TEATRUL … “CRONICA PERCUTANTA A VREMII”
Trăim într-un
secol contorsionat,“zgâlțâit” chiar de evenimente și situații ivite peste
noapte într-o evoluție rapidă a științei și tehnicii, iar omul caută disperat
soluții existențiale. În această lume cu greu își continuă drumul și cultura.
Cum teatrul este un act cultural și își urmează de milenii calea, firește
încearcă să își transforme veșmintele pentru a se adapta la cerințele epocii.
S-a petrecut în
perioada 23 octombrie – 1 noiembrie, tradiționalul Festival Național de Teatru
(FNT), aflat la cea de a 25-a ediție. Sărbătoarea teatrului a reunit spectacole
deosebite din stagiunea trecută, apropiate cerințelor timpului în care trăim.
Teatrul este o oglindă a vieții, iar “Actorii nu sunt decât rezumatele cronicii
percutante a vremii” spunea Shakespeare, când pe timpul său nu existau și
regizorii! FNT a reunit 47 de spectacole din întreaga țară. 47 de “oglinzi” au
reflectat preocupările arzătoare ale prezentului prelucrate teatral după
posibilitățile fiecărui artist. Cum societatea actuală nu e raiul, cum
războiul, terorismul, corupția, sărăcia, chiar și cea spirituală, o macină,
teatrul încearcă să îi fie “oglindă”. Cu sârguință directorul artistic,
selecționer unic, Marina Constantinescu a colindat întreaga țară și a adus în
Capitală 30 de spectacole din importante centre culturale cărora s-au alăturat
și 17 spectacole selectate din București, plus două de peste hotare invitate în
Festival.
Relatăm pe
scurt un “jurnal” al acestei întâlniri teatrale anuale importante, desfășurate
în Capitală. De 25 de ani se inițiază în fiecare toamnă acest eveniment
cultural, proiect al Uniunii Teatrale din România (UNITER), realizat cu
eforturi de o admirabilă echipă, finanțat și prin contribuția Ministerului
Culturii și Primăriei Municipiului București, dar și prin sprijinul unor
sponsorizări alocate de instituții ce prețuiesc teatrul.
Mai întâi, vom
evidenția, oferta zilnică de spectacole pentru care publicul, interesat de
fenomenul teatral, a invadat sălile Teatrului Național “I.L.Caragiale” ce a
devenit un adevărat Centru Cultural, cât și pe cele ale altor teatre de stat
sau independente.
Vineri,
23 octombrie
“MEIN KAMPF” de
la Teatrul Național din Cluj Napoca, a fost spectacolul de deschidere al FNT.
(Artiștii din Cluj Napoca au prezentat mai multe și diferite proiecte
teatrale.) Titlul piesei lui George Tabori este o trimitere la Hitler și cartea
sa “Lupta mea”, iar dramaturgul englez evreu de origine maghiară când a regizat
piesa la Viena în 1987, sublinia că propune o farsă tragică despre nazismul
care a măcinat Europa. Putem astăzi, să râdem despre trecut, dar nu putem uita
monstruozitatea lui Hitler, transmite mesajul piesei lui George Tabori.
Spectacolul regizat de Alexandru Dabija în “dramatizarea” (!) lui Cătălin
Ștefănescu și inspirata scenografie aparținând lui Carmencita Brojboiu, debuta
provocator, dar își pierdea pe parcurs substanța ideilor și ritmul devenea
greoi. Povestea dintr-un azil de bătrâni evrei în care apare tânărul Hitler și
își arată paranoia, era degradată și datorită “dramatizării” forțate spre
actualitate, ce practica adeseori și un limbaj trivial. Se remarca din
distribuție în special, Ionuț Caras în Schlomo care impunea un construct cu
substrat personajului, dar în Hitler personajul de bază al conflictului, Sorin
Leoveanu nu reușea să redea satiric substanța acestui individ rămas în istorie
prin demența sa. Sorin Leoveanu încerca doar o imitație simplistă după Chaplin
în “Dictatorul”. “Mein Kampf” se prezenta ca un spectacol dezlânat, lipsit de
puterea comunicării esenței tematice.
P.S. În aceiași zi, publicului i s-au mau prezentat: “Dinte
pentru dinte” după “Zeul carnagiului” de Yasmina Reza, în regia lui Cristi
Juncu, Teatrul Național Târgu-Mureș, Compania “Liviu Rebreanu” și “Karamazovii”
după Dostoievski în regia lui Istvan Albu de la același teatru, Compania “Tompa
Miklos”.
Sâmbătă,
24 octombrie
Oferta FNT a
cuprins “Visul unei nopți de vară”, singurul spectacol din festival ce îl avea
drept dramaturg pe Shakespeare, în direcția de scenă a lui Victor Ioan Frunză,
“Conversație după înmormântare” de Yasmina Reza, regia Alexandru Darie, Teatrul
“Bulandra”, “Cea mai puternică” de Strindberg, un spectacol – laborator condus
de actrița Antoaneta Cojocaru, Teatrul de Comedie, “Emigranții” de Mrozek,
regia actorul Tudor Lucanu, Teatrul Național Cluj – Napoca și spectacolele
comentate pe acest blog "SPARGEREA" după Răzvan Petrescu,
dramatizare și regie Dragoș Alexandru
Mușoiu, Teatrul Național “Marin Sorescu” din Craiova, "CASA CU PISICI" text și regie, actorul
Radu Iacoban, Teatrul Foarte Mic.
Duminică,
25 octombrie
“TIHNA”
după Attila Bartis de la Teatrul Național Târgu-Mureș, Compania “Tompa Miklos”.
“După” este cuvântul la modă în mișcarea noastră teatrală, iar regizorul Radu
Afrim realizează o dramatizare după romanul celebru din 2001 al scriitorului
maghiar Attila Bartis care a alcătuit și o piesă de teatru după proza sa sub
titlu “Mama mea, Cleopatra”. Regizorul în dramatizarea proprie, plasează în
planul secund intenția scriitorului de a condamna urmările lăsate de politica
din vremea comunismului în viața oamenilor și își axează textul pe conflictul
mamă – fiu și sexualitate, totul pentru a întreprinde un demers teatral despre
degradarea umană din prezent. Nu omite nici limbajul trivial actual și
ilustrează teatral textul prin treceri de la realismul dur, la suprarealism și
grotesc. Decorul admirabil conceput de Adrian Damian, servește în amănunt
conceptul regizoral de derulare a reprezentației într-un spațiu larg, mobilat
cu o mulțime de obiecte ce deformează realitatea; un podium central înconjurat
de apă pentru a aminti poate de “teatru în teatru”, completa decorul. Prin apă,
actorii își tăvăleau adeseori personajele. Acest stil de imagine teatrală cu
spații largi și înghesuială de obiecte, devine o manieră pentru Radu Afrim care
poate fi considerat micul Salvador Dali al regiei noastre. Numai că teatrul nu
este artă plastică, se bazează pe scenografia ce servește viziunea regizorală,
pe mișcarea scenică, dar are ACTORII drept punct forte al transmiterii
emoționale către public a mesajului dorit de dramaturg și regizor. (În orășelul
catalan Figueras, există un “Teatru muzeu Salvador Dali” unde se găsesc printre
altele și ilustrațiile sale de carte, senzaționale, dar care nu au legătură cu
stilul ce l-a consacrat.) Dacă Dali a pornit de la suprarealism transformându-l
într-un curent propiu denumit de el “metoda paranoico – critică”, Radu Afrim
vrea să impună o manieră de inovație teatrală în care amestecă realismul,
grotescul, tragicul, comicul și muzica. În “Tihna” suprasolicită însă, această
metodă. Vrea să ilustreze teatral original relatările fiului scriitor, Andor,
despre relațiile cu mama sa fostă actriță, și aventurile lui erotice.
Distribuția numeroasă îndeplinea sârguincios propunerile regizorale de
manevrare a unor personaje grotești, unele desprinse parcă dintr-un ospiciu.
Dacă majoritatea personajelor erau păpuși trase de sforile păpușarului regizor,
Andor scriitorul, Eszter iubita sa și mama, prin actorii Banyai Kelemen Barna,
Kiss Bora și Fulop Erzsebet aveau un contur mai bogat în sensuri. În trei ore
fără pauză (!), se repeta mereu vizualizarea acelorași intenții teatrale de a
arăta degradarea umană și încercările individului de a o depăși, susținute
abundent de efecte teatrale exagerat plasate.
“EMIGRANȚII”,
Teatrul Național “Lucian Blaga”, Cluj – Napoca. Piesa polonezului Stawomir
Mrozek rămâne în continuare actuală și pentru publicul nostru pentru că
dezvoltă cu finețe psihologia condiției dramatice a doi emigranți. Spectacolul
regizat de actorul Tudor Lucanu, interpret și al personajului XX, era doar o
lectură teatrală simplistă în care forțat se aplicau efecte teatrale modeste.
Cadrul scenografic, realist conceput de Cristian Rusu, sugera atmosfera
solicitată de locul acțiunii. Substratul dramatic profund al piesei, nu își
găsea însă, rezonanță în expunerea teatrală, chiar dacă Matei Rotaru
(personajul AA) și Tudor Lucanu (personajul XX) se implicau conștiincios în
interpretarea partiturilor ce le reveneau.
În FNT apariția
unor spectacole regizate de actori, precum “Cea mai puternică” (Antoaneta
Cojocaru), “Coada” (Iarina Demian), “Casa cu pisici”(Radu Iacoban) sau
“Emigranții” (Tudor Lucanu), denotă din nou, lipsa regizorilor cu personalitate
din peisajul nostru teatral și nevoia actorilor de a se exprima teatral și ca
regizori, unii cu har, alții doar din ambiții personale.
P.S. Duminică, spectatorii bucureșteni au mai putut urmări:
“Adunarea păsărilor” de Farid Uddin Attar, scenariul după o idee de Mihaela
Tonitza Iordache, regia și scenografia Cristian Pepino, Teatrul de animație
Țăndărică (București), “Vizita bătrânei doamne” de Durrenmatt, regia Gabor
Tompa, Teatrul Maghiar de Stat din Cluj – Napoca, “UbuZdup!”, adaptare de Gabor
Tompa după “Ubu înlănțuit” și texte de Alfred Jarry, regia Gabor Tompa, Teatrul
Național din Cluj – Napoca. Din nou programate au fost “Conversație după
înmormântare”, “Visul unei nopți de vară”, “Cea mai puternică” și s-au mai
prezentat și spectacolele comentate pe blog la data premierii – “VESTUL SINGURATIC” de
Martin McDonagh, regia Cristi Juncu, Teatrul “Nottara”, “VIZĂ DE CLOWN” de
Savina Stănescu, regia Alexandru Mihail, Teatrul Odeon, “TRĂDARE” de
Harold Pinter, regia Sânziana Stoican, Teatrul UNTEATRU și “SPARGEREA”.
Tot duminică a onorat invitația festivalului “The War” de
Richard Aldington, scrierile lui Nikolai Gumilev – Notes of a Cavalry Officer
și “Iliada” lui Homer, regia Vladimir Pankov, co-producție a Festivalului
Internațional de Teatru “Cehov” de la Moscova și Festivalului Internațional de
Teatru de la Edinburgh în colaborare cu SounDrama Studio.
Luni,
26 octombrie
“UbuZdup!”,
Teatrul Național “Lucian Blaga” din Cluj – Napoca. Regizorul Gabor Tompa
propune o adaptare după “Ubu înlănțuit” și alte texte de Alfred Jarry, plasând
momente muzicale live pe muzica Adei Milea. Accentele muzicale serveau
admirabil tematica dezvoltată de precursorul suprarealismului francezul Alfred
Jarry. În spectacol însă, absurdul, grotescul specifice scriturii nu și-au
aflat pregnanță în scenografia lui Carmencita Brojboiu și mai ales în
intențiile conceptului regizoral. Spectacolul lăsa impresia unui început de
drum pentru constructul său final. Domnul Ubu, personajul central și preferat
în alte piese de Jarry, conceput ca un individ grotesc dornic de putere,
sinistru reprezentant al totalitarismului, devenea acum doar un bătrânel cu
pretenții minore, un fel de rege Lear al puterii, parodiat. Viziunea regizorală
nu valorifica nici forța creativă a lui Marian Râlea distribuit în Ubu.
Intențiile lui Jarry erau evidențiate sugestiv doar de Anca Hanu (Madam Ubu) și
Sânziana Târța (Cântăreața) în compania orchestrei sale. Povestea lui Ubu,
sinistrul personaj ajuns la închisoare era tratată scenic fragil în raport cu
tematica, linear. Nu reușea să provoace decât rar râsul publicului pentru că nu
exploata satiric esența grotescului acestui personaj sugerată în scriitură.
P.S. În aceiași zi au mai fost prezentate în festival
următoarele spectacole: “#cântecdelebădă” după Cehov, regia Ferenk Sinko,
Teatrul Maghiar de Stat, Cluj Napoca, “Imagine all the people” după John
Lennon, un spectacol de teatru-coregrafic de Gigi Căciuleanu, Opera Națională
din Iași, din nou programate “Adunarea păsărilor” și “VIZĂ DE CLOWN”, “VESTUL SINGURATIC”, “CASA CU
PISICI”, “TIHNA”, “THE HISTORY BOYS. POVEȘTI CU PARFUM DE LICEU” de
Alan Bennett, regia Vlad Cristache, Teatrul Excelsior, “ILUZII” de Ivan
Vyrypaev, regia Bobi Pricop, Teatrul Național “Marin Sorescu”, Craiova –
spectacole comentate pe acest blog.
Marți,
27 octombrie
“ELECTRA” după Euripide
și Eschil, Teatrul German de Stat, Timișoara. De astă dată acest “după” mereu
prezent în majoritea reprezentațiilor, își afla motivare credibilă,
surprinzătoare prin “adaptarea scenică” realizată de Christian Kunze și regia
lui Bocsardi Laszlo. Se demonstra că o temă importantă a anticilor, rămâne
perfect actuală și astăzi, cum greșelile părinților pot distruge destinele
copiilor. Textul adaptării avea în centru pe Electra și Oreste, urmașii unor
generații marcate de grave greșeli morale, iar cei doi erau tineri ai
prezentului, apropiați ca înfățișare de curentul “emo”. Nu lipsea din preajma
lor o cochetă și modernă Clitemnestra, plus un comentator venit din altă lume,
“Moșneagul”. Acesta era parcă un trimis al destinului, iar din discursurile
altor personaje adaptarea construia prin el un cor modern sub un chip plăcut
care amintea de Adonis, dar ascundea diabolic forța influențării celor doi
tineri revoltați, dornici de răzbunare pentru fărădelegile mamei. Regizorul
Bocsardi Laszlo a gândit remarcabil exploatarea valorii unor piese de
patrimoniu cultural aparținând anticilor prin trimiterea personajelor în
actualitate. Decorul conceput de Bartha Jozsel primea publicul cu propunerea de
a privi un tunel al timpului metalic, cu o ieșire în fundal, având deasupra un
alt plan de joc în roșu aprins. Costumele moderne create de Kiss Zsuzsanna erau
purtate de Electra, Clitemnestra și Oreste. În decorul desenat sugestiv cu
trimiteri spre sensuri multiple, regizorul a dirijat inspirat mișcarea scenică
pe cele două planuri, atmosfera reprezentației fiind completată și de muzica
originală datorată lui Boros Csaba. Excelent printr-o paletă bogată expresiv,
dezvolta personajul “Moșului”, actorul Konstantin Keidel. Deosebite erau și
aparițiile Clitemnestra în interpretare nuanțată a actriței Ida Jarcsek-Gaza.
Tinerii Isa Berger (Electra) și Harald Weisz (Oreste) trăiau intens cu
sensibilitate sitauțiile dramatice impuse de dramatizare, dar uneori dovedeau
stângăcii în transmiterea revoltei ce măcina interior personajele. “Electra”
lui Bocsardi Laszlo și a echipei sale demonstra inovație teatrală, intenție
căutată și de ceilalți regizori prezenți în FNT, dar cu rezultate destul de
modeste uneori.
"OPERA CERȘETORILOR",
Teatrul Maghiar de Stat “Csiky Gergely”, Timișoara. Piesa englezului John Gay
(1685 – 1732), dramaturg, poet, fabulist de renume din perioada iluminismului,
inspiră pe regizorul sârb Kokan Mladenovic ca alături de Goli Kornelia să scrie
un scenariu dibaci pentru o parodie actuală, fără stridențe. Piesa lui Jon Gay
a fost motiv de inspirație și pentru Brecht la “Opera de trei parale” și pentru
Vaslav Havel la “Opera cerșetorilor”. Scenariul îmbina cu umor și dibăcie,
muzica, dansul cu proza. Traducerea era transmisă admirabil la căști și doar
cea a cântecelor proiectată. Interpreții numeroasei distribuții se adaptau
ireproșabil ofertelor diverse de personaje. Spectacolul avea ritm și era cu
fantezie construit.
P.S. S-a mai prezentat un spectacol invitat – “Front”, regia
Luk Perceval, Teatrul “Thalia” din Hamburg și “Antisocial” în cadrul
“Manifestului pentru dialog”, o producție originală a Naționalului din Sibiu și
Universității “Lucian Blaga”. Celor două spectacole speciale s-au alăturat cele
selectate pentru FNT – din nou, “Cea mai puternică”, “TRĂDARE”, “ILUZII”
(comentate pe blog) și “Apolodor” după Gellu Naum, spectacol – concert de Ada
Milea, Teatrul Național din Cluj Napoca, “Mobilă și durere” de Teodor Mazilu,
direcția de scenă Victor Ioan Frunză, Centrul Cultural European pentru UNESCO,
“Nicolae Bălcescu”, București.
Miercuri,
28 octombrie
"PLATONOV" după Cehov,
Teatrul “Maria Filotti”, Brăila. Am urmărit și premiera acestui spectacol la
Brăila, iar din păcate, reținerile de atunci s-au amplificat după mai multe
reprezentări la sediu. Pornind poate de la faptul că “Platonov” este prima
piesă scrisă de Cehov în tinerețe și unii printre aprecieri strecoară că
dramaturgul a dat idei și telenovelei ce invadează televiziunile mai târziu,
acet “după” transformă piesa forțat într-un scenariu de telenovelă conceput de
regizoarea Andreea Vulpe. Psihologia personajelor se anihilează. Personajele
înghesuite într-un spațiu modest construit de scenograful Daniel Titza, se
agitau, chiar țipau mereu strident cu intenții comice și își pierdrau
consistența caracterizării. Intențiile regiei de a da o față modernă piesei de
la care a pornit pe linie tragicomică au drept rezultat o telenovelă comică
banală cu efecte pretențioase prin trimiteri metaforice fără de rost. De pildă
dansul obsedant în șir indian ce prefața o serie de scene. Actori stimați se
supuneau regiei și prezentau scheme de personaje exagerat compuse.
P.S. Miercuri s-au reluat prezentările pentru “Antisocial”,
“Cea mai puternică”, “Mobilă și durere” și “CASA CU PISICI”, “ELECTRA”,
“OPERA CERȘETORILOR” – spectacole comentate pe blog. Lor s-a
alăturat și “20 de ani în Siberia”, monolog dramatic după cartea “20 de ani în
Siberia” de Anița Nandriș-Cudla, regia Sorin Misirianțu, Teatrul Național
“I.L.Caragiale”, București.
Joi,
29 octombrie
"VERTIJ",
Teatrul
“Aureliu Manea”, Turda. Un eseu impresionant, încărcat de sensuri multiple,
rostit din “off,” era ilustrat scenic în stilul dansului contemporan. Mihai
Măniuțiu, autor al eseului, relata ca într-un jurnal cu sensibilitate, durerea,
revolta și uimirea privind o femeie vârstnică suferindă de Alzheimer.
(Ulterior, citind caietul program al FNT, am aflat că autorul eseului se
confruntă cu trecerea mamei sale în spațiul fantasmelor provocate de cumplita
boală.) Din “off”, glasul inconfundabil al unui prețuit actor, Marcel Iureș,
sugera emoția stărilor prin care trece fiul privind degradarea psihică a mamei.
În scenă însă,“vertijul” stărilor descrise de povestitor, devenea o agitație
uniformă gestual, întreprinsă perseverent de cinci femei tinere. Două dintre
ele – Vava Ștefănescu și Andrea Gavriliu se detașau mereu în momente
solistice, în aceiași manieră de expresie simplistă ca și întregul ansamblu din
care făceau parte Flavia Giurgiu, Alexandra Dușa, Bianca Pintea. Interpretele
cu devoțiune și efort se adaptau coregrafiei. Vava Ștefănescu și Andrea
Gavriliu, autoarele coregrafiei au conceput acest dans contemporan, detașt
față de esența celor rostite din “off”; oferta eseului era generoasă, dar nu
își găsea expresie scenică prin trupurile ce intenționau a o ilustra “vorbind”
despre suferința unui suflet. Scenografia lui Adrian Damian, cu un decor din
două panouri în unghi și costume uniforme, era modest imaginată. Regizorul
Mihai Măniuțiu a lăsat ilustrația scenică a eseului său în seama coregrafiei.
Prezența regizorului s-a făcut simțită, doar într-un prim final al
reprezentației, moment cu fantezie dezvoltat prin încercarea celor două femei
de a urca o scară, scară a vieții, ele fiind fațete ale mamei suferinde. Scena
a fost urmată însă, de un alt moment cu proiecția chipului femeii. Cele două
secvențe se puteau comasa pentru a amplifica emoția solicitată de final.
“Vertij” rămâne un eveniment pentru prezența în festival a teatrului din Turda
ce poartă acum, numele lui Aureliu Manea, personalitate marcantă a regiei
noastre din generația lui Andrei Șerban.
P.S. Spectatorii au mai putut alege în această zi, să
vizioneze “Moliendo café”, un spectacol de improvizație, regia Silviu Purcărete,
co-producție Teatrul German de Stat și Teatrul Maghiar de Stat “Csiky Gergely”
din Timișoara, “Vizita bătrânei doamne” de Durrenmatt, regia Claudiu Goga,
Teatrul Național “Vasile Alecsandri” din Iași și “BUTOIUL CU PULBERE” de
Dejan Dukovski, regia Felix Alexa, “CASA CU PISICI”, “PLATONOV”,
comentate pe acest blog. Programul zilei s-a completat și prin o altă reluare
“20 de ani în Siberia”.
Vineri,
30 octombrie
"VARIAȚIUNI PE MODELUL LUI KRAEPELIN",
Teatrul Național “Vasile Alecsandri” din Iași. Piesa dramaturgului italian
Davide Carnevali reda relația unui fiu care își îngrijește tatăl bolnav de
Alzheimer. Tatăl a luptat pe front și vremea războiului îl frământă și astăzi.
Regizorul Alexandru Dabija încearcă să ilustreze scenic această dramatică situație,
aplicând uneori exagerat proiecții în diverse locuri din locuința fiului. Multe
din proiecții intenționau a sublinia efectele lăsate de război ce au deteriorat
și psihicul bătrânului tată și susțineau delirul său. Dragoș Buhagiar cu
imaginația sa bogată a realizat un decor amplu al unei locuințe cu trei camere
mobilate cu obiecte vechi. Spectatorii, aflați în imediata apropiere a acestei
triste familii – Tatăl (Călin Chirilă) și Fiul (Doru Aftanasiu), veghiată de un
Doctor (Ionuț Cornilă), urmăreau relatarea dramaticei situații pe care trecutul
și bătrânețea le pot provoca oricui. Erau unele momente emoționante și altele
repetate excesiv ce îngreunau ritmul reprezentației.
P.S. Ziua de vineri a fost poate cea mai ofertantă pentru
spectatori prin programarea a unsprezece spectacole, unele fiind reluate din
zilele precedente – “VERTIJ”, “Moliendo cafe”, “BUTOIUL CU PULBERE”, “TRĂDARE”.
Intrau însă, în festival și "FEMEI / BĂRBAȚI" de Willy Russel, regia Vlad
Massaci, Teatrul “Anton Pann”, Râmnicu – Vâlcea, “Aniversare” de Jeroen van den
Berg, regia Traian Șoimu, Teatrul Național “Mihai Eminescu”, Timișoara, “Ai mei
erau super!” dramatizare colectivă, regia Cristian Ban, Teatrul Clasic “Ion
Slavici”, Arad, “Lecția” de Eugene Ionesco, regia Mihai Măniuțiu, Teatrul
Național “Radu Stanca”, Sibiu și “N(AUM)”, “STEAUA FĂRĂ NUME” comentate pe
blog la data premierii.
Sâmbătă,
31 octombrie
Penultima zi
din FNT a cuprins în program “Nathan Înțeleptul” după Lessing, regia Armin
Petras, co-producție Teatrul Național “Radu Stanca” din Sibiu și Teatrul
Național din Stuttgart, “Flori pentru Algernon” după Daniel Keyes, un spectacol
de Iulia Colan, Teatrul Act, București, “TERORISM” de
Frații Presniakov, regia Felix Alexa, Teatrul Național “I.L.Caragiale”
(comentat pe blog) și din nou reprezentații cu “Ai mei erau super!” și “Aniversare”.
Duminică,
1 noiembrie
“BIZONI Fabula urbană
#2”, Teatrul Național “Radu Stanca”, Sibiu. În acest spectacol,
regizorul Radu Afrim încerca o ieșire palidă din maniera sa, își dorea un
altfel de teatru de mișcare, dans, pantomimă, proiecții abundente plus, scene
speciale cu acțiunea povestită verbal. Aplică conceptul său într-un decor cadru
simplu, construit ireproșabil de Dragoș Buhagiar din mașini de spălat pentru că
acțiunea se petrecea în spălătoria unei familii, propietara lor, mașinile de spălat fiind mijloc de existență, dar având și o subtilă trimitere privind relațiile din această familie. Regizorul Radu Afrim rămâne preocupat de
alegerea unor texte cu o tematică aparte - familia și degratarea ei.
“Bizoni.Fabula urbană #2” de Pau Miro, dramaturg spaniol, “după” care regizorul
concepe spectacolul, surprinde degradarea în timp a unei familii cu cinci
copii. Scrierea este epică fiind povestite treptele degradării. În stilul său
apropiat suprareslismului, regizorul ilustrează scenic evocările. Firește că
bizonii din titlu vor apărea în multe momente prin “capete” purtate de
prsonaje. Regizorul ajutat de coregraful Andrea Gavriliu manevrează personajele
aflate în continuă mișcare, dansând uneori sau executând momente de pantomimă.
Publicul e primit de numeroase proiecții din epoci diferite, cu chipuri de
copii pentru a atenționa că ei pot fi
victime ale familiilor dezmembrate, cum se va întâmpla și în reprezentație.
Multe proiecții ce acompaniau apoi acțiunea, erau însă, pleonastic folosite. “Bizoni.Fabula
urbană #2” rămâne un exercițiu de inovație teatrală susținut de o echipă de
tineri actori devotați conceptului regizoral. Se detașa din distribuție prin
mobilitate și expresie gestuală, tânărul Vlad Bîrzanu. Spectacolul dezvolta cu
fantezia micului Dali al regiei noastre, Radu Afrim, ilustrarea fantastică a
istoriei unei familii, dar provoca rar transmiterea emoției și
judecarea faptelor în care se putea regăsi orice spectator.
P.S. Ultima zi din FNT a mai cuprins “Adunarea păsărilor”,
“Flori pentru Algernon”, “Aniversare” și “N(AUM)”, “TERORISM”, “TRĂDARE”
(comentate pe blog).
FNT
– UN PROGRAM BOGAT, ÎN “AMBALAJ” REMARCABIL
Trebuie
subliniat că și în actuala ediție s-au petrecut o serie de evenimente ca
lansări de carte și dezbateri, dar impresionante au fost expozițiile dedicate
unor mari artiști ca Silviu Purcărete, Gina Patrichi – “Mirajul seducției”,
Gellu Naum 100, Horațiu Mălăele – “Graficaturi”, Amza Pellea, Ștefan Iordache,
George Constantin sau proiectul semnat de fotograful Florin Ghenade și
scenograful Cristian Stănoiu – “Rădăcini”. Curatorul expozițiilor, ca și
creatorul ambalajului de imagine generală a FNT, a fost Irina Tapălaga care
inventiv a dat o “haină” excelentă multor evenimente.
Punct important
în FNT a fost și Pasajul Pieții Universității, imagine atractivă și grăitoare
pentru festival.
Nu trebuie omisă nici “Licitația Artmark”
integrată campaniei “Artiștii pentru artiști”.
Cum nu trebuie uitat nici sistemul modern de procurare a biletelor.
FNT s-a prezentat
ca un adevărat eveniment cultural.
CÂTEVA OBSERVAȚII …
» Au fost prezentate 47 de spectacole din care
am urmărit 30 și dintre ele câteva se pot înscrie într-un top al reușitei
inovației teatrale, cum ar fi – “Steaua fără nume” (regia Victor Ioan Frunză),
“Electra” (regia Laszlo Bocsardi), “Terorism” (regia Felix Alexa), “Spargerea”
(regia Dragoș Alexandru Mușoiu), “Iluzii” (regia Bobi Pricop) sau “The History
Boys. Povești cu parfum de liceu” (regia Vlad Cristache).
» Trebuie remarcat că personalităților
cunoscute ale regiei s-au alăturat în FNT nume noi de tineri precum Bobi
Pricop, Vlad Cristache și Dragoș Alexandru Mușoiu. Este o dovadă că mișcarea
teatrală începe să primească un suflu nou prin tinerii regizori. Firește, n-au
lipsit din FNT nici alte personalități marcante ale regiei noastre ca Silviu
Purcărete, Mihai Măniuțiu, Gabor Tompa, Alexandru Darie, Alexandru Dabija sau
Radu Afrim, dar tinerii regizori au reușit remarcarea prin proiecte cu tematică
coerent motivată scenic, în imagini novatoare teatral.
» Se simte în continuare cum în teatrele din
țară, regizori consacrați, exersează inovații teatrale în diverse proiecte
realizate însă, rapid și uneori neglijent. Unii dintre ei în numele
originalității personale, ignoră și rostul important al actorilor într-o
reprezentație teatrală. Folosesc actorii ori ca niște marionete sau drept un
ansamblu!
» Se poartă insistent din partea regizorilor
acel “DUPĂ” o piesă de X, Y ori un autor clasic. Această modă a originalității,
anulează în majoritatea cazurilor, sensul major al textului original. De ce nu
scriu regizorii textul pentru proiectul unui spectacol și iau drept pretext
piesa unui dramaturg?
» Cu toate bunele intenții de a oferi prin
teatru o “oglindă” a societății în care trăim, trebuie subliniat că repertoriul
nostru teatral, cum s-a putut observa și în festival, atacă timid problemele
majore ale realității prin tematica textelor prezentate. Rare au fost
spectacolele de strictă actualitate, satire sau drame, cu țintă precisă la
adresa lumii în care trăim!