NOUA GENERAȚIE ("9G"), SPECTACOL DE NOTA ZECE
Programul “9G”
aparținând Centrului de Creație Teatrală “Ion Sava”, început în ianuarie 2014,
ce funcționează în cadrul Naționalului bucureștean, rămâne una din acțiunile
importante de sprijin și punere în valoare a tinerei generații de creatori. În
urma unui concurs sunt selectate proiectele care vor fi introduse în
repertoriul curent al Naționalului la Sala Mică. Prima ediție a fost dedicată
tinerilor regizori și din păcate, cele șase spectacole comentate pe acest blog
la data premierei, nu au impus personalități de tineri regizori. Cea de a doua
ediție, desfășurată în prezent, are drept scop actorul tânăr. Au fost incluse
până acum în repertoriul curent “After Hours”, “Hotel Europa” și “(D)efectul
Placebo”, ultima premieră devine un eveniment teatral prin tematica aleasă și
exemplara interpretare a acelor cinci tineri actori – VLAD NEMEȘ, ALINA
PETRICĂ, GEORGE BÎRSAN, RAREȘ FLORIN STOICA, IOANA PREDESCU, toți absolvenți la
clasa profesorului Miklos Bacs la Facultatea de Teatru și Televiziune din
cadrul Universității “Babeș Boyai” care este și actor al Teatrului de Stat
Maghiar din Cluj Napoca.
Surpriză, “(D)efectul Placebo” este o
“creație colectivă”! Textul nu aparține vreunui dramaturg și nu aplică viziunea
regizorală a vreunui regizor. Celor cinci actori s-au alăturat Ștefan Lupu
(concept și coregrafie, actor fiind și el), Elena Dobîndă și Andreea Samson
Negrilă (instalație scenografică), Cristian Ciopată (light design) și Daniel
Octavian Nae (sound design). Reprezentația poate fi considerată rod al unui
serios atelier de studiu pentru dramaturgie și actorie. Tinerii s-au orientat
pentru o tematică foarte actuală, referitoare la evoluția spectaculoasă a
tehnologiei care înlocuiește comunicarea umană directă prin online,
interlocutorul fiind un gadget –
computer, tabletă, mobil sau altele; omul devine dependent de tehnologie,
prinde teamă de real, se refugiază singuratic în acest nou univers care doar
aparent îi dă iluzia de siguranță și
independență. Echipa de creație colectivă propune “trei povești, trei relatări
și o întâlnire ca o ședință terapeutică, unde singurul psiholog este teatrul”,
mai corect spus Marele Public judecător. Cele trei povestiri au un subiect
simplu – conflictul unui cuplu, tratarea cu dispreț a unui tânăr de către cei
din preajmă sau efectul pierderii unui suflet apropiat, se întrepătrund
ingenios, se dezvoltă în cheie comică savuroasă, apelează la limbajul “cool” în
care uneori replica poate să pară vulgară, dar are sensul bine motivat prin
plasarea ei în context. Textul mai include și două accente sensibile prin
versurile lui Omar Khayyam. Cei care se pretind astăzi dramaturgi și sunt
revoltați că piesele trimise și la numeroasele concursuri de dramaturgie, rar
ajung în repertoriul teatrelor, trebuie să vadă acest spectacol; au multe de
învățat de la tinerii care au compus un scenariu reușit despre actualitate,
încărcat de emoție și dau un răspuns impresionant întrebării - “Cine mai are
nevoie de emoție?”. Și teatrul are nevoie de emoția transmisă de cei de pe
scenă, Marelui Public. Această echipă reușește să o transmită, și să o
sublinieze într-un final admirabil conceput, lăsând în multe momente ale
reprezentației, spectatorii cu respirația tăiată.
În fiecare monolog – destăinuire prezentat
“terapeutului” din sală, publicul, Vlad Nemeș (Virtual Boy), George Bîrsan
(David) sau Alina Petrică (Mara, Flori / Femeia S/erviciu) impun o relație
interactivă cu spectatorii. De asemenea sunt nuanțat dezvoltate și relațiile
dintre parteneri, speculate în special de Ioana Predescu (Bi_ Anca) sau Rareș
Florin Stoica (Bogdan). Reușesc să compună portrete diverse Alina Petrică în
Mara, Flori și Femeia S/ervici, ca și Rareș Florin Stoica în Bogdan și Mitică,
fără să uite că personajele sunt legate ca profil tipologic. Toți acești tineri
actori dovedesc că dețin talente complexe, capacități multiple de expresie, că
teatrul nostru are prin ei asigurat viitorul. Rămâne, e drept, să beneficieze
și de șansa întâlnirii cu roluri importante și cu regizori care să nu îi
folosească doar în ansambluri de figurație prin care își motivează așa zisele
viziuni regizorale moderne.
Teatrul Național “I.L.Caragiale” prin
proiectul “9G” și prin acest spectacol deosebit oferă cunoașterea
personalităților tinerei generații de creatori. Completează cu acest prilej
această dorință și prin o expoziție în elegantele foaiere ale Sălii Mici -
“MISE EN PLACE”. Mai mulți tineri creatori aflați la masterat la Departamentul
Modă al Universității de Arte București, prezintă costume în alb și negru în
stil suprarealist. Expoziția lor inventivă arată că și pentru teatru ar putea
oferi imagini inspirate.
“(D)efectul Plagebo” este un spectacol
excelent al tinerilor actori, original și plin de sens. Îl recomand cu
entuziasm Marelui Public pentru că poate fi aproape de sufletul oricui.
P.S.
“Dați la dracu gadgeturile și computerele – mergeți la teatru, umpleți
rândurile la parter și la balcon, ascultați cuvintele rostite și priviți
imaginile vii – teatrul e dinaintea voastră, nu-l deconsiderați și nu-l treceți
cu vederea, în graba vieții voastre”, este apelul din mesajul Zilei Mondiale a
Teatrului adresat de celebrul regizor Anatoli Vasiliev. Îndemnul său se
potrivește perfect cu acest spectacol!
Comentez azi pentru ca tocmai m-am intors de la aceasta piesa. Intradevar actorii joaca foarte bine. Parca eram un profesor in fata caruia fiecare isi sustinea un examen de licenta in arta teatrala si le-as fi dat 10 fiecaruia.
RăspundețiȘtergereInsa in ansamblu, pentru un spectator care nu vrea mortis teatru ci doar spectacol, e o mizerie. MIZERIE cu majuscule. Pentru mine au fost doar monologuri / dialoguri cam dezlanate (in care, repet, actorii au aratat ca au scoala in domeniu), fara vreun subiect inchegat, fara vreo replica memorabila.
Spectacolul (as fi vrut sa zic circul, dar ar fi o jignire pentru clovni) a durat 1:40 min., stiu pentru ca m-a captivat suficient ca sa ma uit la ceas aproape la fiecare 5 min. Primul zambet sincer mi l-au produs dupa 1:10 min., atat de uimit am fost ca m-au facut sa rad ca am si uitat replica.
Scena de la final in care Rares (cred) face un balet intens cu o papusa gonflabila e de un grotesc rar, in sensul ca nici macar nu mi s-a parut autentic grotesc, doar ceva ridicol ce nu se mai termina. Si omul tot facea balet... Ma rog, la final i-a rupt capul, a dezumflat-o si basta. Adica inca un monolog de la George (cred) si aplauze de la spectatori. Din onestitate, nu am aplaudat. Am intrebat ulterior sotia daca i-a placut (NU) si de ce a aplaudat atunci (cica sunetul, scenografia etc.) Eu zic ca a aplaudat din politete, ca sa e la teatru...
Ca sa inchei ceva neplacut, de la care as fi plecat din sala dar eram 2 intro masina si ramanea 1 pieton: de 30 ron luati ceva bere si seminte si cu un prieten va simtiti mult mai bine.
Actorii sunt foarte buni, motiv pentru care ii rog sa joace roluri in piese care au un fir epic si in care omul e captivat si simte ceva. Daca vor continua cu mizeria asta o sa ramanem sa ne amintim de ei ca niste tineri talentati care se irosesc intro aiureala cu un VR addicted, o schizofrenica si un cuplu disfunctional (da, stiu, sunt marcat de baletul cu gonflabila :-( ).
Si nu, in ansamblu nu are nici un sens acest "spectacol".
O piesa PORCARIE!!!! Am iesit din sala dupa 20 minute!!! Pustiul meu un adolescent de 17 ani si sora mea - 61 ani au fost de acord cu mine si in liniste am parasit sala mica a teatrului National! Cum a ajuns piesa asta la Teatrul National????? Eu merg si vad piese ale amatorilor pe toate scenele Bucurestiului si sunt extrordinare... Ce inseamna sfidarea asta la adresa inteligentei si culturii umane?
RăspundețiȘtergereMi s-a parut o aiureala
RăspundețiȘtergeresunt de argint de la Garman, m-am căsătorit acum 8 ani fără un copil, căutam cu disperare o soluție pentru că doctorul a spus că nu pot rămâne însărcinată, dar un prieten de-al meu m-a îndrumat către un jucător de vrăji numit Dr. White și i-a explicat problemele mele și mi-a promis că totul va fi bine cu mine în 12 zile, mi-a dat câteva instrucțiuni pe care le-am făcut perfect, am fost la spital pentru test și mi-au confirmat că sunt însărcinată cu o săptămână și acum am frumosul meu fiu și mai am o altă sarcină chiar acum, mulțumesc ție dr White, contactează-l pentru tot felul de soluții,
RăspundețiȘtergere1) dacă doriți să returnați Ex.
2) dacă vrei vraja să rămâi însărcinată.
3) dacă doriți să opriți avortul spontan.
4) dacă vrei să fii iubit de cineva.
5) vraja pentru a vindeca tot felul de boli sau boli.
Si altii.
el este cel mai bun și foarte adevărat. wightmagicmaster@gmail.com. WhatsApp: +17168691327
Nu am știut niciodată că oamenii încă mai au puteri și fac ca lucrurile să se întâmple așa. Sunt John Luna din Albania. Soțul meu m-a lăsat pe mine și pe copilul meu pentru o altă fată în urmă cu trei ani, de atunci viața mea a fost plină de dureri, tristețe și traume pentru că el a fost prima mea iubire și suntem împreună de ani de zile și nu ne-am putea imagina viața fără el . Am văzut câteva mărturii despre un mare jucător de vrăji DR DAWNACUNA și despre cum ajută oamenii din întreaga lume, că poate aduce înapoi iubitul în câteva zile, inițial am râs și am spus că nu mă interesează, ci datorită dragostei pe care o am pentru omul meu l-am consultat pe marele jucător de vrăji și, spre marea mea surpriză, după două zile, soțul meu m-a sunat pentru prima dată după trei ani, că îmi lipsește și că îi pare atât de rău pentru fiecare lucru prin care m-a făcut să treacă, încât mă vrea înapoi, ne vom petrece viața împreună și promit să nu ne mai părăsim nici eu, nici copilul meu. Încă nu-mi pot crede ochilor, pentru că este extrem de incredibil, este prea bun pentru a fi adevărat. Tot ce pot să spun este să vă mulțumesc DR DAWNACUNA pentru că mi-ați adus soțul la mine și la copilul meu și pentru oricine ar putea avea nevoie de ajutorul acestui mare jucător de vrăji, vă rog să-mi permiteți să trimit mailul aici: {dawnacuna314@gmail.com}
RăspundețiȘtergereWhatsApp: +2348032246310
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergere