marți, 11 septembrie 2018

GALA TÂNĂRULUI ACTOR – “HOP” / Ediția a XXI-a - COSTINEȘTI


PRILEJ DE AFIRMARE, DAR ȘI DE STUDIU …

      
   MIKLOS BACS, remarcabil profesor la Universitatea “Babeș-Bolyai” și actor la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, a fost conform regulamentului Galei “Hop”, directorul artistic a trei ediții al Galei “Hop”. Principalul scop al directorului – profesor s-a doveit acela de a acordat atenție sporită completării studiilor concurenților selectați pentru Gala – concurs de afirmare a talentului; a ales teme culturale majore pentru fiecare ediție – Shakespeare în 2016, Cehov în 2017 și acum, “Pirandello, structură ludică. Eu și personajul”. Această temă propusă este cea mai dificilă pentru că Pirandello a fost și un teoretician filosof care a încercat motivarea teoriilor sale în proză și dramaturgie. Tinerii actori trebuiau să îi cunoască în profunzime teoria și să o aplice cu judecată în textele alese din scrieriile lui Pirandello, dramaturgie sau proză, demers foarte greu de înfăptuit din februarie când a fost anunțată tema, până în septembrie. 
Numeroasele noastre universități produc absolvenții pe bandă rulantă, ca o fabrică de rulmenți, lipsită însă de mașteri, iar programele de studiu sunt foarte discutabile. Proiectele lui Miklos Bacs au urmărit o dezvoltarea atentă a studiului valorilor prin dramaturgul ales drept temă principală pentru fiecare ediție a concursului. Ediția actuală a propus și noi Workshop-uri ca sprijin pentru studiu: workshop Kineto, pentru toți concurenții, “Poezie, prozodie și tehnica subtextului”– atelier de rostirea poeziei, coordonat de ION CARAMITRU pentru cei interesați care s-au înscris, ca și “Coaching in Performing Art”, Aproape totul … despre casting”, întâlnire cu Florentina Bratfanof, casting director, toate aceste laboratoare s-au desfășurat zilnic, dimineața pe parcursul Galei. 
Juriul de preselecție – Andreea Bibiri (actriță), Andrei și Andreea Grosu (regizori), Șerban Pavlu (actor) au ales din numerșii aspiranți la afirmare, 27 de concurenți, din care 16 au participat la Secțiunea INDIVIDUAL. A funcționat în Gală și Secțiunea GRUP căreia s-a alăturat și un concurent de la Secțiunea INDIVIDUAL. Rămâne în continuare discutabilă necesitatea Secțiunii GRUP unde s-au putut selecta doar trei spectacole pentru că e lipsită de un statut ferm de funcționare cu precizarea că ar reprezenta mișcarea teatrală independentă prin distribuții alcătuite din tineri actori.
         Indiferent de secțiunea la care au partcipat, concurenții au susținut “Proba impusă”, scenă în doi – ETUDE, un studiu de improvzare a acțiunii, cu replicii propii inspirate din trei scene ale unei piese de Pirandello mai puțin cunoscută, “Altoiul”, tradusă special pentru Gală, de Maria Rotar. Variantele de scene puse la dispoziția concurenților erau: 1. “Giorgio - Nelli; actul I, scena VII – IX”; acțiunea se petrecea între un soț disperat că soția a suferit un viol și prietenul acestuia; 2. “Laura – Zena; actul II, scena II – III”; acțiunea cuprindea un dialog dintre soție și o fostă servitoare, se pare, pe tema nașterii primului copil al acesteia; 3” Laura – Giorgio; actul III, scena IV – V”; confruntarea dintre soția rămasă gravidă în urma violului și soț. Propunerea de studiu ridica o serie de dificultăți pentru concurenți: necesitatea studierii atente a piesei, dar și a teoriei lui Pirandello pentru a conduce improvizația acțiunii pe două planuri bine coordonate – acțiunea propiu- zisă, a conflictului, în paralel cu starea interioară a personajului și relaționarea motivată cu partenerul; improvizația trebuia să sugereze acțiunea și substratul acțiunii, conflictul direct și planul interior al personajului.
 Pirandello spunea “Teatrul nu poate să moară… e o formă a vieții însăși, toți suntem actorii săi.”; considera că actorul “ia ca punct de plecare un anumit moment” al personajului și trebuie “să-l depășească pentru a îi da sens universal”, să ofere imaginea abstractului “interoir” al personajului; Pirandello în teoria sa nu uita să sublinieze că în momente de cumpănă ale societății în care trăiește, actorul trebuie să fie și cetățean în personajul interpretat, cu referiri sugestive și la problemele care frământă lumea din preajma sa, trebuie să fie personaj și persoană în același timp, fără să fie angajat politic. Desigur, de la teorie la practică e cale lungă și concurenții reușeau mai mult sau mai puțin să îmbine în improvizațiile de acțiune și conflict, planurile – concretul acțiunii și judecarea interioară a realului. “Etude” rămâne un studiu dificil, dar important pentru concurenți pentru drumul viitor al interpretării personajelor în care vor fi distribuiți. La “Etude, rolul spectatorului se transformă, el fiind doar martor al actului de creație”, atenționa în deschiderea Galei, Miklos Baci. Proba impusă de liberă interpretare ca replică și expresie a textului ales, dura 15 minute și cuplurile de interpreți au fost configurate prin tragere la sorți. 
         Pentru evidențierea concurenților au fost prezentate în paralel cu proba impusă, scurte filmări cu chipul fiecărui actor în prim planuri de expresie pentru sensul a 25 de cuvinte. Cristian Pascariu a alăturat acestor filmări și căteva secvențe de acțiune filmată între două personaje, pe scenariile sale. Aceste exerciții de filmare erau bine gândite și pentru acomodarea concurentului cu posibilitatea de a interpreta un personaj într-un film.     Secțiunea INDIVIDUAL a fost în centrul atenției pentru remarcarea concurenților; fiecare, în zece minute, interpreta un monolog pe textul ales de el din opera lui Pirandello. La Secțiunea GRUP concurenții susțineau un mini spectacol, în aproximativ 20 de minute. 
         Juriul Galei “Hop” a fost alcătuit din: Felix Alexa – regizor, Roberto Bacci – regizor italian preocupat și de un studiu de interpretare al tinerei generații de actori, Anca Sigărtău – actriță, Florin Piersic Jr. – actor și Cosmina Olariu – actriță, câștigătoarea Premiuui “Ștefan Iordache” al ediției din 2017.
         De rolul spinos al prezentării fiecărui concurent și al spectacolelor de la Secțiunea Grup, s-a achitat admirabil, actorul DRAGOȘ MUSCALU, o personalitate cu bogată biografie în mai multe zone de comunicare; inteligent manevra atenția publicului și oferea date esențiale despre concurenți.
         Vom prezenta un scurt jurnal zilnic al Galei “Hop”, cu menționarea pe parcurs a premianților.


