luni, 17 septembrie 2012

“ LOCURI CALDE “ – TEATRUL FOARTE MIC


O IMPROVIZAȚIE … NECONVINGĂTOARE

         Criza regiei actuale are un predecesor și în criza dramaturgiei noastre. Texte de valoare incontestabilă nu au mai apărut de aproape … un secol. Teatrele, regizorii, tot caută, chiar și premiază piese de teatru cu prilejul diferitelor concursuri de dramaturgie, mai toate însă, sunt refuzate de Marele Public, când ajung în lumina reflectoarelor. Trei tineri creatori, ce merită toată prețuirea pentru dorința lor de a activa în teatrul independent, au propus spectacolul “Locuri calde”.

         Doi tineri actori – Raluca Ghervan și Alex Vlad, alături de un coleg de generație – regizorul Răzvan Marinescu, au scris un text pe veșnica temă a relațiilor din cuplu tributare tristei noastre actualități curente. Textul este însă, o improvizație, o adunătură de multiple situații inspirate din presă, posibil a surveni într-un cuplu tânăr, sărac și mereu datornic cu fondurile necesare pentru traiul său modest. Ideea surprinderii unei radiografi a mediului social actual este demnă de apreciat, dar avea nevoie și de un construct dramatic solid prin cele două personaje, Corina și Alex. Dacă în cazul Corinei (Corina Moise) funcționează o linie de dezvoltare cât de cât coerentă, în situația lui Alex (Alex Vlad) personajul reunește absurd o serie de dimensiuni caracteriale. “Acțiunea” provocatoare de conflicte este doar o însăilare de situații amplificată în final : Alex îi aduce drept cadou partenerii sale Corina, un … copil al străzii ! De ce alege Alex acest “cadou”, de ce Corina o poftește afară pe fetiță și se hotărăște brusc că ar fi cazul să facă împreună cu partenerul un copil,  etc, sunt doar puține întrebări iscate de acest text lipsit de logica motivării diverselor  situații alese, așa zis conflictuale.
         Tânărul regizor Răzvan Marinescu a încercat o ilustrare teatrală realistă a textului cu sprijinul scenografei Dana Anușca. Un spațiu restrâns, modest, cu multe obiecte înghesuite, o garsonieră sărăcăcioasă, a realizat scenografa. Regia a apelat insistent la obiectele din decor, dar fără convingere pentru a creea atmosfera intimă a cuplului din acest fragil text la care a contribuit și ca autor.

         Cei doi tineri actori – Corina Moise și Alex Vlad -, au încercat fiecare, să suplinească dificultățile textului. Reunește să se impună, Corina Moise. A câștigat experiență de la un personaj principal interpretat într-o telenovelă , de la alte roluri secundare din apreciate spectacole de teatru, și compune cu minuție profilul Corinei. Personajul este tratat verosimil că ar fi o femeie energică, animată de speranța în bine a cuplului, iubitoare a partenerului, motivată în relație. Actriței Corina Moise i se datorează multe momente singulare, admirabile ale reprezentației, prin interpretarea la nuanță, cu sensibilitate a personajului său. Corina Moise, din nou, demonstrează personalitate  în expresie teatrală și este de așteptat evoluția sa în proiecte mult mai ample decât cel în care s-a implicat la Teatrul Foarte Mic. Regizorii în repertoriile teatrelor, pot găsi un sprijin în diverse distribuții prin această tânără actriță deosebită. Colegul său Alex Vlad a încercat să suplinească inconsistența personajului la care însă, a colaborat și ca autor al textului dramatic, dar în interpretarea sa se făcea simțită lipsa uni contur credibil al rolului, fiind uniform în expresie. Artificialul relației cu partenera domina esența configurării unui posibil cuplu solicitată de text. O fetiță drăgălașă, Daria Ionescu, apărea spre final, vrând a fi … copilul străzii inventat de text fără raționament.
          “Locuri calde” ar fi trebuit să fie “fierbinți” pentru cuplul propus de text, numai că scrierea era un pretext de improvizații. Toată prețuirea pentru Teatrul Foarte Mic ofertant proiectelor de teatru independent, atât de necesare numeroșilor tineri creatori ai universităților teatrale. Dar … și dânșii se confruntă cu criza de inspirație a dramaturgiei originale mioritice, dacă pornesc pe această cale precum cei trei autori ai textului de față. Păcat, din acest spectacol nu  se poate reține decât aparițiile personale ale tinerei actrițe, Corina Moise.         

Un comentariu:

  1. E o piesa buna. Una dintre cele mai bune ce pot fi vazute la Teatrul Foarte Mic. Faptul ca "isca intrebari" e un lucru bun. Te indemna la gandit. Inteleg ca oamenii au fost invatati cu filmele americane in care totul se explica, se motiveza, ca la retardati. Mai trebuie sa joci o parte din piesa si in minte dupa ce ai iesit de la spectacol.

    RăspundețiȘtergere