duminică, 2 noiembrie 2025

FESTIVALUL NAȚIONAL de TEATRU (FNT) – Ediția 35 (16 - 26 Octombrie)

 PRETENȚII CULTURALE, PUȚINE REUȘITE


O criză generală macină în prezent întreaga lume, afectează evident și teatrul, element cultural important. Valoarea, în orice domeniu, e ignorată în contextul sociopolitic actual.

Proiectul FNT inițiat de UNITER în urmă cu peste 30 de ani, a început ca ”un barometru valoric” al stagiunii teatrale din anul precedent organizării acestui eveniment cultural. FNT avea un singur selecționer care viziona spectacole propuse și considerate drept reușite de teatrele din țară și alegea pe cele care serveau pe deplin rostului cultural educațional al mișcării teatrale. Ultimele ediții își schimbă schema organizării, cu trei selecționeri, fiecare cu subiectivismul personal în alegerea spectacole, efectuată pe mai multe paliere – tematice și în special cel al modenizării expresiei teatrale.

Afișul are un sens metaforic - INIMA TEATRULUI E ... BOLNAVĂ

Actuala ediție a optat pentru sloganul ”Te privește!” - ”un îndemn la solidaritate și responsabilizare civică, cât și confirmarea dialogului estetic dintre artist și spectator. Tema mizează pe coerență și consistență estetică și pe atitudini auto-reflexive care însoțesc procesul de creație. FNT aduce recunoaștere prezenței active și rolului pe care publicul îl joacă în ecosistemul teatral.” Sloganul are această motivare generală , dar ridică și întrebări, legate de substana estetică recunoscută de selecționeri în spectacolele alese, dar și de public. Ediția 35 a avut trei selecționeri, numiți acum ”curatori”: Ionuț Sociu – dramaturg și jurnalist, Alina Epîngeac – critic de teatru și Raluca Cîrciumaru – critic de teatru, plus nouatea prezenței unui artist asociat pe regizorul Radu Afrim. ”Curator” e definit ca o ”funcție flexibilă de administrare și supraveghere” și îi revine o mare responsabilitate, nu subiectivism în manifestare! Respectivii curatori au selectat 34 de producții teatrale din întreaga țară, alături de trei spectacole - ”Focus: Radu Afrim”, drept exemplu de valoare creativă. Oferta ”curatorilor” este însă, discutabilă în raport cu ecoul audienței la public.

Preșrdintele UNITER, Dragoș Buhagiar face o declarație substanțială cu referință la necesitatea motivării respectivei oferte, numai că multe spectacole au dovedit absența ei în conceptul dezvoltat. Iată ce declară acest creator al valorilor, Dragoș Buhagiar: ”Ediția din acest an a FNT-ului stă sub srmnul esteticii și eticii privirii. Cum privesc artișii și artistele de teatru crizele lumii din jur? Cum le explorează prin spectacolele timpului nostru? Cu câtă onestitate ne privim și ne aceptăm diferențele? (,,,)” Răspunsurile la aceste întrebări selecția le-a dat confuz în funcție de credințele estetice personale ale celor trei ”curatori”, în special privind dramaturgia și tematica sa.

Un răspuns îl dau mereu însă, regizorii, majoritatea având credința că sunt mai presus de dramaturgi, fie că ar fi Shakespeare, Cehov sau X dramaturg contemporan. Sunt regizori care propun un spectacol DUPĂ un dramaturg cu valoare clasică sau o ”adaptare”, unii nici măcar nu mai anunță metoda folosită; publicul merge să vadă o piesă celebră de Shakespeare și privește la o acțiune din care nu înțelege  mai nimic. Alții folosesc proza drept text teatral. Mai activează și cei care își scriu singuri un text pentru un spectacol. Un alt răspuns aparține regizoarelor, ”artistele” care se cred discriminate și cad pe calea feminismului, că nu există egalitate în drepturile femeii și bărbaului, nici măcar în acordarea unor premii.

Responsabilizarea civică cât și confirmarea dialogului estetic dintre artist și spectator”, cum îșă dorea sloganul ediției, a fost greu de sesizat în spectacolele pezentate. Dezbaterile programate în FNT nu ofereau un răspuns ”consistent” curentului ”estetic” lansat de regizori.

 Tema ”crizele lumii din jur”, teatrul ca oglindă a realității, motive esențiale de milenii în menirea teatrului, erau atacate în puține spectacole. Ignorată a fost relația act artistic și public necesară să transmită spectatorilor o stare emoțională cu substanță cultural educativă și prvocatoare de a judeca realitatea în care trăiește.

Programul FNT a fost foarte bogat prin o sumedenie de manifestări în completarea prezentării celor 34 de spectacole – lansări de carte, expoziții, teatru radiofonic, dezbateri, spectacole lectură. Un modul demn de toată stima și necesar micării teatrale a fost ”FNT educațional” adresat adolescenților, curator Mihaela Michailov. Inițiativa ar merita un proiect separat de FNT.

Actuala ediție a FNT a fost ”oglinda” prezentului spartă de efectele haosului din contextul socal în care trăim – criza financiară și impostura celor care o dirijează cu rezonanță și în mișcarea teatrală.


P.S. Vom prezenta în postările următoare și motivarea comentariului prin câteva exemple de spectacole reprezentative pentru sloganul ”Te privește!”, dar și unele eșecuri alarmante pentru involuția teatrului în momentul actual.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu