TINERE TALENTE, CAPTIVE REGIZORULUI
“Atunci când
dumneavoastră sunteți emoționați de jocul actorilor, sunteți răscoliți de
mesajul dramaturgului și al regizorului și sunteți încântați de imaginile
realizate de scenograf, aplauzele izbucnesc … “, declară în programul de sală,
directorul actual al Teatrului Mic, Gelu Colceag, personalitate a vieții
teatrale. “Aplauzele sunt garanția reușitei” mai precizează, iar credința sa îl
definește ca un manager preocupat de revitalizarea teatrului. Cum deține un CV bogat,
printre altele și ca fost rector al UNATC, cooptează în colectiv o serie de
tineri actori, intenție excelentă pentru punerea în practictică a demersului
său. Spectacolul “Deșteptarea primăverii” îi servește însă, parțial dorința de
aplauze. În cele trei ceasuri și jumătate de spectacol, urmărind două reprezentații cu distribuții diferite, la pauza ce survine după două ore, au
rămas câteva locuri goale în sală, iar aplauzele din final erau de complezență.
Acțiunea propune drept eroi pe Wendla
Bergmann, Melchior Gabor și Moritz Stiefel, elevi de 14 ani, ajunși la momentul
transformărilor biologice, la pragul maturizării sexuale. Destinele lor vor fi
frânte de obtuzitatea dascălilor și părinților. Sfârșitul tragic suferit de
Wendla și Moritz va avea puternic ecou asupra colegilor de generație. Frank
Wedekind concepe conflictele ca o analiză psihologică a stării eroilor,
încadrată în accente de fină poezie, specifice candorii, naivității
adolescenților, dar în conflicte întervin și ironia și dramatismul.Trebuie
totuși, specificat că această temă a adolescenților este propusă de dramaturg
în urmă cu peste o sută de ani. Cum a trecut mai mult de un secol de atunci și
viața socială a evoluat spectaculos și prin inovațiile tehnicii, transformările
adolescenților se petrec în alt cadru și chiar mai rapid. Tabloul conflictului
tematic poate fi considerat astăzi, expirat, dar și în mileniul trei trecerea
pragului maturizării adolescenților, rămâne marcată de fragila sensibilitate
interioară a vârstei celor aflați în căutare de soluții existențiale.
Regizorul Vlad Christache în “poemul teatral rock” prin care vrea să prezinte
“Deșteptarea primăverii”, ignoră substratul tematic mereu valabil al piesei și
se vrea original prin … împrumuturi de expresie teatrală.
Din cauza nerezolvării încă, a
“bulinei roșii” de confuza noastră Primărie, spectacolul se desfășoară pe scena
transformată în sală cu gradene. Sala mare are atribuită “bulina” de care a
scăpat Teatrul “Nottara” și nu a apărut o expertiză a specialiștilor să
hotărască soarta ei. În aceste condiții, scenografia spectacolului, solicita
adaptarea la “sala Scenă”. Regizorul Vlad Christache își atribuie și rolul de
scenograf. E drept, a mai exersat acest rol pentru “Numele”, convingător la
Teatrul Foarte Mic. De astă dată însă, decorul său este căznit conceput în
dorință expresionistă și efecte “metaforice” exagerate care stânjenesc
interpreții. Plasează publicul de o parte și alta a spațiului de joc, iar în
primele rânduri spectatorii vor sta în bănci precum “școlerii”, ca trimitere
metaforică spre conflictul acțiunii. Ideea a mai fost practicată și de alți regizori.
Celelalte laterale ale spațiului de joc sunt marcate diferit, tot cu intenții
metaforice.
O parte este dominată de o tablă – perete pe
care se scrie și se desenează pleonastic în raport cu situațiile acțiunii, așa
zise trimiteri cu sens metaforic. De pildă, domină tabla lozinca “NON VITAE SED
SCHOLAE” care incomplet ar fi inspirată de dictonul lui Seneca; rectorul școlii
va scrie, la un moment dat, mare - “Rușine” la judecarea lui Mezchior, cu
subtext regizoral adresat comportamentului rigid al dascălilor, ori Moritz va
schița un trup de femeie, etc. Tabla mai are și o scară pe care urcă Mezchior,
o ușă care deschide în final, drumul spre lumină al elevului. Cealaltă parte a
spațiului de joc, ar sugera niște schițe de oglinzi prăfuite, deasupra cărora
un podium găzduiește Formația Firma care acompaniază live reprezentația.
Pardoseala spațiului de joc ar sugera pământul cu două gropi care vor deveni
mormintele lui Moritz și Wendla. Pentru că acțiunea se petrece în diverse
spații, actorii vor căra elementele de marcare, fie o cadă de baie pentru
Hanschen în care acesta se va masturba, fie un pat pentru chiuretajul suferit de
Wendla, etc. Oferta unui spațiu de joc comod pe scena transformată în sală de
spectacol este minoră, iar decorul încărcat al reprezentației nu își găsește
locul. În acest decor înghesuit, se folosește insistent, fumul, fără un rost
convingător. Jocul luminilor este confuz dirijat, chipurile actorilor nu sunt
luminate pentru a le recepta expresiile, atmosfera reprezentației este cenușie.
Scenograful imaginează și
costumele, iar cum regizorul Vlad Christache s-a ferit de trimiterile spre
actualitate care ar fi fost necesare, elevii poartă uniforme ale timpului,
inspirate din filme și chiar din alte spectacole. Scenograful ignoră sublinierea personalității personajelor prin completarea
costumelor cu accente de accesorii sugestive. Costumele părinților sunt banale,
ca și cele ale dascălilor aduși în scenă ca niște persoane handicapate care se
deplasează cu ajutorul cadrelor ortopedice. Regizorul se vrea astfel, a fi
original, tratând grotesc intervențiile dascălilor în conflict.
Punctul forte al originalității
regiei, ar fi transformarea piesei în “poem teatral rock”. În 2006, pe
Broadway, a înregistrat un mare succes musicalul rock “Deșteptarea primăverii”
care prezenta însă, un libret după piesă. Formația Firma de rock alternativ, cu
unele tăceri în activitatea sa, cu trei albume, partener live al reprezentației
nu ilustrează un musical, intervine doar, adeseori prin unele accente sonore apreciabile,
dar și cu “songuri”, cântece pe texte propii. Unele aparțin ultimului album al
trupei, din 2014. Daniel Rocca este autorul acestor cântece și al muzicii
originale, care nu sprijină prin mai nimic pretenția de “poem” a
reprezentației. Pentru o “sală Scenă” mică, sonorul este prea strident,
cuvintele textelor se percep cu greu și pleonastic sunt aplicate situațiilor.
De pildă, în scena chiuretajului rezolvată teatral penibil de regizor, se insistă
pe cuvântul “sângerare”, țipat într-un cântec al cărui text integral nu se
înțelege. Poezia epică a piesei nu este servită de abundentele intervenții în
acțiune ale formației.
În 2009, regizorul Vlad
Christache se remarca la absolvire cu spectacolul “20. De minute cu îngerul”,
piesa lui Vampilov. Și-a consolidat cariera, lucrând intens în teatre din țară
și Capitală, realizând chiar, câte cinci spectacole pe an!! Unele dintre ele au
atras atenția, precum “Peer Gynt” (2010), “Crize” (2012), “Volpone” (2013),
“Leonce și Lena”, “Numele” (2014), “The History Boys” (2015) – spectacole
comentate pe acest blog. Dar nici unul dintre spectacolele citate și mai ales
cele omise nu a obținut remarcarea dorită de regizor la Premiile UNITER drept
“cel mai bun spectacol” și “cea mai bună regie”; sunt nominalizați acum, pe merit
pentru premiul în rolurile secundare din “Suflete moarte” în regia sa la
Teatrul de Comedie, doar Gheorghe Visu și Ana Ciondea. În ultimul timp se poate
observa, cum regizorul se manierizează, apelează la “împrumuturi” de imagine
teatrală și ignoră actorii.
Sigur pe “originalitatea”, Vlad Christache uită de importanța actorului, element principal al punerii în
practică scenică a viziunii regizorale. Apelează, în “Deșteptarea primăverii”,
la o dublă distribuțe. Neglijent îndrumă actorii pentru interpretarea
personajelor principale, dar și pentru trecerea de la un erou, la figurație în
altă reprezentație. Majoritatea tinerilor distribuiți au fost remarcați, fie la
diverse ediții ale Galei Tânărului Actor, fie în spectacolele unor teatre ca
“Toma Caragiu” din Ploiești sau “Maria Filotti” din Brăila, fie în cele
independente, de exemplu la “Unteatru” sau în cadrul proiectului “9G” dezvoltat
de Naționalul bucureștean. Talentul lor este confirmat, dar acum au căzut în
capcana unui regizor care a “citit” piesa extravagant și a ignorat capacitățile
interpreților. Unii actori au reușit să scape din capcana unei regii incoerente
și pentru că au o experiență mai mare, alții, nu. Regizorul prezintă la
început, pueril atitudinile de grup ale adolescenților; fetițele sar coarda,
băieții se joacă cu ghiozdanele – rusac și pe parcursul reprezentației, toți
devin o tristă figurație la înmormântările colegilor. Incoerența regiei este
rod al superficialității descifrării psihologiei personajelor în acțiune. Orice
manual menționează că fetele se maturizează biologic si psihologic mai devreme,
decât băieții. În acest spectacol, fetele sar coarda ca la grădiniță și
interpretele se copilătesc.
Spectatorii care își caută
locurile pe gradene sunt întâmpinați de Wendla care stă dreaptă în mijlocul
spațiului de joc. Adolescenta declanșează acțiunea, când își scoate rochița și
își privește trupul în oglindă. Inspirat regizoral este gândită scena pentru a
avertiza asupra conflictelor care urmează, numai că regizorul nu mai urmărește
apoi cu atenție dezvoltarea lor. În interpretarea Alinei Rotaru, Wendla este o
fetiță frumușică și pe parcursul reprezentației se copilărește mereu, turuie
replicile. Tânăra actriță nu reușește consolidarea relațiilor cu partenerii,
lipsindu-i coordonarea regizorului. Farmecul scenic al Alinei Rotaru, se pierde
într-o interpretarea lipsită de consistență a personajului principal. În altă
reprezentație, Wendla este însă, remarcabil definită de Silvana Mihai care
încearcă și reușește adeseori, să marcheze treptele transformării adolescentei
candide, naïve, în matura disperată care caută comunicare în relații.
Personajul său se implică în conflict și relaționează cu partenerii,
diferențiat. Silvana Mihai se transpune în personaj, trăiește stările sale
interioare, descifrează în amănunt replicile. Melchior Gabor, personajul
central în care Frank Wedekind mărturisea că se regăsește, este alt rol diferit
interpretat de dubla distribuție selectată de regizor. Alexandru Voicu prezintă
un adolescent confuz în susținerea relațiilor cu cei din apropiere, rostind ca
la o primă lectură replica. Tânărul actor uită în interpretarea lui Melchior că
acesta este totuși, adolescentul captivat de lectura lui “Faust”, matur în relații
cu colegi, atent la judecarea lor. Profunzimea personajului Melchior, o
intuiește admirabil, în altă reprezentație, Ionuț Vișan. Atent în situații și
conflict, în monolog, replică sau participare tăcută la acțiune, tânărul actor
nu uită să exploateze sensibil, și nota poetică a piesei. Ionuț Vișan prezintă
chipul adolescentului de ieri și de astăzi, căutător pe drumul maturizării a
cunoașterii sensurilor vieții. Când situațiile scenice propuse de regie nu
servesc personajul, actorul reușește detașarea, prin nuanțele expresiei. Moritz
Stiefel, un alt rol complex de adolescent, revine în reprezentații diferite lui
Rareș Florin Stoica și George Albert Costea. Moritz, ca și Wendla, sunt
victimele inconștienței dascălilor și părinților. Rareș Florin Stoica oferă un
apreciabil profil al adolescentului nesigur în manifestările impuse de
situațiile dferite prin care trece. În finalul spectacolului, lipsit de sprijin
regizoral, tânărul actor pierde însă, din expunerea sugestivă a sensurilor
dramatice ale confruntării cu viața a personajului care devine astfel, o
“fantomă” ridicolă. George Albert Costea îl caracterizează la început pe Moritz
ca un adolescent confuz în perceperea realității, ca apoi să amplifice
inteligent drama prin care trece acesta, cauzată de indiferența adulților.
Excelent diferențiază George Albert Costea relațiile, în special cu mama lui
Melchior și cu Ilse, cu finețe sugerând pragul maturizării lui Moritz. Ilse
este colega de generație a adolescenților care s-a maturizat devenind o tânără
provocatoare erotic. Din nou în interpretarea rolului se simte absența
îndrumării regizorale a actorilor. Aida Economu schițează fragil aparițiile
Ilsei, fără atenție la situații și conținutul sensurilor multiple deținute de
replică. Ilse prinde importanță în reprezentația în care rolul este
impresionant prezentat de Alina Petrică. Tânăra actriță reușește a sugera
subtil prin replica gândită profund și expresie, de ce visele și dorințele
adolescenței sunt distruse de neînțelegerea adulților. În interpretarea sa
personajul amplifică rostul tematic al piesei, uitat de regizor. “Cuplul” de
adolescenți Hanschen – Ernst este tratat teatral exagerat de regie. Hanschen
este cel adus în cada de baie unde se masturbează, ca apoi să intervină Ernst
în plimbarea într-o roabă, când cei doi par parteneri homosexuali. Marian
Olteanu încearcă un desen căznit al lui Hanschen. Discret trece peste
intențiile false ale regiei, Cezar Grumăzescu și cu atenție impune un profil
plauzibil lui Hanschen în monologul disperării adolescentului devenit bărbat.
Silviu Debu și Răzvan Krem Alexe execută indicațiile regiei pentru
interpretarea lui Ernst, ultimul dovedind mai multă atenție în configurarea
relației. Personajele Martha (Andreea Alexandrescu), Thea (Alina Petrică / Aida
Economu), Georg (Alexandru Voicu / Ionuț Vișan), Otto (Rareș Florian Stoica /
George Albert Costea), Robert (Marian Olteanu / Cezar Grumărescu) și
Lammermeier (Silviu Debu / Răzvan Krem Alexe) sunt colegii adolescenți ai
eroilor conflictului, tratați ca o figurație banală de regie, în ciuda faptului
că distribuția este alcătuită din tinere talente, unele afirmate în rolurile
cheie din cele două reprezentații.
Un alt segment important al
piesei sunt personajele mature, în care sunt distribuiți actori cu experiență
câștigată în colectivul Teatrului Mic. Ca și figurația, acest segment este
tratat superficial de regizor. Atenția regiei se concentrează doar, pe
grotescul prezentării dascălilor. Reușesc detașarea de conceptul regizoral,
dând consistență personajelor - Gheorghe Visu în special în personajul din
final Omul cu Masca și Mihaela Rădescu în doamna Gabor, mama lui Melchior.
Supuși indicațiilor regiei sunt Liliana Pană, Gabi Costin, Avram Birău, Ion
Lupu, Petre Moraru care încearcă să creionează conștiincios diverse personaje.
“Deșteptarea primăverii” este o
producție mamut, realizată cu eforturi considerabile de a coopta o formație
muzicală și numeroși tineri actori. Durează exagerat trei ore și jumătate cu
pauza de rigoare de cinsprezece minute, dar din păcate, doar sporadic
spectacolul reușește să capteze atenție emoțională prin interpreții aplaudați
la final, fiind în rest, un artificiu regizoral cu pretenții de originalitate
în care miezul tematic este superficial prezentat publicului de astăzi.
P.S. Din păcate, la ora postării
acestui comentariu, nu am avut la dispoziție mai multe fotografii pentru
ilustrație.