PRETENȚII TEATRALE LIPSITE DE ARGUMENTE
Un bogat CV plasat în
programul de sală al reprezentației recomantă pe autoarea textului – Saviana
Stănescu și pe tânărul regizor – Alexandru Mihail că ar fi uimit America unde
au activat și posibil că mai activează. Propun acum, și celor de acasă “Viză de
clown” cu intenția să atace tema emigrației în America. Textul pare a fi gândit
cu adresă pentru publicul de peste ocean, invadat de emigranți din țări cu
probleme sociale.
Saviana Stănescu este preocupată de
această temă, dovadă fiind și “Organic” (spectacolul de la Naționalul
bucureștean este comentat pe blog). Încropește acum, o poveste a întâlnirii
dintre emigranți din Republica Moldova (Nadia), Rusia (Borat), Republica
Dominicană (Lupita) cu un muzician sărman din “țara tuturor posibilităților”
(Bob) și firește, cu doi “inși” (Ionuț Kivu și Relu Poalelungi) care se pare că
ar reprezenta autoritatea pentru emigrare. Emigranții vor stabilizarea în “țara
viselor” și firește, un “green card” pentru dreptul la muncă. Personajele nu au
însă consistență, autoarea omite dezvoltarea motivelor grave pentru care au
părăsit țara natală. Simplist textul are drept personaj central pe Nadia care a
rămas singură pe lume, familia sa de clauni murind într-un accident.
Conflictele sunt căznit construite. Un prolog și un epilog al emigranților
degajă pretenții metaforice prin fabula câinelui îndrăgostit de o veveriță
aflată sus într-un copac. Drama interioară a acestor oameni nefericiți,
autoarea cu pretenții de dramaturg original, o uită. Replica se vrea colorată
prin cuvinte în limba engleză și din cea a țărilor din care provin emigranții.
Textul s-ar dori o tragicomedie, încărcat fiind de lungi monologuri. Subiecte
legate de emigrație figurează în multe filme americane și amintim de pildă “Departe
de Moscova” cu Robin Williams, ce se pare că au “inspirat-o” și pe Saviana
Stănescu. Numai că textul său tratează superficial tema și nu oferă răspuns la
întrebări esențiale legate de cauzele emigrării. În teatrele americane
independente, numeroase aflate în planul doi ca importanță, textul poate atrage
publicul pentru amuzament. La noi, textul sună fals, lipsit fiind de vână
dramatică.
Tânărul regizor Alexandru Mihail după
experiențe în America, vine acasă să sprijine acest text. Apelează la Vladimir
Turturică, scenograf apreciat pentru contribuția la o serie de spectacole
reușite. Conform textului și conceptului regizoral, acesta propune un decor cu
multe elemente cu substrat simbolic – un semafor uriaș, cabine telefonice, etc,
pentru a indica diverse spații de joc. Regizorul și scenograful omit însă
și folosirea posibilităților tehnice
multiple cu care este dotată Sala Studio a Teatrului Odeon. Viziunea regizorală
apelează mereu la elementele scenografiei pentru a aplica trimiteri metaforice
textului. De pildă colorează insistent verdele semaforului pentru a atenționa
asupra dragostei ivite între Nadia și Bob sau roșu pentru situațiile dramatice
ori folosește cabinele telefonice pentru monologuri și stările de singurătate
ale personajelor. Regizorul nu contribuie prin nimic pentru configurarea
relațiilor dintre aceste personaje nefericite, cât și pentru îndrumarea
actorilor spre a sugera cât este posibil tipologiile care le revin. Interpreții sunt conduși ca
într-un recital, static. Fără rost regizorul concepe și o scenă cu intenția de
interacțiune cu publicul, când Nadia este căutată de funcționarii de la
emigrație și se ascunde târându-se printre picioarele spectatorilor. Viziunea
regizorală este lipsită de coerență. Înfrățirea dintre “dramaturgul” și
regizorul cu pretenții de reușite peste ocean, are acasă drept rezultat un
spectacol mediocru, salvat de penibil prin eforturile interpreților de a sugera
credibil linia generală a personajelor.
Investesc inspirație în expresia
caracterizării generale a personajelor, chiar dacă textul și regia sunt fragile
- Nicoleta Lefter (Nadia), Marius Damian (Borat), Alexandru Papadopol (Bob),
Meda Victor (Lupita) și Ionuț Kivu, Relu Poalelungi (Ins 1 și Ins 2). Cu
atenție la firescul implicării în situații în funcție și de starea interioară a
lui Bob cel care caută un loc de muncă și … o canapea gonflabilă, Alexandru
Papadopol reușește să transmită o caracterizare cu sens nefericitului său
personaj. Nicoleta Lefter convinge în multe momente prin redarea cu
sensibilitate a stărilor Nadiei, o adolescentă naivă, aflată într-o lume
necunoscută și ostilă visurilor ei. Borat “taximetristul” emigrant, e construit
convingător de Marius Damian prin diverse atitudini, dictate de situații.
Încearcă să estompeze hibele pornite din text ale personajului Lupita, cu
sârguință, Meda Victor; Lupita dansează la bară și e implicată în situații fals
dramatice. Exagerat, forțat prezintă textul și regia pe cei doi “Inși”, iar
Ionuț Kivu și Relu Poalelungi încearcă pe cât este posibil, să nu supralicite
în interpretare, grotescul intervențiilor în acțiune.
Saviana Stănesu și regizorul Alexandru
Mihail, mândri de experimentele din “țara tuturor posibilităților”, propun și
acasă un “experiment” despre emigrația unor oameni sărmani veniți din țări cu
mari probleme sociale, precum Republica
Moldova sau Rusia, construit din vorbe goale de miez și situații
neconvingătoare. Păcat de efortul interpreților care nu găsesc suport în text
și regie pentru a oferii roluri de referință pentru biografia lor
artistică.