UN SPECTACOL ÎN STIL TRADIȚIONAL DISCUTABIL …
Punerea în scenă a
unui spectacol de operă implică astăzi, în mileniul trei, o tratare mult mai
profundă pentru a îl apropia de prețuire, în special, din partea publicului
tânăr. Stilul tradițional solicita din partea interpreților, mai mult o
interpretare performantă vocal a personajelor și mai puțin construirea
credibilă a lor. În stilul tradițional, clasic de pildă, Violeta din “Traviata”
putea fi interpretată cu succes, chiar dacă silueta sa era masivă. Spectacolele
de operă în stilul tradițional, ilustrau fastuos epoca timpului acțiunii prin
decor și costume, iar interpreții erau mereu în prim planul scenei cu ochii la
dirijor pentru a le indica intrările în ariile personale; relațiile dintre
personaje erau ignorate. Interpreții nu se apropiau de arta actorului pentru a
reda subsatanța rolului atribuit, executau partitura vocală cu măestrie, în
funcție de posibilități și spectacolul nu avea o profundă consistență emoțională solicitată de
partitură. În prezent la marile și celebrele opere din lume, stilul tradițional
a apus. În primul rând, dotările tehnicii moderne nu mai solicită interpreții
să stea cu ochii la dirijor, fiind fixate mascat în decor ecrane cu chipul
acestuia. Regizorii le solicită interpreților și tratarea în profunzimea
expresiei a personajelor, nu numai performanțe vocale, iar viziunea regizorală
încearcă să aducă substratul libretului cât mai apropiat de timpul actual. Un
spectacol de operă este o îmbinare a muzicii cu teatralul, nu mai poate fi
astăzi doar, un concert ilustrat stângaci.
Mario De Carlo vrea să fie un creator multilateral al unui spectacol de operă și concepe ambițios decorul, costumele, lumina și evident regia. Biografia sa e bogată, în special prin realizarea unor spectacole în Italia, nu și la Teatru Scala din Milano, dar lucrează și la noi la opera din Cluj, Timișoara, Iași și acum la București, semnând regia, decorul, costumele și luminile reprezentațiilor. În 2012, Ministerul Culturii și Cultelor cum se numea pe atunci, îi acordă premiul “Gala Artelor Spectacoluli Muzical”, singura distincție de altfel, pe care o deține.
Funcțional
panta îngreunează mișcarea scenică a interpreților. Proiecțiile sunt minore
prin imagini care fie amintesc grafic de Fontainbleu unde a început povestea de
dragoste dintre Elisabetta di Valois și Don Carlo, fie arată în alb și negru,
luna și norii. Costumele de epocă au o linie uniformă și nu dau o notă
personală fiecărui personaj. Accesorile costumelor sunt absente, iar când apar,
ridicole, precum de pildă coroana purtată la început de rege. Luminile aplică
accente coloristice simple, în special prin culoarea roșie. Pentru că Mario De
Carlo vrea să respecte și montările anterioare tradiționale ale acestei operei,
principesa Eboli de exemplu, va avea un ochi acoperit, ca amiralul Nelson.
Datele istorice, nu și libretul, notează că în copilărie Eboli ar fi suferit un
accident, apoi a devenit amanta regelui și e geloasă pe regină. Astăzi, o
astfel de imagine pentru Eboli nu are susținere.
Surprinzător, apreciata orchestră a
Operei Naționale, dirijată de Tiberiu Soare, de astă dată a mers pe stridențe
sonore pentru a accentua dramatismul compoziției lui Verdi; în unele scene
orchestra incomoda chiar interpretarea vocală a momentelor lirice.
Spectacolul nu reușește să speculeze
emoționant compoziția și tematica libretului, interpreții sunt prinși în
capcana unei regii ce vrea să imite confuz stilul tradițional. Ca într-un joc
de șah, acest spectacol cu “Don Carlo” dă … mat regizorului.