joi, 12 august 2021

`HENRIC al IV-lea` - TEATRUL ODEON

 FANTEZIE TEATRALĂ, CU REZULTAT DISCUTABIL

La fiecare spectacol, în spatele său se află regizorul `traducător` scenic al textului și mesajului său, atent la valorificarea rostului fiecărei replici rostite de actori. În cazul de față, Vlad Cristache, personalitate marcantă a noului val de regizori, oferă o explozie de fantezie teatrală, dar neglijează îndrumarea interpreților, dublul sens al replicii autorului piesei, Luigi Pirandello.

Nu se poate nega că Luigi Pirandello (1867 – 1936) – poet, romancier, dramaturg, dar și eseist cu rezonanță pentru teoria teatrală, rămâne o personalitate a timpului său. Viu comentată a fost teoria teatrală a `măștilor` care ascund sufletul personajelor, dar acea teorie nu cuprinde însă și importanța conflictului drept argument esențial pentru acele `măști`. După modelul lui Shakespeare că `Teatrul e oglinda sufletului`, a pledat doar pentru ideea că `oglinda` chipului nu arată de fapt și pe cea a sufletului. Își aplică teoria în piesa `Șase personaje în căutarea unui autor` (1921), iar în anul următor amplifică teoria sa în `Henric al IV-lea`. Ultima este o piesă cu un construct dramatic complicat prin acțiune și conflict, susținut în principal prin fiecare replică bogată în multiple sensuri. Astăzi, în mileniul trei, punctul țintă tematic al piesei – adevărul interior al fiecăruia privind existența, capătă altă amploare. Demersul filosofic lansat de dramaturg în `Henric al IV-lea`, în contextul global al realității sociale din 2021, pare depășit pentru transformările existențiale actuale. 

Regizorul Vlad Cristache comprimă firește textul, dar nu îi aplică și o adaptare necesară în acest caz, prezintă teatral exagerat ca vizualizare, acțiunea complicată a piesei din care cu greu se percepe subiectul și tema de bază a autorului. Dirijarea teatrală e plină de fantezie, dar acoperă sensurile replicii. Acțiunea încurcată a conflictului, implică personaje din segmantul social al celor bogați. Pe scurt, ei au organizat în urmă cu 20 de ani, o cavalcadă specifică epocii medievale, iar eroul ei aflat sub `masca` lui Henric al IV-lea, suferă un accident și își pierde memoria. Personajul Henric e știut în istoria epocii, rege al Germaniei în dispută cu Papa Grigore al VII-lea și care ajunge la penitență la Canossa. Acțiunea se derulează după două decenii de la accident, amicii lui Henric din cavalcadă printre care și iubita de atunci, se deghizează din nou în personajele medievale din dorința de a îl salva de nebunie pe cel accidentat care trăiește acum, tot sub masca lui Henric (Marius Stănescu) în preajma a patru falși consilieri secreți (Gabriel Pintilei, Ioan Batinaș, Ionuț Kivu, Relu Poalelungi) și servitorul Giovanni (Cezar Antal). Prin replică dramaturgul arată că de fapt, eroul și-a revenit din căderea psihică, dar preferă să rămână sub `masca` istorică a lui Henric și după 20 de ani pentru a ignora o realitate amară. Iubita din cavalcadă, aflată sub `masca` Marchizei Matilde Spina (Elvira Deatcu) are acum o altă viață în compania unui bărbat cândva Baronul Titto Belcredi (Dan Bădărău), are și o fiică, Frida (Ioana Bugarin). Iubitul Fridei (Eduard Trifa) încearcă să descifreze nebunia lui Henric în compania Doctorului Dionisio Genoni (Ionel Mihăilescu), personaj amintind ca `mască` de Papa Grigore al VII-lea. Această acțiune extrem de dificilă poate fi ofertantă teatral pentru un regizor și Vlad Cristache o speculează, numai că spectacolul rezultat devine o melodramă referitoare la un caz particular de nebunie din care publicul percepe greu subiectul, referințele sale la istoria lui Henric din epoca madievală, dar și tema centrală a piesei. 


Scenografia compusă de Mădălina Niculae și Andreea Tecla, servește docil teatralitatea dorită de regizor, dar încarcă excesiv cu simboluri definirea spațiilor de joc diverse solicitate de acțiune. Tablouri, oglinzi și alte elemente fac trimiteri cu rost metaforic. Costumele încearcă o ilustrare stângace spre epoca medievală a regelui Henric. Piesa e un spectacol al sensurilor cuvântului, iar vizualizarea actuală plină de sugestii metaforice dezavantajează textul replicii. Manevrea luminii, aprinderea celei din sală pentru integrarea publicului în acțiune, sunt alte numeroase efecte derizorii. Muzica originală și interpretată live de Cezar Antal reușește totuși să puncteze momente esențiale ale conflictului.

Regizorul s-a axat pe imagine teatrală și mai puțin pe cizelarea interpretării personajelor. Din distribuție se detașează însă, trei actori care evidențiază credibil substratul replicii rostite și relaționează constant cu partenerii. Salvează reprezentația de confuzia iscată de teatralitate excesivă, Marius Stănescu în rolul lui Henric. Monologurile rostite de el, reușesc să oprească respirația publicului pentru că arată chipul unui om căzut într-un coșmar și trezit într-o realitate pe care o detestă. Jocul propus de Pirandello – realitate și aparență, e trăit intensiv de Marius Stănescu, în funcție de situații conflictuale. Interpretarea sa servește sensul tematic al piesei că `masca` lui Henric ascunde dramatic fața unui suflet chinuit de o dragoste eșuată. Este excelent din nou, acest mare actor înzestrat cu inteligență în descifrarea în profunzime a profilul personajului. Perfect prezintă Elvira Deatcu pe Matilde, femeia iubită de Henric care și-a refăcut viața după accidentul din cavalcadă. Actrița deține știința de a sublinia sensurile cuvântului și susține expresiv relațiile cu partenerii prin ținută, gestică și expresia chipului. Elvira Deatcu dă viață acelei femeii cu stări duble, una tăinuită interior. Ionel Mihăilescu în personajul doctorului cu `masca` Papei Grigore este admirabil prin modul de jonglare al fețelor personajului, om și `mască`. Actorul transmite la nuanță fiecare atitudine relațională. Acești trei actori de valoare servesc emoțional intențiile dramaturgului. Din păcate ceilalți actori din distribuție, apreciați în alte spectacole, sunt acum copleșiți de viziunea teatrală a regizorului care nu le exploatează calitățile. Interpretarea lor e confuză se axează mai mult pe `masca` medievală și foarte puțin pe situația actuală a înscenării trezirii lui Henric din nebunia pe care eroul nu o mai are.

`Henric al IV-lea` poate fi considerat un experiment regizoral teatral pe un text `citit` fără profunzime, în care trei actori reușesc să îi dea totuși, substanță emoțională particulară în afara ansamblului. 

8 comentarii:

  1. Numele meu este Lina, eu și iubitul meu ne întâlnim de 5 ani. S-a trezit într-o dimineață și mi-a spus că relația s-a încheiat. Am fost în lacrimi de câteva luni. Eram atât de confuză și de inimă frântă. Am trimis-o pe sora lui Ana să pledeze în numele meu, dar el a insistat că relația sa încheiat spunând că s-a săturat de mine. Acum o săptămână am citit despre Dr. Ajayi, un puternic jucător de vrăji care i-a ajutat pe mulți în problemele lor de relație. L-am contactat și mi-a spus lucruri care trebuiau făcute pentru ca el să arunce o vrajă de dragoste, la început mă gândeam dacă ar trebui să o fac, m-am hotărât să încerc. Am făcut ceea ce dr. Ajayi, vrăjitorul, mi-a spus să fac și, după o săptămână, iubitul meu care m-a părăsit fără niciun motiv a venit la mine acasă și cerea să mă aibă înapoi, a venit cu fratele său și a pledat pentru iertare. După atâta durere am trecut, iubitul meu s-a întors. Sunt atât de fericit, mulțumesc dr. Ajayi. Îl puteți contacta pentru orice fel de lucruri de vrăji. Cred că te va vedea prin problemele tale de relație.

    E-mail: drajayi1990@gmail.com
    Viber / Whatsapp: +2347084887094

    RăspundețiȘtergere
  2. Am avut probleme în căsătoria mea, deoarece soțul meu vrea un divorț, dar am reușit să-l fac să anuleze cu ajutorul unui om spiritual numit dr. Ajayi și acum trăim în pace. Dacă vă confruntați cu orice fel de problemă în viață și doriți o soluție de durată, Dr. Ajayi este omul potrivit pentru angajare, contactați Whatsapp / Viber: +2347084887094 Sunt o mărturie vie a marii sale puteri. De asemenea, pregătește ierburi pentru orice fel de boală pe care o cunoașteți, face minuni și minuni, mulțumesc stelelor mele că i-am întins mâna pentru ajutor.

    RăspundețiȘtergere
  3. Dacă citești astăzi acest lucru, consideră-te o persoană norocoasă pentru că nu va trebui să te confrunți cu nici un obstacol în rezolvarea problemelor tale. Am fost înșelat cu aproape 20.000 de dolari înainte de a-l întâlni în sfârșit pe ajutătorul meu Dr. Ajayi, femeia cu care vreau să mă căsătoresc a spus că ar trebui să mergem în pauză că este îndrăgostită de fostul ei iubit, a părăsit casa și am pierdut contactul, era ca visează-mă după 6 luni de când nu am auzit de ea, trebuie să aflu ce se întâmplă cu adevărat, pentru că este surprinzător și nu am făcut nici o neînțelegere, în procesul de căutare a ajutorului am fost înșelat de diverși jucători de vrăji false, dar am fost norocos că am găsit contactul doctorului Ajayi online când eram pe punctul de a renunța în căutarea mea. M-am explicat doctorului Ajayi și a făcut câteva lecturi înainte de a-mi spune ce trebuie făcut, i-am urmat instrucțiunile și astăzi sunt fericit căsătorit cu femeia mea și așteptăm primul nostru copil. Puteți contacta Dr. Ajayi pentru serviciul său spiritual pe Whatsapp / Viber: +2347084887094 sau prin e-mail: drajayi1990@gmail.com

    RăspundețiȘtergere
  4. Nu am știut niciodată că oamenii încă mai au puteri și fac ca lucrurile să se întâmple așa. Sunt John Luna din Albania. Soțul meu m-a lăsat pe mine și pe copilul meu pentru o altă fată în urmă cu trei ani, de atunci viața mea a fost plină de dureri, tristețe și traume pentru că el a fost prima mea iubire și suntem împreună de ani de zile și nu ne-am putea imagina viața fără el . Am văzut câteva mărturii despre un mare jucător de vrăji DR DAWNACUNA și despre cum ajută oamenii din întreaga lume, că poate aduce înapoi iubitul în câteva zile, inițial am râs și am spus că nu mă interesează, ci datorită dragostei pe care o am pentru omul meu l-am consultat pe marele jucător de vrăji și, spre marea mea surpriză, după două zile, soțul meu m-a sunat pentru prima dată după trei ani, că îmi lipsește și că îi pare atât de rău pentru fiecare lucru prin care m-a făcut să treacă, încât mă vrea înapoi, ne vom petrece viața împreună și promit să nu ne mai părăsim nici eu, nici copilul meu. Încă nu-mi pot crede ochilor, pentru că este extrem de incredibil, este prea bun pentru a fi adevărat. Tot ce pot să spun este să vă mulțumesc DR DAWNACUNA pentru că mi-ați adus soțul la mine și la copilul meu și pentru oricine ar putea avea nevoie de ajutorul acestui mare jucător de vrăji, vă rog să-mi permiteți să trimit mailul aici: {dawnacuna314@gmail.com}
    WhatsApp: +2348032246310

