ÎN SFÂRȘIT, UN PAS ÎNAINTE
Dispariția în urmă cu câțiva ani
a teatrului “Casandra” din Centrul Vechi al Capitalei, a afectat UNATC în
demersul necesar de promovare și a absolvenților de astăzi, aflați în pragul licenței, după trei
ani de studiu, cât și a celor de la masterat, după alți doi ani de studiu.
Numeroasele examene de absolvire erau prezentate drept confruntări cu publicul în
sălile de clasă de la sediul UNATC, și cu mult noroc, puține, primeau găzduire
din partea unui teatru. În sfârșit, UNATC beneficiază acum, de două săli de
spectacol – “Ion Cojar” și “Octavian Cotescu”, la Palatul Național al Copiilor
din Parcul Tineretului. Cum e și firesc, absolvenții vor avea șansa contactului cu publicul într-o sală de teatru. Anual UNATC produce
mulți absolvenți și rămâne de văzut cum se va organiza repertoriul curent al unei
stagiuni cu spectacolele-examen de finalizare ale licenței și masteratului.
Intrarea la spectacolele de absolvire va fi gratuită.
Rectorul
Adrian Titieni poate fi mândru de obținerea acestor două săli strict necesare
absolvenților. Inaurgurarea lor a reunit o serie de personalități, cât și
reprezentanți ai autorităților ce au sprijinit proiectul de acordare unor săli
de teatru pentru UNATC. Printre invitați s-a aflat și Victor Rebengiuc, primul
rector al UNATC după 1989. A urat succes promoțiilor de absolvenți și a
completat urarea cu un îndemn vital pentru starea învățământului nostru
artistic : “Să ieșiți din Sistemul Bologna,
care scoate mai mulți doctori și mai puțini actori” !!! Sistemul Bologna a redus
ciclul pentru licență la trei ani de studiu, l-a completat cu doi ani pentru
masterat, și cu încă doi pentru cei ce vor să devină doctori. Peste toate, a
obligat ca profesorii să dețină diploma de doctorat. Aplicarea acestui Sistem
legislativ a stârnit proteste în țările UE. La concret, aplicarea sa
învățământului artistic, fie teatru, film, muzică sau arte plastice, a dat și
dă, rezultate mult discutabile. Avem de pildă, profesori doctori la Secțiunea
actorie ori regie, care sporadic sau chiar de loc, nu au realizat un contact remarcabil cu
scena.
“ELIXIRUL”
este spectacolul care a inaugurat sala “Ion Cojar”, un exercițiu de studiu al Commediei dell’Arte, coordonat de prof.univ.dr. Mihai Gruia Sandu și drd, Ștefan Lupu cu
studenții anulu II Master-Arta Actorului, clasa prof.univ.dr.Gelu Colceag.
Exercițiul dovedește o bună alegere pentru studiul unui gen teatral important.
Amintim că “bătrâna” Commedie dell’Arte a pornit din Italia în secolul XVI, mai
era numită “comedia artiștilor/breslei artiștilor” și avea drept bază
improvizația. Se inspira din viața socială și politică, nu era dezvoltată pe un
text precis. A creat cu vremea, personaje mască, tipologii precum Arlechino,
Colombina, Pulcinella, Pantalone, etc. Commedia dell’Arte a devenit și bază de
inspirație pentru clasicii Goldoni, Moliere și alți dramaturgi. Genul a rămas
însă, comedia actualității, susținută prin inspirația actorilor, mai ales în
perioada istorică de început când regizorul nu exista. “Elixirul” pornește de
la un scenariu coordonat de Mihai Gruia Sandu și de asistentul regie, Ștefan Lupu, și ca imagine
generală spectacolul se vrea a aparține specificului istoric al Commediei
dell’Arte. Mihai Gruia Sandu este un actor special care a exersat sugestii ale
genului respectiv pe scenă în spectacole ce au obținut și aprecieri
internaționale. De astă dată, a forțat raportarea la tradiția genului, atât
prin scenariu, cât și prin efecte regizorale. Prin scenariu, personajele mască
sunt dublate fără sens, de cele ale posibililor interpreți, Arlechino/Domenico,
Dottore/Mastino,Isabela/Margherita, etc, astfel, a diminuat improvizația spre
concretul actualității . Arlechino putea fi Liviu sau Vasile,
ca și fiecare personaj mască. Mai mult, în falsa dorință de actualizare,
introduce personajul Carla cu rolul de regizor, sufleor, pianist, autor! Tânăra
absolventă Ana-Maria Bercu, într-un rol devenit principal în scenariu,
acompania muzical remarcabil momentele, dar personajul Clara în celelalte
atribuții era o făcătură din teatrul de amatori. Exagerat ca imagine se
introduc în reprezentație și unele improvizații, precum cea a măștilor albe cu
personaje înveșmântate în negru. Ambițiile viziunii regizorale îngreunează și
ritmul alert, solicitat de genul ales spre studiu de dascăli, ca și intenția ca
absolvenții să interpreteze fiecare, și dublura personajului clasic.
Absolvenții
aleși pentru studiul Commediei dell’Arte propriu - zise, au demonstrat însă,
prin verva adaptării la datele esențiale ale genului, prin mișcare, dans,
acrobație, pantomimă, cântare, capacități admirabile, rezultatul fiind, în
majoritatea scenelor, o comedie amuzantă. Mai șovoitori sunt unii interpreți în
rostirea cu sens a replicii, aspect foarte important pentru profesia aleasă.
Stridențele vocale abuzive, sufocau nuanța comică necesară a cuvântului. Abil
definită era tipologia Colombinei de către Aida Avieriței, nu numai prin
expresia mișcării, ci și prin urmărirea implicată, cu reacții pe chip, a
situațiilor din preajma sa. Ca o păpușă trăznită și exagerată prin ținută,
acționa îndrăgostita Isabela, care mai purta ostentativ și un aparat dentar
sclipitor, rol atribuit Ioanei Manciu. Tânăra actriță era de nerecunoscut
pentru cei care au fost uimiți când au urmărit-o în examenul de licență din
2011, în “Jocuri în curtea din spate”, în regia colegului regizor Bobi Pricop
(spectacol comentat pe blog). Examenul echipei de atunci, a devenit un adevărat spectacol
și a fost inclus în repertoriul Teatrului Act și prezentat în cadrul
Festivalului Național de Teatru 2012, iar Ioanei Manciu i s-a acordat de către
juriul AICT premiul “Tânără speranță” pentru o dublă interpretare , în
copila naivă Dovi și Procuroarea autoritară. Și Cezar Grumăzescu s-a remarcat
în spectacolul aflat și astăzi în repertoriul Teatrului Act. Cu haz și
dezinvoltură este Dottore la absolvirea masteratului și e printre puținii din
distribuție care reușește să deseneze și particularitatea celuilalt profil
atribuit, Mastino. Și Vlad Pavel a contribuit la remarcarea spectacolului
“Jocuri în curtea din spate”, în “Elixirul” fiind un Pantalone iscusit
construit prin ținuta mișcării. Trebuie subliniată contribuția scenografei
Măriuca Ignat (Master II Scenogragie), care prin linia vestimentară și măști în
tradiția Commediei dell’Arte, dă savoare spectacolului. Inspirat realizată este
și coregrafia dirijată de lect.univ.dr. Roxana Colceag. Revenind la
distribuție, se remarcă prin acrobație și expresie, Liviu Chițu în năstrușnicul
Arlechino. Cu o manifestare patetică de îndrăgostit nefericit propune amuzant,
Lucian Ionescu, personajul Lelio. Îngânfarea lui Capitano o transmite atent
Sergiu Costache, cu haz, ca și Alexandru Sinca în Pulcinella.
Toți absolvenții sunt dăruiți cu tot sufletul studiului
acestui gen difici și se anunță ca personalități în evoluțiile viitoare.
“Elixirul” este un examen ce merită a fi urmărit pentru a cunoaște actorii de
mâine , chiar dacă spectacolul este tributar și unor pretenții regizorale, nu
numai menirii sale pedagogice.