UN CENTRU CULTURAL INDEPENDENT ȘI-A DESCHIS PORȚILE
În buricul târgului, pe
strada Actor Ion Brezoianu, nr.23-25, în clădirea Palatul Universul, patru
personalități apreciate în special pentru activitatea în cinematografie, au
fondat cu pricepere APOLLO 111. Bogdan Dumitrache (actor și director de
casting), Cătălin – Peter Netzer (regizorul filmui premiat “Poziția
copilului”), Cătălin Rusu (director de creație și consultant de brand Rusu +
Borțun) și Dragoș Vîlcu (producător și owner Multi Media Est) sunt
co-fondatorii unui ingenios minicentru cultural, cu dotări tehnice deosebite.
Pe un întreg etaj al Palatului Universul, funcționează o sală de teatru,
concerte și proiecții de film, spații de repetiții și casting, un bar original.
Sala de teatru, comodă și elegantă, are peste o sută de locuri. Spațiile sunt
amenajate profesional, ca logistică și confort. Nici un teatru independent din
Capitală, nu beneficiază de astfel de condiții.
Proiectul activității teatrale este
conceput după model occidental. Fiecare stagiune are un director artistic.
Deschiderea teatrului s-a aflat sub direcția artistică a lui Bogdan Dumitrache
care va preda funcția în viitoarea stagiune, regizorului Radu Afrim, iar pentru
a treia stagiune va fi desemnat un dramaturg, director artistic. Prima stagiune
va prezenta cinci producții teatrale. O dată finalizată o producție, timp de
șase săptămâni sunt programate reprezentațiile, următoarea premieră urmând
aceiași linie de programare. Pe lângă spectacolele pentru adulți, se vor
realiza și spectacole, special pentru copii. Fiecare
director artistic, alege o temă, conform căreia va dezvolta repertoriul
stagiunii. Prima temă aleasă este interdisciplinară și servește legătura
teatrului cu filmul. Un astfel de sistem de organizare acordă
personalitate cuvenită pentru un teatru independent de proiecte. Și în teatrele
instituționalizate s-a vehiculat ideea necesară a unui teatru de proiecte,
chiar a fost înființat unul în Capitală, dar ideea a eșuat în fața jocurilor de
interese.
APOLLO 111 se anunță a fi un punct
important al mișcării teatrale independente și un loc cultural prin celelalte
proiecte care acordă atenție nu numai teatrului, ci și filmului și muzicii.
“ALI: FRICA MĂNÂNCĂ SUFLETUL” – spectacolul de inaugurare
Radu Jude, regizorul filmului premiat
la Berlin, “Aferim”, este preocupat de apropierea de teatru. În FNT, ca
regizor, Radu Jude a fost prezent cu spectacolul Teatrului Național din
Timișoara, “Scene dintr-o căsnicie” de Ingmar Bergman, personalitate a
cinematografiei. Acum, aduce la APOLLO 111, pentru prima oară în România,
scenariul filmului “Frica mănâncă sufletul” de Werner Fassbinder. Filmul
regizorului german, a fost lansat în 1974, având drept temă xenofobia. De
atunci, tema a luat amploare în Europa, a devenit de strictă actualitate prin
valul de emigranți poposit pe bătrânul continent. În urmă cu doi ani, un teatru
din Berlin, adaptează scenariul și îl prezintă cu succes publicului.
Adaptarea scenariului cu titlul “Ali:
frica mănâncă sufletul” propune și spectatorilor de la noi, să judece delicata
temă a emigranților și prejudecățile ivite prin confruntarea unor culturi
diferite. Emmi o văduvă, trecută de 50 de ani și Ali, un emigrant marocan mai
tânăr, se întâlnesc întâmplător și formează un cuplu ce va fi judecat aspru de
cei din preajma femeii care în adaptare, trăiește în București. Ambele suflete
sunt măcinate de singurătate și caută calea comunicării sincere cu cei din jur.
Subiectul aparent simplu are la bază un scenariu de film și solicită o atenție
deosebită reprezentării în convenție teatrală. Față de spectacolul de la
Timișoara, regizorul Radu Jude dovedește acum, o mai atentă înțelegere a
regulilor teatrale, construind cu minuție atmosfera vizualizării acestei
tragicomedii. Apelează la colaborarea cu aceiași talentată scenografă, Iuliana
Vîlsan care însă, de astă dată concepe un decor mult prea încărcat cu mobilier
și obiecte pentru a stabili diversele spații de joc, solicitate de acțiunea
filmului. Un operator de film cu experiență, realizator al light desing-ului,
evidențiază prin manevrarea luminii, esențialul fiecărui spațiu de joc și
susține montajul filmic al acțiunii. Regizorul dezvoltă conceptul său și ia
drept bază a exprimării teatrale, actorii pe care îi alege inspirat pentru
distribuție.
Rolul dificil al Emmei este atribuit
actriței Liliana Ghiță, personalitate afirmată în numeroase personaje la
Teatrul “Maria Filotti” din Brăila, iar anul trecut remarcată pentru rolul din
“Între noi e totul bine”, excelent interpretat pe scena Naționalului
bucureștean. Uimește și de astă dată actrița prin transpunerea cu sensibilitate
într-o femeie singură, cu suflet naiv pentru care întâlnirea cu un bărbat de
altă culoare nu presupune judecăți xenofobe. Remarcabil interpretează Liliana
Ghiță pe Emma și punctează relațiile cu celelalte personaje. Impresionant, prezintă
portretul Emmei, ca o femeie simplă, cu o inimă mare. Pentru regizor a fost
dificilă găsirea interpretului adecvat pentru Ali. A ales o dublă distribuție,
pe apreciatul cântăreț Kamara al formației “Alb Negru” și pe Amir Shafizadeh,
student la UNATC pe care din păcate, nu am putut să îl urmăresc într-o altă
reprezentație. Kamara nu are experiența teatrului, dar convinge în Ali prin
desenul general al personajului și el un om singur, nesigur pe mediul în care
trăiește. Chiar dacă redă simplist consistența personajului, Kamara are farmec
și se implică sincer în situații.
Emmi și Ali sunt personajele centrale
pentru tematica scenariului, dar în jurul lor mișună numeroase
personaje-argument – colegele unde Emma lucrează ca femeie de serviciu, copii
ei maturi, vecinii, consumatorii dintr-un bar, etc. Adina Cristescu, Eduard
Cîrlan, Ilinca Hărnuț, Lucian Tudor / Mihai Nițu, se vor confrunta cu
transformări rapide în diferite tipologii. Regizorul Radu Jude nu a urmărit
coerent adaptarea lor la diversele tipologii, iar aceiași actori pe unele le
definesc timid, pe altele exagerat. Efortul interpreților este apreciabil,
numai că putea fi mai atent urmărită de regizor fiecare transformare pentru a
sublinia substratul aducerii în acțiune a acestor personaje-argument, grotești
în scrierea dramaturgică. Regizorul Radu Jude e obișnuit în film cu rostul prim
planurilor pentru subtextul situațiilor conflictuale și a neglijat că în teatru
funcționează doar, planul general.
Personal am susținut și susțin în
continuare, necesitatea implicării în teatru și a regizorilor de film. Un
exemplu este și regizorul Alexandru Maftei cu spectacolul “Nina” de la Teatrul
de Comedie. Acum, Radu Jude arată la APOLLO 111, din nou că regizorul de film
poate oferi teatrului spectacole deosebite.
“Ali: frica mănâncă sufletul” este o
alegere repertorială cu un spectacol binevenit în viața teatrală, prilej de
afirmare a unui nou și important teatru independent care anunță a avea
personalitate la APOLLO 111. Pe strada Actor Ion Brezoianu a apărut acest
APOLLO 111 și va câștiga prețuire alăturând teatrului și evenimente din alte
domenii artistice, programate.