ÎN NUMELE INOVAȚIEI TEATRALE …
Până când una din
sălile Naționalului bucureștean va intra în activitate găzduind spectacolele
teatrelor din țară, conform proiectului anunțat, Teatrul Odeon a oferit o
microstagiune Teatrului Clasic “Ion Slavici” din Arad. Microstagiunea a cuprins
– “Reunificarea celor două Corei” (regia Radu-Alexandru Nica),
“Cerc.Oglindă.Transformare” (regia Cristi Juncu) și “Perplex” (regia Theodor
Cristian Popescu), cu intenția de a încerca să convingă de faptul că la Teatrul
din Arad Clasic se încearcă revitalizarea teatralității prin inovații
regizorale. Având un colectiv cu actori demni de prețuit, cei trei regizori au
ales texte “moderne” și au exersat grăbit inovații teatrale, rezultatele fiind
discutabile. Pentru că sunt la modă, vulgaritatea sau erotismul nu au lipsit
din aceste spectacole cu pretenții novatoare teatral.
“REUNIFICAREA CELOR DOUĂ COREI” – UN EXPERIMENT PENIBIL
Textul aparține
francezului Joel Pommerat, actor și regizor, fiind o înșiruire de momente,
unele chiar scheciuri, fără finalizări, pe tema dragostei. Titlul nu are nicio
legătură ce cele două țări din Asia. În fiecare moment autorul încropște mici
conflicte privind relațiile cuplului care presupun comunicare sufletească, dar
și sexualitate. Timp de peste un ceas și jumătate publicul urmărește o serie de
momente exagerat ilustrate scenic, lipsite de substanță, incoerent prezentate.
Se pornește reprezentația de la un cuplu care constată că după douăzeci de ani
între soți lipsește dragostea, se ajungea la conflictul dintre lesbiene tratat
regizoral ca o mahala, la un învățător pedofil, la “iubirea” dintre o
prostituată și un preot, și la alte momente care mai de care mai ciudate.
Regizorul Radu-Alexandru Nica povestește teatral fiecare scenă ca pe un scheci,
în termeni realiști, fără să dezvolte coerent un montaj liant pe intențiile
tematice. Decorul creat de Ioana Popescu putea oferii coerența absentă din
viziunea regizorală. Cu publicul așezat de o parte și alta a spațiului de joc,
momentele se derulează pe un “drum” al vieții, la capetele sale fiind perdele
transparente din sfori albe. Regizorul plimbă însă, actorii pe acest “drum” și
introduce haotic tot felul de efecte exagerat compuse, fie “păpușa” unui iubit
spânzurat, fie proiecții sau apelează la elemente de mobilier paturi, mese,
scaune ca să dea aspecte reale miniconflictelor diverse. Încarcă fiecare moment
cu artificii teatrale. De pildă, penibilă este scena dintre prostituată și
preot ce fac sex după “perdeaua” din sfori pe care se proiectează chipuri de
copii de pe alte continente. Regia mai propune un prolog și un epilog cu un
cântec la microfon, cu un dans violent la început, efecte stridente chiar în
intenție.
Victimele acestei regii cu pretenții de
originalitate sunt cei nouă actori; toți se luptă energic cu hibele textului și
ale regiei, cu intervenția vulgarității. Textul nu a revoluționat dramaturgia
și nu beneficiază de multiple reprezentații pe alte meridiane. Dorina
Darie-Peter, Alina Danciu, Cecilia Donat, Maria Tofan-Arcereanu, Carmen Vlaga-Bogdan,
Ovidiu Crișan, Andrei Elek, Zoltan Lovas și Ioan Peter merită toată stima
pentru modul în care se supun regiei și încearcă în unele momente să definească
esența personajelor schematice în care
au fost distribuiți.
Dacă titlul “Reunuficarea celor două
Corei” ar putea să sugereze o intenție metaforică a confruntării dintre
partenerii unui cuplu, textul și regia acestui spectacol nu reușesc să comunice
nimic credibil. Se vrea un spectacul original, dar rezultatul este un ghiveci
jalnic de pretenții de așa zisă originalitate, împrumutate de la alți regizori
experimentați în inovații.
“CERC. OGLINDĂ. TRANSFORMARE” – IMPROVIZAȚII SCHEMATICE
Piesa autoarei din
America, Annie Baker a câștigat premii și prețuire peste ocean prin tematica
sa, simplu dezvoltată. Americanii practică lecțiile de actorie, ca lecții
despre viață și comunicare, iar Annie Baker le transpune în teatru. Firește
localizarea acțiunii este un orășel american cu numeroase precizări specifice
locului și străine pentru publicul nostru. Cinci persoane participă șase
săptămâni la “lecții” de actorie, exerciții de improvizație, apropiate de
psihodramă, un procedeu terapeutic comun
peste ocean și mai puțin cunoscut la noi. Vin la aceste “lecții” ca la un
psiholog pentru a își lămuri fiecare problemele personale.
Regizorul Cristi Juncu exersează cu
cele cinci personaje o sumedenie de improvizații conform ambajului textului.
Numai că regizorul tratează cele șase săptămâni de studiu de la clasa lui
Marty, la care vin Schultz, Thereza, Lauren și James, ca exerciții practicate
în primele luni de școală la o universitate de teatru. Uită însă, să dezvolte
nuanțat problemele individuale tăinuite de fiecare personaj, construit de
dramaturg. Spre final, Cristi Juncu se apropie de modelul care stă la baza
textului, de procedeul terapeutic al psihodramei teoriticianului Jacob Moreno,
și acordă mai multă atenție substratului scrierii și definirii personajelor.
Montajul numeroaselor improvizații, regizorul îl marchează prin cortine de
întuneric, plictisitoare pentru public și dificile pentru actorii care se
poziționează diferit în spațiul de joc pe întuneric. Spectacolul este lipsit de
ritm în cele două ceasuri în care se derulează. Scenograful Cosmin Ardeleanu a
construit un decor semnificativ pentru text, o arenă din câteva panouri
marginale ale unei clase de studiu și o oglindă, vrând să integreze și publicul
“lecțiilor” lui Marty, dar intențiile scenografiei nu sunt fructificate de
regie.
În lucrul cu actorii conceptul
regizoral ignoră cauzele ce determină personajele să vină la “cursuri” pentru
redresare psihologică și nu pentru dorința de a practica actoria. Amintim că
James (Ovidiu Ghiță) se arată spre final că este soțul profesoarei Marty (Aura
Călărașu), iar căsnicia lor s-a destrămat, Schultz (Ioan Petre) este un bărbat
divorțat, gelos care se îndrăgostește de Thereza (Alina Danciu), iar ea ascunde
nefericiri personale, ca și Lauren (Amalia Huțan). Consistența personajelor nu
este sprijinită de viziunea regizorală. Actorii execută cu sârguință o
sumedenie de improvizații conform indicațiilor regiei. Uneori reușesc să se
apropie de substratul caracterului personajului, alteori interpretează exterior
situația dictată de improvizație. Aura Călărașu reușește în multe momente să
sugereze subtil stările profesoarei care îl are “elev” pe soț.
“Cerc. Oglindă. Transformare” este doar
o înșiruire de improvizații facile, superficial propusă scenic în raport cu
intențiile textului, de un regizor care deține în C.V. și spectacole
remarcabile.
“PERPLEX” – UN AMALGAM DE INTENȚII
Dramaturgul german
contemporan, Marius von Mayenburg este mereu prezent în repertoriile teatrelor
noastre. Cu toate că au beneficiat de regizori și distribuții stimate,
spectacolele cu piesele sale nu au înregistrat întodeauna atragerea publicului.
Cauza ar putea fi stilul scrierilor sale ce rupe convențiile clasice, se
apropie de bătrânii postmoderniști și de curentul absurd. Regizorul Theodor Cristian
Popescu poate fi considerat unul din fanii dramaturgului, fiind familiarizat cu
piesele sale încă de pe timpul când activa în Canada și a continuat apropierea
de Marius von Mayenburg când s-a întors acasă. În “Perplex” încearcă o comedie
neagră, cu un umor revuistic și nu reușește să transmită cât de cât, de ce
aplică ironia dramaturgul pe imaginea surprinsă a unui prezent decăzut. Piesa
nu are un conflict argumentat prin personaje solid construite, fiind doar un
puzelle de situații prin relaționarea a două cupluri. Dramaturgul pornește de
la planul realist al întoarcerii acasă după concediu a unui cuplu care constată
că prietenii au pus stăpânire pe casa de care trebuiau să aibă grijă.
Spectacolul trece apoi încet, încet acțiunea pe calea suprarealismului spre
iluzii, personajele suferă numeroase transformări de identitate, se ajunge la
paroxism și balamucul unei societăți nebune se încheie cu trimiteri spre teatru
prin demolarea decorului, etc. Intențiile textului sunt tratate regizoral
simplist, fără pătrunderea în profunzime a substratului scrierii. Se ilustrează
superficial și exagerat situațiile ce au în piesă intenția ridiculizării
frământărilor care macină prezentul, de la lipsa comunicării între indivizi
până la pornirile homosexuale.
Într-un decor viu colorat, ca și textul
– scenografia Mihai Păcurar -, regizorul agită personajele, fără coerență
pentru construirea situațiilor absurde de comedie neagră. Din când în când unii
spectatori reacționează discret prin râs, majoritatea publicului fiind doar
șocată de ce se petrece în scenă. Asistă la delirul a patru indivizi cu
multiple identități de expresie. Regia supralicitează neinspirat solicitările
piesei de a atenționa asupra degradării umane. De pildă nuditatea unui bărbat,
regia o aplică fără sens și celuilalt bărbat. Putea să aplice nuditatea și
femeilor ca să demonstreze cât de goală este lumea celor două cupluri. Un alt
exemplu de exagerare lipsită de motivare în scrierea este tratarea scenei de
sex dintre cei doi bărbați. Exemplele sunt însă, multe.
Ținta lui Marius von Mayenburg de a
satiriza o societate aflată în declin este abandonată în acest spectacol tratat
regizoral ca un talmeș-balmeș de imagini în numele originalității, lipsite
însă, de un minim suport al substanței existente în text. Actorii Cecilia
Donat, Andrei Elek, Carmen Vlaga – Bogdan și Alex Mărgineanu încearcă jocul
de-a … nebunia propus de regie, unii mai atenți la rostirea replicii, alții
fiind confuzi. Adeseori se turuie replica devenită de neînțeles pentru
spectatori.
“Perplex” se vrea un alt exercițiu de
inovație teatrală ce te poate lăsa … perplex prin absența necomunicării
intențiilor piesei.
sunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327