ACTORI DE EXCEPȚIE, TEXT ÎNCROPIT CONSTRUIT
Ambițios Vlad Christache vrea să
realizeze un “spectacol total” ca regizor, dar și ca scenograf, ilustrație
muzicală și lighting design și suplinește hibele textului prin alegerea unei
distribuții cu actori de excepție. În calitate de scenograf, Vlad Christache
încearcă un demers suprarealist forțat pentru imaginea decorului. Un podium cu
frunze moarte de toamnă și cinci “cutii” transparente găzduiesc trunchiurile
copacilor din pădurea unde s-a petrecut violul. Prin plasarea în scenă a unor
obiecte de mobilier, încearcă personalizarea caselor celor trei famili.
Costumele scenografului sunt lipsite de calitatea desenului pentru a indica
profilul tipologic al personajelor și le dezavantajează pe unele; exemple ar fi
cele purtate de Mamă sau Străinul. Efectele sonore cu trăznete în pădure sau
accentele muzicale sunt uneori strident dezvoltate. Intențiile teatrale ale
regiei au consistență, dar tratarea prin abundența de efecte stânjenesc ritmul
reprezentației.
Un
exemplu rămâne prezentarea enigmaticului personaj Străinul despre care se spune
că ar fi un muncitor și regia indică a fi doar un nebun refugiat în pădure.
Străinul este lipsit și de construct dramaturgic, dar Gavril Pătru încearcă
discreție în evidențierea nebuniei și îi dă mister acestui personaj, accent
important al conflictului. Relația Mamei cu Străinul sunt la rândul lor, forțat
conduse regizoral. Aducerea din pădure a Fetei de către Băiat, moment cheie al
acțiunii este stângaci vizualizată teatral. În ciuda acestor desene teatrale
care nu servesc uneori proporțiile situațiilor, demersul regizoral se susține
prin actori.
Mama și Tatăl Fetei (Alba) sunt în
centrul acțiunii, adolescenta de șaisprezece ani fiind un personaj fără
replică. În debutul reprezentației ei prezintă o familie fericită, cu o fată
modernă, activă care prețuiește muzica. Alexandra Sălceanu în scurtele apariții
ale Fetei desenează credibil personajul. Mama va purta apoi greul conflictului
în disperarea căutării Fetei care nu mai vine acasă. Ana Ciontea, actriță
prețuită a scenei noastre, în rolul Mamei se confruntă cu suprasolicitările
dictate de regie care uneori o dezavantajează în definirea profundă a evoluției
personajului. Ana Ciontea reușește multe momente impresionante când lacrimile
îi acoperă privirea sau când disperarea nu mai are limite în relațiile cu
soțul. Gheorghe Visu, un alt actor de marcă, compune din replici puține
portretul Tatălui, măcinat de suferință celui care nu mai găsește cale de
comunicare cu femeia disperată. Actorul marchează momente emoționante doar prin
expresie și ținută, când replica lipsește.
O altă familie este cea a Băiatului
rămas cu Bărbatul, un tată aspru. Mircea Rusu susține rematcabil rolul și imprimă un sens special Bărbatului care
poate fi bănuit de implicare în dispariția Fetei. Dramaturgul acordă importanță
în situații Băiatului, dar personajul e definit fragil prin replică. Emilian
Mârnea găsește soluții pentru susținerea relațiilor Băiatului cu
tatăl, cu părinții Fetei, cu colega de școală, Fata, transmite sensibil stările
prin care trece personajul său. Dramaturgul construiește schematic personajele
fiind axată piesa doar pe situația dramatică a vioului inspirată de știrea din
presă, actorii însă și regizorul în mare parte, reușesc să manevreze interpretarea pentru a servi tema prețuirii iubirii.
“Umbre” pare rezumat al unei telenovele
prin stilul scrierii poveștii de Marilia Samper. Actorii și regizorul chiar
dacă uneori aplică exagerat efecte teatrale, transmit emoție în susținerea
suspansului acestei piese cu un final fericit greu de bănuit.