joi, 10 mai 2018

GALA PREMIILOR UNITER / Ediția XXVI pentru anul 2017 – gazdă CETATEA ALBA CAROLINA DIN ALBA IULIA

DUBLĂ SĂRBĂTOARE
       
  O inițiativă excelentă a fost ca Ediția a XXVI-a să se petreacă la Alba Iulia pentru a aminti românilor că suntem în Anul Centenar când în acest oraș s-a votat în 1918, Unirea Transilvaniei cu Regatul României. “Atenție teatrul!”, motto-ul actualei ediții a tradiționalei Gale pentru acordarea de premii celor mai buni actori, regizor, scenograf și “celui mai bun” spectacol din anul precedent, subliniază subtil importanța teatrului pentru viața culturală a cetății. 
         Suntem în luna mai și până astăzi, nici o manifestare de anvergură culturală nu s-a petrecut pentru aniversarea prețuitului Centenar al Marii Uniri. Teatrul prin UNITER a înfăptuit-o în mod exemplar, oferind întregii țări prin transmiterea în direct de către postul public a unui spectacol cu dublă semnificație, dedicat Centenarului și Valorilor Teatrului, amfitrion și regizor - Ion Caramitru, director executiv - Aura Corbeanu, regia TV - Luminița Dumintrescu, scenografia - Cosmin Ardeleanu. Și-au unit forțele pentru acest eveniment cei de la UNITER, cei din echipele de la Teatrul de Păpuși “Prichindel” din Alba Iulia, de la Consiliul Județean Alba, Primăriei Municipiului Alba Iulia și postului public de televiziune. 
        
 Un cort transparent, așezat pe esplanada din fața Catedralei Romano – Catolice din Cetatea Alba Carolina a centrului vechi al orașului Alba Iulia, a găzduit trei sute de slujitori ai teatrului, alături de personalități locale. Proiecțiile din timpul spectacolului au amintit mereu de Centenarul Marii Uniri, ca și momente artistice din desfășurătorul acestui eveniment cultural. Marius Mihalache, un virtuos al țambalului și mica sa orchestră au punctat muzical reprezentația; acestui muziciant de excepție s-au mai alăturat personalități precum Ion Bocșa, Nicu Alifantis și Arabela Nicolau. Spectacolul Galei a strălucit, marcând Centenarul și valorile mișcării teatrale.
         Punctul central, firește, a rămas cel al acordării premiilor. Întrebarea “cine și pentru ce?” a fost distins cu TROFEUL VALORII, a ivit discuții în rândul celor din breaslă, în special tinerii care slujesc teatrul, unii dintre ei nominalizați alături de VALORI CONSACRATE ale teatrului nostru.

DISCUTABILUL ASPECT AL NOMINALIZĂRILOR 

         “VALOARE – suma calităților care dau preț unui lucru sau unei persoane” este definiția esențială din DEX a cuvântului. Premiile UNITER răsplătesc pe cei mai buni creatori din teatru, remarcați în spectacolele anului precedent Galei, în urma selecției pentru nominalizări, făptuită de trei jurați – “critici”, “analiști” sau “comentatori” ai fenomenului teatral, membrii ai AICT (Asociața Criticilor de Teatru). Celui de al doilea juriu îi revine sarcina importantă, dar foarte dificilă în urma nominalizărilor a câte trei nume pentru fiecare compartiment artistic, să desemneze pe “cel mai bun” actor, regizor, scenograf și spectacol. Acest juriu este alcătuit de astă dată și din un regizor, un actor sau actriță, un scenograf și un critic, nume prețuite din întreaga breaslă. Alcătuirea astfel a celor două jurii dă însă, importanță compartimentului “critică”, unde firește, oamenii sunt, mai mult sau mai puțin subiectivi. 
         Trebuie să atenționăm, că în afara premiilor pentru VALORILE anului, Senatul UNITER acordă și el premii pentru VALOARE, firește, în general; “Premiul pentru întreaga activitate” sau “Premiul de excelență” acordate de Senat unei personalități consfințește că aceasta a ajuns la vârful scării valorice. Este neadecvat ca aceiași personalitate să primească apoi, de la juriul competiției anuale, premiul drept “cel mai bun”, în compania unor alte două nume aflate la început de carieră. Se naște astfel confuzie în privința sensuului cuvântului VALOARE, la fel cu acordarea premiilor “de excelență” și “pentru întreaga activitate”. Cine este mai valoros?!
         Lipsa unor criterii în regulamentul Galei pentru a detașa valorile în arta teatrală, servește subiectivismul și provoacă nemulțumiri în unele situații. Printre lipsurile regulamentului se găsește și cea privind acordarea “Premiului pentru cel mai bun spectacol”, unde se distinge premierea unui spectacol, dar absentează orice dstincție pentru cei care au participat la realizarea sa – actori sau regizorul ori scenograful. La Premiile Oscar, de pildă, filmului considerat cel mai bun, i se alătură și alte premii, fie de actorie, regie sau din  domeniul tehnic. 
         Actuala ediție a Galei a stârnit unele nemulțumiri privind nominalizările juriului de selecție, compus din “criticii”: Călin Ciobotari, Alina Epîngeac și Ludmila Patlanjoglu. În urma nominalizărilor celor trei “critici”, DRAGOȘ BUHAGIAR (scenograf), MARINA CONSTANTINESCU (analist al fenomenului teatral), MARCEL IUREȘ (actor), ANA ULARU (actriță), ALEXA VISARION (regizor) au desemnat premianții. Prezentăm premiile, dintre care unele vor fi pe scurt și comentate în înșiruirea lor de mai jos .

Premiul pentru debut– CODRIN BOLDEA pentru rolul Laertes din spectacolul “Hamlet” de William Shakespeare, director de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Metropolis București. Au mai fost nominalizați, regizorii ANDREI DINU (spectacolul “Edmond”, scenariu pe textul lui David Mamet,Teatrul Municipal Baia Mare) și MĂDĂLIN HÎNCU ( spectacolul “Noaptea ursului” de Ignacio del Moral, Teatrul de Comedie). Calitățile remarcate în “Noaptea ursului” deținute de regizor și actori, sunt comentate pe blogul acesta.

PREMIUL PENTRU CEA MAI BUNĂ ACTRIȚĂ ÎN ROL SECUNDAR ADA LUPU pentru rolul Fiica din spectacolul “Măcelăria lui Iov” de Fausto Paravidino, regia Radu Afrim, Teatrul Național “Vasile Alecsandri” Iași. Nominalizați – NATALIA CĂLIN (rolul Tania din “Și negru și alb și gri”, text și regie Mimi Brănescu, Teatrul Metropolis București) și EMOKE KATO (rolul multiplu din “Îngeri în America”, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Maghiar de Stat,Cluj). Spectacolele “Măcelăria lui Iov” , “Și negru și alb și gri” sunt comentate pe acest blog.

PREMIUL PENTRU CEL MAI BUN ACTOR ÎN ROL SECUNDAR– ZSOLT BOGDAN pentru rolul Roy M.Cohn din “Îngeri în America”, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Maghiar de Stat Cluj. Nominalizați – LIVIU PINTILEASA (rolul Sganarel, “Don Juan”, adaptare după Moliere, regia Andrei și Andreea Grosu, Teatrul de Comedie) și RAREȘ FLORIN STOICA (rolul Moritz Stiefel din “Deșteptarea primăverii”, Teatrul Mic). Spectacolele “Don Juan” și “Deșteptarea primăverii” sunt comentate pe acest blog).

PREMIUL PENTRU CEA MAI BUNĂ SCENOGRAFIE– HELMUTSTURMER (decorul) și IOANA POPESCU (costumele și desenele în nisip live) pentru spectacolul “Incredibila și trista poveste a candidei Erendira și a bunicii sale fără suflet” de Gabriel Marquez, regia Yuri Kordonsky, Teatrul German de Stat Timișoara. Nominalizări – ROMULUS BOICU (decorul la “Wolfgang” după Yannis Mavritsakis, adaptare și regie Radu Afrim, Teatrul Tineretului Piatra Neamț) și VANDA MARIA STURZA (decorul la “Dacă am gândi cu voce tare” de Adman Lugonic, adaptare și regie Radu Afrim, Teatrul Național “Marin Sorescu” Craiova). Meritele pentru decorul original realizat de Vanda Maria Sturza sunt subliniate în comentarea spectacolului pe blogul “Spectator”.

PREMIUL PENTRU CEA MAI BUNĂ ACTRIȚĂ ÎN ROL PRINCIPAL– MARIANA MIHUȚ pentru rolul Regina Marguerite din “Regele Moare” de Eugene Ionesco, regia Andrei și Andreea Grosu, Teatrul Național “I.L.Caragiale” București. Nominalizări – SILVANA MIHAI (rolul Wendla Bergmann din “Deșeptarea primăverii” de Frank Wedekind, regia Vlad Cristache, Teatrul Mic) și OLGA TOROK (rolul Erendira din “Incredibila și trista poveste a candidei Erendira și a bunicii sale fără suflet” de Gabriel Marquez, regia Yuri Kordonsky, Teatrul German de Stat Timișoara).
“Regele moare” și “Deșteptarea primăverii” sunt spectacole comentate pe acest blog. 
Surprinzător este că juriul selecționer nominalizează acum, pentru premiul de interpretare pe marea actriță Mariana Mihuț, o valoare consacrată deținătoare a următoarelor premii UNITER pentru interpretarea personajului Halie din spectacol Teatrului “Bulandra” în regia Cătălinei Buzoianu, “Copilul îngropat” (1997), pentru rolul Esme Allen din “Sorry”, regia Yuri Kordonsky, Teatrul “Bulandra” (2005), pentru rolul Lear, Teatrul “Bulandra”, regia Andrei Șerban, “Regele Lear” (2009), pentru rolul Bunica din memorabilul spectacol “Îngropați-mă pe după plintă”, regia Yuri Kordonsky, Teatrul “Bulandra” (2012), cărora se alătură premiile Senatului UNITER – “Premiul de excelență” (1998) și “Premiul pentru întreaga activitate” (2017). Firește că în fața acestei ARTISTE DE EXCEPȚIE, vârf al VALORILOR teatrului românesc, celelalte două nominalizări – Silvana Mihai și Olga Torok, tinere talente la început de drum pe scara valorilor, nu mai aveau nici o șansă să obțină “premiul pentru cea mai bună actriță în rol principal”. Să ne fie cu iertare, dar juriul selecționer de “critici” demonstrează lipsă de logică în alăturarea concurențială a unei personalități consacrate, celor două tinere talente și din cauza lipsei unui regulament de premiere.

PREMIUL PENTRU CEL MAI BUN ACTOR ÎN ROL PRINCIPAL – VICTOR REBENGIUCpentru rolul Beranger Întâiul din “Regele moare” de Eugene Ionesco, regia Andrei și Andreea Grosu, Teatrul Național “I.L.Caragiale” București. Nominalizări – ANDREI HUȚULEAC (rolul Hamlet de William Shakespeare, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Metropolis București) și ERVIN SZUCS (rolul Prior Walter din “Îngeri în America”, direcția de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Maghiar de Stat Cluj).
Și în acest caz, se repetă greșeala nominalizărilor. Maestrul Victor Rebengiuc, personalitate unică a valorilor, a fost răsplătit cu acest premiu în 1993 pentru rolurile Iosef Kaplan din “Forma mesei” și Svetlovidov / Smirnov din “Comedii, comedii …”, în 1997 pentru rolul Dodge din “Copilul îngropat”, în 2006 pentru rolul Preobrajenski din “Inimă de câine” de Mihail Bulgakov, regia Yuri Kordonsky, Teatrul Național “I.L.Caragiale”, în 2009 pentru rolul Willy Loman din “Moartea unui comis voiajor” de Arthur Miller, regia Felix Alexa și din partea Senatului UNITER i se acordă în 203 “Premiul pentru întreaga activitate”, iar 2014 “Premiul de excelență”. Ce șansă de premiere puteau să aibă tinerii Andrei Huțuleac și Ervin Szucs puși în competiția distincției pentru cel mai bun actor, alături de Victor Rebengiuc cel care a fost anul trecut emblemă a Festivalului Național de Teatru, drept vârf al valorilor? Maestrul, în momentul înmânării distincției la Alba Iulia, a oferit și o replică pentru juriul selecționer – “Aș fi dorit să fie dat acest premiu unui actor mai tânăr decât mine. Eu am mai luat premii care reprezentau confirmarea treptelor pe care le-am urcat în carieră”.

PREMIUL PENTRU CEA MAI BUNĂ REGIE– YURI KORDONSKY pentru “Incredibila și trista poveste a candidei Erendira și a bunicii sale fără suflet” de Gabriel Marquez, Teatrul German de Stat Timișoara. Nominalizări – RADU AFRIM pentru “Dacă am gândi cu voce tare” de Adnan Lugonic în adaptarea regizorului, Teatrul Național “Marin Sorescu” Craiova și VICTOR IOAN FRUNZĂ pentru regia spectacolului serial “Îngeri în America”(Partea 1 “Sfârșitul lumii e aproape” și Partea II “Perestroika”) de Tony Kushner, Teatrul Maghiar de Stat Cluj.
Sub direcția de scenă a meșterului Victor Ioan Frunză, “Îngeri în America” de Tony Kusher a înregistrat succes și în spectacolul realizat în 2012 la Teatrul Metropolis comentat pe acest blog, dar nu a obținut vreun premiu. Comentarii despre spectacolul Naționalului din Craiova se pot afla tot pe acest blog.

PREMIUL PENTRU CEL MAI BUN SPECTACOL– “RAMBUKU” de Jon Fosse, adaptare Anca Măniuțiu, regia Mihai Măniuțiu, Teatrul Național “Mihai Eminescu” Timișoara. Nominalizări – “ORAȘUL NOSTRU” după piesa lui Thornton Wilder, regia Cristian Ban, Teatrul Clasic “Ioan Slavici” Arad și “DEȘTEPTAREA PRIMĂVERII” de Frank Wedekind, poem rock, regia Vlad Christache, Teatrul Mic.
În cazul spectacolului premiat, cât și al nominalizării “Orașul Nostru”, juriul selecționer nu a mai descoperit nici o realizare în interpretare, regie sau scenografie, dar le-a considerat cele mai valoroase din anul 2017. “Deșteptarea primăverii” a înregistrat măcar, două nominalizări pentru “cea mai bună actriță în rol principal” și “cel mai bun actor în rol secundar” în această selecție lipsită de o elementară logică.
Nominalizat pentru cel mai bun spectacol putea fi și "Regele moare" de Eugene Ionesco, regia Andrei și Andreea Grosu, Teatrul Național "I.L.Caragiale", cum și regizorii puteau fi menționați pentru o distincție. Ținând cont de VALOAREA acestui spectacol și de interpretările memorabile ale celor două roluri principale realizate de MARIANA MIHUȚ și VICTOR REBENGIUC, spectacolului "REGELE MOARE" i se putea atribui - PREMIUL DE EXCEPȚIE, un premiu nou pentru construct teatral original, încărcat de emoție și provocare în a judeca viața și moartea, tema centrală a piesei.

PREMIUL PENTRU CEL MAI BUN SPECTACOL DE TEATRU RADIOFONIC “OVIDIU, EXILATUL DE LA PONTUL EUXIN", scenariul radiofonic și regia artistică GAVRIIL PINTE. Nominalizări – “DIALOGURILE LUI PLATON – CRITON”, regia artistică ATTILA VIZAUER și “QUO VADIS” de Henryk Sienkiewicz, regia artistică DIANA MIHAILOPOL; toate producții ale Societății Române de Radiodifuziune.

