duminică, 9 noiembrie 2014

“SÂNZIANA ȘI PEPELEA” – TEATRUL NAȚIONAL “LUCIAN BLAGA” din CLUJ (FNT)

O ÎNCÂNTARE !
         Regizorul Alexandru Dabija este un maestru în a prezenta povești sau chiar piese de teatru aparținând unor nume de valoare ale scriitorilor noștri de demult. Deține știința de a le evidenția sensuri mereu actuale. Printr-o adaptare discret înfăptuită, scutură de praf și piesa lui Vasile Alecsandri “Sânziana și Pepelea”, cunoscută și prin intențiile de satiră politică aplicată de autor pe formatul unui basm și oferă un spectacol încântător derulat teatral cu ajutorul unei echipe excepționale. Spectacolul provoacă bună dispoziție, dar și judecarea caracterului special al românului, legăturii sale cu religia, cu obiceiuri, totul tratat cu fină ironie.


         Mereu în mișcare, spectacolul prinde imagine atractivă prin decorul ingenios și funcțional  conceput de Cristian Rusu ca un paralelipiped dreptunghic, în continuă schimbare pentru a indica locurile diverse solicitate de povestea fetei de împărat răpită de zmeu. Decorul se amplifică prin folosirea a două spați de joc suprapuse și se completează cu proiecția statică din fundal și câteva elemente precum “butoiul” cu surprize. Costumele pe linie contemporană sunt ironic departajate prin accesorii. Aceastei scenografii reușite, regizorul îi speculează admirabil ofertele. Completează minunat viziunea regizorală, muzica originală compusă de Ada Milea și Anca Hanu prin cânticelele pline de umor , dar și de tâlc. Mișcarea scenică, am putea spune chiar coregrafia lui Florin Feroiu, sporesc savoarea acestui spectacol.


         Regizorul Alexandru Dabija “dirijează” și întrebuințează inventiv prezența “corului” babelor din sat drept comentator al situațiilor, dar cu dibăcie urmărește personalizarea tipologică a fiecărui membru din echipa strânsă în jurul unui preot. Actorii intră în jocul propus de regizor cu plăcere și dăruire, iar majoritatea lor trec dezinvolt de la un prsonaj la altul, colorându-l diferit cu multă pricepere, fără să alunece pe panta exagerării. Cântă, se modulează expresiv pe diverse tipologii, construiesc chiar mici gaguri pline de umor, ireproșabil, toți cei distribuiți. Este foarte dificil să te adaptezi unei astfel de convenții teatrale cu solicitarea de a puncta cu sens numeroase personaje.  Distribuția pe care o vom cita precizând și ce personaje tipologic divers  revin fiecărui actor, dovedește pe lângă har, profesionalism și spirit de echipă, credință în originalitatea proiectului  regizoral – Anca Hanu (Sânziana, Baba Catrina, Zâna), Miriam Cuibuș (Baba Rada, Zâna Lacului), Angelica Nicoară (Baba Anghelina, Zâna), Irina Wintza (Baba Marghioala, Zâna), Romina Merei (Tândală, Baba Gheorghița), Adriana Băilescu ( Baba Casandra, Zâna), Patricia Brad (Pasărea măieastră, Baba Safta, Zâna), Matei Rotaru (Pepelea), Ionuț Caras (Zmeul, Baba Anica), Radu Lărgeanu (Papură, Baba Domnica), Cristian Grosu (Codruța), Adrian Cucu (Pârlea), Cătălin Herlo (Lăcustă), Dragoș Pop (Pârlea), Cristian Rigman (Popa Parodie), Miron Maxim (Zorilă), Silvius Iorga (Murgilă, Statul Palmă Barbă Cot), Mihnea Blidaru (Cuviosul Mihnea Trompetistul).

         “Sânziana și Pepelea” este o mică bijuterie, cizelată de regizorul Alexandru Dabija pornind de la filonul folcloric, cu ironică trimitere spre metehnele noastre, ce și astăzi fac ravagii în lupta dintre binele și răul cotidian.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu