NOUĂ ABSOLVENȚI DE NOTA ZECE
Directorul Teatrului
“Bulandra”, regizorul Alexandru Darie și alți manageri de teatru, sunt
preocupați să acorde sprijin tinerilor actori și regizori ale căror spectacole
le primesc în sălile studio ale teatrelor. Teatrul “Bulandra” a găzduit un
examen de masterat – “Tango” pe care îl vom comenta în curând și preia acum, un
examen de licență din acest an, după trei ani de studiu la UNATC – “Incendii”,
ce devine un spectacol … “incendiator”. Din păcate, programul de sală, nu precizează
proveniența spectacolului sau că numai tânăra actriță, Cristina Constantinescu
a absolvit studiile în urmă cu doi ani, restul fiind finaliști în 2016.
Important rămâne însă, că Teatrul “Bulandra” include în repertoriu un spectacol
realizat de o echipă tânără care pășește cu dreptul în viața teatrală și
promite o bună evoluție.
Uluitor este cum o absolventă a trei
ani de studiu la regie, Irina Alexandra Banea alege un text foarte complicat și
conduce punerea sa în scenă ireproșabil, cu maturitate profesională,
inventivitate, dovedind și un bogat bagaj cultural. Irina Alexandra Banea își
impune personalitatea și printr-o atitudine foarte rar întâlnită la tinerii
regizori – construiește o echipă de actori din colegii de generație, iar prin
obțiunea repertorială urmărește să le pună în evidență calitățile, majoritatea
fiind distribuiți în mai multe roluri.
“Incendii” este o piesă scrisă de Wajdi
Mouawad, o personalitate complexă a teatrului contemporan. Scriitor, actor,
regizor și “manager” al unor companii din Franța și Canada, Wajdi Mouawad s-a
născut la Beirut, a copilărit în Liban și a studiat în Canada. Obține
consacrarea internațională prin tetralogia “Le sang des promesses” care include
și “Incendii”. Trebuie subliniat că scriitorul cunoaște dramele din țările
Orientului Mijlociu care îl și inspiră pentru un teatru ce poate fi considerat,
socio-politic. Nu condamnarea directă a războiului și violenței rămân aspecte
principale ale conflictului și tematicii piesei “Incendii”, ci dramele
victimelor unei lumi dezintegrate moral de război.
|
Maria Vârlan (Nawal) |
Autorul
urmăește să aducă în contemporaneitate mesajele teatrului antic și se inspiră
din Sofocle, mitul lui Oedip pentru istoria uneu femei libaneze, Nawal,
prezentată pe două planuri – trecutul său și ecoul în prezent. Montajul celor
două planuri este alert și complicat, replica fiind sensibil ambalată în
accente poetice. Tânăra regizoare se încumetă să aleagă această piesă
originală, unde planul trecutului poartă amprentele războiului, violenței, disperării și mentalității
tradiționale a unei societăți din Orientul Mijlociu, iar prezentul e încărcat
de urmări tragice. Irina Alexandra Banea, inteligent nu exploatează scenic
fundalul socio-politic al războiului, ci efectele asupra oamenilor. Regizoarea
își concentrează atenția pe linia unei analize psihologice adânci a celor
afectați de război, cei care l-au trăit și urmașii lor. Tema urmărită excelent
de regizoare este Omul cu sufletul chinuit și în unele cazuri mutilat de lumea
zdruncinată de război.
Întâlnim în acest spectacol un decor
simplu, dar nu simplist, alcătuit din “practicabile”, mânuite firesc de
interpreți pentru a marca semnificativ locul acțiunii. Costumele desemează
specificul societății, timpul acțiunii și profilul personajelor. Această
scenografie servește rafinat conceptul regizoral și aparține experimentatului
Vladimir Iuganu. Mai întâlnim în reprezentație și proiecții cu imagini alese
pentru a completa decorul, dar și substratul unor scene prin metafore vizuale.
Regia folosește proiecțiile ca și efectele de lumină pentru a spori tensiunea
fiecărei secvențe din planul trecutului. Sunt secvențe memorabil construite, ca
de pildă nașterea eroinei principale Nawal când era adolescentă, relațiile dintre cele două
prietene de suferință, Nawal și Sawda, uciderea violentă a fotografei, etc.
|
Antonia Din (Sawda) și Maria Vârlan (Nawal) |
Spectacolul impresionează și taie mereu
respirația spectatorilor prin interpretarea tinerilor actori pe care Irina
Alexandra Banea îi consideră mijlocul principal de exprimare a demersului
regizoral. Fiecare scenă de confruntării între diverse personaje sau de
susținerea unui monolog dramatic, poate fi considerată un examen de nota zece
pentru actori. Rolul central al mamei Nawal revine tinerei actrițe Maria
Vârlan. În prima scenă, notarul Hermile Lebel (Constantin Dogioiu) le citește
testamentul lui Nawal, celor doi copii gemeni ai săi, tinerii Jeanne (Cristina
Constantinescu) și Simon (Răzvan Enciu). Scrisorile din testament atribuite
fiecăruia, le solicită căutarea tatălui necunoscut și a unui frate necunoscut
lor – Nihad (Denis Hanganu). Căutările celor doi tineri vor provoca evocări din
trecutul misterios pentru ei, al mamei. Maria Vârlan în fiecare secvență din
trecut, definește profund stările dramatice prin care a trecut Nawal în
căutarea fiului născut în adolescență, “femeia care cântă” în închisoare, cum
și-o amintesc cei care au cunoscut-o. Tânăra actrița se transpune în stările
personajului cu forță dramatică matură, cu sensibilitate, deosebită fiind și în
monologul evocărilor suferinței femeii disperate care își caută copilul pe
tărâmul războiului și terorii.
|
Denis Hanganu (Nihad) |
Cum dramaturgul urmărește punerea în
actualitate a mitului lui Oedip, acel fiu născut în adolescență de Nawal și dus
la un orfelinat prin autoritatea familiei sale tradiționale, va deveni
teroristul Nihad în război, căruia îi va cădea victima unui viol mama sa Nawal.
Excelent reușește să îl întrupeze pe Nihad, tânărul actor Denis Hanganu.
Actorul marchează subtil cum societatea, războiul l-au transformat pe Nihad
într-un adevărat monstru. Denis Hanganu caracterizează cu personalitate, la
nuanță și alte trei personaje, trece dezinvolt de la unul la celălalt și pentru
fiecare își schimbă gama expresiei, fiind de nerecunoscut. Va fi Portarul
școlii, Soldatul 1 și Wahab, tânărul
îndrăgostit de adolescenta Nawal, iar din
dragostea lor se va naște Nihad.
|
Flavia Hojda (Nawal la 14 ani) și Denis Hanganu (Wahab) |
Atenționează asupra calităților sale speciale
Flavia Hojda distribuită în Nawal adolescentă prin farmecul naivității și
durerea provocată de regurile autoritare ale familiei care îi
instrăinează copilul. Publicul mai poate cunoaște posibilitățile multiple pe
care le deține Antoania Din în interpretarea a patru personaje. Dintre
acestea, Sawda prietena lui Nawal îi prilejuiește să interpreteze cu finețe
profilul unei femei curajoase, dăruită prieteniei și cauzei de a descoperi
adevărul. Minunat definește tânăra actriță și esența
celorlalte roluri ce îi revin.
|
Răzvan Enciu (Simon) și Cristina Constantinescu (Jeanne) |
Jeanne
și Simon sunt două partituri dificile pe care Cristina Constantinescu și Răzvan
Enciu le interpretează remarcabil, descoperind stările interioare ale celor doi
copii ai lui Nawal provocate de mama care nu le-a destăinuit nimic din trecutul
ei. Cristina Constantinescu deține știința de a sugera gândurile interioare ce
o frământă pe Jeanne, o profesoară de matematică aflată pe drumul descoperirii adevărului care trece prin diverse situații dramatice. Tibaci sub alt chip,
actrița prezintă și alte două personaje cu rol de argument în acțiune – Jihane
și Elhame. Revoltele fiului Simon pe
tăinuirile mamei, cât și aflarea adevărului care îi schimbă comportamentul sunt
subliniate expresiv de Răzvan Enciu. De nerecunoscut este același actor prin
modul de abordare a altor trei personaje argument al situațiilor – Medicul,
Abdessamad și Soldatul II, demonstrând și el că deține o largă paletă pentru
tratarea unor game diverse de partituri. Adrian Piciorea se remarcă la rândul său
în patru personaje – Antoine, Ralph, Chamseddine și Ghidul speculând inportanța
lor în situațiile evocate din trecut.
|
Constantin Dogioiu (Notarul) |
Notarului acțiunea îi atribuie rolul de
declanșator al conflictelor și Constantin Dogioiu, actor și în “Tango”,
lansează provocator necesitatea căutăriilor celor doi frați pentru a dezvălui
destinul lui Nawal. Actorul dă personajului o tentă de mister și nu uită să
sugereze că viața lui Nawal s-a petrecut într-o lume dezmembrată moral. Din
off, modelează vocal o amintire emoționantă despre Nawal, actorul Dan Aștilean.
Rar, foarte rar se ivește surpriza
întâlnirii reușite cu o echipă de tineri absolvenți ai studiului de trei ani la
regie și actorie de la UNATC. Echipa a avut și marea șansă ca examenul de licență prezentat admirabil – “Incendii” să devină un spectacol înscris în repertoriul Teatrului “Bulandra”.
P.S.
Din culisele Galei Absolvenților 2016 de la UNATC am aflat că s-au acordat
premii și unor membrii ai echipei spectacolului “Incendii”, numai că site-ul
universității nu a avut timp să comunice nimic!