RADIOGRAFIE SOCIALĂ DE EXCEPȚIE
Din nou, tânăra creatoare Gianina
Cărbunariu uimește printr-un eveniment teatral dedicat fenomenelor sociale,
strict actuale, cu o compoziție scenică de excepție. În urma unei documentări
minuțioase, ca de obicieni de altfel, Gianina Cărbunariu concepe un scenariu –
radiografie socială referitoare la situația agriculturii noastre, a pământului
agricol și a propietarilor săi. Nici prin scenariu, nici prin reprezentarea sa
scenică execpțională, autoarea proiectului nu dă verdicte asupra fenomenului
grav pentru care a optat tematic, ci doar “fotografiază” fapte și atitudini, le
prezintă scenic și provoacă spectatorul să le judece. Pe muchia de cuțit a
echilibrului, Gianina Cărbunariu subliniază intențiile sale în foița program de
sală, și adresează cititorului întrebări cheie privind segmentul social ales
drept temă a spectacolului: “Cum arată țăranul român în 2014? De ce în marea
majoritate țăranii aleg să își vândă sau să își arendeze pământul? De ce este
profitabilă agricultura pentru marii propietari de pământuri români și străini,
în timp ce micii fermieri se zbat să supraviețuiască? ( … )”. Nu sunt ocolite
nici pământurile din Pungești și Roșia Montană. Acestui “de ce” răspunsuri ar
trebui să dea spectatorii ce vizionează spectacolul, sunt din mediul urban, și sunt poate ierarhic, chiar și pe treptele din vârful societății. Nu vă
îndepărtați de acest spectacol, ce nu este nici comedie superficială, nici o
dramă banală, este o reprezentație de “teatru document” și fiecare dintre noi
și-a pus întrebarea “Cine ne hrănește, cu ce ne hrănește și cu ce preț?”. Nu
veți urmări “conflictele clasice” arhicunoscute, ci provocarea la un conflict
necesar cu tine însuți. Peste întrebările adresate de realizatoare, unii
spectatori poate își vor pune la sfârșitul reprezentației și întrebarea: “Ce
facem noi, încotro ne îndreptăm în această lume?”.
Spectacolul Gianinei Cărbunariu este
captivant ca ofertă teatrală, amintind de fapte reale. Fiecare din cei 80 de
spectatori, devine partener direct al interpreților. Senzațional se pliază pe
viziunea regizorală actorii: Alina Berzunțeanu, Antoaneta Zaharia, Marius
Damian, Gabriel Pintilei, Alexandru Potocean, Gabriel Răuț și Mihai
Smarandache. Fiecărui interpret îi revin diverse tipologii, transformările se
vor face rapid la vedere și actorii “vor intra în pielea personajului” și îi
vor defini credibil profilul. Acești actori reușesc să întreprindă performanțe
prin modul în care expresiv compun chipuri din viața reală, ferindu-se de
posibile exagerări. Gianina Cărbunariu a lucrat atent cu acești actori minunați
ai Teatrului Odeon care s-au implicat în susținerea proiectului cu credința
interioară de a ilustra concretul dramatic al unei triste realități. În
spectacolele obișnuite rar se poate întâlni o astfel de distribuție performantă
în fața unui scenariu și a unei viziuni regizorale, ieșite din nota obișnuită.
Regizoarea Gianina Cărbunariu a lucrat
spectacolul cu sprijin major nu numai din partea actorilor, ci și a
scenogragiei completate continuu prin imagini video, datorate lui Andu
Dumitrescu. Nimic nu este gratuit în acest spectacol. Fiecare moment își găsește
susținere prin imaginile video proiectate pe cele două laterale paralele ale
sălii în centrul căreia se află actorii în imediata apropiere a spectatorilor
ce devin partenerii interpreților. “Original” este o considerație banală pentru
acest concept regizoral surpriză. Totul în sală este viață, concretizată cu un
bogat substrat și prin imaginile proiecțiilor.
Secvențele selectate din realitate,
cunoscute poate și din presă, sunt alese special tematic, și nu exclud
atenționarea asupra mentalității diferite a oamenilor, raportarea la morala
muncii, dar și a furtului, la educație și chiar la legislația acestei țări,
prin personaje și replică, prin sprijin video, prin montaj și prin mișcarea
scenică (Florin Feroiu), prin muzică (Bobo Burlăcianu). Nu vom argumenta prin
exemple de secvențe admirația pentru acest spectacol în care orice scenă, orice
moment, te surprinde și te provoacă. Trebuie să vizionați acest spectacol
unicat despre noi cei de astăzi!
Este obligatorie precizarea că
“spectacolul este produs în cadrul proiectului HUNGER FOR TRADE organizat de
Deutsches SchauSpiellHaus din Hamburg (Germania), în parteneriat cu teatre din
Belgia (Koninklijke Vlaamse Schouwburg), Marea Britanie (Royal Exchange
Theatre), Africa de Sud (The South African State Theatre), Brazilia (Cia do
Tijolo), India (Indian Ensemble), Burkina Faso (Theatr’Evasion) și Elveția
(Konzert Theater Bem). Hunger for Trade este un proiect finanțat prin programul
Cultura al Uniunii Europene.” Se aduc astfel împreună prin acest proiect, artiști,
documentariști și teatre din nouă țări.
Când mai toată lumea din teatru este
afectată de lipsa fondurilor, iată că tânăra Gianina Cărbunariu vine cu un
proiect european ce alătură celor opt țări și Teatrul Odeon. Deci, se poate cu
efort, ieși din cercul “cenzurii financiare” aplicat culturii. E drept, GIANINA
CĂRBUNARIU este o personalitate activă, unicat în zona creației teatrale. Este
un CREATOR de valoare, regizor și dramaturg, dar și un CETĂȚEAN responsabil
implicat în concretul realității prin “teatru document”, oglindă ce provoacă
spectatorii ca judecători ai prezentului.
“Atenție la cabluri!” li se spune cu
tâlc mereu spectatorilor, la final, când părăsesc sala. “Cabluri” avem însă,
peste tot în societatea actuală. “Atenție la ele!” avertizează de fapt, acest
spectacol de excepție “De vânzare/For Sale”, ieșit din convenția teatrală
obișnuită.