Luni, 3 septembrie

         “Aici este vorba de nebunie! Este singura rațiune a meseriei noastre” – a fost replica rostită din off de un concurent, desprinsă din cele 27, rostite din off de fiecare concurent, provenite din scrierile lui Pirandello. Cu astfel de replici, atenționare la ce va urma, au urcat pe scenă în deschiderea Galei, concurenții ambițioși să treacă “hopul” concursului. 
În deschidere, Ion Caramitru, președintele UNITER, organizator principal al acestui proiect, a amintit tinerilor că actoria este o meserie competitivă, cu “efortul de a ne depăși pe noi înșine și evident și pe alții… Hop poate fi considerată o trambulină de lansare a personalităților tinere pentru teatrele noastre”. 
Directorul artistic Miklos Bacs a precizat printre altele, intențiile sale în cei trei ani de directorat, de a face din Gală un laborator de creație și profesionalism. Într-adevăr și-a îndeplinit pe deplin scopurile și merită felicitări pentru efortul depus, chiar dacă tema Pirandello și proba obligatorie a ridicat dificultăți și a nemulțumit pe unii. La Costinești, s-au făcut de fapt, pași importanți pentru cizelarea talentului deținut de tinerii actori. 
Gala Tânărului Actor – “Hop” este unul din proiectele de suflet ale UNITER care de XXI de ediții acordă atenția meritată de prețuire și evidențiere a tinerlor actori. Echipa organizatoare a UNITER a luptat cu mult efort pentru a se desfășura în condiții optime acest eveniment cultural, în sala cu 150 de locuri pusă la dispoziție de Vox Maris Grand Resort Costinești care a și găzduit participanții. Sala a beneficiat de condițiile tehnice necesare pentru concurs și spectacole cu ajutorul Teatrului Național din Capitală și excelentei echipe de tehnicieni pe care o are. Mai trebuie subliniat că această competiție a fost urmărită de un public special, alcătuit din directori de teatru și regizori … căutători de tinere talente.
Prezentăm pe scurt evoluțiile din prima zi de concurs.

Secțiunea INDIVIDUAL

ALEXANDRU BANCIU  - UNATC, clasa prof.univ.dr. Adrian Titieni, promoția 2016 / prezintă la alegere textul – “(sin)Uciderea lui Henric” după “Henric al IV-lea” de Pirandello.
         Formatul textului era superficial conceput, cu intenții de parodiere a originalului în încadrare comică, amintind mereu de incidentul cu un … reflector, când și-a susținut concurentul licența.
Tânărul înterpret dovedea însă, că deține o bună emisie vocală și o știință logică a frazării replicii. 
Proba impusă, improvizația acțiunii dintre Giorgio și Nelli, vorbită șoptit, lipsită de atitudine, l-a dezavantajat și pe el și pe partenerul său, Cătălin Asanache.
Premiul publicului prin votul online pentru cel mai bun actor a fost acordat lui ALEXANDRU BANCIU.

NADIA CRISTINA CÎMPIANU – Universitatea “Babeș - Bolyai” din Cluj, clasa conf.univ.dr. Miriam Cuibuș, promoția 2018 / text la alegere – “Un actor în căutarea unui personaj” după piesa “Șase personaje în căutarea unui autor” de Pirandello, personajul Fata vitregă.
         Interpretarea sa se dezvolta pe calea acelui “firesc,” lipsit de forță expresivă cu o rostire palidă a replicii. În unele momente punea sensibil accente pe acțiune, dar nu o dubla și cu sublinierea substratului situației.
 Dialogul bogat în sensuri și subtext dintre Laura și Zena de la proba impusă, dezvăluia o altă față a concurentei, ca și a partenerii sale Ana Olaș; prestația lor de la proba obligatorie demonstra înțelegerea atentă a solicitărilor momentului în multe secvențe. 

ANA OLAȘ - UNATC, clasa prof.univ.dr. Florin Zamfirescu, promoția 2014 / text la alegere - “Fuck Freud” după piesa “Șase personaje în căutarea unui autor” de Pirandello.
         Susținerea textului lăsa impresia că tânăra și frumoasa concurentă, a avut sprijinul neinspirat al unui regizor. Pentru încercarea de creionare a unor situații apela la unul din … membrii juriului ca partener al replicii trimisă pe un bilețel. Textul ales nu era perceput în esență și încărcat de o sumedenie de artificii regizorale, iar personajul Fata vitregă era exterior conceput.
La proba impusă, alături de Nadia Cristina Cîmpianu, dovedea perceperea studiului și calități în rostirea cu subtext a replicii.

MARIA TEIȘANU - Universitatea “Babeș - Bolyai” din Cluj, clasa prof.univ.dr.habil. Miklos Bacs, promoția 2017 / text la alegere - “În-semn” după nuvela “Drept în semn” de Pirandello.
Dovedea înțelegere a substratului cuvintelor rostite, dar nu îl completa prin forța interioară expresivă de a convinge asupra situației trăite; încercarea de a contura două personaje o dezavantaja.
În Laura, soția care discută cu Zena, concurenta sugera cu timiditate starea pe două planuri a femeii care vrea lămuriri, dacă soțul are un copil cu Zena.

CĂTĂLIN NICOLAU – UNATC, clasa prof.univ.dr. Florin Zamfirescu, promoția 2017 / text la alegere –“Dezordine și confuzie” după “Șase personaje în căutarea unui autor” de Pirandello.
Încercarea de prezentare a șase personaje, sugerată prin scaune așezate central, în cerc, în spațiul de joc, cât și folosirea lor, ca și finalul cu chipul decorat cu frișcă, denotau prezența lipsită de logică a unui regizor și dezavantajau interpretul. Cătălin Nicolau transmitea totuși, în unele momente, o credibilă gândirea asupra situației, rostită cu un glas cizelat. Exterior și fals, se manifesta însă, la proba impusă în confruntarea soțului cu soția.


Secțiunea GRUP

“ACUM SE IMPROVIZEAZĂ!”, după “Astă seară se improvizează” de Pirandello, cu RUSALINA BONA, CARLA MIHAI, CEZARA MUNTEANU, ANDREI NEDELEA și VLAD NCOLICI.
 Premiul publicului votat pe online a fost obținut de acest spectacol.
Pentru publicul dornic de divertisment, spectacolul era amuzant în relatarea relațiilor dintr-o familie, dar conceput sub o posibilă îndrumare regizorală superficială, ca o serbare școlară cu liceeni care joacă teatru. Cu toate acestea, unii actori se evidențiau în încercarea de definire a personajului atribuit.
 Rusalina Bona (UNATC, clasa prof.univ.dr.Adrian Titieni, promoția 2016) în ciuda situației dificile în care se afla - în cârje, cu piciorul în ghips - creiona cu umor schița unei mame autoritare în familie, ca o țață încăpățânată. La proba impusă, tânăra concurentă improviza cu sensibilitate pe Laura aflată, în dialogul dramatic purtat cu soțul.
ANDREI NEDELEA (Universitatea din Craiova, Departamentul Arte, clasa prof.univ.habil. Alexandru Boureanu, promoția 2016), reușea o bună creionare a tatălui, cu umor punctând timiditatea acestuia în fața soției, cât și substratul situațiilor. La proba obligatorie în tratarea pe două planuri a momentului tensionant dintre Giorgio și Nelli, improvizația avea, original plasate, accente de umor, atent gestionate de concurent și partenerul său, Alex Mihai Popa. Premiul special al juriului,“Sică Alexandrescu” a fost acordat lui ANDREI NEDELEA.
Vlad Nicolici (UNATC, clasa prof.univ.dr. Florin Zamfirescu) demonstra calități în expresie, cu nuanțe comice în rolul pretendentului la mâna fiicei din familie. Tânărul concurent s-a remarcat și la proba obligatorie, în scena confruntării lui Giorgio cu prietenul său, interpretat în această improvizație de Tiberiu Enache. Improvizația pe acțiune și situație a celor doi concurenți, avea substanță, fiind adeseori în căutarea substratului consistent al disputei dintre cei doi prieteni. Gândeau ce rosteau.
Carla Mihai și Cezara Munteanu (UNATC, clasa prof.univ.dr. Adrian Titieni, promoția 2016) , schițau caricatural personajele, exagerat îndrumate de un posibil regizor. La proba impusă, Carla Mihai improviza timid în dialogul Laurei cu Zena, ca și Cezara Munteanu. 
Premiul publicului pentru cea mai bună actriță – CEZARA MUNTEANU

Prima zi a Galei s-a încheiat cu spectacolul invitat –“CRUD”.
VOR FI COMENTATE SEPARAT SPECTACOLELE INVITATE.


Marți, 4 septembrie

Secțiunea INDIVIDUAL

NORBET BODA - Universitatea “Babeș - Bolyai” din Cluj, clasa prof.univ.dr.habil. Miklos Bacs, promoția 2017 / text la alegere - “Un Henric genial” după “Henric al IV-lea” de Pirandello.
Cu vervă, cu temperament și bună emisie vocală încearcă să se prezinte pe el în primul rând, concurentul și uită de personaj și intențiile autorului. Jocul cu măștile dintr-o geantă, mișcarea excesivă, nu reușeau comunicarea ideilor majore ale textului. Cabotinismul îi caracteriza interpretarea. La proba obligatorie pentru improvizația dialogului Giorgio – Laura, își schimbă stilul de joc, folosea acel deplorabil “firesc” cu rostire șoptită a replicii, dar consolida pe parcurs relația cu partenera (Rosalina Bona),
Ambițios, Robert Boda se prezintă și la Secțiunea Grup, în spectacolul “Suicidal” care urmează a fi comentat.

BEATRICE RUBICĂ – UNATC, clasa prof.univ.dr. Florin Zamfirescu, promoția 2014 / text la alegere – “Casting” după “Șase personaje în căutarea unui autor” de Pirandello.
A vrut să prezinte mai multe personaje prin schimbări de accente în vorbire. Pornește de la un personaj cu accent moldovenesc, trece la Fata vitregă, forțează apoi nota vocală în rolul bărbatului. În unele momente convinge prin descifrare atentă a situației și relaționează cu publicul, în altele este exterioară și apelează la efecte în jocul cu o păpușă sau un șal negru. 
În improvizația studiu al dialogului Laura – Giorgio (Radu Catană) se remarcă printr-o sensibilă relatare a subtratului situației.

ADA DUMITRU - UNATC, clasa prof.univ.dr. Florin Zamfirescu, promoția 2017 / text ales – “Bună ziua sau inimaginabila și nemaivăzuta căutare modestă a unui instabil aflat în curbura dublă a infinitului cu note asupra obiceiurilor de nuntă la cangurii șchiopi” după “Șase personaje în căutarea unui autor”, “Astă seară se improvizează”, “Chipul”, “Omul cu floarea în gură”, “Henric al IV-lea”.
După cum se poate constata din titlul stufos al textului ales, tot atât de stufoasă în artificii inutile era și interpretarea, posibil îndrumată de un regizor. Prima sa apariție era cântând la acordeon, când rostește ironic - “Am citit Pirandello și nu am înțeles nimic”. Înghesuiala de-a valma a ideilor din diferite scrieri, completată cu un final personal despre situația actorilor astăzi, bună ca analză, dezavantaja însă pe tânăra concurentă. Ada Dumitru dovedea în unele secvențe, mobilitate în expresie și stare interioară, comunicare credibilă, deținerea de capacități muzicale deosebite, dar montajul din 
numeroase fragmente din scrieri diferite, nu i-a fost susținere pentru remarcarea printr-un premiu. 
La proba impusă, tânăra concurentă arăta înțelegerea exercițiului de studiu în scena Laura – Giorgio (Andrei Han) în raportul dintre acțiune și substratul ei.

ALEX MIHAI POPA - Universitatea “Babeș - Bolyai” din Cluj, clasa prof.univ.dr.habil. Miklos Bacs, promoția 2017 / text ales - “Victoria furnicilor”, dramatizare după Pirandello.
Demonstrează sinceritate interioară în construcția monologulu și  dublează interactiv prin expresie sensurile replicii. Apelează însă, la unele efecte derizorii de teatralitate falsă, precum cel din final. Se dovedește a fi un actor special și în proba impusă, când improvizația sa prinde nuanțe ironice în dialogul dramatic cu partenerul (Andrei Nedelea), din scena Giorgio – Nelli.
Premiul pentru cel mai bun actor a fost atribuit lui ALEX MIHAI POPA.

TIBERIU ENACHE -Universitatea Națională de Arte “George Enescu”, Iași, clasa prof.unv.dr. Mihaela Werner, promoția 2015 / text ales - “Atenție se filmează!" după “Caietele lui Stefano Gubbio, operator” de Pirandello.
Personajul operatorului părea un golănaș din cauza încărcării de efecte regizorale exterioare și intervenția de prim planuri proiectate în fundal sau de inutilul cânticel la microfon, cu chip de drăcușor. Actorul reușea schimbări de tonalități vocale apreciabile, uneori însă exagerat plasate.
La proba impusă, actorul a oferit cunoașterea unei alte fațete a talentului prin rostirea cuvântului sugestiv, dublată de gând interior în dialogul Giorgio – Nelli, purtat alături de colegul Vlad Nicolici. 
Premiul “1 / 10 pentru FILM, TIFF 2019” a fost obținut de TIBERIU ENACHE.

ANDREEA TĂNASE- Universitatea “Babeș - Bolyai” din Cluj, clasa prof.univ.dr.habil. Miklos Bacs, promoția 2014 / text ales – “Cine sunt Eu?” după ”Unul, niciunul și o sută de mii” de Pirandello.
Un substrat emoțional credibil reușea să transmită interpreta, cu diverse accente pe posibile răspunsuri la întrebarea descoperirii personajului ascuns interior. Gândirea replicii în substrat, din păcate era umbrită de intervenții de imagine teatrală exagerate, precum apariția cu capul bandajat, dezbrăcarea de costum, etc, efecte regizorale ieftine. 
La proba impusă în improvizația cu Cătălin Nicolau, concurenta se remarca prin modul în care exprima starea interioară a Laurei și disperarea de a își convinge soțul, studiul său era reușit.
Premiul pentru cea mai bună actriță a fost acordat de jurați lui ANDREEA TĂNASE.


Secțiunea GRUP

“SCHIST” după “Omul cu floarea în gură” de Pirandello, cu RADU CATANĂ și ADRIAN LOGHIN.
Scrieriile lui Pirandello sunt dificile pentru orice actor, iar încărcarea și transformarea prin replici introduse - în cazul de față despre personalitatea celor doi interpreți - au sporit dificultatea transmiterii credibile a temei cu emoție. Intențiile actorilor de ieșire și intrare în personaje, spulberau consistența teoriei lui Pirandello despre rostul teatrului cu fețe duble, acțiune și substrat. În unele secvențe cei doi actori erau admirabili, în altele domina falsitatea prin stridențe verbale și expresie. “Adaptarea” textului și o posibilă intervenție regizorală din umbră, afectau interpreții cărora nu le-au fost exploatate pe deplin calitățile.
La proba impusă, Radu Catană (Universitatea “Babeș - Bolyai” din Cluj, clasa prof.conf.univ.dr. Miriam Cuibus, promoția 2015) în scena Giorgio – Laura, susinea în multe momente, tensiunea conflictului soț - soție, dar în altele neglija subtextul situației, în replică alături de Beatrice Rubică. Adrian Loghin (UNATC, clasa prof.univ.dr. Florin Zamfirescu, promoția 2014) în dialogul Giorgio – Nelli, improvizația era uneori lipsită de temperament, în raport cu tensiunea voit impusă de colegul, Dan Pughineanu.
Premiul “Cornel Todea” s-a acordat la Secțiunea GRUP spectacolului “SCHIST”.

“9 PIESE REMIXATE” a fost spectacolul invitat al serii pe care îl vom comenta separat.


