vineri, 8 iulie 2022

GALA PREMIILOR UNITER / EDIȚIA a XXX-a

 ANIVERSARE MODESTĂ ...


Ediția a XXX-a a fost dedicată memoriei lui Ion Caramitru cel care a inițiat acest proiect cu scopul de a evidenția VALORILE breslei remarcate într-un an teatral, dar și răsplătirea cu distincții speciale a slujitorilor Thaliei de către Senatul acestui ONG, de-a lungul vieții cu rezultate greu de uitat. În 30 de ani, edițiile Galei au devenit o tradiție pentru breaslă, dar și pentru publicul iubitor de teatru. Această manifestare de prestigiu a fost găzduită în Capitală și apoi în câteva centre culturale din țară. Acum, la ceas aniversar, Palatul Culturii din Bistrița i-a fost gazdă! S-a anunțat astfel că acolo se va înființa un Teatru Municipal, inițiativă surprinzătoare când teatrul și cultura se află în plină criză dictată și de autorități. Dorim succes viitorului teatru instituționalizat.

Ediția a XXX-a merita totuși, prezența la Teatrul Național ``I.L.Caragiale``, un Centru Cultural reconstruit cu efort major de regretatul Ion Caramitru cel recopensat la Bistrița cu premiul de excelență. După plecarea sa neașteptată în lumea liniștită a stelelor, Naționalul bucureștean găzduiește acum spectacole mediocre în perioada verii și nu numai. Ediția trecută s-a prezentat în sala mare, când directorul instituției era Ion Caramitru, fiind ultima sa apariție în această Gală.

Trebuie menționat că proiectul Galei mai 

are și un rost subtil de popularizarea teatrului către Marele Public prin difuzarea edițiilor de către postul public de televiziune, e drept cu o audiență minoră. Tvr 1 a și găzduit o ediție, fiind întodeauna apropiată de acest eveniment cultural. Transmisia ediției aniversare s-a înfăptuit cu profesionalism de Tvr , dar ... emoțional conținutul și ambalajul scenic al Galei, nu au fost provocatoare receptării de către telespectatori să urmărească până după miezul nopții sărbătoarea, iar în zilele următoare să dorească a merge la teatru.

Și mișcarea teatrală se confruntă cu o gravă criză economică, dar luptă să arate cum poate, că TEATRUL TRĂIEȘTE !, fapt dovedit și de această Gală.


``CE E RĂU ȘI CE E BINE / TU TE-NTREABĂ ȘI SOCOATE``

Ediția aniversară a debutat cum era și firesc, cu un moment special închinat memoriei lui Ion Caramitru ; din off vocea Marelui Actor recita ``Glossă`` de Mihai Eminescu, ilustrată scenic însă, prin dans contemporan executat neconvingător. Marcel Iureș a venit apoi, să transmită emoționant mesajul acestui moment evocator al celui care rămâne în memoria teatrului nostru ca personalitate culturală și artist – cetățean.

După această prefață a urmat încercarea de evidențiere a celor premiați, selectați de două jurii, preponderentă fiind alcătuirea lor din critici de teatru. În prima etapă, trei critici selectează valorile anului teatral. Următorul juriu include în compoziția sa și prezența a doi actori, un scenograf, un regizor și un critic care desemnează din trei nominalizări, premiantul unei secții. Acest regulament al Galei funcționează de trei decenii și este necesară o schimbare a sa pentru etapa actuală din evoluția mișcării teatrale. Argumentele sunt numeroase, selecționerii au ajuns, unii dintre dânșii, să urmărească subiectiv spectacolele propuse pentru premii pe casete video, fiind dificil a distinge valorile creatoare de emoție în cazul unui spectacol filmat mai prost sau chiar mai bine. Ani de pandemie au lansat și curentul teatrului pe online, numai că una e concentrarea de a urmări acasă pe calculator un spectacol și alta emoția consistentă de a relaționa cu artiștii în direct, într-o sală. Avem acum, și TEATRU INDEPENDENT care se chinuie să existe în condiții grele, fiind servit în marea sa majoritate de tineri. Acest teatru trebuie menționat de regulamentul Galei. 

Unele semne de schimbare modeste ca intenții în prezentarea Galei s-au putut ivi la actuala ediție. S-a acordat importanță tinerilor, dar ... prin proiecții de-a valma cu declarații fără rost major. Cuvintele VALOARE și TEATRUL INDEPENDENT au absentat a fi rostite în această ediție. Marina Constantinescu și actualul președinte UNITER, Dragoș Buhagiar au fost singurii care au apelat la cuvțântul ``valoare`` în scurtele lor apariții, pentru a sublinia importanța manifestării culturale a ediției XXX.

Absentă a fost din scenariul Galei atenționarea că teatru a suferit și el de pandenie în anul selectării valorilor de către juriu, cât și de o minimă ilustrare a nomonalizărilor în spectacole din cadrul Galei. Ediția trecută, din pandemie, prin regia lui Bobi Pricop, a marcat explicativ prin scurte imagini, posibilul motiv al nominalizărilor la premii. 


De astă dată, la ceas aniversar, spectacolul Galei era o încropeală prin tot felul de proiecții neutre ce nu aveau legătură cu subiectul premiilor. Radu Afrim, un regizor de prestigiu, nu a reușit să găsească însă, soluții pentru a servi importanța Galei. A ``colorat`` spectacolul cu momente muzicale și de dans contemporan, anoste, chiar plictisitoare, cu o prezentare efectuată de doi actori stimați, care păreau că citesc pe promter ca știriștii, ce moment urmează. Pentru un telespectator, cum am fost și eu, conceptul acestei ediții nu servea demersul de a demonstra că teatrul deține VALORI și de a provoca publicul să meargă la spectacole. Pentru cei prezenți la Bistrița, firește a fost bucuria întâlnirii cu colegii și cea a așteptării unui premiu. 

FELICITĂRI și tot respectul pentru premianți, numele lor sunt prezente pe relațiile de socializare.

Ediția XXX a Galei rămâne ca spectacol un eveniment ... trist, atât prin trecerea în neființă a sufletului ei, Ion Caramitru, dar și prin oferta prezentării. S-a încercat un prim pas de schimbare cu o atenționare asupra tinerilor, inițiativă demă de speranță. Dragoș Buhagiar, o valoare creatoare, președintele UNITER astăzi, dorește revitalizarea proiectului, cum a și afirmat, sperăm că o va întreprinde cu prețuire pentru cuvintele VALOARE și TEATRUL INDEPENDENT, afiliat în viitor celui instituționalizat.

``Ce e rău și ce e bine / Tu te-ntreabă și socoate`` , rămâne un îndem mereu viu, aflat în ``Glossa`` lui Eminescu descifrată senzațional în recitarea lui Ion Caramitru, cum nimeni nu a reușit să o facă, deși se consideră unii meșteri în poezie. Sperăm că următoarea ediție a Galei va ``socoti`` cu spor și ilustrarea ``binelui`` dintr-un an teatral.


Un comentariu: