O SATIRĂ REUȘITĂ DESPRE … O FAMILIE …
În 2005, Teatrul de
Comedie iniția proiectul “Comedia ține la TINEri”, dedicat tinerilor regizori
în principal, dar și actorilor și scenografilor tineri. Cele șapte ediții au
lansat tineri regizori, astăzi personalități active în viața teatrală precum
Alexandru Măzgăreanu, Vlad Cristache, Eugen Gyemant, Vladimir Anton, Sânziana
Stoicescu, Marcel Țop sau Radu Iacoban, alături de scenografi ca Vladimir
Turturică ori actori precum Maria Dinulescu, Ilinca Manolache, Andreea Samson,
Irina Velcescu, Ioana Anastasia Anton, Cătălin Babliuc, Bogdan Cotleț, George
Albert Costea, Dan Rădulescu.
Tânăra regizoare Ioana Petre este
câștigătoarea ediției a VII-a din 2016 cu proiectul “Reguli de viață” de Sam
Holcroft. A prezentat conceptul regizoral al acestei piese care lansa
dramaturgul, în 2014 la Teatrul Național din Londra. Sam Holcroft exersase
înainte, scrierea unor piese de teatru când studia la Edinburgh, dar “Reguli de
viață” îi aduc consacrarea. Subiectul este cu pricepere dezvoltat și prezintă
întâlnirea anuală tradițională de Crăciun a membrilor unei familii mic
burgheze, analizată de dramaturg precum un psiholog prin personajele complex
construite. Sărbătoarea se transformă într-un adevărat “balamuc”, cum sugerează
de fapt și jocul de cărți tradițional al membrilor familiei propus spre finalul
piesei pentru a atenționa asupra temei familiei dezmembrate prin falsa
înțelegere a “regulilor de viață”. Replica tradusă de Călina Coliban este vie,
bogată în sensuri și servește o explozivă satiră.
Regizoarea Ioana Petre dă viață
teatrală credibil textului, reușind un spectacol remarcabil. Dovedește o solidă
pregătire profesională, câștigată și prin activitatea ca regizor asistent
pentru spectacole importante de la Opera din București și prin același rol
deținut în unele spectacole ale lui Andrei Șerban la Teatrul “Bulandra”. Ioana
Petre consideră că o viziune regizorală devine convingătoare, în primul rând
prin actori și alege exemplar distribuția pentru acest spectacol – Manuela
Ciucur pentru mama Edith, Ionuț Grama și Cătălin Babliuc pentru Matthew și
Adam, fii lui Edith, Smaranda Caragea pentru Carrie, iubita lui Matthew,
Andreea Vasile pentru Sheena, soția lui Adam, Gheorghe Dănilă pentru Francis,
tatăl și Elina Grama pentru Emma, copilul cuplului Sheena și Adam. Fiecare
personaj are probleme personale tăinuite, dezvăluite pe parcursul acțiunii.
Regizoarea urmărește atent conflictele, le speculează în termeni teatrali
realist, fără artificii și impune dibaci creșterea tensiunii lor, treaptă cu
treaptă, de la o scenă la alta. Folosește ostentativ două ecrane de proiecție
pe care mereu sunt rezumate în puține cuvinte, precizări privind starea
interioară a personajelor centrale pentru a sublinia cum minciuna macină
relațiile acestei familii. Proiecțiile avertizează de “balamucul” relațiilor
din familia pe care mama o vrea tradițională, ea fiind o persoană excesivă,
nevrotică și superficială. Satira sporește de la un moment la altul și prin
contribuția mișcării scenice datorate lui Paul Cimpoieru. Publicul este
considerat partener direct al acțiunii, integrat prin mișcare în casa lui
Edith. Scenografia
lui Vladimir Turturică susține pe deplin viziunea regizorală. Sufrageria
familiei este locul acțiunii, iar prin lateralele sălii personajele vor
înconjura mereu publicul în mersul lor spre celelalte camere ale locuinței.
Decorul este migălos realizat de Vladimir Turturică pentru a sugera casa unei
familii mic burgheze și a da atmosferă fiecărui moment. Scenograful urmărește
și prin costume, să evidențieze caracterul și stilul de viață al fiecărui
personaj.
Regizoarea Ioana Petre oferă un spectacol de
comedie în care însă, comicul se transformă în dramatic prin descoperirea nefericirii
personale ascunse de fiecare membru al familiei. Manipulează prin actori
teatral povestea, pe muchie de cuțit între comic și dramatic. Regizoarea
demonstrează astfel, că întodeauna comicul ascunde un substrat dramatic.
Manuela Ciucur prezintă excelent în
complexitatea sa personajul Edith, o mamă autoritară care acționează mereu, în
numele unor regului de viață considerate tradiționale. Dependentă absurd de
medicamente, inconștientă de problemele celor din jur, energic vrea să dicteze
o atmosferă de veselie pentru sărbătoarea de Crăciun și devine ridicolă.
(Manuela Ciucur prin acest rol care aparent nu pare specific personalității
sale, reușește să dezvăluie laturi noi ale talentului său.) Edith este
superficială în relațiile cu fii săi, cu toți cei din preajmă. Matthew ajuns
avocat, dar care se visa artist, se dovedește un parvenit în profesie și fals
în relația cu “artista” Carrie. Fiecare afirmație a sa este de fapt, o
minciună. Ionuț Grama construiește excepțional portretul lui Matthew cel cu multe
fețe, unele dramatice, ascunse, cum ar fi sentimentul de iubire față de
cumnata, Sheena, altele comice prin falsa docilitate în relații. În Carrie cea
cu un temperament exploziv, cu manifestări isterice, Smaranda Caragea susține
cu forță expresivă partitura; uneori plasează accente exagerate, păstrează
însă, esența personajului și speculează nuanțat dorința acerbă a lui Carrie de
a deveni soția legitimă a lui Matthew.
Celălalt
cuplu trăiește o situație dramatică prin Sheena care are drept pretext în manifestările
sale, o posibilă boală a fiicei, Emma. Soluțiile naturiste pentru tratament
practicate de Sheena și tristețea care o are, maschează și sentimentul iubirii
imposibile față de fratele soțului. O persoană rigidă purtând ochelari, rece în
relații este Sheena în interpretarea admirabilă a tinerei actrițe Andreea
Vasile. Pe parcursul conflictelor, Sheena caută sprijin în alcool, iar actrița
cu nuanță puncteazâ efectul băuturii, subtil demonstrând nefericirea personală
a acestei femei. În caracterizarea lui Adam, Cătălin Babliuc remarcabil
sugerează amărăciunea interioară a personajului, datorată atât relației de
cuplu, cât și carierei. Maschează ironic drama personală prin imitarea unor
voci evocate în diverse situații și punctează ridicolul relațiilor din această
familie dezmembrată. Lui Gheorghe Dănilă îi revine rolul dificil al tatălui imobilizat într-un scaun cu rotile în
urma unui atac cerebral, pe care îl definește cu măsură și atenție pentru a îi
arăta profilul cândva autoritar. Trebuie subliniat că în o serie de scene ale
cuplurilor, actorii reușesc momente impresionante și prin interpretarea lor se
dezvăluie gravitatea situației așa zisei familii tradiționale. Regulile de
viață despre care se tot discută că trebuie respectate se demonstrează a fi
false prin relațiile dintre personaje susținute în amănuntul expresiei de
fiecare interpret.
“Reguli de viață” este un spectacol
deosebit, o satiră cu mult tâlc despre unde poate ajunge o familie cu pretenții
tradiționale prin minciună. Meritele reprezentației sunt ale unei echipe
admirabile, în mare majoritate alcătuită din tineri creatori de excepție.