marți, 11 decembrie 2012

“ TIGRUL SIBIAN “ – TEATRUL INDEPENDENT ( Gazdă - Teatrul de Comedie, Sala nouă )


O SATIRĂ IREZISTIBILĂ ȘI UN ALTFEL DE TEATRU
                 
         Când pătrund în spațiul restrâns al Sălii Noi a Teatrului de Comedie, din Sfânta Vineri nr.11, spectatorii vor fi susprinși de la bun început, privind spațiul de joc neconvențional, îngrătit pe trei laturi de mese lungi improvizate, ocupate de sute de … bibelouri. Imagini proiectate pe ecranele laterale vor explica vizual , rostul lor, și trei tineri actori vor manipula la început,  bibelourile . Îmbrăcați în negru , vor folosi apoi,  și accesorii vestimentare esențiale pentru a sugera diverse personaje specifice realități noastre. “Tigrul Sibian” – “spectacol de Gianina Cărbunariu” propune vizionarea unui altfel de teatru, fiind o satiră cu fin umor și accente dramatice, despre noi și actualitatea noastră. Gianina Cărbunariu este singurul regizor tânăr care a luptat și a reușit a se impune ca personalitate creatoare în teatrul independent.
         Pentru Gianina Cărbunariu “un spectacol de …” presupune și  drumul său de la dramaturgie la regie; se documentează și creează un scenariu inspirat din actualitate și îl dezvoltă apoi, teatral. Este și dramaturg, nu numai regizor, lucrează pentru consolidarea teatrului independent și a reușit să i fie alături o echipă de tineri actori admirabili. După zece ani de la lansarea cu “Stop the Tempo” la Teatrul Luni, până la “X mm din Y km” și “20/20” ( spectacole comentate pe blog), Gianina Cărbunariu continuă acum, ca dramaturg și regizor, intenția de teatru social, printr-un subtil pamflet teatral. Consolidează astfel, impunerea unui altfel de stil teatral, novator ca ținută scenică, definitoriu pentru  teatrul social . S-a inspirat și documentat, în acest caz dintr-un fapt divers real, relatat de presă. În 2011, un tigru a evadat de la grădina zoologică din Sibiu și a fost împușcat. Povestea tigresei Mihaela devine un pretext pentru Gianina Cărbunariu care reușește prin situații și replică, inteligent concepute, să atenționeze asupra stării actuale a societății noastre.
 Într-o scenografie inventiv sugerată de Andrei Dinu prin multitudinea de bibelouri dintr-o lume de porțelan încremenită , dar cu recul în realitate prin diverse personaje, se derulează acțiunea. Mihaela, un tigru evadat, nu apare activ în scenă, surprindre doar gestul  de prospecție a unei comunități exterioare locului său cu gratii, ca persoană liberă, dornică să cunoască și existența altora. Cei din comunitate  vorbesc despre personaj, ca despre  o femeie ciudată într-o blană elegantă. Excelent și-a gândit scenariul Gianina Cărbunariu, prin numeroasele secvențe cu comentarii surpriză referitoare la aparițiile Mihaelei. De la turiștii străini vizitatori ai orașului, la un pensionar, la un cuplu de oameni bogați cărora le vizitează domeniul Mihaela, de la niște păsări – un pormbel, o cioară și o vrăbiuță, până la funcționarii unei bănci, și în final, la comentariile “colegilor” tigrului de la grădina zoologică, fiecare secvență este admirabil susținută de replică și vizualizare teatrală prin măestria regizoarei. Râzi, te întristezi și din nou, râzi ! Nu este însă, un spectacol de divertisment apropiat teatrului de estradă, ci o satiră percutantă de … teatru social, coerent, cu măsură dezvoltat, fără note forțate moralizator categoric, doar provocator ca fiecare receptor să gândească  asupra realității sociale din preajmă, să o judece mai atent.
         Fiecare secvență este departajată prin “songuri” , momente muzicale (muzica Bobo Burlăcianu), susținute ireproșabil, în principal, de actrița Paula Gheorghe. Imaginea teatrală este mereu amplificată prin proiecții înfăptuite pe rând, de cei trei actori – Paula Gheorghe, Toma Dănilă și Rolando Matsangos – prin cele două camere video ce transmit live accente de prim - plan cu bibelourile simbolice pentru fiecare secvență. Gianina Cărbunariu concepe ca într-un montaj filmic imaginea spectacolului, cu forță de expresie, atractiv și cu scopul precis de a radiografia o comunitate, de la surprinderea amănuntului – “bibelourile”, până la relațiile active definite prin diverse personaje, reușit prezentate de cei trei tineri actori. De la bun început, actorii prin manevrarea bibelourilor, ne caracterizează locul acțiunii , comunitatea unde se petrece. Desenează scenic un orășel cu pretenții europene – centrul său vechi, o biserică, spațiul de locuit rezidențial, grădina zoologică, etc. Minunat  moment teatral, cu subtilă ironie prezentat. Cei trei actorii lucrează de mai mult timp în echipa Gianinei Cărbunariu și sunt remarcabili și în acest spectacol, prin mobilitatea trecerii de la o situație la alta, de la interpretarea unui personaj, la altul. Esență expresivă se poate defini interpretarea acestor trei tineri actori. Toma Dănilă uimește cum poate fi , când un pensionar revoltat de manifestările tinerilor din curtea blocului, când … o vrăbiuță lipsită de apărare. Rolando Matsangos sugerează la nuanță, fie pretențiile parvenitului bogătaș, fie … o cioară. Senzațional se adaptează acestei originale convenții regizorale și Paula Gheorghe prin transformările rapide în diverse personaje, cât și în momentele muzicale. Rostul povestitorilor din debutul reprezentației și adaptarea la personaje sunt înfăptuite cu credibilitate prin harul special al acestor tineri actori.
         Iată că din nou tinerii pot revitaliza convenția teatrală, îi pot da o nouă față estetică. Nu poate deziluziona pe nimeni noul drum de teatralizare cultivat de Gianina Cărbunariu și echipa sa. Libertatea și captivitatea , libertatea existențială concretă și pericolul captivității sociale,  sunt punctele principale ale tematicii acestui spectacol eveniment. A fost realizat prin colaborarea Asociației DramAcum cu Teatrul de Comedie ce l-a găzduit, și sperăm că spectacolul va fi înscris în repertoriul curent al teatrului pentru că merită să fie cunosct Marelui Public. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu