UN SPECTACOL PE LINIE TRADIȚIONALĂ
Cum stagiunea se află
la un pas de a trage cortina pentru vacanța de vară, a venit rândul
comentariilor restante la multe spectacole, unele mediocre.
Se știe că muzica este limbajul
universal care transmite emoție prin temele abordate. Spectacolele de operă
aparțin genului muzical în care intervine și libretul, povestea “tradusă” prin
muzică. Am preferat întodeauna să ascult “Bal mascat” de Giuseppe Verdi pentru
că libretul lui Antonio Somma nu convinge pentru un spectacol credibil. Opera
“Bal mascat” este o creație de maturitate a compozitorului, lansată cu
dificultăți în 1859, după ce obțiunse celebritate cu “Rigoletto”, “Traviata” și
“Trubadurul”. Giuseppe Verdi cucerește și prin această operă firește, prin
linia melodică în care funcționează un leitmotiv sensibil pentru a evidenția o
poveste de dragoste.
Singurul libret al dramaturgului
Antonio Somma este o adaptare după piesa “Gustave III sau Bal mascat” scrisă de Eugene
Scribe în stilul melodramatic, romanțios al epocii și inspirat dintr-un fapt
real, uciderea regelui Suediei la un bal. Când Verdi a compus această operă pe
libretul lui Antonio Somma, are loc și un atentat împotriva lui Napoleon al
III-lea, iar autoritățile intervin cu cenzura, nemulțumite de subiect. Compozitorul
are necazuri, premiera se amână și până la urmă, libretul este modificat și
regele devine contele Riccardo, guvernatorul englez din Boston. Povestea lui
este tragică pentru că după mulți ani iubește în continuare pe Amalia care s-a
căsătorit cu prietenul său, nobilul Renato și are un copil. În același timp al
reîntâlnirii celor doi îndrăgostiți, societatea e frământată de problemele
politice ale dominației engleze în America de Nord și are loc asasinarea
guvernatorului. Giuseppe Verdi servește cu măestrie tema iubirii unor destine
frânte de imposibilitatea unirii prin dragoste. Superba sa compoziție este
aplicată însă, unui libret fragil despre dragoste și se ignoră contextul
răzvrătirii împotriva dictaturii puterii asupra societății. Dirijorul Marcello
Mottadelli, în prezent coordonator artistic muzical al Operei Naționale
București, oferă o admirabilă interpretare a compoziției lui Verdi. Conduce cu
măestrie orchestra cu atenție sporită pentru evidențierea sensibilă a
leitmotivului permanent dedicat iubirii.
Regizorul german Grischa Asagaroff
aplică spectacolului, stilul convenției tradiționale, dar într-un decor
original, marcat de simboluri. Scenograful italian Luigi Perego marchează prin
imaginile din fundal sublinierea dramatismului situațiilor. Un ceas imens,
simbol al destinului sau ochiul magic al vrăjitoarelor, desene ale fundalului,
sunt creatoare de atmosferă. Luigi Perego prin costume, plasează acțiunea în
anii ’30, dar ele definesc simplist tipologia personajelor. În scena balului,
scenograful impune masca dublă de bărbat-femeie pentru fiecare personaj, însă
costumele ansamblului sunt uniforme, sclipitoare strident. Coregrafia lui
Renato Zanella, coordonatorul artistic al baletului Operei, pune însă, în
valoare reușit intenția scenografului ca personajele de la bal, să aibă o dublă
față. Un merit deosebit al imaginii generale a reprezentației îl are italianul
Gigi Saccomandi prin manevrarea sugestivă a luminii în scenă. Regizorul Grischa
Asagaroff în stilul convenției clasice conduce interpreții în prim-planul
scenei, atenți mereu la dirijor, relațiile dintre personaje fiind lăsate în
plan secund. Regizorul urmărește a fi puse în valoare calitățile vocale și mai
puțin, posibilitățile de interpretare expresivă scenic a personajelor.
Distribuția reunește nume importante pe
italianul Dario Di Vietri (Riccardo), Andrea Dankova din Slovacia (Amalia)
cărora se alătură Lucian Petrean (debut în Renato), Liliana Mattei Ciucă
(Ulrica), Ramona Păun (debut în Oscar), Filip Panait (Tom), Iustinian Zeta
(debut în Samuel), Radu Ion (debut în Silvano), Ciprian Pahonea (debut în
Primul judecător) și Constantin Negru (servitorul Amaliei). Toți cântăreții au
demonstrat calității vocale. Din această distribuție condusă pe drumul cunoscut
al interpretării “clasice”, au reușit totuși, să se detașeze și ca
actori-cântăreți, debutanții Lucian Petrean în Renato și Ramona Păun în Oscar.
Fiecare contura teatral personajul, se implica în relații, trăia interior
stările dictate prin muzică și replică.
Corul Operei s-a achitat, ca de obicei,
excelent de atribuțiile sale, chiar dacă imaginea sa era uniform compusă
teatral de regizor, în raport cu
tensiunea situațiilor.
“Bal mascat” rămâne un spectacol reușit
în stilul tradițional în care nu se depășește convenția clasică. Servește
muzical încântător compoziția lui Giuseppe Verdi, dar nu îmbogățește teatral
miezul dramatic al acțiunii și conflictelor.
sunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327