratat atât condiția de
artist, cât și viața sentimentală. Scrierea trece prin realul și irealul
existenței acestuia, prin vis sau drumul spre moarte al omului cu o viață
interioară frământată. Fiecare gând al lui Gavrilescu și atitudine a celor din
jurul său, se exprimă prin replici cu dublă semnificație, în cuvinte cu
trimiteri spre mitic. Regizorii Andrei și Andreea Grosu propun un spectacol
“după Mircea Eliade”, dar respectă și speculează scenic, la nuanță sensurile
replicii scrierii și chiar trimiterea spre timpul interbelic al plasării
acțiunii. Viziunea regizorală impune prin modalitatea teatrală inspirat
aplicată scenic, pornind de la scenografie, accente muzicale și dirijarea
actorilor pentru a transmite coerent provocare emoțională spectatorilor de a
judeca destinul unui om.
Susține admirabil conceptul regizoral,
scenografia lui Vladimir Turturică prin decor și costume. Să nu uităm că
această poveste fantastică despre drumul existenței unui om ratat care trece
prin vis în irealul misterios este prezentată în sala mică de care dispune “Unteatru”, în fața a doar patruzeci de
spectatori, așezați deoparte și alta a unui spațiu de joc restrâns. Fantasticul
este vizualizat prin decorul cu cele șase uși laterale acoperite la început de
un văl din mătase neagră, cât și de un candelabru din flori de sticlă, totul
fiind sugestiv cu trimiteri simbolice spre conținutul poveștii. Imaginea
decorului se completează prin costume, uneori uniforme precum ținutele în negru
purtate de “ielele” din tărâmul misterios considerat al “țigăncilor”, dar fiecare
costum are un accesoriu discret plasat cu semnificație. Decorul ca și
manevrarea luminilor până la întuneric, “joacă” alături de interpretarea
impresionantă a actorilor construirea
fantasticului. Spectacolul are un final deschis, ca și nuvela. Birjarul
fost dricar, urmărește reîntâlnirea lui Gavriliescu cu Hildegard, iubita din
tinerețe. Reprezentația se încheie și în scenă rămâne micul balansoar purtat de
birjarul dricar. Cu finețe plasează regia această metaforă finală ca trimitere
la balansul vieții, visului ce duce spre moarte. Andrei și Andreea Grosu prin
viziunea teatrală ilustrează rafinat nuvela fantastică a lui Mircea Eliade
despre om și drumul său prin viață spre moarte. Spectacolul parcă privește
existența particulară a omului printr-un microscop.
Un mare merit al regiei se
concretizează în îndrumarea actorilor. Andrei și Andreea Grosu au reușit la
“Unteatru” să consolideze în câteva stagiuni o trupă tânără de actori de
valoare. Din distribuția actuală - Richard Bovnoczki (Gavrilescu), Liviu
Pintileasa, Mihaela Trofimov, Crina Moise, Florina Gleznea, Cristina Casian,
toți au fost prezenți în alte spectacole de la “Unteatru” distinse cu diverse
premii; lor li se alătură acum și Bogdan Cotleț în rolul final al birjarului.
Personajul cheie din “La țigănci” este Gavriliu , rol în care se transpune cu
fibră interioară și îl compune în
amănuntul expresiei, remarcabil, tânărul actor Richard Bovnoczki. Trecerea
profesorului de pian ce s-a dorit artist, din lumea reală spre cea ireală a
“țigăncilor”, o face mereu marcat de credința interioară a căutării unui suport
pentru viața sa controversată și afectată de amintiri. Trăiește ardent fiecare
clipă a visului fantastic. Relațiile cu numeroasele persoane întâlnite de
Gavrilescu sunt susținute în amănunt semnificativ de Richard Bovnoczki.
Căutările de a descoperi printre “fetele” din tărâmul fantastic pe cea de etnie
“țigănească” sau întâlnirile peste timp cu cei din lumea realului care au
înlocuit pe cei din trecutul său, sunt cu finețe construite de actor.
Interpretarea desăvârșită a personajului de către Richard Bovnoczki are un
bogat conținut prin modul în care exprimă și substratul fiecărei replici și
fiecărei situații cu inteligență prin expresie. Parcurg roluri argument
diverse, definind admirabil fiecare tipologie – Corina Moise, Florina Gleznea
și Cristina Casian. Sunt fie trei “iele”, vrăjitoare din tărâmul fantastic, fie
personaje din realitatea visului cu nuanță satirică indicate. În bătrâna
stăpână a așa zisului “bordel”, ca apoi în Hildegard, iubita din amintiri,
Mihaela Trofimov punctează subtil rostul apariției acestor personaje pentru
Gavrilescu. Perfect definesc tipologiile ce le revin și Liviu Pintileasa și
Bogdan Cotleț care arată în apariția sa calități și pentru o partitură
dramatică, nu numai pentru cele comice. Toți demonstrează în afara talentului
și necesitatea spiritului de echipă când crezi într-un proiect teatral ce nu
îți oferă întodeauna rolul principal. Această echipă este minunată și fiecare
are în palmares roluri multiple, în special în teatrul independent.
Ambițiosul proiect al tinerilor a fost
finanțat în programul București 555 susținut de ArCub și rezultatul este un
spectacol special, original ce servește rostul cultural al teatrului. “La
țigănci” se poate înscrie în zona evenimentelor culturale, fiind un spectacol
atractiv, provocator despre viață, vis și eșec existențial, având la bază o
memorabilă scriere datorată lui Miercea Eliade.
P.S.
Naționalul bucureștean are o sală nouă dedicată tinerilor prin proiectul “9G”.
De ce oare echipa lui Andrei și Andreea Grosu nu sunt integrați funcționării
repertoriului acestui proiect?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu