O COMEDIE … “CURATĂ”, CE LANSEAZĂ TINERE TALENTE
Prestigioasa instituție ,
“Teatrul “Bulandra” își deschide porțile tinerei generații de actori. Le-a oferit
și un nou de spațiu de joc prin “Laboratorul de Noapte”, iar acum găzduiește în
sala mare “Liviu Ciulei”, un proiect independent dedicat tinerilor și datorat
actorului teatrului și fostului profesor la UNATC, Mihai Constantin. “În 2008
au absolvit la UNATC 52 de actori. Dintre ei 65% au renunțat la profesia pentru
care s-au pregătit și nu din vina lor. Procentul crește de la an la an.” ,
constată Mihai Constantin. Prin spectacolul “Obiceiuri necurate” a depus efort
să lanseze la marea rampă a teatrului, o parte din foștii studenți ai clasei
regretatului Adrian Pintea unde a lucrat și dânsul ca dascăl, iar Teatrul
“Bulandra” a acordat atenția cuvenită proiectului său.
Scenă de ansamblu |
Pentru
Marele Public, spectacolul este o comedie “curară” , ce transmite un flux de
bună dispoziție, lipsită de artificii vulgare, savuroasă prin interpretare și
ritmul surpriză al acțiunii, totul impus inventiv de regizorul Mihai
Constantin, care se dovedește priceput în regulile de bază ale farsei comice.
Piesa este “o comedie americană contemporană” de Tom Smith – dramaturg, regizor
și profesor de peste ocean, premiat, în care acțiunea dezvoltă linia clasică a
farsei. Totul se petrece într-o restrânsă mânăstire americană, cu o stareță
autoritară (Victoria Dicu) și doar două călugărițe – sora Phillamena (Steliana
Bălăcianu) și sora Augusta (Corina Moise) care fabrică pe ascuns și vând, vin
din strugurii din grădină, ca să supraviețuiască .
Andreea Mateiu și Thomas Ciocșirescu |
Se anunță alarmant un control de la Vatican și mai
intervin și doi ziariști în căutare de știri senzaționale – Sally (Andreea
Mateiu) și Paul (Thomas Ciocșirescu), cât și o novice în ale călugăriei – Mary
(Alina Vior). La mânăstirea, care are și un administrator, pe George (Andrei
Runcanu), predică și un preot ciudat , fost prestidigiator – părintele Chenille
(Gelu Nițu). Personajele pornesc
acțiunea într-o cavalcadă ,
încărcată de farse, cu un final surpriză.
Scenă de ansamblu din final |
Este
o comedie simplă despre multe persoane care acceptă ipocrit viața monahală din
cauze particulare, chiar dramatice. Tom Smith nu e … Shakespeare, dar scrie o
replică vie și răstoarnă mereu situațiile cu dibăcie și fină ironie. Mihai
Constantin a ales piesa ca material de studiu pentru tinerii actori
distribuiți, și a reușit coerent și ingenios să exploateze datele complicate
ale acțiunii, lucrând minuțios relațiile și configurarea personajelor.
Scenă de ansamblu |
Scenografa
Iza Tărțan compune un decor funcțional și ofertant pentru gaguri, un salon de
lucru dintr-o mânăstire vechie, cu ironie decorat prin plasarea unor obiecte
necesare și croitoriei de care se mai ocupă măicuțele, iar costumele sale
servesc imaginea personajelor. În acest spațiu cu precizie indicat acțiunii,
actorii , îndrumați admirabil de Mihai Constantin, interpretează cu sinceritate
și dezinvoltură, situațiile chiar dramatice în care se află personajele,
rezultatul fiind o comedie “curată”, adevărată. Ajung la deghizări și la
momente de pantomimă, cu farmec desenate. Finalul primei părți al
reprezentației este o “bijuterie” teatrală prin agitația nebună din mânăstire,
executată , fără replică, prin gest și mișcare, excelent, de către actori.
Regizorul Mihai Constantin se ferește de artificii teatrale, și acordă atenție
cuvenită interpretării actorilor pentru a susține ritmul alert al farselor pe
linia unei trăiri înterioare chiar dramatice a situațiilor, ce rămâne baza
explozivă a umorului reprezentației. Foștii săi studenți demonstrează astfel,
că sunt actori cu talent multiplu, alături de nume afirmate și apreciate în
teatru, colegi de distribuție.
Steliana Bălăcianu și Corina Moise |
Lansează
conflictul cele două călugărițe, Augusta și Phillamena, un “cuplu” exemplar
construit relațional de regizor și realizat de Corina Moise și Steliana
Bălăcianu. Hotărâtă, dar și temătoare în acțiunea sa de a produce și vinde, vin
pentru finanțele necesare, este Augusta , concepută din expresii caracteriale
încântător sugerate de Corina Moise, o tânără actriță remarcată și cu alte
prilejuri. Mereu plângăcioasă și speriată, dar atentă la salvarea din diverse
situații, apare Phillamena în interpretarea deosebită a Stelianei Bălăcianu. O
novice provenită de la un orfelinat ajunsă în pragul jurământului de a deveni
călugăriță, naivă și îndrăgostită, desenează cu finețe , Alina Vior în Mary.
Viața celor de la mânăstire este bulversată și de apariția cuplului celor doi
ziariști îndrăgostiți, aflați în căutarea subiectului senzațional. Andreea
Mateiu se transpune perfect în Sally, reporterița ahtiată după știri
senzaționale, amuzant se dehizează în călugăriță și dovedește abilitate comică
în expresie. Thomas Ciocșirescu în Paul, colegul de la ziar, reușește și el
deghizări, excelent marcate, păstrând profilul inițial timid al personajului în
subtextul interpretării. Actorul are valențe comice și în transformările sale
este aparent de nerecunoscut. Prin specularea cu naturalețe a naivității
îndrăgostitului și deruta în fața conflictelor ivite la mânăstitea unde este
administrator, Andrei Runcanu compune cu firesc portretul lui George. Degajă
haz în adaptarea la situații și relaționează atent cu partenerii.
Victoria Dicu |
Distribuția
cu acești tineri minunați se completează prin Victoria Dicu de la Teatrul
Național din Capitală și George Nițu de la Teatrul Odeon, actori cu
personalitate și experiență. Vrednică de admirat este compoziția Victoriei Dicu
în autoritara, dar și ipocrita stareță. Actrița dezvoltă personajul sugerând
și o anume problemă interioară specială ce i-a dictat refugiul la mânăstire,
dezvăluită impresionat în monologul dramatic ce precede finalul spectacolului.
Victoria Dicu se confirmă din nou, ca o personalitate complexă, capabilă de
roluri comice, dar și dramatice. Uneori poate prea exagerată în expresie și
tonalități vocale este interpretarea preotului cândva prestidigiator de către
Gelu Nițu. Efectele jocului său sporesc însă, adeseori , umorul situațiilor, mai
ales când se apropie de stilul general al nuanțelor dramatice cu rezonanță comică dezvoltat de
parteneri.
“Obiceiuri
necurate” este o comedie plăcută pentru Marele Public, ce are nevoie în lumea
noastră cenușie de umor, fiind și un prilej de cunoaștere a unor posibili actori
deosebiți ai teatrului , desprinși cu greu pe o scenă importantă, din tânăra
generație de absolvenți. Meritul afirmării lor este al Teatrului “Bulandra” și
al lul Mihai Constantin care au stimulat perspectivele celor care mâine trebuie
să ducă mai departe drumul greu al teatrului nostru. Spectacolul rămâne o
ofertă de bună dispoziție ce nu trebuie ocolită.