UN SPECTACOL LA JUMĂTATE DE DRUM …
Una din puținele
noastre valori ale regiei active în mișcarea teatrală este Gabor Tompa,
regizor, profesor și directorul Teatrului Maghiar din Cluj. Și unei astfel de
personalități i se poate întâmpla însă, ca un spectacol să îi rămână la
jumătatea drumului realizării convingătoare. Gabor Tompa a regizat “Noul
locatar” de Eugene Ionesco în 2004 în orașul englez Newcastle, în scenografia
lui Helmut Sturmer cu Francisco Alfonsin în rolul principal, actor spaniol cu o
diversă activitate. Acum, aceiași piesă o montează la Teatrul “Nottara” pentru
festivalul “Fest(in)”, tot în scenografia lui Helmut Sturmer și cu actorul
spaniol în Noul locatar. Propune o “reluare” după zece ani, dar în alt context.
“Noul locatar” este una din puținele
piese ale lui Eugene Ionesco părintele teatrului absurd care are pregnant o
undă poetică realistă fiind inspirată direct dintr-un fapt real. Înainte să
scrie acest text, dramaturgul a trăit mutarea într-o altă locuință. Piesa are
indicații precise din partea dramaturgului în mutarea obiectelor și plasarea
lor în nouă locuință pentru a sluji ideea scrierii, servită de puține replici.
Obiectele devin personaje active. Obligă astfel ca punerea în scenă a textului
să beneficieze de o strânsă colaborare între scenograf, regizor și actori.
Gabriel Răuță, Ion Grosu (Hamalii) și Francisco Alfonsin (Noul locatar) |
Francisco Alfonsin (Noul locatar) și Ada Navrot (Portăreasa) |
Intervine în debutul reprezentației prin
fereastra luminată și Portăreasa imobilului care vrea să îl slujească pe noul
locatar, firește pentru un câștig personal. Inexplicabil, dar Ada Navrot, o
actriță apreciată în alte partituri, transformă personajul într-o cață ce
rostește rapid replicile greu de înțeles ca sens de către public.
Portăreasa este un argument al vieții din jurul locatarului, dar regia prin
indicarea unei interpretării exagerate, fără rost, transformă personajul doar într-o apariție
zgomotoasă. Conceptul regizoral aplică și numeroase metafore vizualizării, fie
prin mișcarea singulară a obiectelor sau intervenția unor tablouri cu Don
Quijote sau Ionesco, fie prin efecte sonore pentru a sprijini sensul absurdului
unei vieții absurde. Numai că absurdul dezvoltat insistent asupra unui text ce
are și nuanțe sensibil poetice, este ca și când ai face o caricatură după o
altă caricatură realizată inițial prin specularea datelor esențiale ale
individului.
Spectacolul “Noul locatar” suferă prin
strămutarea pe o altă scenă a unei viziuni regizorale înfăptuită în urmă cu un
deceniu, cu același actor.
P.S.
Spectacolul s-a prezentat ca vârf de lance al festivalului organizat de Teatrul
“Nottara”, “Fest(in)” aflat la cea de a doua ediție în căutarea unei
identități. În perioada 11 – 18 octombrie, “Fest(in)” s-a desfășurat în
Capitală și a răsplătit cu un premiu
special pe primarul Sorin Oprescu pentru sprijinul acordat . O selecție
discutabilă a construit festivalul pe două secțiuni. Prima secțiune era
competitivă și se numea “Mici crize … (și) electorale”, iar cea de a doua,
“Bulevardul Comediei”. Au intrat în competiție în urma unei selecții modeste
nouă spectacole, dintre care patru (!!!) aparțineau Teatrului “Nottara”,
alături de alte două din Capitală, plus unul de la Cluj și două de peste
granițele noastre. Cum era de așteptat, Premiul pentru cel mai bun spectacol a fost
atribuit spectacolului “Noul locatar” în cadrul secțiunii “Mici crize … (și)
electorale”, un titlu ce nu are legătură cu conținutul selecției și frizează …
absurdul ionescian.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu