UNITATEA DEMNĂ DE PREȚUIRE A BRESLEI TEATRALE
Reprezentanți de
marcă ai breaslei slujitorilor teatrului, tineri și vârstnici, s-au reunit la
cea de a XXIV ediție a Galei Premiilor UNITER, când astăzi cultura este tratată
ca o Cenușăreasă de forurile statului. Ingenios, UNITER alege în ultimele
ediții drept gazdă teatre importante din țară. Actuala ediție a beneficiat de
găzduirea Teatrului “Regina Maria” din Oradea, în sediul de curând renovat, o
“bijuterie” arhitecturală. Această manifestare teatrală unicat într-un oraș cu
adevărat european, s-a petrecut în fața unui public alcătuit din membrii ai
breslei și iubitori de teatru din Oradea care a răsplătit cu aplauze entuziaste
premianții, timp de peste patru ceasuri. A sunat ca un avertisment al breslei și
clopoțelul din tichia bufonului lui Shakespeare, inspirat atribuit fiecărui
spectator, ca un sensibil avertisment de dojană pentru cei care ignoră teatrul
sau stârnesc conflicte penibile din interese personale.
Când statul privește cultura al cărui
pilon este și teatrul, drept ultima roată la căruță, de 24 de ani UNITER
(Uniunea Teatrală din România) acordă din numeroasele sale proiecte, o atenție
deosebită Galei pentru a premia valorile creatoare de spectacole dintr-un an
teatral, cât și a înmâna distincții din partea Senatului acestei instituții
independente, celor care de-a lungul unei cariere fructuoase au transmis
spectatorilor “emoția teatrului adevărat”. Firește, că uneori premiile anuale
sunt comentate în urma unei selecții discutabile, influențate și de
subiectivismul firesc aprecierilor în artă. În timp, premiile rămân însă, drept
dovadă a recunoașterii meritate a valorilor teatrului nostru, artă efemeră prin
spectacole a căror viață este limitată.
În societatea noastră cu pretenții
democratice europene, din diverse motive impuse de o politichie mizeră,
spiritele s-au încins, iar fenomenul a pătruns și în breasla teatrului. E
drept, doar câteva voci minore, mânate de interese personale meschine, au
încercat și mai încearcă să mânjească valorile și respectul pentru cei care
teatrul presupune dăruire, zi și noapte. La Gală, breasla a arătat unitate
între generații. Pe scenă, toți cei prezenți au rostit cuvântul “mulțumesc”
adresat de astă dată, nu numai familiei personale, ci și Galei UNITER pentru că
funcționează activ și luptă pentru prețuirea valorilor breslei de douăzeci și
patru de ani.
Din nou, UNITER a demonstrat că breasla
are coloană vertebrală și nu își pleacă fruntea în fața imposturii, promovează
consecvent valorile, indiferent de vârstă. Trebuie subliniat că tinerii au fost
la această ediție în prim plan.
Prezentăm în ordinea desfășurării,
momentele remarcabile din Gala de la Oradea, spectacol cultural eveniment,
unicat în fiecare an, transmis în direct cu profesionalism de televiziunea
publică.
UN SPECTACOL ÎNCĂRCAT DE EMOȚII
În
Gală au fost atribuite douăzeci și cinci de premii. Unsprezece premii au marcat
valorile impuse de anul teatral 2015 în urma unui juriu selecționer și detașate
de juriul final. Selecțiile au fost efectuate de un juriu alcătuit din trei
critici de teatru: Doina Papp, Cristina Rusiecki și Claudiu Groza. Pentru
fiecare premiu, din trei nominalizări, juriul final a trebuit să desemneze
câștigătorul; juriul final a fost compus din reprezentanți ai breslei din diverse
domenii: Viorica Petrovici – scenograf, Alexa Visarion – regizor, Ozana Oancea
– actriță și criticii de teatru Alice Georgescu, Mircea Morariu. Mereu se
atrage atenția că este necesară o schimbare a regulamentului de jurizare pentru
că nu numai celor din zona criticii de teatru este firesc să le fie atribuit
rolul dificil de selecționer, când în final, juriul cuprinde reprezentanți ai
tuturor domeniilor din breasla teatrului – regie, scenografie, actorie. Cum
subiectivismul este recunoscut în perceperea actului artistic, el se manifestă
și în cazul criticii de teatru. Ar putea fi diminuat prin prezența la selecție
și a altor reprezentanți ai breslei.
Premiul pentru debut – ADA GALEȘ pentru rolul Denise din
spectacolul “Copilul problemă”, Teatrul “Sică Alexandrescu” din Brașov; au mai
fost nominalizați - Andreea Tănase și Alexandru Voicu.
Premiul (acordat de Senatul UNITER) pentru întreaga
activitate – scenografa MARIA MIU. Acest creator de imagine teatrală la
noi și peste hotare, întodeauna s-a remarcat prin scenografia sa ingenioasă –
decor și costume, strâns legată de sprijinirea profundă a sensului
reprezentării scenice a unei piesei.
Premiul pentru scenografie – ADRIAN DAMIAN pentru “Cântăreața cheală”,
Teatrul Național “Vasile Alecsandri” din Iași; au mai fost nominalizați – Andu
Dumitrescu și Octavian Neculai.
Trebuie
subliniat că spectacolul Galei a cuprins și câteva intervenții muzicale și de
dans remarcabile, iar atmosfera premierii a fost susținută sensibil de
Cvartetul “Intermezzo” din Oradea.
Premiul special pentru muzică de teatru (acordat de Senat) – compozitorul ADRIAN ENESCU. Amintim că în regia lui
Alexandru Darie, la Teatrul “Bulandra” se prezintă un spectacol senzațional –
“The Bach Files” realizat pe muzica inspirată din creațiile lui Bach, datorată
lui Adrian Enescu și în scenografia originală a lui Octavian Neculai. Acestui
spectacol comentat pe blog la data premierei, nu i s-a atribuit decât o
nominalizare pentru scenografie!
Premiul pentru întreaga activitate (acordat de Senat) – actriței LUMINIȚA GHEORGHIU. Acordarea acestei
distincții minunatei actrițe, a fost un moment care a ridicat publicul în
picioare în semn de suprem respect pentru această valoare a teatrului și
filmului nostru. Luminița Gheorghiu întodeauna a uimt pe scenă prin
interpretarea unor roluri numeroase de planul doi, mai rar având șansa
întâlnirii cu mari partituri, fiind admirabilă însă, prin transpunerea cu
suflet în fiecare personaj. Este o valoare de preț a filmului și teatrului
acest om sensibil și discret în viața curentă.
Cea mai bună piesă românească, program anual al UNITER,
desfășurat sub egida CASEI REGALE A ROMÂNIEI – “NADIA”
de DIANA-FLORINA AVRĂMUȚ; premiul a fost înmânat de principesa Maria. Juriul a
fost compus din Marina Constantinescu, Dan C. Mihăilescu – critici și Bobi
Pricop – regizor.
Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar – MARIUS MANOLE pentru rolurile
Bătrâna Apatică și Actorul din “Între noi e totul bine”, Teatrul Național
“I.L.Caragiale” din București. Acest spectacol excelent a mai primit o
nominalizare și pentru rolul principal – Dorina Chiriac. Regizorul său Radu
Afrim a fost însă, premiat pentru “Tihna”, spectacolul Teatrului Național din
Târgu – Mureș, Compania “Tompa Miklos”, cu nominalizări și la categoriile cea
mai bună actriță în rol principal și cel mai bun spectacol! Cele două
spectacole au fost comentate pe acest blog.
Premiul pentru cea mai bună actriță în rol secundar – ILINCA
MANOLACHE
pentru rolurile din “Anul dispărur 1989”, Teatrul Mic din București;
nominalizări – Ida Jarcsek-Gaza pentru Clitemnestra din “Electra”, Teatrul
German de Stat din Timișoara și Florentina Năstase pentru Laura din “Menajeria
de sticlă”, Teatrul “Toma Caragiu” din Ploiești. Toate cele trei spectacole ce
au adus nominalizările respective au fost comentate pe acest blog. Intervine în
aceste nominalizări și confuzia juriului selecționer pentru că rolul Laurei nu
este secundar!
Premiul de excelență (acordat de Senat) – coregrafului și
dansatorului GIGI CĂCIULEANU. Trebuie subliniat că 2016 este anul care marchează patru
secole de la trecerea în nemurire a lui Shakespeare, dar și o sută de ani de la
apariția curentului avangardist al “dadaismului”, inițiat și de Tristan Tzara.
Marelui artist Gigi Căciuleanu îi aparțin și spectacole dedicate acestor
evenimente – “Folia, Shakespeare & Co” și “L’Om DadA” intrate în
repertoriul Naționalului bucureștean și comentate pe acest blog.
Premiul pentru cel mai bun spectacol de teatru radiofonic –
“JUCĂTORUL DE TABLE” de George Arion, dramatizare și regie CEZARINA UDRESCU, producție a
Societății Române de Radiodifuziune; nominalizări: “Henri Mathias Berthelot,
generalul generalilor” și “Rapunzel”.
Premiul (acordat de Senat) pentru întreaga
activitate – ANCA MĂNIUȚIU, critică și istorie teatrală.
Premiul pentru critică de teatru – MARIA ZĂRNESCU; nominalizări –
Silvia Dumitrache și Oana Stoica. Critica de teatru, trebuie subliniat, își
găsește greu în presa de print un loc pentru exprimarea opiinilor pentru că
teatrul este aproape ignorat de mass media.
Un
moment impresionant a fost cel al întâlnirii cu muzicianul DAN ANDREI ALDEA, cu
ani în urmă vedeta formației “Sfinx” care este și autorul unui celebru song din
spectacolul “A XII-a noapte” de Shakespeare de la Teatrul “Bulandra”. Amintim
că acest spectacol excelent a fost început de minunatul regizor Aureliu Manea
și finalizat de Liviu Ciulei care din respect pentru tânărul coleg ce avea
probleme personale, nu a semnat pe afiș contribuția sa la regie. Actorul Ion
Caramitru președintele UNITER și activul prezentator al Galei, care a jucat în
acest spectacol rămas în istoria teatrului nostru, a cântat alături de Dan
Andrei Aldea cunoscutul song al bufonului, iar lor li s-au alăturat și mulți
spectatori bucuroși de această amintire plăcută.
Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal – MARIAN RÂLEA pentru Tullius din
“Marmură”, Teatrul “Bulandra” din București. Ca un adevărat coleg, în spirit de
fairplay, premiantul a invitat pe scenă pe cei nominalizați – Richard Balint
pentru rolul Gorge din “Uciderea ritualică a lui Gorge Mastromas”, Teatrul
“Regina Maria” din Oradea și Florin Piersic Jr. pentru Coleman din “Vestul
singuratic”, Teatrul “Nottara” din București. Spectacolele “Marmură” și “Vestul
sălbatic” sunt comentate pe blog; cu surprindere nu am înțeles nominalizarea și
pentru regie al celui din urmă, cât și lipsa unor alte nominalizări ale
selecționerilor pentru “Marmură”.
Premiul (acordat de Senat) pentru întreaga activitate
– VLADIMIR GĂITAN.
Premiul pentru teatru tv – “BUZUNARUL CU PÂINE” de Matei Vișnec în
regia lui Tudor Chirilă, producție a Societății Române de Televiziune;
nominalizări –“Femeia perfectă”.
Premiul special BRITISH COUNCIL pentru interpretarea originală a
creației shakespeariene (actor / actriță) în cadrul Audiției Naționale
SHAKESPEARE 400 parte a proiectului “Shakespeare lives” – ALEXANDRA RĂDESCU și DORU
EUGEN IONESCU. Amintim tinerilor actori că în septembrie, Gala “HOP” de
la Costinești va avea drept temă de concurs, firește, tot Shakespeare.
Premiul (acordat de Senat) special – actorului și
profesorului MIKLOS BACS, un mentor al tinerei generații de actori. La
ultimele ediții ale Galei Tânărului Actor “Hop” întodeauna s-au remarcat
absolvenții meșterului Miklos Bacs care conduce și actuala ediție. L-au însoțit
pe dascăl la Gală, prefațând premierea sa, cinsprezece tineri actori care au
oferit o suită de momente de improvizație, admirabil realizate. Cu acest
prilej, Ion Caramitru a anunțat că UNITER pregătește un concurs special dedicat
tinerilor. Îl așteptăm cu interes.
Premiul pentru cea mai bună actriță în rol principal – EMILIA DOBRIN pentru rolul Elena
din “Casa cu pisici”, Teatrul Mic din București; nominalizări – Dorina Chiriac
pentru rolurile Fetița metalistă și Regizorul din “Între noi e totul bine,
Teatrul Național “I.L.Caragiale” din București și Erzebet B.Fulup pentru rolul
Mama din “Tihna”, Teatrul Național Târgu – Mureș, Compania “Tompa Miklos”.
Premiul special (acordat de Senat) pentru o viață
dedicată teatrului și poeziei – EUGEN ȚUGULEA.
Premiul special (acordat de Senat) pentru cel
mai jucat dramaturg român contemporan – MATEI VIȘNIEC.
Premiul Președintelui UNITER, Ion Caramitru l-a
acordat lui EMIL BOROGHINĂ, directorul Festivaluli Internațional de Teatru
SHAKESPEARE a cărui a zecea ediție s-a încheiat de curând la Craiova.
Premiul (acordat de Senat) pentru întreaga
activitate – regizorului VICTOR IOAN FRUNZĂ.
Regizorul Radu Afrim alături de Dorina Chiriac, nominalizată pentru cea mai bună actriță în spectacolul "Între noi e totul bine" |
Premiul pentru cea mai bună regie – RADU AFRIM pentru spectacolul
“Tihna” de la Teatrul Național Târgu – Mureș, Compania “Tompa Miklos”;
nominalizări – Cristi Juncu pentru “Vestul singuratic” de la Teatrul “Nottara”
din București și Bobi Pricop pentru “Pisica verde” de la Teatrul “Luceafărul”
din Iași.
Premiul pentru cel mai bun spectacol - “CLASA NOASTRĂ” de Tadeusz
Slobodzianek, regia Laszlo Bocsardi, Teatrul Național “Lucian Blaga” din Cluj –
Napoca; nominalizări – “The Sunset Limited” de Cormac McCarthy, regia Andrei și
Andreea Grosu, “UNTEATRU” (teatru independent, excelent spectacol comentat pe
blog, fără nici o altă nominalizare la celelalte categorii!) și “Tihna” după
Attila Bartis, regia Radu Afrim, Teatrul Național Târgu – Mureș, Compania
“Tompa Miklos”. La toate festivalurile internaționale celui mai bun spectacol
sau film i se alătură și alte premii fie pentru regie, scenografie sau
interpretare. La noi, juriul de selecție nominalizează “Casa noastră” pentru
cel mai bun spectacol, dar nu mai descoperă nici un merit pentru regie,
scenografie sau interpretare! Juriul final, firește nu poate judeca decât
nominalizările indicate de selecționeri. Și acest exemplu sprijină necesitatea
schimbării regulamentului Galei prin găsirea unei soluții de extindere a
numărului de jurați selecționeri din mai multe departamente ale breslei.
Fotografiile
sunt surprinse de Adrian Bulboacă și Maria Ștefănescu