CE E MULT STRICĂ
În urmă cu câțiva ani, regizorul
Vlad Massaci a realizat la Teatrul “Nottara” un impresionant spectacol cu
“Billy din Aran” sub un alt titlu , cu piesa “artistului anglo-irlandez” cum se
consideră dramaturgul contemporan Martin McDonagh. La Teatrul “Toma Caragiu”
din Ploiești, Vlad Massaci participă doar în calitate de traducător al piesei
alături de Cristi Juncu, ultimul înfăptuind și regia.
Piesa
este simplist construită, prin relatările mai multor personaje despre viața
dintr-o insula izolată de lume, Aran, de pe coasta de vest a Irlandei, folosind
pretextul lui Billy, un om cu handicap fizic. O ofertă de senzație pentru un
film american, agită locatarii din Aran, mai ales când Billy “șchiopul”
reușește la selecția pentru interpreți, iar în final se întoarce totuși, pe
insula singuratică. Evocările fiecărui localnic îmbină tragicul cu comicul, și
sunt pline de tâlcuri moralizatoare.
Cristi
Juncu, rămâne un regizor remarcabil al ultimelor stagiuni prin spectacole apreciabile, în special în
spații neconvenționale, unde dezvoltă coerent conceptele sale. Amintim, de
pildă, ultimul spectacol al etapei stagiunii curente, “XXL” de la Teatrul Act,
dar nu se poate omite nici “Artă” – într-un spațiu “clasic” la Teatrul “Bulandra”. De astă dată,
aplică pe o scenă “clasică” regulile convenției solicitate de teatrul intimist,
specifice spațiilor neconvenționale.
Regizorul
folosește scenografia inspirată pentru o scenă “clasică”, datorată lui Cosmin Ardeleanu. Acesta
propune cadrul acțiunii, un magazin al mătușilor lui Billy, sugestiv mobilat ca
un spațiu de refugiu în diverse planuri, cu un fundal ce trimite spre
claustrare prin valurile care bat mereu la porțile insulei. Cristi Juncu este
însă, și partizat al proiecțiilor, iar decorul se completează cu un ecran
special. Prin proiecțiile video ( Valentin Vlad) desprinse parcă dintr-un film
mut alb-negru, dublate de inserturile unor replici, regia insistă exagerat pe
scopul ilustrării ca un fel de “prolog” al evocărilor diverselor personaje.
Mirela Popa, Ioan Coman și Ada Simionică sunt “special guest stars” al filmării
proiecțiilor, absenți însă, pe scenă din distribuția activă. Proiecțiile nu
sprijină constructul atmosferei necesare acțiunii, îngreunează ritmul
reprezentației, fiind efecte derizorii, false pentru sensul major al scrierii
dramaturgului.
Fiind
obișnuit cu cerințele spațiului neconvențional, Cristi Juncu aplică neinspirat
pe o scenă “clasică” și îndrumarea actorilor spre drumul expresiei reținute
cerută de imediata apropiere de spectatori, cu pauze în rostirea cuvântului,
dublate de posibile trăiri interioare. Stilul de joc dirijat prin viziunea
regizorală pentru un spațiu neconvențional, pe o scenă tradițională frânge
interpretarea actorilor, îi îndepărtează de public. Spectatorul parcă asistă la
o “lectură” la masă a interpreților, dublată de proiecții forțat aduse pentru
sublinierea a ce va urma după relatările personajelor. Evident că actorii se
supun docil indicațiilor regizorului, rezultatul interpretării lor minimaliste
pe o scenă distanțată față de publicul receptor, fiindu-le în defavoare.
În
unele scene, actorii reușesc să se remarce prin trăirea stărilor interioare
solicitate de relatările dramaturgului, în altele rămân străini în transmiterea
credibilă a replicilor. Surprind și conving în prezentarea partiturilor, Raluca
Zamfirescu în Mammy O’Dougal, realizând o compoziție de personaj, cu fină
ironie, Tudor Smoleanu în Johnnypateenmike, prin sinceritatea expresiei și
Florentina Năstase în Helen, fata aparent trăznită, caracterizată cu atenție la
nuanțe de actriță. Tânărul actor Ionuț Vișan, afirmat prin aparițiile în alte
distribuții, în Billy , se rezumă la tratarea confuză evolutiv a destinului
acestui personaj central pentru tematica dramaturgului. Billy este de fapt, un
simbol al izolării celor din Aran
cu care luptă ambițios, e localnic al insulei uitată de lume, dar și un
tânăr ignorat de localnici datorită tocmai, unui handicap fizic. Rolul este
foarte dificil, iar regia nu i-a găsit calea rezolvării esenței sale. Ionuț
Vișan reușește în unele scene să transmită emoțional frământările complexe ale
personajului “stindard” al claustrării generale, în altele apare doar ca un
infirm al izolării generale.
Lucia Ștefănescu Niculescu, Cristina Moldoveanu,
Bogdan Farcaș, Ioan Radu Burlan, Karl Baker, fac eforturi de adaptare la stilul
de joc impus de regie, și poate într-un spațiu neconvențional, reușeau a relata
mai pregnant destinele evocate, frânte de viața tristă de pe insula Aran.
“Billy
din Aran” rămâne un spectacol sufocat de proiecții și alte efecte exterioare,
ce duc la dispariția miezului piesei, drama tragicomică a unor oameni izolați,
lipsiți de perspectivă prin traiul unei vieți rupte de contextual general al
lumii active, prin destinația domiciliului. Billy, poate fi un om cu handicap
fizic, dar dă o lecție de viață celor “handicapați” de izolare. În spectacolul
plictisitor al teatrului din Ploiești, acest aspect major este distrus.
Localnicii din Aran devin numai niște bârfitori ai celor din imediata
apropiere, fără motivare verosimilă.
“Ce
e mult strică”, se spune în limbajul popular, iar în “Billy din Aran”, abuzul
de artificii teatrale și confuzia între un spațiu neconvențional și cel
“clasic”, practicate de regie, au drept rezultat un spectacol submediocru.