PREMIUL PENTRU CEL MAI BUN SPECTACOL DE TEATRU TV– “VISUL UNEI NOPȚI DE IARNĂ” de Tudor Mușatescu, regia artistică SILVIU JICMAN. Acest spectacol reușit este comentat pe blogul “Spectator" și nu a mai avut concurență la nominalizări pentru că Societatea Român de Televiziune (Casa de Producție a TVR) nu a mai produs alt spectacol în 2017, iar celelalte multe televiziuni particulare nu se ocupă de teatru sau cultură, prioritară fiind … viața “teatrală” a politicii.

PREMIUL PENTRU CRITICĂ DE TEATRU  – DOINA MODOLA. Nominalizări – OANA BORȘ și CRISTINA GAVRILĂ. 
Doina Modola deține și “Premiul pentru întreaga activitate” acordat în 2007 de Senatul UNITER.

PREMIILE SENATULUI UNITER:
PREMIUL SPECIAL – FESTIVALUL INTERNAȚIONAL DE TEATRU DE PĂPUȘI “PRICHINDEL” ALBA IULIA
         PREMIUL SPECIAL - ECHIPEI TEATRULUI “ION CREANGĂ” pentru diversitatea și mobilitatea proiectelor dedicate spectacolelor de toate vârstele, în condițiile lipsei unui sediu propiu din anul 2009.
De aproape zece ani acestui teatru Primăria Capitalei nu a avut timp să îi acorde o sală de spectacol, dar înființează și sponsorizează alte teatre, din interese politice!
         PREMIUL SPECIAL – UNIVERSITĂȚII DE ARTE DIN TÂRGUMUREȘ pentru contribuția întregului corp universitar la dezvoltarea vieții teatrale și culturii naționale

         PREMIUL DE EXCELENȚĂ– HORAȚIU MĂLĂELE

         PREMIUL PENTRU ÎNTREAGA ACTIVITATE - actriței ILEANA STANA IONESCU, actorului ANTON TAUF, regizorului ALEXANDRU DABIJA, scenografului DORU PĂCURAR și criticului de teatru SORINA BĂLĂNESCU.

PREMIUL BRITISH COUNCIL – CENTRUL DE TEATRU EDUCAȚIONAL REPLIKA pentru activitatea de promovare și susținere a incluziunii sociale și încurajarea implicării civice.
“REPLIKA” este un teatru independent, cu un program educațional special, iar “sufletul” acestei excelente inițiative sunt dramaturgul și criticul de teatru MIHAELA MICHAILOV și regizorul RADU APOSTOL

PREMIUL PENTRU CEA MAI BUNĂ PIESĂ ROMÂNEASCĂ – “50 DE SECUNDE” de DANIEL OLTEAN, premiu acordat sub egida și sprijinul Casei Regale a României
 Juriul alcătuit din analiști ai fenomenului teatral - Marina Constantinescu, Dan C. Mihăilescu, Marian Popescu și regizorii Alexandru Maftei, Vlad Massaci, au premiat această piesă, ofertantă pentru proiecte regizorale.

PREMIUL MECENA din partea UNITER – STEVEN VAN GRONINGEN, președinte și CO al Raiffeisen Bank România

PREMIUL PREȘEDINTELUI UNITER, Ion Caramitru – analistului fenomenului teatral, coordonator al edițiilor Festivalului Național de Teatru, MARINA CONSTANTINESCU. 

P.S. PREMIILE UNITER rămân singurele distincții acordate creatorilor de teatru într-o societate confuză pe care nu o interesează VALOAREA. Firește, “confuzia” societății a pătruns uneori și în acțiunea juraților care au selectat nominalizările pentru premiere, dar manifestarea în sine, rămâne cel mai important demers pentru mișcarea noastră teatrală.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu