UN COȘMAR, ȘI LA PROPIU ȘI LA FIGURAT
Teatrul Excelsior, cu
țintă de public copiii și adolescenții, desfășoară o activitate remarcabilă și
lansează proiecte noi. A inaugurat de curând și o nouă sală Studio. Aflată la
etajul trei al sediului său elegant, sala are cinzeci de locuri și este bine
dotată tehnic. Sala Studio se precizează că va găzdui spectacole pentru
adolescenți și bănuim și spectacole ale tinerilor aflați la început de carieră.
Inaugurarea sălii a oferit “Umbre. Un studiu” cu precizarea că ar fi recomandat
“categoriei de vârstă: 12+”. Până aici toate bune și frumoase, dar …
spectacolul cu pretenții de “studiu” sau experiment, șochează privitorul matur, nu mai discutăm de
adolescenți.
Scenariul cuprinde alăturarea
neinspirată a două texte. Primul – “Jocul de-a teatru” ar aparține Georgianei
Barcan de 17 ani, finalistă a primei ediții a Concursului de dramaturgie pentru
adolescenți, “New Drama”, inițiativă demnă de laudă a Teatrului Excelsior. Dar
… tânărul regizor Horia Suru, se precizează în programul de sală, a folosit o
adaptare “după Jocul de-a teatru” pe care a completat-o cu “Umbre” de
Ilinca-Anamaria Prisăcaru, studentă la regie (UNATC). Conceptul regizoral ar
vrea să ilustreze teatral un dialog abstract cu pretenții filosofice, purtat de
două personaje – Călăul și Condamnatul, personajele schimbând rolurile;
completează primul dialog cu un altul dintre Mamă și fiu, pe aceiași linie.
Intențiile regizorale se pot rezuma la un coșmșar ce macină individul dornic să
caute, să afle “lumina” vieții, fie că este condamnat la execuție, fie … că nu
e înțeles de mamă! Jocul absurd al coșmarului, primitiv surprins de scenariu,
duce la un spectacol de … coșmar,
plictisitor, chiar dacă durează doar cinzeci de minute.
Horia Suru își susține conceptul
regizoral și ca scenograf. Dialogul “filosofic” se petrece întrun decor
minimalist ce ar indica o cameră goală pe un podium, cu un scaun, ce se
completează cu două plasme laterale, loc de proiecții fără sens alese, mereu
repetate. Publicul este așezat de-a lungul sălii și bombardat de efecte sonore
stridente. Zgomotul sporește și prin lavalierele la care actorii rostesc
textul, adeseori cu reverberație. Reamintim că Sala Studio este mică și are
doar cinzeci de locuri. Viziunea regizorală nu ține cont de acest aspect, cum
nu consideră nici actorii drept instrument principal al transmiterii
convingătoare a unui posibil mesaj al reprezentației. Actorii sunt conduși de
regizor, unul să stea pe scaun, altul în picioare, fără expresie gestuală și să
rostească mecanic strident vorbe, vorbe, vorbe. Se luptă cu această concepție
regizorală lipsită de sens convingător, Marian Rădulescu (Călăul), Oliver
Toderiță (Condamnatul și apoi, fiul) și Isabela Neamțu (Mama), fiind … condamnați
de regie să arate ca roboții vorbitori, antipatici. Toți sunt însă, actori cu
reușite în alte spectacole.
Viziunea regizorală este lipsită
de o logică elementară și nu comunică nimic publicului. Acest experiment
nefericit, “studiu al umbrelor” în alb și negru se adresează totuși,
adolescenților care dacă nimeresc la această reprezentație, mult timp vor ocoli
teatrul, indiferent ce nume poartă el.
Pledăm pentru inovația în teatru, dar
care să conțină un miez tematic de interes major pentru publicul mileniului
trei. Astfel de exerciții în numele inovației teatrale, mai nou numite “studii”
găzduite pe diverse scene, unele terfelind și dramaturgi consacrați, sunt de
fapt, un fals experiment teatral ce amintește de diverse curente teatrale
decedate, menționate doar, de istoria teatrului.
Păcat că Teatrul Excelsior a inaugurat
un studio cu astfel de “Umbre. Un studiu”… strâmb prezentate de ambiția pentru
inovație a unui tânăr regizor.