Miercuri 5 septembrie

Secțiunea INDIVIDUAL

ANA - MARIA POP - Universitatea “Babeș - Bolyai” din Cluj, clasa prof.conf.univ.dr. Miriam Cuibus, promoția 2015 / text ales – “Fiecare cum vede” după “Fiecare cum vede”, “Omul cu floarea în gură”, “Șase personaje în căutarea unui autor” de Pirandello.
Apariția sa din sală, purtând o perucă roșie și un costum ciudat, ca apoi manifestările sale lipsite de replică, indicau un claun dornic de comunicarea stărilor prin care trece ; trecerea la alte sugestii de personaje o înfăptuia credibil prin evidența gândirii atente la cuvânt, subtext și expresie cizelată. Ana - Maria Pop efectua transformări cu mobilitate în profunzimea lor și o căutare a sensurilor cuvântului. Efectele teatrale nu erau exterioare, completau dorința de comunicare a interiorului personajelor. 
Alături de concurenta Cezara Munteanu la proba impusă, Ana – Maria Pop se remarca prin încercarea de relaționare cu partenera pentru sublinierea sensurilor tăinuite ale relației dintre Laura și Zena, în definea a două universuri diferite, având în comun pe Giorgio.
ANA – MARIA POP a obținut Premiul pentru prestanță și rostire scenică – acordat de Dorina Lazăr.

MARIA TEODORA FILIP - UNATC, clasa prof.univ.dr. Florin Zamfirescu, promoția 2014 / text ales - “S-a produs un accident … “ după “Astă seară se improvizează”, “Șase personaje în căutarea unui autor”, “Să-i îmbrăcăm pe cei goi”, “Henric al IV-lea” de Pirandello.
Susținerea de la început a unei conversații telefonice cu un regizor, indica prin glasul bine timbrat și expresie, citirea cu sens a textului, transformările ulterioare și apelarea la dans, pantomimă erau însă exagerat plasate. 
Scena Laura – Giorgio (Bogdan Ujeniuc) era o improvizație stridentă, datorită și încercării de a sublinia zona conflictuală dintre personaje prin modul de expresie adoptat de concurentă.

DAN PUGHINEANU- Universitatea “Babeș - Bolyai” din Cluj, clasa prof.univ.dr.habil. Miklos Bacs, promoția 2017 / “Omul cu darul în mână” după “Omul cu floarea în gură” de Pirandello.
Original a gândit concurentul să sublinieze, că starea dramatică interioară poate prinde și expresie comică drept paravan al frământărilor voit nearătate de personaj. Îmbina planurile realitate și gând interior, textul cu subtextul și își alătura spectatorii ca posibili parteneri. Manifesta și unele stângăcii în coordonarea credibilă a îmbinării unor planuri. Nu s-a aventurat însă, în selecții din mai multe scrieri, ca alți colegi, și a “citit” scenic doar un singur text, atent studiat.
În studiul confruntării Giorgio – Nelli, alături de Adrian Loghin, reușea remarcare prin susținerea cu forță interioară a dialogului.

DAN PUGHINEANU a fost marele premiant al Galei și a obținut PREMIUL “ȘTEFAN IORDACHE”.

ALICE CORA MIHALACHE – UNATC, clasa prof.univ.dr. Adrian Titieni, promoția 2016 / text ales – “ … un personaj vrea să se afirme” după “Șase personaje în căutarea unui autor” de Pirandello.
Fetei vitrege, personajul ales de mai multe concurente, Alice Cora Mihalache îi aplica o tratare nuanțată, cu atenție concentrată în profunzimea stărilor. Nu apela la efecte teatrale derizorii, dar în finalul monologului, nu mai reușea să susțină tema centrală a textului. 
Cu o vorbire palidă încerca, la proba impusă, să improvizeze dialogul Laura – Giorgio (Alex Macavei).

CLAUDIA MOROȘANU - Universitatea “Babeș - Bolyai” din Cluj, clasa prof.conf.univ.dr. Miriam Cuibus, promoția 2018 / text ales – “Tragedia unei scriitoare” după “Tragedia unui personaj” și “Șase personaje în căutarea unui autor” de Pirandello.
Intenția era bună de compunere a textului pretext de sugerare a mai multor personaje, numai că unele reușea să le construiască cu subtilitate, iar altele erau fușărit desenate. Nu acorda mereu atenție esenței subtextului cuvântului rostit.
Alături de Carla Mihai, se prezenta la proba impusă cu timiditate vocală, dar bună în mișcarea scenică aplicată acțiunii.

