O ÎNCERCARE DE TEATRU SOCIAL-POLITIC
Catalanul Guillem Clua este dramaturg
și regizor, multi-premiat în Spania. Dramaturgul mărturisește că acțiunea din
textul său a fost inspirată dintr-un fapt real, ajutorul solicitat la ONU de
guvernul Insulelor Maldive, alarmat de amenințarea dispariției unor insule din
cauza încălzirii globale. Acțiunea piesei care se desfășoară pe două planuri
este însă, simplist concepută. Maldive devine Malvati. Un plan al unui conflict
cu tentă de familie se petrece între cele trei personaje centrale, președintele
insulei Malvati, fiica sa Christine Shawen și iubitul ei, Kawi Altaff, toți
membri în conducerea țării insulare, iar celălalt conflict propune întâlnirile
președintelui cu reprezentanți de la Națiunile Unite ai unor țări importante,
în căutarea de ajutor. Cei din Grecia, Canada, Israel, Palestina, SUA, etc, par
interesați de cei din mica insulă, dar pretențiile lor de a le fi gazde, pot distruge
identitatea culturală, națională a celor din Malvati. În acele scurte scene cu
reprezentanți ai unor țări cunoscute, se fac trimiteri și spre situația
emigranților. Guillen Clua în tratarea subiectului se apropie de stilul
teatrului social-politic, fiind inspirat și de conflictul din Spania prin
naționalitățile din Catalonia și Țara Bascilor.
Bobi Pricop, un tânăr regizor în plină
evoluție, aplică spectacolului metoda sa de inovare a teatralității prin
efectele instalației multimedia, apreciate și în proiecțiile video din “O
întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții” de la Teatrul Național din
București. De astă dată, cum textul este modest prin propunerea celor două
planuri, regizorul folosește instalația multimedia, în special pentru prezentarea
discuțiilor purtate la ON, interpretate de actori în foaierul mare și
proiectate pe fundalul scenei în fața spectatorilor. În scenă se vor confrunta
“în direct”, doar cele trei personaje din conducerea comunității din insulă,
dar vor fi proiectate atunci, pe fundalul cu multe ecrane de forme diferite,
scene video cu protagoniștii în luptă cu apa. Regizorul conduce montajul celor
două planuri pentru a da flux ritmului acțiunii.
Spectacolul debutează în sala de
expoziție din foaierul sălii Studio, unde în costum de scafandru, președintele
din Malvati, Vicent, susține monologul disperării situației în care se află
țara sa și solicită ajutor pentru salvarea insulei invadată de ape prin topirea
ghețarilor. Publicul va intra apoi, în sala de spectacol și prin “Instalația
multimedia – MIZDAN, Dan Andrei Ionescu, Luca Achim”, se vor transmite din
același spațiu al expoziției, scenele de la Națiunile Unite, interpretate de
actori, proiectate în fața spectatorilor pe fundalul scenei. Inventivitatea
acestei “instalații” se va manifesta și prin efectele video de proiecții cu
imagini în apă ale celor din Malvati. Regizorul Bobi Pricop manipulează
montajul celor două planuri, dominant fiind pentru tematica textului, cel cu
prezența la ON. Încearcă astfel, Bobi Pricop o inovație teatrală, o nouă
convenție de receptare, numai că fragilitatea textului nu o susține
convingător. Tradarea celor două planuri diferită vizual prin absența “în
direct” a interpreților în confruntările de la ONU, afectează creșterea
tensiunii necesară impunerii situației dramatice cu care se confruntă cei din
insulă.
Ansamblul imaginii generale a
reprezentației are susținere în scenografia inspirat imaginată de Velica Panduru,
prin costumele speciale ca linie pentru a sugera comunitatea din Malvati și
cadrul decorului.
Actorii sunt cei care reușesc în multe
momente să pună în pagină emoțională textul, cu tensiune, cu măsură în tratarea
replicii și a ținutei gestuale. Dan Aștilean remarcabil prezintă disperarea
președintelui Vincent Shawen în fața dezastrului natural care îi amenință țara
și dorința de a găsi urgent soluții de salvare pentru cei 30.000 de supuși. În
interpretare, actorul se ferește de exagerări în caracterizarea personajului
drept un șef speculant al patriotismului și conduce evoluția lui Vincent ca un
om cu sufletul chinuit de amenințările naturii; susține, de asemenea atent,
relațiile cu partenerii. Excelentă este tânăra actriță Ioana Anastasia Anton în
rolul Christinei, fiica președintelui cu funcție în guvern, prezentată ca o
femeie demnă, conștientă de situația gravă a comunității, îngrijorată însă, și
de viitorul copilului pe care îl va naște. Un rol dificil, Kavi Altaff,
ministru în guvern, dar care nu este născut în Malvati, revine lui Mihai
Smarandache care îl interpretează admirabil; subliniază responsabilitățile lui
Kavi în funcția sa importantă, dar și grija pentru viitorul copilului său cu
Christina, e preocupat insistent, dar calm în manifestări pentru căutarea unor
soluții. Cezar Antal rezolvă cu pricepere, la nuanță, trecerea prin multele
tipologii care îi revin – primul om din istoria insulei, un funcționar, mai
mulți delegați la ONU în numeroasele scene proiectate publicului; abil
sugerează șiretenia, egoismul unor personaje.
“Kepler – 438b” poate fi considerat un
experiment teatral din zona teatrului social-politic, dar textul este fragil în
construcție. Intenția de a fi tratat drept o tragicomedie rămâne minoră și sub
aspect comic, dar și tragic.
sunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327