    RăspundețiȘtergere
  5. O mărturie uimitoare despre un jucător care mi-a adus soțul înapoi la mine. Numele meu este May Lookman, locuiesc în Marea Britanie și sunt fericit căsătorit cu un soț minunat și grijuliu, cu doi copii. O mare problemă a apărut în familia mea acum șase luni, între mine și soțul meu. Atât de îngrozitor încât a dus cazul în instanță pentru divorț. a spus că nu a mai vrut niciodată să mai rămână cu mine și că nu mă mai iubește. Așa că a plecat de acasă și i-a făcut pe mine și pe copiii mei să trecem prin dureri severe. Am încercat din răsputeri să-l recuperez după multe cerșetori, dar fără rezultat. și a confirmat că și-a luat decizia și nu a mai vrut să mă mai vadă. Așadar, într-o seară, când mă întorceam de la serviciu, am întâlnit un vechi prieten de-al meu care l-a întrebat pe soțul meu. Așa că i-am explicat totul, așa că mi-a spus că singurul mod în care aș putea să-l recuperez pe soțul meu a fost să vizitez un jucător de vrăji, pentru că a funcționat și pentru el. Așa că nu am crezut niciodată în vraja, dar nu am avut de ales decât să-i urmez sfatul. Apoi mi-a dat adresa de e-mail a jucătorului de vrăji pe care l-a vizitat. {ogunomospellcaster@gmail.com}. Așadar, în dimineața următoare, am trimis un e-mail la adresa pe care mi-a dat-o, iar vrăjitorul m-a asigurat că îl voi recupera pe soțul meu a doua zi. Ce afirmație uimitoare !! Nu am crezut niciodată, așa că a vorbit cu mine și mi-a spus tot ce trebuie să fac. Apoi a doua zi dimineață, atât de surprinzător, soțul meu, care nu mă sunase în ultimele șase luni, mi-a sunat să-mi anunțe că se întoarce. Așa că s-a întors în aceeași zi, cu multă dragoste și bucurie, și și-a cerut scuze pentru greșeala și durerea pe care mi le-a provocat mie și copiilor mei. Apoi, din acea zi, relația noastră a fost acum mai puternică decât în ​​trecut, cu ajutorul unui jucător de vrăji. Prin urmare, vă voi sfătui să-l vizitați cu amabilitate pe marele Dr. Ogun Omo dacă vă aflați într-o astfel de stare sau dacă aveți vreo problemă legată de „readucerea fostului dvs. înapoi. Deci, mulțumesc dr. Ogun Omo pentru că mi-a adus soțul înapoi și am adus din nou bucurie familiei mele. {ogunomospellcaster@gmail.com} De asemenea, vindecă și aduce EX înapoi, ca urmare, 1 leac pe bază de plante HIV / ADIS. 2 Tratamentul cancerului pe bază de plante. 3 Curățarea rupturii articulației. 4 herpes vindecă ierburi. 5 feluri de orez jeleu. 6 Vindecarea medicamentelor pe bază de plante HPV. 7 Vindecarea diabetului. 8 recuperează-ți fostul. 9 Vraja sarcinii. 10 cura HTP. 11 Vindecarea aerului hepatitic. 12 Covid 19 coronia vires cure. 13) Tratamentul astmului

    RăspundețiȘtergere
  6. Sunt cu soțul meu de 7 ani fără copil, eu și soțul meu am încercat tot posibilul, dar nu am avut niciun rezultat, până când am întâlnit o prietenă de-a mea foarte bună care mi-a povestit despre Dr Dawn acuna și cum a ajutat-o, i-am explicat. totul la Dr Dawn acuna dupa ce am contactat-o ​​pe Whatsapp, a promis ca ma ajuta, mi-a dat niste instructiuni pe care le-am facut perfect, spre surprinderea mea am ramas insarcinata la 2 saptamani dupa ce m-a ajutat si acum am un copil frumos acum, Toate mulțumită Dr. Dawn acuna, contactați-o pentru o soluție rapidă la problema dvs.
    *Daca vrei sa ramai insarcinata.
    *Dacă vrei să-ți întorci iubitul.
    *Dacă vrei să vindeci vreo boală.
    *Dacă vrei noroc în viața ta.
    *Dacă doriți să opriți avortul spontan și altele,
    : e-mail { dawnacuna314@gmail.com}
    Whatsapp: +2348032246310

    RăspundețiȘtergere
  7. Salutare tuturor celor de pe acest blog, vreau să-mi mulțumesc Dr. Jasper. doctorjaspermagic@gmail.com marele vrăjitor care mă ajută să-mi recuperez fostul după ce am fost înșelat de patru vrăjitori care pretind că sunt adevărați și autentici, am contactat acest mare vrăjitor în punctul în care îmi pierd speranța că nu pot obține omul meu înapoi din nou, am făcut exact ce mi-a cerut acest om să fac și spre cea mai mare surpriză a mea totul se întâmplă așa cum acest mare vrăjitor mi-a spus că se va întâmpla. Omul meu, care nu m-a sunat în ultima lună, m-a sunat după ce Dr. Jasper Malo i-a făcut vraja asupra lui și chiar sunt surprins că există încă un vrăjitor grozav precum Dr. Jasper Malo, care este atât de puternic. Sunt foarte fericit astăzi că-mi văd bărbatul înapoi la mine și chiar mă iubesc mai mult decât oricând înainte de a-l întâlni. Nu mă voi ierta dacă părăsesc acest blog fără a lăsa adresa de e-mail a acestui mare vrăjitor pentru cei dintre voi care ar putea avea nevoie de ajutorul lui pentru a-l contacta. deci iată adresa de e-mail a acestui mare vrăjitor: doctorjaspermagic@gmail.com contactează-o acum și toate problemele tale vor dispărea pentru totdeauna

    RăspundețiȘtergere
  8. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere