UN SPECTACOL REMARCABIL CU … MULTE PREMII …
DESPRE SPECTACOL …
Astăzi, când cultura în care și teatrul deține un rol important, este
ignorată de autoritățile statului, Uniunea Teatrală din România (UNITER) –
asociație nonguvernamentală a breslei, reușește a continua punerea în practică
a proiectului de premiere anuală a valorilor din domeniu. De douăzeci și doi de
ani, GALA PREMIILOR UNITER rămâne un eveniment în lumea teatrului, transmis în
direct consecvent de televiziunea publică, TvR 1.
Cu bună inspirație, organizatorii Galei au inițiat
desfășurarea ultimelor trei ediții în orașe din țară, în spații deosebite.
Ediția XXII, urmărită la televizor, a beneficiat de găzduire în Palatul
Culturii din Târgu Mureș, construit la începutul secolului trecut, cu decorații
interioare și exterioare în stilul art nouveau. Sala aparține Filarmonicii
orașului, și orchestra sa aflată pe scenă a contribuit activ la spectacolul
Galei. Televiziunea publică a oferit o transmisiune în direct , ireproșabil
realizată, ne scutită însă, de minutele publicității, firești pentru …
televiziunile private. Meritorie este contribuția organizatorilor
spectacolului, o echipă din partea UNITER, condusă destoinic de Aura Corbeanu,
vicepreședinte al Uniunii. Decorul lui Cosmin Ardelean, încânta privitorul prin
atmosfera de primăvară a aranjamentelor florale. Imaginea generală a acestui
spectacol unicat a fost admirabilă prin eleganță și bun gust. Ca întodeauna,
Ion Caramitru, președintele UNITER, a animat cu spirit cultural reprezentația.
Calitatea artistică a evenimentului a sporit și prin momente muzicale speciale
susținute de membrii Filarmonicii. O “secvență” aparte, cu muzică și umor au
prezentat și tinerii Emilian Hârlea și Petre Ancuța, remarcați la ultima ediție
a Galei Tânărului Actor de la Costinești din vara trecută. (Comentarii la data
respectivă pe acest blog) Eleganța sălii a sporit prin eleganța publicului
alcătuit din tineri și vârstnici creatori, veniți în număr mare la această
sărbătoare.
DESPRE PREMII …
Actuala ediție poate fi considerată o reușită ca
spectacol de ansamblu pentru telespectatori. Tema manifestării – PREMIILE -,
rămâne discutabilă. Cu pricepere, a fost aplicat un “decupaj” pentru
“scenariul” Galei, cu un “montaj” ce îmbina premiile acordate de Senatul UNITER
cu cele rezultate prin selecție și jurizare pentru a estompa carențele
selecției. Au fost acordate 24 de premii. Prea multe am putea spune! Prin
trecerea de la o ediție la alta se va ajunge ca toată suflarea artistică a
teatrului să fie premiată.
Senatul a acordat în total 11 premii pentru întreaga
activitate artistică, dar și premii speciale. Alte 11 premii dedicate valorilor
din anul trecut au fost alese de juriul final, în urma selecției a trei
critici. Numărul premianților a sporit prin premiul pentru dramaturgie,
tradițional dat de Casa Regală și premiul cultural British Council România,
găzduite de UNITER.
Regulamentul selecției valorilor nu a fost consolidat în timp pentru a evita pe cât este posibil,
subiectivismul firesc al selecționerilor. Conform regulamentului actual,
selecționeri sunt trei critici sau analiști teatrali, membrii ai Asociației
Internaționale a Criticilor de Teatru, secția română, afiliată UNITER. La
această ediție Asociația nu a acordat însă, niciun premiu. Selecția celor trei
urmează apoi, a fi judecată de un juriu ce cuprinde, în sfârșit, reprezentanți ai
întregii bresle – actorie, regie, scenografie, cum e și firesc. Juriul final
trebuie să aleagă pentru fiecare premiu din trei nominalizări propuse de
selecționerii critici. Dificilă misie pentru dânșii!
Pentru Ediția XXII au efectuat selecția Andreea Dumitru,
Sebastian-vlad Popa și Ionuț Sociu, analiști ai esteticii teatrale cum au vrut
să demonstreze a fi prin “Argumentul” făcut public. (Pe blog este comentat
“Argumentul” selecției celor … “trei ciobănei”) Principiul de bază al dânșilor
a fost de a servi … “teatrul azi”, numai că argumentarea cu pretenții elitiste
servea … “teatrul de ieri”.
Juriul final a fost alcătuit din Sanda Manu (regizor și
profesor eminent), Virginia Mirea (actriță Teatrul de Comedie), Puiu Antemir
(scenograf Teatrul de Comedie) și criticii Alice Georgescu și Ion Parhon. În
ordinea citării premiilor, conform “decupajului” Galei televizate, prezentăm
premianții.
PREMIUL PENTRU DEBUT – LUCIA MĂRNEANU și LETA POPESCU
pentru spectacolul “Parallel”, coproducție GroundFloor Group și ColectivA,
desfășurat în spațiul Fabricii de pensule din Cluj Napoca. Nu am avut șansa
vizionării acestui spectacol despre care în “Argument” selecționerii afirmau
“proximitatea nominalizării pentru cel mai bun spectacol”. Una din premiante
emoționate la Gală spunea : “Miza nu e asta. Nu știu care e … Să se concureze
separat la debut … regizor, actor…” Completez afirmația sa confuză – teatrul
independent merită o secțiune separată pentru distincții, ca și nominalizările
ce trebuie să aibă o elementară logică. (Premiul din selecția anului 2013)
TEATRUL RADIOFONIC obține un premiu pentru dramatizarea a două nuvele de Bulgakov și
regie, realizate de DIANA MIHAILOPOL.(Premiul
din selecția anului 2013)
PREMIUL PENTRU ÎNTREAGA ACTIVITATE - ANCA PÂSLARU SCENOGRAFIE.
A fost selectată de Senatul UNITER în urma numeroaselor propuneri primite și
din partea teatrelor. Anca Pâslaru este o personalitate a scenografiei și a
lucrat cu marii noștri regizori.
CEL MAI BUN SCENOGRAF – JOZSEF BARTHA pentru scenografia la “Hamlet”, Teatrul “Tamasi
Aron” Sfântu-Gheorghe (Premiul din selecția anului 2013)
PREMIUL SPECIAL- RALUCA RĂDULESCU pentru redimensionarea și traducerea într-un discurs
contemporan a celebrei cărți teoretice “Munca actorului cu sine însuși” de
Stanislavski. Este strict necesară actorului și nu numai lui, parcurgera
acestei cărți de teorie, în situația în care se află astăzi, învățământul artistic. (Senatul UNITER)
PREMIUL PENTRU DRAMATURGIE – ALINA NEREGA pentru cea mai bună piesă a
anului, “În trafic”, ca urmare a selecției din 70 de texte realizată de un
juriu special, alcătuit din Marina Constantinescu, Adriana Popescu și Marian
Popescu. Așteptăm cu interes să vedem integrat în repertoriul unor teatre
această piesă, autoarea reușind pe merite dramaturgice să surprindă prin alte
piese publicul. Amintim de pildă, “Amalia respiră adânc” de la Teatrul Act.
(Premiul este susținut de Casa Regală a României și a fost găzduit de UNITER)
CEL MAI BUN ACTOR ÎN ROL SECUNDAR – VALER DELLAKEZA pentru rolul Tot din
spectacolul “Familia Tot” – Teatrul Național “Marin Sorescu” din Craiova (În
comentariile de la data premierei de pe acest blog sunt subliniate meritele
deosebite ale interpretării sale) Juriul a desemnat premierea din oferta
selecționerilor.
CEA MAI BUNĂ ACTRIȚĂ ÎN ROL SECUNDAR – NICOLETA HÂNCU
pentru Elmire soția lui Orgon din “Tartuffe” – Teatrul Metropolis (În
comentariile de pe acest blog sunt subliniate meritele
deosebite ale interpretării sale) Premiul rezultat din selecția stagiunii 2013.
PREMIUL SPECIAL PENTRU TEATRU – DOCUMENT – GIANINA CĂRBUNARIU
pentru spectacolul “Tipografic. Majuscul” coproducție dramAcum și Festivalul
Internațional de Teatru de la Nitra, Slovacia în parteneriat cu Teatrul Odeon.
Acest spectacol merita să se afle în fruntea listei celor “trei ciobănei”
selecționeri. Senatul UNITER a salvat neglijența dânșilor acordând un premiu
special autoarei acestui spectacol de excepție. ( La data premierii spectacolul
a fost comentat pe acest blog)
CRITICĂ ȘI ISTORIE TEATRALĂ – ZENO FODOR, o personalitate a mișcării
noastre teatrale (Senatul a desemnat personalitatea omului de teatru din alte
nominalizări propuse de teatre)
CRITICĂ TEATRALĂ – MIRCEA MORARIU (Din selecția anului
2013)
PREMIUL SPECIAL PENTRU TEATRU – DANS – ANDREEA GAVRILIU
și ȘTEFAN LUPU pentru “Zic-Zac”. Din nou,
Senatul salvează neglijența selecționerilor care nu au observat acest spectacol
original ce a fost răsplătit pe merit cu un premiu special. “Zic-Zac” comentat
pe acest blog cu prilejul Galei Tânărului Actor de la Costinești, este un
spectacol independent ce a uimit publicul participant la Gala “Hop” prin
scenariu și interpretarea tinerilor actori.
PREMIUL DE EXCELENȚĂ – VICTOR REBENGIUC acordat de Senat unui MARE ACTOR dintr-o “generație de aur” care a dat
valoare teatrului nostru
PREMIUL PENTRU ÎNTREAGA ACTIVITATE – PETRU CIUBOTARU
, personalitate remarcabilă a Teatrului Național “Vasile Alecsandri” din Iași (Senatul UNITER)
CEL MAI BUN ACTOR ÎN ROL PRINCIPAL – CORNEL RĂILEANU pentru Personajul din “Ce
nemaipomenită aiureală” de la Teatrul Național din Cluj. (Premiul din selecția
anului 2013) Am selecționat acest spectacol pentru Festivalul Comediei
Românești ce va avea loc în Capitală în luna mai, când îi voi comenta meritele .
TEATRUL TV – “HEDDA GABLER” în regia lui DOMINIC DEMBINSKI.
În sfârșit, teatrul tv revine în preocupările televiziunii publice! Spectacolul
selectat și premiat de juriu este comentat pe acest blog.
PREMIUL BRITSH COUNCIL a fost acordat ArCuB
pentru activitatea deosebită a acestui Centru Cultural al Municipiului
București ce a fost înmânat Mihaelei Păun, una din personalitățile care animă
programul apreciabil al acestei instituții.
CEA MAI BUNĂ ACTRIȚĂ ÎN ROL PRINCIPAL – ALEXANDRA FASOLĂ
pentru personajul “Yentl” din spectacolul cu același nume al Teatrului Evreiesc
de Stat. Spectacolul a fost comentat pe acest blog la data premierii, cu
aprecieri la superlativ pentru acest tânăr talent. (Premiu rezultat din
selecția anului 2013)
PREMIUL MECENA – CARMEN PALADE ADAMESCU, un manager și sponsor iubitor
de teatru și darnic pentru majoritatea edițiilor Galei. (Senatul UNITER)
PREMIUL PENTRU ÎNTREAGA ACTIVITATE – VIRGINIA ITTA MARCU,
o personalitate a teatrului nostru remarcată nu numai pe scena Teatrului din
Brașov (Senatul UNITER)
PREMIUL PREȘEDINTELUI UNITER acordat lui EUGENIU ȘTEFĂNESCU
pentru “frumoasa rostire a poeziei”
CEL MAI BUN REGIZOR – LASZLO BOCSARDI pentru spectacolul “Hamlet” de la Teatrul
“Tamasi Aron” din Sfântu-Gheorghe. (Premiu rezultat din selecția 2013)
PREMIU PENTRU ÎNTREAGA ACTIVITATE – MIHAI MĂNIUȚIU (Senatul UNITER)
CEL MAI BUN SPECTACOL – “VICTOR SAU COPIII LA PUTERE” în regia lui Silviu Purcărete
de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj. Juriul final a ales pentru premiere
acest spectacol din selecția ce mai cuprindea “Hamlet” de la Teatrul “Tamasi
Aron” din Sfântu-Gheorghe și “Maestrul și Margareta” coproducție a Teatrului Național
“Radu Stanca” din Sibiu și Teatrul Maladype din Budapesta. Cei “trei ciobănei”
selecționeri au nominalizat “Maestrul și Margareta” pentru cinci (!!!) secțiuni
de premiere – cel mai bun spectacol, cel mai bun regizor, cel mai bun
scenograf, cel mai bun actor în rol principal, cea mai bună actriță în rol
principal – evident, ca rezultat al “Argumentului” dat publicității. Juriul
final alcătuit din cinci personalități -
Sanda Manu (regizor și profesor eminent), Virginia Mirea (actriță
Teatrul de Comedie), Puiu Antemir (scenograf Teatrul de Comedie) și criticii
Alice Georgescu și Ion Parhon -
vizionând “Maestrul și Margareta” nu a fost convins de argumentarea celor trei
și nu a acordat nici o distincție spectacolului preferat de … “ciobănași”.
Această situație se alătură faptului că Senatul UNITER a fost nevoit să acorde
premii speciale pentru spectacolele “Tipografic. Majuscule” și “Zic-Zac”,
valori neobservate de selecționerii cu pretenții ai… “teatrului de azi”. Se
pune întrebarea logică – pe ce criterii au efectuat selecția și nominalizările
cei trei critici de teatru a căror argumentare a jignit și valori recunoscute
din mișcarea teatrală?
Problema
selecției pentru valorile Premiilor UNITER trebuie reglementată printr-un nou
regulament și nu lăsată demersului a
trei critici din Asociația dânșilor pentru că breasla Uniunii cuprinde actori ,
regizori și scenografi distinși.
P.S. Din păcate,
evenimentul Galei anuale a premiilor UNITER, nu preocupă mass media, fie online
sau pe print. Trăim într-o societate în care valoarea și sensul libertății de
exprimare suferă degradări. De preț rămân scandalurile. Ultimul în viața
artistică este provocat de un interviu pe online al actorului Florin Zamfirescu
acordat fostei sale studente la actorie, devenită … jurnalistă! Scandalul s-a
amplificat în presa editată pe print. Ajuns la vârsta pensionării și pensionat
în conformitate cu cerințele legii de directoarea Teatrului Odeon - Dorina
Lazăr, actorul își jignește colega de breaslă. A fost distribuit în spectacole
remarcabile, mai poate juca în ele cum o și face, chiar dacă este pensionar,
dar se pare că vârsta face ravagii în comportamentul particular al unora.
Florin Zamfirescu a uimit și când la răposatul OTV declara că și-ar dori să fie
ministru al culturii sau când comenta în presa scrisă divorțul de a treia ori a
doua soție. Aruncă acum cu noroi în directoarea unui teatru deosebit de activ,
care i-a oferit suport în evoluția carierei sale artistice memorabile. E trist
când un mare actor se manifestă public astfel. Păcat pentru prestigiul breslei
că mari personalități precum Florin Zamfirescu sau … colegul său de generație
Mircea Diaconu, în diverse apariții extrascenice pe diverse teme, dovedesc că
la pensie le este gândul … dus cu pluta pe apele societății noastre bolnave în
care valoarea și libertatea au devenit cuvinte lipsite de sens, sufocate de
ambiții iresponsabile.