UN
“CADOU” PENTRU TINERII ACTORI – “LABORATORUL DE TEATRU”
S-a lansat cea de a 27-a ediție a Festivalului Național de
Teatru (FNT) care va avea loc între 20 – 30 octombrie printr-un original și
necesar proiect de importanță pentru tinerii actori – “Cehov / Kordonsky.
Laborator de teatru”. Directorul artistic și selecționerul FNT, Marina
Constantinescu este autorul acestei inițiative și ca la fiecare din ultimele
ediții a venit cu o surpriză inspirată. A oferit acum, un cadou de preț pentru
27 de tineri actori prin întâlnirea cu Yuri Kordonsky o mare personalitate a lumii
teatrale, actor, regizor și profesor la universități celebre din America unde
este stabilit, “elev” al lui Lev Dodin, când activa la Sankt Petersburg. Yuri
Kordonsky a realizat și la noi spectacole memorabile la teatre din Capitală și
din țară. Sperăm că teatrele noastre îl vor mai găzdui și în următoarele
stagiuni!
Între 22 – 28
iulie s-a desfășurat acest “Laborator de teatru” realizat de FNT și Centrul de
Cercetare și Creație Teatrală “Ion Sava”, la Teatrul Național “I.L.Caragiale”
care a pus la dispoziție generos spații pentru activitatea solicitată de
studiul operei lui Cehov. A fost un masterclass în care Yuri Kordonski în
compania celor 27 de actori a îmbinat lucrul practic pe scene din “Pescărușul”,
“Unchiul Vania” și “Livada de vișini” cu elemente de teorie teatrală. Pentru a
fi liberi în discuții și interpretare, feriți de opiniile particulare ale
asistenței, “Laboratorul” s-a derulat fără spectatori spre a da forță de
inițiative celor 27 de actori, colegi de generație, absolvenți ai diverselor
universități de artă. La final, s-a prezentat o scurtă întâlnire cu presa a
celor 27 de tineri care au mulțumit lui Yuri Kordonsky pentru șansa unică de a
avea prilejul cunoașterii “în direct” a unui pedagog și regizor de excepție.
În discuțiile
purtate cu câțiva dintre participanți, ei subliniau că profesorul i-a provocat
să analizeze împreună personajele lui Cehov, “să scormonească” și să judece
motivele atitudinilor în diverse situații conflictuale pe care le au ele. Nu
le-a dat indicații că “așa trebuie interpretat X personaj”, cum fac unii
regizori. A apropiat interpretarea personajelor de studierea textului și
sufletul, gândul fiecărui actor. Toți erau entuziasmați de această rară
“lecție de actorie”.
“Prologul” FNT poate fi considerat un
important și necesar sprijin pentru cizelarea personalității unor tinere
talente, pentru gândirea profundă asupra rolurilor atribuite, aspect ce ar
trebui să preocupe și pe doctorii profesori din universitățile de artă. “Piesa
se remontează prin actori care fac vizibil ceea ce este abstract în text”,
crede și un alt mare regizor și profesor, Radu Penciulescu pentru care ACTORUL
rămâne elementul principal în expunerea scenică a unei viziuni regizorale.
P.S. Din discuțiile particulare avute cu unii participanți
s-a desprins o întrebare: “Tinerii regizori nu merită și ei astfel de întâlniri
cu mari regizori?”. Sunt strict necesare pentru că la universități, majoritatea, se
“întâlnesc” numai cu doctori regizori care … nu s-au remarcat însă, prin nici
un spectacol realizat pe scena vreunui teatru.