POEZIE ȘI UMOR LA SUPERLATIV!
Pe strada 11 Iunie
între Parcul Carol și Patriarhie, o vilă cu sală de bal a fost transformată în
epoca de tristă amintire în Casa de Cultură “Nicolae Bălcescu” a sectorului IV.
Astăzi, un manager ingenios, Cristian Șofron, cu sprijin de la primărie, o transformă
în Centrul Cultural pentru UNESCO “Nicolae Bălcescu” dotat cu o mică sală de
teatru. Aici, un mare regizor și pedagog, Victor Ioan Frunză găsește adăpost
pentru o echipă tânără de actori excepționali și pornește în urmă cu câțiva ani
prin “Furtuna” lui Shakespeare să consolideze un adevărat laborator de creație.
Aici, tinerii actori și-au dezvoltat personalitatea pe care alți colegi și-o
deteriorează în tot felul de teatre independente în repertorii penibile. Una
din ultimele realizări ale acestui laborator de creație este “Steaua fără nume”
de Mihail Sebastian, în regia lui Victor Ioan Frunză și tânăra sa echipă de
actori, un spectacol încântător!
Am urmărit de-a lungul vremii numeroase
montării cu “Steaua fără nume” și chiar o adaptare cinematografică. Mai în
fiecare spectacol, regizorii încercau fie actualizări căznite, fie exagerări
comice fără rost. Regizorul Victor Ioan Frunză citește piesă cu multă atenție
în profunzime și ne arată cum după peste șapte decenii de când a fost scrisă de
Mihail Sebastian, cât de adevărată și actuală rămâne împărțirea nedreaptă a
societății, indiferent de epocă, în două segmente pe care dramaturgul le
confruntă pe o linie tragicomică; deoparte este lumea unei localități de
provincie unde se petrece acțiunea, săracă, dar cu oameni bogați spiritual, cum
sunt Miroiu sau Udrea, pe de altă parte cei din societatea oamenilor avuți și
plictisiți de mult prea binele lor, cum este Grig și chiar Mona. Fără efecte, artificii regizorale inutile,
Victor Ioan Frunză pe o scenă mică reușește să prezinte o radiografie reală,
emoționantă și captivantă, a confruntării dintre aceste segmente sociale, mereu
existente indiferent de vremuri și sisteme sociale. Prin îndrumarea actorilor
pentru descifrarea substratului fiecărei replici în excelentul cadru
scenografic creat de Adriana Grand, regizorul îmbină umorul fin, comicul cu
dramaticul, cu sensibile accente poetice. Spectacolul devine un strălucit
exemplu de teatru intim despre noi și cei din preajmă.
Cum acțiunea solicită două spații
pentru desfășurare, pe scena mică a sălii “Nicolae Bălcescu”, imaginația
debordantă a Adrianei Grand le definește ingenios printr-un decor apropiat de
stilul suprarealist. În fundal, printr-o ușă mică din biroul ponosit al șefului
gării, se poate pătrunde pe peronul unde se opresc doar trenurile personale,
iar într-o parte a scenei, în prim plan, se află locuința modestă a
profesorului Miroiu, o cameră năpădită de maldăre de cărți; camera are un pat
căruia îi scârție arcurile, un perete din geamuri semitransparente și de aici
se poate ajunge pe un acoperiș unde se va petrece și memorabila scenă a
“lecției” date Monei de Miroiu despre stelele cerului din universul nostru.
Fiecare element din acest decor își are rostul său de trimitere subtilă pentru
definirea tematicii piesei.
Cum
ca și astăzi la noi mai sunt localități lipsite de curent electric continuu, se
folosesc lămpi cu gaz pentru lumină. Regizorul exploatează situația și jocul
luminilor este excelent manevrat pentru a puncta miezul situațiilor. Adraiana
Grand concepe și costumele cu evidentă preocupare pentru a defini personajele,
apelând în amănunt și la obiectele folosite de acestea. Regizorul speculează în
multe scene cu umor chiar obiectele. Un exemplu ar fi de pildă, încercarea de a
deschide geanta elegantă a Monei de către cei din gară ori alt moment de fină
poezie este plecarea Monei încălțată cu … pantofii lui Miroiu. Orice amănunt al
scenografiei joacă un rol important în spectacol.
Senzațională este interpretarea
personajelor de către tinerii actori. Am cunoscut personaje mult mai
complexe decât cele prezentate în alte montări. Am văzut oameni adevărați,
naturali în expresie, conform tipologiei care o reprezentau. Amintim că în
stagiunea ce abia s-a încheiat, un teatru stimat din Capitală și altul să-i
spunem independent ce a găzduit un examen de absolvire al actorilor, au
prezentat tot “Steaua fără nume”, dar mediocru, cu mult sub consistența piesei.
În primul act, regizorul Victor Ioan
Frunză urmărește să domine nota comică subtil impusă prin acțiunile șefului
gării, admirabil caracterizat din amănunte de expresie de către tânărul actor
Adrian Nicolae. I se alătură o altă domnișoara Cucu decât cea caricatural
compusă în alte montări, în care este de nerecunoscut actrița Luminița Erga.
Interpreta îmbină armonic caracterizarea personajului pe două linii – este
profesoara autoritară, aspră și manifestările de la început provoacă râsul spectatorilor
ce se va rezumă doar la un zâmbet când își dezvoltă personajul pentru că
descoperă amara tristețe interioară a acestei femei care nu și-a realizat
visurile. Scena dintre domnișoara Cucu (Luminița Erga) și Mona (Nicoleta Hâncu)
este o bijuterie prin interpretarea celor două actrițe în care fiecare scoate
la iveală străfundul acestor femei din lumi diferite. Remarcabilă este și
Mihaela Velicu în eleva care sincer trăiește cu uimire și interes relațiile,
întâlnirile cu cei din preajmă în diverse situații. Tot în primul act, la gară
apar câteva personaje secundare : țăranul care își dorește un bilet de tren –
Sorin Miron, un subaltern al șefului, Ichim – Alexandru Pavel și conductorul de
tren – George Costin, personaje perfect construite din câteva replici. Aceiași
tineri actori minunați vor dezvolta în actele următoare, alte personaje cu rost
important pentru conflict. Alexandru Pavel va fi Pascu, iar în altă
reprezentație îl va interpreta chiar pe Miroiu, fiind un tânăr actor cu ample
posibilități de adaptare la diferite profiluri de personaje. Un alt tânăr actor
ce surprinde întodeauna prin dibăcia perceperii personajelor diverse,
interpretate în diferite spectacole este Sorin Miron; prezintă acum pe Udrea,
profesorul de muzică, drept un visător
surprins de întâlnirea cu Mona și Grig veniți dintr-o altă lume străină lui,
cucerit de farmecul necunoscutei, sensibil și încrezător în talentul său de
compozitor. Un alt tânăr actor cu har dovedit și în alte roluri, George Costin
oferă portretul lui Grig cu accente bine studiate pe tipologia celor cu mulți
bani, egoiști, lipsiți de preocupări majore și sentimente. Acest spectacol
surprinde pentru că în afara interpretării remarcabile a personajelor centrale
– Mona și profesorul Miroiu, remarci și ești impresionat de evoluția fiecărui
actor în partituri de plan secund sau personaje argument importante pentru
intenția tematică a scrierii, scoase în evidență inspirat prin viziunea
regizorală.
Transformarea plictisitei și tristei
păpuși elegante Mona coborâtă parcă din “Ursa Mare” în care trăiește într-o
femei sensibilă care descoperă un alt univers uman, este excelent înfăptuită la
nuanță de tânăra actriță Nicoleta Hâncu. Actrița trăiește intensiv situațiile
și relațiile cu fiecare personaj din preajma Monei. Fermecătoarea “necunoscută”
prin interpretarea Nicoletei Hâncu, arată cum se reușește o schimbare interioară în perceperea lumii. Andrei
Huțuleac propune un nou Miroiu, aparent îmbătrânit de viața modestă din
provincie, refugiat în universul studiului. Actorul subliniază cu firesc cum
exilatul de soartă într-o provincie lipsită de idealuri, cunoaște pentru o
noapte bucuria vieții prin întâlnirea cu
Mona, dar în final, sugerează că singurătatea sa ar fi posibil să fie uitată
pentru că a aflat numele “stelei” la care visa.
“Steaua fără nume” poate fi considerat
un spectacol eveniment, cu tineri actori dirijați de meșterul magician Victor
Ioan Frunză în laboratorul de creație de la Centrul Cultural pentru UNESCO
“Nicolae Bălcescu”. Chiar dacă nu este situat în centrul Capitalei, nu ocoliți
acest laborator al teatrului, servit de adevărați artiști creatori.