CĂTĂLIN ASANACHE - Universitatea “Babeș - Bolyai” din Cluj, clasa prof.univ.dr.habil. Miklos Bacs, promoția 2014 / text ales “Henric al IV-lea” după “Henric al IV-lea” de Pirandello.
Deținea calități prin ținută și glas, numai că nu a știut să le speculeze, gândind atent sensurile duble ale ofertei textului ales. Interpretarea sa era uniformă, lipsită de nuanțare și expresie facială. 
La proba impusă, scena Giorgio – Neli, vorbirea șoptită și atitudinile exterioare anulau înțelegerea deplină a situației.

Secțiunea GRUP

“SUICIDAL” – colaj de povestiri scurte de Pirandello din volumul “Povești despre sinucidere” cu NORBET BORDA (concurentul din prima zi și la Secțiunea individual), ANDREI HAN, ALEX MACOVEI, BOGDAN UJENIUC (absolvenți - Universitatea “Babeș - Bolyai” din Cluj, clasa prof.conf.univ.dr. Miriam Cuibus, promoția 2018) și MARIA TEIȘANU (Universitatea “Babeș - Bolyai” din Cluj, clasa prof.univ.dr.habil. Miklos Bacs, promoția 2017).
Cinci actori, uniform înveșmântați, cu accesorii pe uniforme pentru diferențierea personajelor, încercau în trei scene cu acțiune diferită, să dea nuanță comică absurdului sinuciderii. Rezultatul era neconvingător, fără vlagă satirică condus. Fiecare interpret reușea să dea mici sclipiri menirii personajului în contextul acțiunii; se detașa prin coerența interpretării într-una din scene, doar Alex Macavei.
La proba impusă, Alex Han dovedea studierea sensurilor improvizației în scena Giorgio – Laura, ca și Alex Macovei. Susține atent relația cu partenera, Maria Teișanu în scena Laura – Zena, iar în dialogul Giorgio – Nelli, cădea pe panta exagerării, Bogdan Ujeniuc.


CONCLUZII PE SCURT 

Tema – PIRANDELLO, STRUCTURA LUDICĂ. EU ȘI PERSONAJUL, propusă de profesorul și directorul artistic al Galei , Miklos Bacs era binevenită pentru studiu, dar … foarte greu de înfăptuit scenic de concurenți.

Toți cei 27 de concurenți, indiferent de secțiunea la care participau – Individual sau Grup – doveau că dețin diferite calități pentru profesie, dar … în urma școlarizării la universitățile de teatru, ele nu au fost pe deplin cizelate.

Toți aveau lipsuri mai mari sau mai mici în tehnica vorbirii – emisie vocală, impostație, frazare și chiar dicție

Mulți concurenți pentru Secțiunea individual au compus textul neispirat, înghesuind fragmente din diferite scrieri ale lui Pirandello, proză sau dramaturgie, în special din piesele cunoscute, studiate, poate, la universitate, în dezavantajul personalității lor.

Unii au apelat vizibil la un regizor pentru interpretarea monologului, iar acesta a vrut să se afirme, chiar dacă nu era nominalizat, și a experimentat viziunea personală pe … concurent.

Gala “Hop” poate fi considerată un “casting” de talente în fața unui public din care nu lipsesc directori de teatru și regizori, iar concurentul trebuie să aleagă partitura cea mai convenabilă pentru profilul său.

La ediția a XXI-a au participat câțiva ambițioși concurenți prezenți și la ediții anterioare, când nu au reușit remarcarea, acum au plecat acasă cu un PREMIU meritat, dovedind studiu în perfecționare profesională. Merită felicitări, ei și toți cei cei care înțeleg că această Gală este un prilej UNIC de afirmare și perfecționare profesională a talentului. 

P.S  SPECTACOLELE INVITATE VOR FI COMENTATE ÎN AFARA CONCURSULUI. Unele merită o atenție deosebită, altele …  


FOTO: Andrei Gindac







Un comentariu: