TEATRUL DOCUMENT
Teatrul Național
“Radu Stanca” din Sibiu a fost prezent cu acest spectacol realizat de Gianina
Cărbunariu, regizor și dramaturg, stabil în aplicarea și susținerea genului de
teatru document. Întotdeauna își alege o temă, în special de strictă
actualitate, se documentează mai serios decât un jurnalist, alcătuiește un
scenariu pe care îl regizează original cu scopul de a avertiza asupra
problemelor grave care frământă societatea.
“Oameni obișnuiți” este un scenariu
amplu ca tematică despre corupție, birocrație, imoralitatea celor plătiți de
stat din care unii chiulesc iresponsabil de la locul de muncă. În centrul
tematicii își dorește să fie “whistleblower-i” (avertizorii de integritate),
mai precis, funcționarii responsabili care sesizează organele statului și chiar
mass media de nereguli constatate la locul de muncă și apoi, sunt hăituiți de
angajator, cariera le este distrusă și chiar, viața. Se luptă în justiție
pentru cazurile sesizate de furt din banii publici, de situația gravă în care
ajung unele proiecte, dar legislația este confuz concepută în parlament de
toate partidele care urmăresc doar, interesele lor și nu pe ale cetățenilor.
Tematica se vrea dezvoltă pe o solidă documentare a scenariului. Dar … cazurile
alese conștiincios, îngreunează perceperea scopului tematic.
Sunt aduse în fața publicului teme
importante, dar … cu un singur exemplu concret din România referitor la
Compania Națională de străzi și drumuri, alăturat unor cazuri diverse din
Anglia, Franța, Italia, etc. Acest montaj și prin ilustrarea teatrală,
sugerează că întreaga lume ar fi măcinată de corupție, imoralitate și legi de
interes pentru politicieni. Caracatița abuzurilor are extinse brațele pe tot
mapamondul, numai că la noi și-a focalizat mai multe brațe și cetățeanul nostru
trebuie să fie responsabil, să acționeze, să își apere integru concetățenii.
Acest substrat tematic alese de Gianina Cărbunariu, îsi pierde însă, din
interes pentru spectatorii de la noi prin montajul care aglomerează cazuri de peste hotare și devine stufos și prin manevrarea pe segmente a fiecăruia. România e
dramatic distrusă de corupție, furt, birocrație, legi strâmbe emise în 26 de
ani de toți politicienii din toate partidele, în numele interesului lor.
Societatea noastră oferea pentru această tematică importantă, o sumedenie de
exemple curente.
Pentru a servi teatral tematica
scenariului și substratul său de avertizare publică, regizoarea Gianina
Cărbunariu folosește șase actori admirabili care i-au drept partener direct
publicul. Actorii – Florin Coșuleț, Mariana Mihu, Ioan Paraschiv, Ofelia Popii,
Dana Taloș, Marius Turdeanu, nu au de interpretat personaje, ci doar de a marca
identități tipologice, în funcție de cazuistica prezentată. Nu relaționează
între ele aceste scheme de personaj, ci direct cu spectatorii. Lansează mereu
întrebări spectatorilor, unii fie pentru a se apăra de neregulile săvârșite, alții
pentru a avertiza și provoca spectatorii să ia atitudine în fața nedreptății.
Actorii reușes o implicare ireproșabilă în acest demers teatral dificil.
Imaginea teatrală se construiește prin
scenografia și light design – Mihai Păcurar. Actorii poartă costume gri, cu
cămăși albe ca uniforme de posibili funcționari, iar în funcție de caz,
apelează la diferite accesorii – halate, fular, veste, etc – ca să marcheze identități
tipologice. Interpretarea lor este condusă în prim planul scenei, în spate
fiind un “zid” ingeniuos construit de scenograf pentru manevrarea unor segmente spre a defini diverse spații solicitate de cazul care trebuie ilustrat.
Partea de sus a “zidului” găzduiește proiecții cu sens metaforic, dar și
proiecții cu declarațiile reale ale personajelor care au fost victimele
cazurilor alese de scenaristă. Aceste declarații – argument sunt folosite de
regizoare abia spre finalul reprezentației.
Regizoarea Gianina Cărbunariu este un
artist complex, implicat în viața societății și a ales ca mijloc de
manifestare, teatrul document. Despre noi și lumea în care trăim ar vrea să fie
și spectacolul “Oameni obișnuiți”, dar scenariul său nu servește pe deplin
scopul major ales, tratat scenic cu multe proiecții reale luate parcă din
transmisii tv. În acest spectacol rostul actorilor rămâne minimalizat în dauna
sporirii credibilității tematicii.
P.S.
Ziua de luni, 24 octombrie a FNT a mai cuprins – “ÎNTRE
NOI E TOTUL BINE”, “CREDITUL”, “Obsesii”,
“Punctul orb” și “Băiatul din Brooklyn”, regia Cristi Juncu (Teatrul Evreiesc
de Stat, București), “Lungs”, regia Nicolae Constantin Tănase (produs de VANNER
Collective în colaborare cu Teatrul Luni de la Green Hours, București), “Trei
nopți cu Madox”, regia Mihai Lungeanu (Teatrul “Nottara”).