UN NOU FORMAT CU O PROVOCARE PENTRU STUDIU
Gala Tănârului Actor
– “Hop” rămâne unul din proiectele de bază ale UNITER, un sprijin important
pentru posibilitatea de a se afirma a tinerilor actori aflați la început de
drum. Directori artistici au fost regretatul Cornel Todea și al ultimelor trei
ediții, cunoscutul regizor Radu Afrim care a construit formule speciale,
originale probelor de concurs. Director artistic pentru actuala ediție
și cele două următoare este actorul MIKLOS BACS, devenit unul dintre puținii
profesori cu vocație care îi mai are acum învățământul teatral, activ la
Universitatea “Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca. A impus Galei un nou format
pornind de la tematică și apoi, implicarea concurenților în “Proba impusă”.
Concurenții au fost puși în fața lui Shakespeare pentru alegerea repertoriului,
fiind “Anul universal Shakespeare” prin trecerea a patru secole de la
dispariția sa. Miklos Bacz declara că “monologul” selectat de concurenți poate
fi o “ofrandă celui mai însemnat coleg al nostru, William Shakespeare” și Gala
“Hop” își dorește să fie “o competiție profesională de cel mai înalt nivel, o
declarație puternică și personală a nevoii de a fi ‘NE-BUN PENTRU ACEASTĂ
LUME!’ ”. Astfel, această replică din “Hamlet” a devenit motto-ul Galei. Profesorul
Miklos Bacz prin noul format completeză Gala cu un demers pedagogic remarcabil
aplicat “Probei impuse”. În cinsprezece minute le-a oferit concurenților
posibilitatea să prezinte o scenă în doi într-o interpretare liberă a textului
ales cu o lună în urmă din momente din “A XII-a noapte” (Viola – Olivia), actul
unu, scena cinci sau ”Hamlet” (Hamlet – Ofelia), actul trei, scena doi ori
“Iulius Cezar” (Brutus – Cassius), actul patru, scena trei. “Este un prim pas
spre rol. Este ‘citirea cu picioarele’ a textului dramatic”, cum specifică în
programul de sală că se dorește a fi acest studiu. Concurenții trebuiau să dea
dovadă de analiza în profunzime a piesei alese, adaptarea liberă să evidențieze
acțiunea momentului, păstrând intențiile lui Shakespeare. Marile universități
de teatru din lume folosesc acest exercițiu în primii ani de studiu. “Proba
impusă” a ridicat cortina adevărului privind stadiul pregătirii din
universitățile de artă. În acest studiu concurenții trebuiau să arate expresiv
tensiunea acțiunii din scena respectivă,
nu să adapteze superficial replica. Când vom comenta pe scurt prezența fiecărui
tânăr în concurs la “Secțiunea individuală” sau “Secțiunea grup”, vom face
referiri și la modul de înțelegere a fiecăruia a rostului pedagogic al “Probei
impuse”.
În cele patru zile ale Galei, tinerii
concurenți au lucrat din zori până noaptea târziu. Diminețile îi mobilizau la
workshop-uri conduse de Andrei Flaviu Fălcușan și Andreea Gavriliu, apoi urmau
repetiții de adaptare la sală, iar după amiază intrau în concurs până seara
târziu când aveau ocazia să urmărească spectacole invitate. Efortul lor pentru
a învăța mai multe despre profesia aleasă, pentru a se instrui, merită toată
stima. Gala nu a fost pentru ei doar un concurs, ci și prilejul de a le fi în
imediata apropiere un pedagog de vocație precum Miklos Bacz.
Și actuala ediție a avut loc la “Vox
Maris Grand Resort” din Costinești, un domeniu elegant, oferit generos de
Nicușor Năstase, un patron care iubește teatrul și prețuiește artiștii. A
surprins participanții și prin oferta unei noi săli de spectacol, abia
construită. Sala a fost echipată cu toate cele necesare pentru teatru de
priceputul scenograf Adrian Damian; reflectoarele, mocheta și alte detalii au
fost aduse de la Teatrul Național “I.L.Caragiale” din Capitală. Pentru
realizarea acestei Gale un staff numeros a depus eforturi ca să asigure
condiții depline participanților. Directorul executiv, Aura Corbeanu și echipa
sa de la UNITER au demonstrat din nou, prețuire pentru tinerii concurenți.
Au participat la această Gală devenită
tradițională, 29 de concurenți – 18 pentru “Secțiunea individual” și 11 pentru
“Secțiunea grup”. Selecția lor petrecută în Capitală a fost efectuată de Mihai
Constantin – actor, Andreea Gavriliu – actriță și coregraf, Ada Milea – actriță
și cantautor, Bobi Pricop – regizor și Lia Bugnar – actriță, scriitoare,
regizoare.
Amintim că acest concurs a început cu
greu înainte de ’89 și s-a consolidat astăzi prin proiectul UNITER, ca
importantă șansă de afirmare pentru tinerele talente; câștigătorii au devenit
personalități de valoare ale mișcării noastre teatrale. Foarte mulți din marii
actori maturi consacrați, apreciați în teatre, film sau pe micul ecran, au fost
premiați la edițiile Galei “Hop”, unde au trecut primul… hop al afirmării.
Prezentăm pe scurt un jurnal al zilelor
de concurs. Vom sublinia în jurnal și premianții remarcați de un juriu alcătuit
din Victor Rebengiuc – actor, Andrei și Andreea Grosu – regizori fondatori ai
teatrului independent “Unteatru”, Dorina Chiriac – actriță, Ofelia Popii –
actriță.
5
septembrie
Deschiderea Galei “Hop”
Cei 29 de concurenți,
îmbrăcați uniform în costume de lucru negre au oferit un amuzant moment de
dans, cântec în jurul unui presupus conflict că unii sunt absolvenți la UNATC,
alții la Universitatea “Babeș-Bolyai” de la Cluj-Napoca, lor alăturându-se și
trei colegi de la Universitatea de Arte “George Enescu” din Iași. Celelalte
multe universități majoritatea particulare din țară și Capitală nu au avut
reprezentanți la Gală. În 26 de ani toate universitățile au produs aproximativ
4 000 de actori, în fiecare an sunt aproximativ 300 de absolvenți. Firește
marea lor majoritate sunt șomeri, nu își găsesc un loc în teatrele de stat și
nici în firava mișcare teatrală independentă. În 26 de ani când cultura a fost
trecută drept ultima roată la trăsura puterii, legislația este principalul
vinovat, în special cea a învățământului care a făcut din aceste universități
de artă … fabrici de rulmenți.
În deschidere au urmat apoi,
precizările privind intențiile meritorii ale proiectului Galei, susținute de
Ion Caramitru, președintele UNITER și directorul artistic, Miklos Bacz. O
surpriză a fost și prezența ministrului culturii, Corina Șuteu, primul ministru
care și-a arătat interesul pentru acest eveniment de când există Gala.
SECȚIUNEA INDIVIDUAL
ALINA
PETRICĂ – UNATC, clasa conf.univ.dr. Doru Ana, promoția 2012. Experiența
câștigată în o serie de spectacole unde s-a remarcat ca actriță, dansatoare și
cântăreață se făcea simțită și în concurs. A dovedit adeseori sensibilitate,
rostirea atentă a cuvântului, dar rămâne neconvingătoare tratarea alegerii unui
colaj complicat – “Sonată după Shakespeare”, după texte din “Romeo și Juliete”
și “Sonetul 66”. Ambalajul imaginii prin care vroia să transmită sensurile
cuvântului, prin costum și încărcarea cu efecte de dans și cântec, au
dezavantajat-o.
La “Proba impusă” a optat pentru scena
din “Hamlet” și a fost printre puținii concurenți care au reușit să
îndeplinească majoritatea din intențiile acestui “etude”. Era activă în acțiune
și trăia cu tensiune momentele de tăcere.
ADELA
BENGESCU – UNATC, clasa prof.univ.dr. Florin Zamfirescu, promoția 2014. “Treziți-mă,
spuneți-mi cine sunt!”, colaj din texte din “Regele Lear”, “Furtuna”, “Hamlet”
și “Romeo și Julieta” era un adevărat ghiveci de replici pe care dorea să-l
prepare în cele zece minute atribuite monologului. “Am fost rănită la creier”,
rostea într-o replică, dar “rana” era lipsa de inspirație în alegerea
colajului. Încerca să sugereze diverse personaje, de pildă, un Lear ca la
teatrul de revistă. Concurenta demonstra însă, în unele momente calitatea de a
relaționa convingător cu publicul.
La “Proba impusă” trecea neobservată pe
scenă, șoptind cuvintele fără atitudine față de acțiune aleasă.
CIPRIAN
ALEXANDRU VALEA – Universitatea “Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, clasa
lect.univ.drd. Ionuț Caras, promoția 2016. “DE-MENTIS”, colaj după “Richard al
II-lea”, “Henric al VI-lea”, “Hamlet” și “Regele Lear” și “Shakespeare și
Psihiatria Dramatică” de Alexandru Olaru, era un alt ghiveci de cuvinte cu
intenția penibilă de a puncta “manifestările nevrotice” ale unor personaje prin
scălămbăieli teatrale. Rămâne inexplicabil cum un tânăr actor înzestrat cu date
fizice și vocale a alcătuit un astfel de colaj. Se pare că dânsul, ca și alți
concurenți, nu a înțeles exact motto-ul Galei: “Ne-bun pentru această lume!”.
La “Proba impusă”, în cele 15 minute de
ilustrarea acțiunii din scena Ofelia – Hamlet, tânărul actor se remarca prin
asimilarea logică a acțiunii, prin coerența expresiei gestuale.
OANA
SERENA SECARĂ - Universitatea “Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, clasa
lect.univ.drd. Ionuț Caras, promoția 2016. “Încă nu am murit”, colaj din
monoloagele Ioanei d’Arc din “Henric al VI-lea”, tratat teatral prin o
sumedenie de efecte – mască, veșminte, au anulat sensurile majore ale replicii
lui Shakespeare. Încerca ilogic să prezinte … un nebun prin acest colaj.
Regretabil rămâne că tânăra concurentă și-a anihilat prin aceste artificii
teatrale, realele calități manifestate uneori în rostirea cuvântului.
La “Proba impusă” nu a reușit să
descifreze propunerea de exercițiu pe acțiune în scena din “Hamlet”.
ALINA LAURA ROTARU – UNATC, clasa prof.univ.dr. Valeria Sitaru, promoția
2012. În sfârșit, a fost primul concurent al zilei care a ales un colaj
inspirat pentru a își impune calitățile – “De vorbă cu tine”, fragment din “A
XII-a noapte”. Plăcută ca înfățișare, a încercat să definească în esență cele
două personaje, Viola și Olivia, cu accente de fin umor, bine plasate.
Intervențiile din off, nu își aveau însă, menirea să îi susțină interpretarea.
A ales și pentru “Proba impusă”, tot “A
XII-a noapte”, unde dezinvolt s-a adaptat exercițiului de acțiune.
ALINA LAURA ROTARU a obținut Premiul pentru cea
mai bună actriță a Galei.
IOANA-MARIA
REPCIUC – Universitatea “Babeș - Bolyai”, clasa prof.dr.habil. Miklos Bacz,
promoția 2014. “Limitact”, inspirat din “Îmblânzirea scorpiei” era colajul său
… neinspirat alcătuit. Și-a început “monologul” purtând o cușcă pentru păsărele
pe cap,și țipa rostind primele replici. Au urmat și alte efecte ilogice în
raport cu Shakespeare care au dezavantajat interpreta. Încerca o nebunie în
numele originalității și nu reușea să își evidențieze calitățile pe care le
deține.
La “Proba impusă” dovedea timiditate în
tratarea acțiunii.
SECȚIUNEA GRUP
“http;//eror500” în regia lui Vlad Trifaș, cu BOGDAN FLOREA ( UNATC,
clasa conf.univ.dr. Doru Ana, promoția 2015), LUCIAN IONESCU (UNATC, clasa
conf.univ.dr. Doru Ana, promoția 2012), COSMIN TEODOR PANĂ (UNATC, clasa
conf.univ.dr. Doru Ana, promoția 2012), LAVINIA PELE (Universitatea “Babeș -
Bolyai” din Cluj-Napoca”, clasa prof.dr.habil. Miklos Bacs, promoția 2014) și
ANDREI RADU (UNATC, clasa conf.univ.dr. Doru Ana, promoția 2015). Treizeci de
minute spectatorii, colegi de concurs, râdeau provocați de această comedie
horror după “Romeo și Julieta” și “Hamlet”. Spectacolul a și obținut prin
voturile online, Premiul publicului la “Secțiunea grup”.
Această - să îi spunem comedie horror - nu își avea rostul selectării decât
pentru a arăta cât de superficial au perceput unii, alegerea lui Shakespeare
drept temă a Galei. Groparii din “Hamlet” săpau mormântul Julietei, iar moarta
era purtată mereu prin scenă, se
întâlneau Romeo și Paris și duelau, aceasta era acțiunea parodică să îi zicem,
a reprezentației.
La “Proba impusă”, Bogdan Florea reușea
să puncteze credibil acțiunea, în scena din “Iulius Cezar”, ca și Lucian
Ionescu, în aceiași scenă, dar cu un alt partener. Și Cosmin Teodor Pană,
alături de un alt concurent, dovedea adaptarea la exercițiul de studiu din
“Iulius Cezar”. Un haz aparte aplica scenei din “A XII-a noapte”, Lavinia Pele.
Participarea lui Andrei Radu și l-a “Secțiunea individual” din ziua următoare,
obligă la un comentariu mai amplu.
SPECTACOL INVITAT
“EȘTI UN ANIMAL, VISKOVITZ!” după Alessandro Boffa, adaptarea
scenică și regia Tudor Lucanu, scenografia Irina Moscu, coregrafia Galea
Bobeicu, producție a Teatrului “Anton Pan” din Râmnicu Vâlcea, cu Mădălina
Ciotea, Reka Szasz (premiată la ediția Galei din 2014, cu distincția “1/10
pentru film la TIFF”), Vlad Bîrzanu, Olimpiu Blaj, Ciprian Necula, Cătălin
Asanache (concurent la Gală). Invitarea acestui spectacol de excepție poate fi
considerată o LECȚIE EXEMPLARĂ pentru ce presupune talentul autentic al unor
actori din tânăra generație, chiar dacă textul nu servea tema Shakespeare.
(Sunt și puține teatrele care au înscrise în repertoriu spectacole ușor
deplasabile cu piese ale bătrânului Will.) Sugestiv trata scenic regizorul
parabola textului în care Viskovitz trece prin multiple transformări, de la o
moleculă, la un pește, porc, etc până la un burete alcoolic. Actorii au avut de
parcurs o largă gamă de expresie, înfăptuită scenic remarcabil. Vlad Bîrzanu și
Ciprian Necula uimeau în diferitele transformări prin care trecea Viskovitz;
rostirea cu multiple sensuri a replicii, ținuta gestuală a fiecăruia, dovedeau
multiplele capacități deținute de acești tineri actori. Olimpiu Blaj și Cătălin
Asanache prezentau deosebit și alte transformări ale lui Viskovitz. Toți cei
patru actori citați, ca și Mădălina Ciotea și Reka Szasz au trecut și prin alte
personaje – Liuba, mama, tata etc, rezolvând credibil diverse tipologii desprinse din realtate și trecute în rost metaforic. Interpretarea, regia,
coregrafia și scenografia dezvoltau scenic perfect substratul parabolei.
Spectacolul poate fi considerat o bijuterie prețioasă a actului teatral.
6
septembrie
SECȚIUNEA INDIVIDUAL
MIHAELA
VELICU – UNATC, clasa conf.univ.dr. Doru Ana, promoția 2012. Alegerea textului
– “Julieta mea”, adaptare după “Romeo și Julieta”, era promițătoare pentru
cunoașterea calităților interpretei. Încercarea de teatralizare exagerată
printr-un dialog cu o fantoșă, o figurină roșie adusă în scenă și așezată pe un
scaun, relațiile interpretei stridente cu ea, anulau remarcarea concurentei.
Dialogul Julietei cu un așa zis Romeo, devenea o parodie pentru un spectacol de
revistă.
În câteva momente la “Proba impusă”,
concurenta se remarca prin tensiunea transmisă din dialogul-acțiune al scenei
din “A XII-a noapte”.
ANDREI RADU – UNATC, clasa conf.univ.dr. Doru Ana, promoția 2015.
“În căutarea muzicii”, după texte din “A XII-a noapte” era un colaj bine gândit
în scopul de a evidenția că interpretul deține calități diverse. Rostea cu sens
replica, încerca efecte de pantomimă dar, uneori agitația în mișcare îi frâna
comunicarea credibilă a intențiilor pentru descifrarea situațiilor.
La
“Proba impusă” încerca să construiască acțiunea scenei din “Hamlet”.
ANDREI RADU a primit Premiul pentru cel mai
bun actor, cât și Premiul publicului la
aceiași categorie.
ANDRADA
FUSCAȘ - UNATC, clasa prof.univ.dr. Adrian Titieni, promoția 2013. Cu ambiție a
dorit să treacă prin mai multe personaje feminine din “Romeo și Julieta”,
Othello”, “Macbeth” și “Cum vă place” în colajul “ShakespearEA”. În zece minute
era, evident foarte greu să sugereze personajele. Concurenta dovedea, uneori
frazarea cu sens a replicii, dar aglomerarea de personaje a colajului au
dezavantajat-o.
În exercițiul de studiu al “Probei
impuse”, tânăra actriță reușea să susțină în unele momente acțiunea scenei din
“Hamlet”.
RALUCA RADU – Universitatea “Babeș - Bolyai” din Cluj – Napoca,
clasa conf.univ.dr. Miriam Cuibus, promoția 2015. “Apemantus – De la Nebun la
Nebun”, colaj și adaptare după “Timon din Atena”, “Regele Lear” și “Hamlet”
erau baza interpretării originale a concurentei. A dovedit calități deosebite
prin rostirea replicii bine trecută prin gând interior și prin susținerea
excelentă a relației directe cu publicul. Machiajul strident și transformarea
vestimentației erau însă, artificii teatrale fără rost.
Perceperea acțiunii din “Hamlet”
susținută, completată și prin tăcerile cu tensiune marcate în dialogul cu
partenerul, îi aduceau remarcarea la
“Proba impusă”.
RALUCA RADU este câștigătoarea Premiului
“Sică Alexandrescu”, un premiu special al juriului acordat de la cea de
a V-a ediție.
ȘTEFAN PAVEL – UNATC, clasa conf.univ.dr. Doru Ana, promoția 2012.
“Tocilă Melancolicul”, colaj din “Cum vă place” rămâne una din puținele alegeri
repertoriale, reușite pentru un concurs cu tema Shakespeare. A reușit să
prezinte cu fin umor un personaj credibil, modern alături de chitara sa. Era
sincer implicat în stările melancolicului Tocilă, în manifestările susținute
prin moderarea cu sens a replicilor, fără să apeleze la efecte teatrale
exterioare situației.
La “Proba impusă” din prima zi de
concurs, nu a reușit adaptarea la studiul propus.
ȘTEFAN PAVEL a obținut Premiul pentru
prestanță și rostire scenică, acordat la inițiativa Dorinei Lazăr.
MARIA
PANAINTE - UNATC, clasa conf.univ.dr. Doru Ana, promoția 2012. Din nou, o
întâlnire cu un amalgam de replici în colajul din “Comedia erorilor”,
“Othello”, “Cum vă place” și “Cei doi tineri din Verona” sub titlul “Nebunia
geloziei” care dezavantaja concurenta. Au intervenit și efectele teatrale dreizorii.
Concurenta deținea calități, dar prezentarea prin colaj și ambalajul său,
amplifica rostirea exterioară a cuvântului.
În prima zi, la “Proba impusă”,
majoritatea concurenților, printre care și Maria Panainte, nu reușea adaptarea
studiului la spațiul de joc.
SECȚIUNEA GRUP
“VISUL
LUI ARIEL” adaptare după “Furtuna”, cu FLORIN IONUȚ CRĂCIUN (Ariel), TUDOR-RĂZVAN MORAR (Caliban) și
MARIAN OLTEANU (Prospero) de la UNATC, clasa prof.univ.dr. Florin Zamfirescu,
promoția 2014. Cei trei actori au dovedit pe deplin calitățile deosebite,
oferind un remarcabil spectacol, sugerând cu umor și fantezie personajele.
Fiecăruia i-a revenit un monolog, rostit ireproșabil. Florin Ionuț Crăciun
prezenta un spiriduș ale cărui ghidușii se susțineau și prin momente de
gimnastică acrobatică, ridicolul lui Caliban se marca prin expresiile lui
Tudor-Răzvan Morar, iar Marian Olteanu, cu umor puncta un altfel de Prospero.
“Visul lui Ariel” specula inventiv, o latură a scrierii prin interpreți, și nu
prin efecte teatrale derizorii sau vulgare. Exercițiul de originalitate al
celor trei, din păcate, nu a fost remarcat de juriu și nici preferat al
publicului.
La “Proba impusă”, cei trei tineri
actori au încercat în unele momente să se apropie de acțiunea scenei alese.
SPECTACOL INVITAT
“FATA DIN CURCUBEU”, textul și regia Lia Bugnar, interpretă - ILONA
BREZOIANU, tânără actriță care a obținut Premiul “Sică Alexandrescu” la ediția
Galei din 2013 și de atunci s-a remarcat în diferite spectacole pe scene
indepente sau la Naționalul din Capitală; recent a fost distinsă și cu premiul
de interpretare la festivalul teatrului independent UnderCloud pentru același
rol. Textul oferă un generos monolog despre situațiile prin care a trecut o
femeie și au marcat-o până a ajuns să practice prostituția pentru a trăi.
Impresionant construiește la nuanță personajul, actrița Ilona Brezoianu.
Trăiește intens fiecare amintire și își ia publicul partener permanent; stările
și aspirațiile personajului le completează prin cântece cu finețe interpretate,
prin expresii gestuale. Ilona Brezoianu a prezentat concurenților spectatori, O LECȚIE DE ACTORIE prin știința înțelegerii profunzimii replicii, prin
sinceritatea expresiei.
7
septembrie
SECȚIUNEA INDIVIDUAL
MARIA
- VERONICA VÂRLAN – UNATC, clasa prof.univ.dr. Adrian Titieni, promoția 2016.
“O felie de Shakespeare (Scrisori către Ofelia)”, colaj din “Hamlet” părea o
idee interesantă de monolog. Tratarea scenică era însă, penibilă într-un decor
cu o cadă de baie cu pământ și flori în interior și cu dușul de rigoare.
Costumul vroia să sugereze că Ofelia nu mai e fecioară. Ansamblul vizual ales
nu servea concurenta care în unele momente, dacă o priveai cu ochii închiși,
rostea sensibil replica.
La “Proba impusă” a trecut neobservată.
CĂTĂLIN
ASANACHE - Universitatea “Babeș - Bolyai”, clasa prof.dr.habil. Miklos Bacz,
promoția 2014. Hamlet, studiu inspirat din “Hamlet”, cum și-a intitulat
textul, în interpretarea concurentului nu arăta că a … studiat piesa. Îmbrăcat
în costum de epocă, rostea plat replica cu pauze interminabile pe care nu le
susținea prin expresie. În aceste pauze, zâmbea fără rost publicului. După
prezența activă în spectacolul invitat “Ești un animal, Viskovitz”, se arăta în
concurs a fi, un actor amator. A dovedit atunci că are calități sub îndrumarea
regizorului, dar în recital a dezamăgit.
A optat la “Proba impusă” pentru scena
din “Iulius Cezar” și erau momente când puncta tensiunea acțiunii.
DANIEL
NUȚĂ – UNATC, clasa conf.univ.dr. Doru Ana, promoția 2015. Vroia se pare să
prezinte original pe Richard al III-lea în “Regatul meu pentru un ban”, colaj
de monoloage din “Richard al III-lea” cum se preciza în programul Galei. Venea
din sală ca un cerșetor bezmetic, târând o rămășiță de căruță, în care se afla
recuzita sa pentru Richard, rostind “Îmi dați un ban”. Imaginea era de un
kitsch oribil. Când a vrut să fie Richard, dacă nu îl priveai, rostea cu sens
multe replici, dovedind calități. Recitalul său a fost îngropat de ambalajul
ales.
Se implica în acțiunea scenei din “Iulius
Cezar” credibil, la “Proba impusă”.
CRISTINA JUNCU – UNATC, clasa conf.univ.dr. Doru Ana, promoția 2015.
“Al tău H”, după texte din “Hamlet” era un colaj convenabil pentru
interpretarea Ofeliei. Tânăra actriță și-a afirmat personalitatea în spectacole
din teatrul de stat sau independent, dar inexplicabil, emoția concursului și-a
pus amprenta în monologul său. Intențiile de creionare cedibilă, cu
sensibilitate, a profilului Ofeliei se făceau simțite abia, în ultimele minute
ale probei individuale.
La “Proba impusă”, modest s-a implicat
în acțiunea scenei din “Hamlet”.
Premiul publicului pentru cea mai bună actriță, prin voturi online
a revenit concurentei, CRISTINA JUNCU.
ȘTEFANIA
– CARMEN MISĂILĂ - Universitatea “Babeș - Bolyai” din Cluj – Napoca, clasa
conf.univ.dr. Miriam Cuibus, promoția 2015. În “Hamlet: exercițiu de
fragilitate”, după texte din “Hamlet”, concurenta intenționa să fie, absurd, o
… Hamletă. În acest exercițiu apela la tot felul de modalități de exprimare,
cântece, relaționarea cu publicul, dar nu reușea să transmită mai nimic prin
acest “travesti” verbal, la care a apelat.
La “Proba impusă” din prima zi,
a trecut neobservată.
EDUARD
- CRISTIAN TRIFA - Universitatea “Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, clasa
lect.univ.drd. Ionuț Caras, promoția 2016. A intenționat să se prezinte
printr-un colaj de texte din “Richard al III-lea” intitulat “Unchiu’ Richard”.
Se vroia a fi un claun care satirizează cumplita figură a lui Richard. Când
demersul său începea să prindă sens, recitalul s-a încheiat brusc, sub timpul
alocat desfășurării.
În scena din “Iulius Cezar” de la
“Proba impusă”, reușea în unele momente să sugereze acțiunea.
ALEXANDRU VOICU - UNATC, clasa conf.univ.dr. Doru Ana, promoția 2015.
“Marele mecanism”, adaptare după “Hamlet” era colajul său care integra o serie
de replici cheie din piesă. Tânărul concurent merită toată stima pentru
participarea la Gală după un accident în urma căruia se deplasa în cârje, cu un
picior în ghips. A reușit să impresioneze însă, prin rostirea cu dibăcie a
textului, chiar dacă starea sa fizică nu îi permitea ilustrarea și prin
expresia mișcării.
La “Proba impusă” a găsit soluția de a
fi prezent pentru exercițiul – studiu.
ALEXANDRU VOICU a fost distins cu Premiul
“Ștefan Iordache” – Marele Premiu al Galei Tânărului Actor “Hop” căruia
i se alătură și Premiul Vox Maris și Premiul “1/10 pentru film la TIFF”, inițiat de Tudor
Giurgiu.
SECȚIUNEA GRUP
“+ LORENZO” de Daniel Chirilă după “Romeo și Julieta” cu DANIEL
CHIRILĂ (Lorenzo), LOREDANA COSOVANU (Fata), absolvenți ai Universității de
Artă “George Enescu” din Iași, clasa prof.univ.dr. Mihaela Arsenescu Werner,
promoția 2012 și TIBERIU ENACHE (Băiatul), de la aceiași universitate și clasă
de studiu, promoția 2015. Textul se vroia a fi un fel de parodie comico –
tragică, în care doi adolescenți de astăzi se îndrăgostesc și precum Romeo și
Julieta, vor să le unească destinele părintele Lorenzo, luat prizonierul lor,
și apoi să se sinucidă. Pe acest text fragil conceput, actorii reușeau totuși,
momente apreciabile în interpretare. Loredana Cosovanu a obținut la ediția din
2012 a Galei, Premiul pentru cea mai bună actriță, și din nou și-a demonstrat
talentul, prezentând cu temperament o adolescentă naivă, curioasă,
îndrăgostită, colorând cu fin umor profilul personajului. Tiberiu Enache reușea să fie
plauzibil în băiatul adolescent cu ifose de matur. Un Lorenzo, luat prizonier
chinuit, Daniel Chirilă îl prezenta atent să nu meargă pe panta exagerărilor.
Cei doi tineri actori, la “Proba impusă” se integrau fiecare – Daniel Chirilă
în scena din “Iulius Cezar” și Tiberiu Enache în cea din “Hamlet” –
solicitărilor studiului de acțiune în relația dialogului.
“+ LORENZO” obține la “Secțiunea grup” Premiul
“Cornel Todea” pentru cea mai bună trupă de actori.
SPECTACOL INVITAT … așa zisă, surpriză!
“MĂLĂIEȘ ÎN CĂLCĂIEȘ” după “Capra cu trei iezi” de Ion Creangă, regia - Daniel
Chirilă, cu Loredana Cosovanu, Alina Mîndru, Claudia Chiraș, Tiberiu Enache,
Alex Iurașcu, Ovidiu Cosovanu, Daniel Chirilă, Producător – Frilensăr &
Teatrul Luni de la Green Hours. După remarcabilele demonstrații de actorie și
teatralitate din spectacolele anunțate a fi invitate - “Ești un animal,
Viskovitz!” și “Fata din Curcubeu”, a venit și această surpriză … neplăcută.
Actorul Daniel Chirilă, ambițios vrea să fie și regizor și dramaturg, iar
proiectul său “după” Ion Creangă avea drept rezultat un spectacol de revistă
pentru copii. Urmărea aceiași acțiune, încercând actualizarea și un final
pueril moralizator, totul împănat cu încercări de dansuri folclorice. Familia
Wolf și familia Capră, actualizau povestea. În caietul program al Galei,
concurentul Daniel Chirilă preciza că aceast concurs “te mai spală de
prejudecăți și ifose”. Spectacolul său era însă, numai ifose. Actorii se
străduiau, în funcție de posibilități, să dea credibilitate “ifoselor”
adaptării și regiei. Loredana Cosovanu, Claudia Chiraș, Tiberiu Enache sau
Daniel Chirilă încercau să creioneze tipologii, iar publicul se amuza copios la
fițele de estradă ale lupului. Astfel de “ifose” nu spulberă “prejudecăți” și
nu impun valori.
8
septembrie
SPECTACOL INVITAT – “DOR DE EMINESCU”
Eminescu rămâne comoara noastră
de care trebuie să ne amintim mereu, demonstra acest spectacol memorabil.
De notorietate este faptul că
Ion Caramitru dă viață versului, cuvântului, ca nimeni altcineva. De ani buni,
poartă pe scena noastră și pe cele de peste hotare, “dorul de Eminescu”, de a
ne aminti de el mereu privind realitatea, alături de clarinetistul unicat
Aurelian – Octav Popa. Cei doi brodează emoție în jurul cuvântului lui
Eminescu, o plasă în care prinde sufletul și mintea spectatorilor.
“Dor de Eminescu” nu este un
recital de versuri, ci o poveste despre sentimente, atitudini, trăite de orice
om, alcătuită din proza, versurile și scrierile filosofice, gândite de
Eminescu. A îmbinat abil vers și proză, Ion Caramitru într-un discurs despre viață
și esența ei. Alături de Aurelian – Octav Popa transmite miezul cuvintelor
impresionant. Muzica originală a clarinetistului nu acompaniază cuvântul,
clarinetul “vorbește” și continuă ideile rostite de Ion Caramitru. Fiecare din
cei doi, povestesc despre noi și stările noastre de astăzi, pe o scenă goală cu
trei scaune, fără nimic exterior ca efect. Ion Caramitreu este marele meșter al
descoperirii și transmiterii bogăției de sensuri conținute de o frază sau un
cuvânt.
“DOR DE EMINESCU” rămâne un
STRĂLUCIT EXEMPLU de ce presupune ARTA
de comunicare a gândului. Trebuie subliniat că publicului din sală,
alcătuit din concurenți și invitați, i se tăiase parcă răsuflarea, ascultând pe
cei doi maeștri.
ÎNTÂLNIRE CU … FILMUL
O altă idee excelentă a
directorului artistic, profesorul Miklos Bacs, a fost de a prezenta scurte
momente de dialog între concurenți, filmate și inspirate de secvențe din
cunoscute filme românești. Tinerii actori colaborează sau vor colabora cu
cinematografia și o astfel de inițiativă a fost binevenită. Mulți privitori au
fost uimiți să descopere că unii concurenți erau admirabili în aceste scurte
momente, după ce în probele Galei nu au reușit să se remarce. Inițiativa poate
ar trebui continuată la următoarele ediții pentru că există o mare diferență
între arta actorului de teatru și cel de film.
“NE-BUN PENTRU ACEASTĂ LUME”
Rezultatul workshop-urilor
coordonate de Andreea Gavriliu, Ada Milea, Tudor Lucanu și Horia Suru a prins
fermecător viață într-un scurt spectacol final, prezentat de concurenți. Au
cântat, au dansat și-au exprimat speranța în evoluțiile viitoare.
A urmat apoi, mult așteptată
decernare a premiilor.
P.S.
Ca și anul trecut, Gala a fost prezentată de tânărul actor Alex Bogdan, devenit
specialist în astfel de evenimente – Gala
filmului “Gopo” sau Festivalul Comediei Românești, etc. Și-a dorit să
fie un … bufon “cool” în acest rol, spre deliciul spectatorilor. Prezentarea sa
se dorea plină de poante de estradă și uita adeseori să anunțe clar ce urmează.
Spunea, uneori doar prenumele unora din cei 38 (!!) de concurenți câți credea
dânsul că sunt, iar posibilul lor CV devenea un prilej de bășcălie. Alex Bogdan
a avut însă, succes ca și “Vacanța mare” cândva. El este un actor de talent și
de curând a reușit un remarcabil Petruchio în “Îmblânzirea scorpiei” la Teatrul
de Comedie. Prezența în astfel de manifestări îi aduce popularitatea pe termen
scurt însă, bufoniada sa devine manieră, iar tânărul actor poate mult mai mult
decât asta.
EMOȚIE LA SUPERLATIV
Cortina peste Gala
Tânărului Actor – “Hop” a căzut într-un mod original. Profesorul Miklos Bacs a
rugat în final, concurenții și invitații, să ia fiecare la ieșirea din sală,
câte un lampion pe care să scrie o replică din Shakespeare și apoi, la malul
mării să îl aprindă și să-i dea drumul spre cer. Sute de lampioane au luminat
apoi, cerul alături de stele! Cu speranțe în suflet, toți au adus astfel un
omagiu … strălucit celui pentru care teatrul a fost oglinda vremii.
Superbă inițiativă de trezire la rostul
teatrului în care a crezut Shakespeare și credem și noi astăzi!
CÂTEVA OBSERVAȚII GENERALE
# Ediția
a XIX-a a Galei Tânărului Actor – “Hop”,
închinată lui Shakespeare a fost un eveniment cultural.
# Formatul
nou inițiat de profesorul Miklos Bacs a adus nu numai reguli noi - alegerea
obligatorie a temei: Shakespeare și “Proba impusă” -, ci posibilitatea
tinerilor concurenți de a continua cizelarea harului pe care îl dețin.
#
Poate viitoarea ediție va merge pe același demers. Tema Galei poate fi și Cehov
sau Caragiale pentru cunoașterea mai profundă de către tinerii actori a acestor
mari dramaturgi.
#
Tinerii concurenți, în marea lor majoritate au ambiționat să fie novatori în
expresie teatrală, după modelul unor colegi regizori. Punerea în practică
scenică a intenției lor a fost în dezavantajul interpretării textelor alese.
Încărcarea cu efecte a monoloagelor, nu arăta că Shakespeare rămâne
contemporanul nostru, reușea numai să terfelească sensurile cuvântului
bătrânului Will.
#
Alcătuirea multor colaje din scrierile lui Shakespeare era facilă. Concurenții
fie că ambițioși vroiau să arate că sunt capabili să interpreteze mai multe
personaje, fie că … nu citiseră cu
atenție piesele lui Shakespeare.
#
“Adaptările” sau precizările “După” Shakespeare nu confirmă originalitate
culturală, când de pildă, Ofelia era trimisă de Hamlet la bordel. Jocul de-a
dramaturgia, de a fi mai presus de Shakespeare, nu era în de favoarea
concurenților.
#
Tehnica vorbirii necesară unui actor și-a arătat din nou absența. Impostarea vocii,
frazarea, dicția, rămân lipsuri mari ale tinerilor actori.
# Puzderia
de doctori profesori de la numeroasele universități din țară a fost
reprezentată, în urma selecției concurenților, doar de cei 11 concurenți de la
clasa conf.univ.dr. Doru Ana, de cei 4 de la clasa prof.univ.dr. Florin
Zamfirescu, de cei 2 de la clasa prof.univ.dr. Adrian Titieni, de un concurent
de la clasa prof.univ.dr Valeria Sitaru – toți dascălii fiind de la UNATC, de 3
de la clasa prof.dr.habil. Miklos Bacs, de 3 de la clasa conf.univ.dr. Miriam
Cuibus și de 3 de la clasa lect. univ drd. Ionuț Caras – dascălii fiind de la
Universitatea “Babeș - Bolyai” din Cluj – Napoca. Acestor două universități li
s-a alăturat și Universitatea de Arte “George Enescu” din Iași prin trei concurenți
de la clasa prof.univ.dr. Mihaela Arsenescu Werner. Celelalte universități din
țară și Capitală, nu au avut cine să le reprezinte!
#
Noroc și succes doresc celor care au concurat la Gala Tânărului Actor – “Hop”
și dacă nu au introdus într-un colaj al recitalului personal, sfaturile lui
Shakespeare pentru actori, îmi permit să le amintesc, prin citatul din
“Hamlet”, actul 3, scena 1:
“
Recită tirada, rogu-te, cum ți-am rostit-o eu, ușor curgător; dacă răcnești,
așa cum fac mulți dintre actorii ăștia, mai bine îl pun pe crainicul cetății
să-mi recite versurile. Nici nu despica văzduhul cu mâinile, așa de parcă ai
tăia lemne, ci fii în totul domol (…) Nu fi nici moale, ci lasă-te călăuzit de
bunul simț pe care îi ai; potrivește-ți gestul după cuvânt, cuvântul după gest,
ținând seama mai ales de un lucru, să nu întreci măsura lucrurilor firești. Tot ce depășește măsura se îndepărtează de scopul teatrului,
al cărui rost, dintru-nceputuri și până acum, a fost și este să-i țină lumii
oglinda în față, ca să zic așa, să-i arate virtuții adevăratele ei
trăsături, lucrului de scârbă propiul său chip, și vremurilor și mulțimilor
înfățișarea și tiparul lor. Dar întrecând măsura sau neîmplinind-o, chiar
dacă-l faci să râdă pe cel nepriceput, nu poți decât să-l amărăști pe cel cu
minte sănătoasă (…)”
Fotografiile
premianțiilor sunt realizate de Maria Ștefănescu și Adi Bulboacă.