APLAUZE PENTRU ACTORI, DAR …
Șaptesprezece actori
alcătuiesc distribuția așa-zisului musical “Jurnalul lui Robinson Crusoe” după
“Insula” de Gellu Naum, și cântă, dansează, manevrează panourile unui decor
costisitor, timp de o oră și un sfert. Efortul lor considerabil, din păcate,
are drept rezultat, un spectacol anost.
În “Insula” esența tematică este
singurătatea tratată în spiritul curentului suprarealist. Robinson naufragiază
pe o insulă pustie, dar … plină de
vietăți, de oameni ciudați. Rămâne însă, măcinat de singurătate, iar cauzele
provocatoare singurătii le povestește într-un jurnal. “Adaptarea” piesei e un
rezumat încâlcit al acțiunii. Robinson se îndrăgostește de Sirena, descoperă în
Mary pe mama sa, etc. Povestea “naufragiului” sentimental al lui Robinson,
compusă poetic și rafinat filosofic de Gellu Naum, se anulează. “Insula” în
regia lui Mihai Măniuțiu devine un “jurnal” al acțiunii dintr-o telenovelă.
Substratul personajelor din lumea fantasmelor nu mai funcționează în “adaptare”
și în conceptul teatral. Consistența scrierii lui Gellu Naum, luată drept
pretext pentru un musical “după Insula”, dispare.
Mihai Măniuțiu concepe viziunea
regizorală având drept bază scenografia și muzica, dorite a fi spectaculoase.
Nu sunt. Decorul lui Adrian Damian e confuz în raportat cu acțiunea și lipsit
de funcționalitate. Ajuns în sală, publicul e primit de imaginea cenușie,
proiectată pe o “cortină” circulară din panouri, cu o căpriță pe un mute
stâncos. Se vrea sugerarea insulei unde naufragiază Robinson, dar “cortina” se
transformă, în panourile sale bolborăsește apă, imaginea trimite parcă spre un
acvariu în care se întrevăd oameni. “Cortina” se va despărți în două ca să
arate o scenă cu un imens fundal alb și circular un podium. Actorii vor manevra
“cortina”, iar când nu sunt implicați în acțiune, vor sta pe podium ca
spectatori. La “jocul” panourilor fără rost se apelează mereu. Acest decor
complicat, nu reușește să sugereze prin nimic, lumea singuraticului Robinson.
Dă
senzația că refugiul eroului este … un club de fițe, cu persoane îmbrăcate
uniform, amintind ca stil de rockeri. Andrada Chiriac realizează aceste costume
“uniformă” din “pardesie” sau veste lungi cu broderii și aplicații sclipitoare,
din material negru amintind de piele, blugi la modă găuriți și tricouri negre.
Costumele sunt în sine spectaculoase, dar aceste “uniforme” nu au legătură cu
piesa lui Gellu Naum și nici cu “adaptarea” devenită subiect de telenovelă.
Decorul și costumele vor să servească o vizualizare modernă, dar sunt lipsite
de linia logică solicitată de un posibil musical.
Din 1997 când fost actriță Ada Milea a
lansat primul album “Aberații sonore”, a început impunerea prin compoziții
apropiate ca gen de folk și prin ilustrația muzicală a numeroase spectacole.
Ironia, sensibilitatea caracterizează compozițiile sale. În timp însă,
creațiile muzicale s-au manierizat în aplicarea pe diverse texte. Gellu Naum o
preocupă pe Ada Milea din 2003 când propune albumul “Apolodor” și numeroase
concerte. Și “Insula” a devenit pretext pentru un concert, iar acum, Ada Milea
vrea să dezvolte compoziția pentru un musical. Demersul nu îi reușește.
Musicalul este un gen special, de mare succes la public, prin spectacole
muzical teatrale, nu concerte și servește în amânunt un subiect, fie dramatic,
fie comic. Partitura muzicală a Adei Milea pentru “Jurnalul lui Robinson
Crousoe”, uniformă melodic, nu servește subiectul și tematica. Prin linia
muzicală simplistă și “cântecele” în maniera recitativelor este neglijată
esența situațiilor conflictuale. “Cântecele” devin recitative prin intonație și
ritm, declamații acompaniate muzical ca în concerte.
Ionuț
Khivu este Piratul Pierre, Cezar Antal – Canibalul instrumetist, Marius
Stănescu – Mabolo, regele canibalilor, Anda Saltelechi, Ruxandra Maniu –
Papagalii Coco, Oana Ștefănescu, Diana Gheorghian, Meda Victor, Constantin
Cojocaru – Bunicile agresive, Ioan Batinaș - Randolph, Relu Poalelungi -
Canibal / Beduin, Alex Neagu – Tobe; cei distribuiți sunt personalități, unele
afirmate în roluri importante din alte reprezentații, fac acum figurație în
ansamblu sau se detașează în mici monologuri ori prin scurte dialoguri, toți
cântă, dansează, se agită în “uniformele” de rockeri. Dar … specificarea
numelor personajelor care le revin, nu are însă nicio legătură cu interpretarea
scenică dictată de regie. Numele de papagali, canibali, beduini etc aparțin
piesei lui Gellu Naum și sunt spulberate de acest așa zis musical. Viziunea
regizorală nu a impus actorilor să prezinte personaje, să speculeze relațiile
dintre ele.
Unii regizori de prestigiu, aplică în numele
originalității acest “stil” pentru a realiza spectacole de grup, de ansamblu,
în care ignoră construcția de personaje. Este la modă acest “stil”, un exemplu
fiind și “Jurnalul” lui Mihai Măniuțiu. Publicul răsplătește cu aplauzele
cuvenite pe actorii din distribuție care demonstrează că dețin calități
deosebite muzicale și de dansatori. Acești actori pot străluci în roluri
importante într-un musical adevărat. În “Jurnalul lui Robinson Crusoe”,
realizatorii spectacolului i-au transformat în marionete.
“Jurnalul lui Robinson Crusoe” poate
amuza pentru o oră și cinsprezece minute pe spectatorii care frecventează
cluburi, dar spectacolul nu are consistență emoțională și nu servește tematica
lui Gellu Naum devenit pretext, ca și Shakespeare în alte tratări regizorale.
De ce oare nu scriu acești regizori texte pentru dorințele lor de a “reînnoi”
imaginea teatrală?!